רן בליצר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רן בליצר
בליצר, אוקטובר 2019
בליצר, אוקטובר 2019
לידה 1976 (בן 48 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
תפקידים בולטים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
רן בליצר במהלך ביקורו של הרמטכ"ל אביב כוכבי בבית החולים שיבא, מרץ 2020

רן בליצר (יליד 1976) הוא רופא ישראלי, פרופסור לרפואה, אפידמיולוג ומומחה לבריאות הציבור ומינהל רפואי, סמנכ״ל וראש מערך החדשנות של שירותי בריאות כללית, מייסד ומנהל מכון המחקר של שירותי בריאות כללית, ויו"ר החברה לאיכות ברפואה של ההסתדרות הרפואית בישראל. חבר הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות.[1] נחשב למומחה בעל שם עולמי בחדשנות רפואית, בינה מלאכותית ברפואה ובריאות דיגיטלית.[2] שימש כראש קבינט המומחים הלאומי להתמודדות עם משבר הקורונה אשר ייעץ לממשלה ולמערך 'מגן ישראל'.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגיל 16, לאחר שסיים בחינות בגרות החל בליצר ללמוד רפואה במסגרת העתודה האקדמית. בוגר בית הספר לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב. שירת בצה"ל כרופא צבאי בתפקיד של רופא גדודי בחיל השריון, ובהמשך מונה לראש מדור אפידמיולוגיה בחיל הרפואה.[3]

לאחר שחרורו מצה"ל עבר לשירותי בריאות כללית. בליצר הוא מומחה לרפואת בריאות הציבור ובעל תואר שני בבריאות הציבור ותואר שלישי בניהול מערכות בריאות באוניברסיטת בן-גוריון. קיבל את תואר הפרופסור (פרופסור חבר) בגיל 36, והיה לפרופסור לרפואה הצעיר בישראל.[4]

בליצר פיתח מערכי לימוד בנושא מידענות רפואית ושימש כיועץ של ארגון הבריאות העולמי, וכסנטור בקבוצת היועצים הבכירים של ארגון הבריאות העולמי בתחום בקרה ומניעת תחלואה כרונית. בליצר נוטל חלק פעיל בכתיבת מסמכי מדיניות לחלק האירופי של הארגון,[5] ומנהל זה מעל לעשור את המרכז השותף של הארגון (WHO Collaborating Center) למחקר, מניעה ובקרה של מחלות כרוניות.

בליצר שימש כיועץ לנשיא וממשלת צרפת בנושא שימושי בינה מלאכותית ברפואה, ובשנת 2019 מונה כ-Commissioner של ה-Financial Times וה-Lancet, בקבוצה נבחרת של מובילים עולמיים לנושא בריאות דיגיטלית ושילוב הדור הצעיר (Governing Health Futures 2030). משנת 2023 הוא חבר בבורד המנהל של HIMSS - החברה הבינלאומית לטכנולוגיות המידע ברפואה.

מאז ספטמבר 2023, עת הוקם הצוות המצומצם של מזכ"ל האו"ם לנושא בינה מלאכותית (Secretary-General AI Advisory Board), משמש פרופ' בליצר כחבר בצוות ולוקח חלק משמעותי בכתיבת מסמכי המדיניות של האו"ם בנושא זה.

בשנת 2007 החל פרופ' בליצר לעבוד בשירותי בריאות כללית, וכיום משמש כסמנכ"ל חדשנות וראש מערך החדשנות בכללית, ומממשיך לנהל את מכון המחקר של כללית אותו ייסד. בנוסף, כיהן כמנהל המחלקה לתכנון מדיניות בריאות בכללית וכראש אגף התכנון.

הוא חבר הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות, חבר הוועדה המייעצת לחיסונים, יועץ למשרד הבריאות בתחום ההיערכות לחירום, וחבר הנהלה במספר ארגוני בריאות בינלאומיים.

בפעילותו בהסתדרות הרפואית בישראל, בליצר היה מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור ומשמש כיו"ר החברה הישראלית לאיכות ברפואה מאז 2012. בנוסף, הוא ייסד את תוכנית 'בוחרים בתבונה' [6] של ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) למניעת טיפול ואבחון יתר כחלק מתנועת Choosing Wisely העולמית.

במהלך התפרצות מחלת נגיף קורונה בישראל, מאז תחילת שנת 2020 שימש בליצר כיועץ לראשי הממשלה בנימין נתניהו ונפתלי בנט לטיפול במגפה, וכראש קבינט המומחים המייעץ לממשלה ולתוכנית 'מגן ישראל' ופרויקטור הקורונה, לקח חלק פעיל בכל ישיבות קבינט השרים לקורונה מאז פרוץ המגפה, תידרך מקבלי החלטות במדינות רבות והופיע בפני פרלמנטים וועדות ממשלתיות, והתראיין רבות בכלי התקשורת בארץ ובעולם.

פרופ׳ בליצר וחוקרי מכון המחקר בראשותו, יחד עם חוקרים מובילים מאונ׳ הרווארד, חיברו כמה מהמחקרים החשובים בעולם בעת התפרצות מחלת הקורונה, לרבות המאמר הראשון להערכת יעילות החיסון נגד הקורונה (פורסם בעיתון ניו- אינגלנד ג׳ורנל אוף מדיסין בפברואר 2021), והמאמר הנרחב הראשון להעריך את תופעות הלוואי לחיסון אשר השווה היארעות תופעות לוואי בין המתחסנים והלא-מתחסנים, ובין מי שחלו ולא חלו בקורונה (פורסם בעיתון ניו-אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין בשנת 2021). במאמר מערכת בעיתון Science במאי 2021 צפה פרופ' בליצר סיכון משמעותי להתפרצות מחודשת של המחלה בישראל למרות מבצע החיסונים הנרחב, עם הופעת וריאנטים חדשים - כפי שאכן קרה ביוני 2021 עם הופעת זן דלתא.

נמנה עם סגל המחלקה לבריאות הציבור ואפידמיולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב כפרופסור מן המניין, וכמרכז תחום בתוכנית ה-MPH בבית הספר לבריאות הציבור.

משמש כיו"ר (יחד עם פרופ׳ זאק קוהנה מאוניברסיטת הרווארד) של המרכז המשותף "מעבדת החיים" על שם ברקוביץ', המשותפת לבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד ולמכון כללית למחקר.

בשנת 2010 נבחר על ידי המגזין "דה מרקר" לרשימת 40 הצעירים המבטיחים במשק, ובשנת 2012, נבחר על ידי "גלובס" לרשימת 40 המנהלים הצעירים המובילים במשק. בשנת 2017 נבחר על ידי המגזין "דה מרקר" לאחד מ"מאה המשפיעים בישראל", ובשנת 2021 נבחר לרשימת "100 אנשי השנה" של "גלובס".

חיבר מעל ל-250 ספרים ומאמרים מדעיים, לרבות מאמרי מפתח בעיתונים המדעיים המובילים בעולם.

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בליצר נשוי ואב ל-3. מתגורר ברמת גן.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רן בליצר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]