רות דייכס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רותי דייכס)
רות דייכס
Ruth Dytches
רותי דייכס בשנת 2012
רותי דייכס בשנת 2012
לידה מינכן, גרמניה
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק במאית, מורה למשחק
יצירות בולטות אוף ברודוויי, כל ילדיי
פרסים והוקרה השפיעה על: נטע שפיגלמן, קרן ברגר, עידו תדמור, אורנה בן דור, אלחי לויט, נתי קלוגר, דורון צברי, אסנת חכים ועוד
http://www.ruthdytches.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רות (רותי) דייכס (Dytches) היא במאית ישראלית ומורה למשחק מול מצלמה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה במינכן (שם התרכזה שארית הפליטה) שבגרמניה. בתם של מוסיה (מרים) דייכס, ילדת הפלא מווילנה, ושל ארנולד יודלצ'יק. כשהייתה בת שנתיים עברה לארצות הברית וגדלה בניו ג'רזי. אחרי שסיימה את בית הספר התיכון נסעה לניו יורק, למדה באקדמיה האמריקאית לאמנויות הדרמה. הייתה שחקנית ודוגמנית ושיחקה באוף-ברודוויי, שיחקה באופרת הסבון "כל ילדיי"[דרוש מקור] ששודרה ברשת ABC בטלוויזיה האמריקאית. דייכס עבדה עם ברברה סטרייסנד וג'ורג' סיגל בסרטם "הינשוף והחתלתולה"[דרוש מקור] (1970) ועבדה ביחד עם וודי אלן על סרטו "בננות" (1971) כעוזרת במאי שנייה[דרוש מקור].

דייכס ביקרה לראשונה בישראל ביחד עם אמה בתקופת מלחמת ששת הימים, היא התנדבה במגן דוד אדום ובקטיף בקיבוצים. לאחר שבעלה נפטר עלתה לישראל ב-1984. מייד אחרי שעלתה לישראל החלה דייכס ללמד משחק מול מצלמה בחוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב, משרה בה עבדה במשך שמונה עשרה שנה. היא גם לימדה בבית הספר סם שפיגל וקיבלה את פרס המורה הטוב ביותר.

מאז שעלתה לישראל החלה רות דייכס ללמד במאים איך לעבוד עם שחקנים מול מצלמה. אחר-כך החלה ללמד שחקנים משחק מול מצלמה והיא הראשונה שלימדה בישראל נושא זה. רות דייכס מלמדת כל מה שקשור באיך להופיע בטלוויזיה, טוק-שואו, חדשות, סרטים וסדרות, כיצד לקרוא טלפרומפטר ועם פוליטיקאים, איך להופיע בפני קהל, כלי תקשורת וכיצד להתראיין. היא מלמדת יחידים וקבוצות. כיום כמה מתלמידיה מלמדים זאת גם כן, בהם ליאת ביין, ניב רז ואריק לובובסקי. קורס דומה ניתן גם בבית הספר "סדנאות הבמה".

בין תלמידיה ניתן למנות את נטע שפיגלמן, קרן ברגר, עידו תדמור, אורנה בן דור, אלחי לויט, נתי קלוגר, דורון צברי, אסנת חכים, אורן שבו, מורן רוזנבלט, איתן פוקס, ז'יל בן דוד, קארין סרויה, דפנה שפיגלמן, שי נובלמן, ליאת ביין, דרור שאול, שרה פון שוורצה, מרקו כרמל, סיגל שחמון, אירית סוקי, עידית נוידרפר, מיכאל כורש, קרין מגריזו, אמונה צבי לשם, דוד אופק, טובה שטרוך, גיא זו-ארץ, אנחל בונני, רותי אסרסאי, אורי יניב, לירון בן-שלוש, נועה תישבי, סנדי בר, מנשה נוי, שי אביבי, עופר שכטר ומיכל קפטה.

רות דייכס כתבה וביימה ביחד עם תלמידיה שלוש הצגות יחיד. ההצגה הראשונה היא "אבא די" של עמיקם לוי. היא הועלתה לראשונה ב-1994 בעיקר בפאבים, ומבוססת על חייו של לוי כהומוסקסואל. ההצגה השנייה היא "טאץ' ווד", אותה יצרה ביחד עם שמוליק קלדרון, ובה קלדרון מספר על חוויותיו ממלחמת יום הכיפורים והיא הוצגה לראשונה ב-2002 בעיקר בצוותא. ההצגה השלישית היא מחזמר בשם "הכול יפה" ועוסקת אף היא בהומוסקסואלים. היא נכתבה ביחד עם זמר האופרה עדי צ'זרה שמשחק ושר בה. הוצגה בשנת 2004 בצוותא.

את הספר "משחק מול מצלמה על-פי רותי דייכס" כתבה רותי דייכס ביחד עם תלמידתה לשעבר מישל שטיין טיר. זהו הספר היחידי על נושא זה שנכתב במקור בעברית והתפרסם בישראל. הספר ראה אור לראשונה בהוצאת רמות של אוניברסיטת תל אביב בשנת תשס"ג 2003, הוא יצא לאור בפעם השנייה בהוצאת דייכס טיר בשנת תשס"ט 2009, במהדורה החדשה נוסף לו פרק המוקדש לתוכניות המציאות.

דייכס משמשת כיועצת האמנותית בבית-הספר הדרך שהוקם על ידי איל כהן. זהו בית הספר הראשון בישראל בו מלמדים תיאטרון וקולנוע גם יחד. בשנתיים הראשונות לומדים תיאטרון ובשנה השלישית לומדים קולנוע.

בשנות ה-80 הייתה נשואה לשחקן אמיר אוריין. אחיה התאום, הארי, עובד באלביט מערכות.

דייכס מעמודי התווך של הקולנוע והטלוויזיה הישראלית קיבלה פרס הוקרה מטעם האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה בטקס פרסי אופיר 6 באוקטובר 2021 תמונות מהטקס

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רות דייכס בוויקישיתוף