רוק ברזיליאנו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איור משנת 1678

רוק ברזיליאנו (כינויו השונים: Rock, Roch, Roc, Roque, Brazilliano, Brasiliano) (נולד ב-1630 בחרונינגן ונעלם ב-1671) היה שודד ים הולנדי. פעילותו החלה ב-1654 ונמשכה עד 1671, עת נעלמו עקבותיו. שמו האמיתי לא ידוע בוודאות. הוא נודע בכינוי "רוק ברזיליאנו", עקב גלותו הממושכת בברזיל. הוא הונצח לראשונה בספר מפורסם משנת 1678 אודות שודדי ים, מאת הסופר הצרפתי אקסקוומלין. אקסקוומלין כתב כי שמו האמיתי של אותו שודד ים לא ידוע לו, אך היסטוריונים גילו שככל הנראה הוא נולד בשם Gerrit Gerritszoon, והוא והוריו הפליגו לאזור שנשלט בזמנו בידי ההולנדים בצפון ברזיל (ראו Arne Zuidhoek, Piratenencyclopedie, 2006, עמ' 20–24, בהולנדית).

פעילותו של ברזיליאנו ומוראותיו כשודד ים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברזיליאנו פעל מול חופי פורט רויאל שבג'מייקה ואכזריותו כשודד ים נודעה לשמצה. בטרם החל פעילותו בפורט רויאל, הוא פעל כפריבטיר בבאהיה, ברזיל. לאחר שהוביל מרד על ספינה בלב ים, אימץ לעצמו אורח חיים של שודד ים. בהרפתקאתו הראשונה, הוא השתלט על אונייה שנשאה אוצר רב והביאהּ בבטחה לג'מייקה. בסופו של דבר, לכדו אותו הספרדים והוא נשלח לעמוד לדין בספרד, אך הוא הצליח להימלט, כשעל ראשו מרחפים איומי נקם מצד רודפיו. במהרה, חזר ברזיליאנו לסורו. הוא רכש מעמיתו פרנסואה ל'אולונה (François l'Olonnais) ספינה חדשה. מאוחר יותר, שיתף פעולה בהפלגותיו של סר הנרי מורגן ושל אחרים.

בהיותו בגילופין, נהג ברזיליאנו לפרוק את עולו ללא מעצורים ולאיים על כל אדם שלא ניאות לשתות עמו. הוא אף צלה בשיפודי עץ, בעודם בחיים, שני חוואים ספרדים, לאחר שאלה סירבו למסור לו את חזיריהם.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוק ברזיליאנו הוא אחד משודדי הים המופיעים במשחק המחשב "שודדי הים של סיד מאייר" משנת 2004.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוק ברזיליאנו בוויקישיתוף