שולי נתן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שולי נתן
שולי נתן, 2007
שולי נתן, 2007
לידה 16 במרץ 1947 (בת 77)
בריטניהבריטניה לונדון, הממלכה המאוחדת
מוקד פעילות ישראלישראל ישראל
תקופת הפעילות מ-1967
עיסוק זמרת
סוגה פולק
זמר עברי
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים הד ארצי
האתר של שולי נתן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שולי נתן (נולדה ב-16 במרץ 1947, כ"ד באדר ה'תש"ז) היא זמרת, גיטריסטית ומלחינה. היא קנתה את תהילתה בשעה אחת בפסטיבל הזמר בשנת 1967, כששרה מחוץ למסגרת הפסטיבל את שירה של נעמי שמר "ירושלים של זהב", שיר שקיבל משמעות מחוזקת בעקבות מלחמת ששת הימים והפך למעין המנון שני ולא רשמי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שולי נולדה בלונדון בשם מרים שולמית בורנפרוינד לציירים חוה נתן (בתו של אברהם נתן, הטנור הראשי באופרה של המבורג בין שתי המלחמות) ויהושע בורנפרוינד. היא עלתה ארצה בגיל צעיר מאוד,[1] והתגוררה בווילהלמה (בני עטרות של ימינו) ולאחר מכן בשכונת רמת חן ברמת גן. בוגרת תיכון בליך. התגייסה לצה"ל ב-1965 ושירתה כמורה חיילת בחבל לכיש והתגוררה עם שמונה בנות בישוב הקהילתי נהורה ליד קרית גת ובד בבד למדה גיטרה [2]. כשפתחה בקריירה מוזיקלית אימצה את השם נתן, שם נעוריה של אמה, וקיצרה את שמה הפרטי לשולי. ושירתה כמורה חיילת הופעתה הפומבית הראשונה הייתה בתוכנית הרדיו "תשואות ראשונות" בשנת 1967, אז שמעה אותה בתה הבכורה של נעמי שמר, ללי, וסיפרה לאמה ששמעה זמרת בעלת קול גבוה (שמר אהבה זמרות עם קול גבוה). שמר חיברה בדיוק אז את השיר "ירושלים של זהב" שהיה אמור להתבצע בפסטיבל הזמר מחוץ לתחרות הפזמונים. השיר נוצר בעקבות הזמנתו של טדי קולק, ראש עיריית ירושלים, שביקש שיר חדש על ירושלים[3]. שמר מאוד התרשמה מנתן והחליטה שהיא תשיר את "ירושלים של זהב" בפסטיבל, אף על פי שמפיקי הפסטיבל חפצו דווקא בזמרת ידועה שתבצע אותו והתנגדו לביצוע על ידי זמרת לא מוכרת. נתן ביצעה את השיר בליווי גיטרה בלבד בעת ספירת קולות ההצבעה לזמרים המשתתפים וסחפה את הקהל שהצטרף אליה בהתלהבות. לאחר זמן הוסיפה שמר בתים נוספים בעצת רבקה מיכאלי, שאמרה שחסרה התייחסות לעיר העתיקה, והגרסאות החדשות הוקלטו.[4]

אחד הרגעים המרגשים במלחמת ששת הימים, היה כשהצנחנים שהגיעו לכותל המערבי שרו את השיר כשדמעות בעיניהם. באותה תקופה יצא תקליט בשם השיר שהורכב משירי המלחמה, ביניהם שירה של נתן (במהדורה האנגלית של התקליט, בה אמנים ישראלים אחרים מבצעים את השירים באנגלית, השיר בוצע על ידי זמרת העם שולי הרולד. שירי המהדורה לא עלו על גבי דיסק).

השיר נחשב לאחד הפזמונים הישראלים הכי ידועים ומוכרים ואף זכה בתואר "שיר היובל". זהו השיר שנתן מזוהה ביותר עמו עד היום.

ההצלחה הגדולה של השיר נתנה לנתן דחיפה כזמרת ששרה רפרטואר רחב, החל משירי משוררים ועד שירי מסורת יהודיים, וכל אלה הופיעו באלבומים ותקליטונים שלה מסוף שנות השישים והלאה, עד שלב מסוים שבו פרשה מהשירה לטובת גידול חמשת ילדיה, אך חזרה לבמה בשנת 1990 אחרי היעדרות ממושכת, והוציאה עם ידידתה הקרובה אביבה רוזנפלד קלטת בשם "ים של אור". מאז הוציאה אלבומי שירים יהודיים ולהיטים ישראלים, שאחד מהם, "שירי תהילה", שיצא בשנת 1995, כולל שיר שהקליטה בפסטיבל הזמר החסידי בשנת 1978 בגיחה חד פעמית.

שולי הלחינה ושרה אחדים משיריה של המשוררת זלדה, ביניהם "שושנה שחורה", "כל הלילה בכיתי" ו"אל תשליכני מלפניך". קשר מיוחד נוצר בינה לבין הזמרת נחמה הנדל עמה היה לה הרבה מן המשותף, החל ממסגרות רוחניות ועד תחומי זמרה משותפים ונגינה בגיטרה, ואף השתיים הקליטו מספר אלבומים. שתיהן העלו הופעות משותפות עד פטירתה של הנדל.

בשנת 2004 הייתה מעורבת, שלא בטובתה, בשערורייה זוטא לקראת מופע הצדעה לשמר. מפיק המופע דודו אלהרר החליט שלא להזמינה להשתתף והעדיף שריטה תשיר במקומה את "ירושלים של זהב". החלטה זו גררה תגובות רבות נגד אלהרר, הן מצד המשתתפים והן מצד קהלה האוהד של נתן, אך לבסוף הוא התחרט והזמינה לבצע את השיר, ונתן לריטה שיר אחר.

בשנת 2007 שיחקה נתן בסרט הסטודנטים "הרת עולם" בבימוי איילה זמיר.

בשנת 2010 החלה לעבוד עם חבורת הזמר "בנות מסילות" וחידשה איתן את השירים "אנא בכח" ו"הליכה לקיסריה".

נתן הייתה נשואה למתתיהו (מתיו) וייס, אותו הכירה במהלך הופעה באנגליה, ולהם חמישה ילדים. בן זוגה הנוכחי הוא אייבי לוי והם מתגוררים בקיבוץ בית השיטה.

אלבומים (רשימה חלקית)[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שולי נתן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על פי אתר הבית שלה
  2. ^ אייל לוי, "זה היה ונשאר שיר תמים שמביע געגוע": שולי נתן חוזרת ל"ירושלים של זהב", באתר ישראל היום, 18 במאי 2023
  3. ^ דודי פטימר, ‏שולי נתן חושפת את כל מה שלא ידעתם על "ירושלים של זהב", באתר מעריב אונליין, 20 במאי 2017
  4. ^ לפי נתוני אקו"ם, ישנן מעל 300 גרסאות שונות לשיר. ביצועים אחרים מוכרים לשיר הם של עפרה חזה, רן אלירן, אריק איינשטיין ואף נעמי שמר עצמה.
  5. ^ באנגלית: "Songs of Praise".