שמואל אבא, מלך הונגריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שמואל אבא, מלך הונגריה
Aba Sámuel magyar király
לידה 990
נרצח 5 ביולי 1044 (בגיל 54 בערך)
פיזשאבון, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה אבשאר עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Sarolta עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת אבא
מלך הונגריה
1041–1044
(כ־3 שנים)
פטר
פטר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שמואל אבא, מלך הונגריה בשנים 1041-1044

שמואל אבאהונגרית: Aba Sámuel[1] בערך 990 אבא-אוּיוואר – 5 ביולי 1044 פיזשאבון או אבאשאר) היה המלך השלישי של ממלכת הונגריה,[2] בין השנים 1044-1041. לפני כן כיהן שנים רבות כפאלאטין (בהונגרית - "נאדור" או "נאדוראישפאן") של הונגריה (1038-1009) שהיה התפקיד הבכיר ביותר אחרי המלך. יש מיחסים לו מוצא קאבארי (kabar, kavar),[3] שבט כוזרי שהתלווה להונגרים בפלישתם מזרחה, שדתם לא הייתה יהודית וכונו "ההונגרים השחורים". נחלתו של שמואל אבא הייתה באזור הרי מאטרה. ככל הנראה היה שמואל אבא נשוי לאחות של אישטוואן הקדוש.[4]

שמות ורקע משפחתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת אבא או אובא (Genus Aba (Oba הייתה אחת ממשפחות האצילים הנכבדות בקרב ההונגרים ולפי מסורות משפחתיות התקיימה עוד מהמאה ה-9. הכרוניקה "מעשי ההונים וההונגרים" (Gesta Hunnorum et Hungarorum) מקשרת אותה למלך ההונים אטילה. בני משפחת אבא נחשבו צאצאים של בנו הלגיטימי החצי-אגדי של אטילה, צ'אבה (Csaba). במהלך המאות 12-13 משפחה מורחבת זו של צאצאי צ'אבה התפצלה לכמה ענפים שאימצו לעצמם שמות לפי האחוזות שהיו נחלתם.

לפי המסורת ההונגרית, תשע-עשרה משפחות אצילים הונגרים יצאו ישירות מחלצי בני בית אבא ומשתייכות לשבט אבא (Genus Aba), ואלו הן: אטינאי, באטורי, באטורי של גאגי', ברטוטי, בודאמרי, צ'ירקה, צ'ובאנקה, פריצהי, גאג'י, הדרי, קצר, קומפולטי, לאצקפי של נאדאשד, רדאי, שירוקאי, שומושי של שומוש, וונדגי והאחרונה - ויטז. בניגוד למסורות אלה, למעשה אינם ידועים שמות של נציגים של שבט אבא לפני המאה ה-11.

הכרוניקה של אנונימוס מהמאה ה-13 מספרת שארפאד, מייסד הישות המדינית ההונגרית בפאנוניה ומייסד השושלת ההונגרית הראשונה, חילק אדמות רחבות באזור הרי מאטרה המיוערים, לשניים משריו, אד (Ed) ואדמר (Edömér). לדברי הכרוניקן היו אלה ממוצא קומני, דבר בלתי סביר מפני שמדובר בתקופה שקדמה שנים רבות להגעת הקומאנים לאזור. אחיין של אד ואדמר, בשם פוֹטה (Pota) או פאטא (Pata) הקים את העיר מאטרה-אליה (Mátraalja) בתחום אותה נחלה. לפי דברי אנונימוס, שמואל אבא היה נצר לאותו פאטא. לדבריו, המלך שמואל נקרא גם "אבא" מתוך יחס של חיבה. יש סבורים כי שם זה קשור למילה בעלת משמעות דומה לזו שבעברית - אבל בשימוש אצל עמים טורקים או קרובים של ההונגרים - קרובה של המילה ההונגרית "Apa". אחרי המלך שמואל, דמות היסטורית שנייה שנשאה בהונגריה את השם "אבא" היה "פטר לבית אבא" (Aba nembéli Péter) שהוזכר בשנת 1067 ושייתכן כי היה בנו.

כרוניקה אחרת מהמאה ה-14 מקשרת את המלך שמואל, דרך אמו, עם מוצא לא הונגרי, אלא "חווארזמי" (?) או "חאליסי", או לחליפין, קאבארי או סקיתי. באגדות על צ'אבה ההוני מצוין כי אחד מבניו נשא אשה "קורוזמינית".[5] המוצא הקאבארי, ולפיכך כוזרי, רמז יחד עם צלילי שמו הנוצרי - שמואל אבא, על קשר יהודי. הייתה קיימת אף השערה כי היה בן דת יהודית שהתנצר מאוחר יותר לרגל חתונתו. מצד שני, הקאבארים היו שבט מרדן מקרב הכוזרים שככל הנראה, לא קיבל את הדת היהודית. לפי השערות אחדות היה שמואל אבא נוצרי נסטוריאני. הואשם בפתיחות כלפי הפאגאנים. שם אביו אינו ידוע. לפי מקורות אחרים אמו הייתה בת של הנסיך הונגרי (גזה?) שנישאה לנכבד קבארי.

עלייתו לכס המלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמואל היה יליד צפון הונגריה. נולד בטירת גונצה - באבאאויוואר ("מצודת אבא החדשה") במחוז (רוזנות) אבא. נשא לאשה את אחת הבנות של הנסיך גזה מבית ארפאד ושל הנסיכה שרולטה, אחות קטנה של המלך אישטוואן הקדוש.[6] דרך נישואי אחותו לשמואל אבא, השיג המלך אישטוואן שליטה על אזורים במזרח הונגריה. הוא העניק לשמואל אבא את התואר "אישפאן", אחר כך "נאדור אישפאן", כלומר "רוזן פאלאטין" של הונגריה.[7] אחרי מותו של אישטוואן הוכתר כמלך נכדו, פטר אורסאולו.

פטר סילק את שמואל מהחצר והוביל מדיניות של התקרבות לאימפריה הרומית הקדושה. חוגים שהתנגדו להתחזקותם של הכנסייה ושל בעלי האחוזות הגדולות תמכו בשמואל, שבגלל יחוסו למלך אישטוואן, היה לטוען לכתר. אכן בשנת 1041 הצליח שמואל אבא להדיח את פטר מכס המלכות ולעלות לשלטון.

פטר אורסאולו ברח אל בן בריתו, הקיסר הגרמני היינריך השלישי, בעוד שמואל הוכתר כמלך השלישי של הונגריה בכנסייה בצ'נאד, בחבל באנאט.

מדיניות הפנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהגיעו לשלטון, המלך שמואל הוציא להורג ועינה את תומכיו של פטר אורסאולו וביטל גזרות שהטיל פטר על האיכרים. בשבוע הקדוש של חג הפסחא באפריל 1044 כרת בצ'נאד את ראשם של חמשים אצילים, מול עיני הבישוף גלרט הקדוש, שנוא נפשו.

נטען שלתמיכה רבה זכה המלך בקרב המעמדות הנמוכים שעדיין דבקו באמונות פגאניות ונצרותם הייתה עדיין חלשה. משום כך עורר את זעמם של ראשי הכנסייה הקתולית הצעירה בארצו ובראשה, הבישוף ממוצא ונציאני גלרט (גררד) שישב בצ'נאד. בכתביו, כינה אותו גלרט "אבא חסר האמונה", "איש שפל" (hominem cimicis) וצבוע (hypocritam hominem). נוצר רושם כי המלך החזיר את ההונגרים לחברה השבטית של פעם על חשבון החברה הפאודלית החדשה. ביטול המיסים על האיכרים יחד עם ההתחייבות לשלם לגרמניה מס שנתי תמורת שלום, גרמו להתרוקנות אוצר הממלכה. החליט אז להטיל מיסים על הבישופים ודרש בחזרה מהכנסייה את התרומות שקיבלה בעבר מבית המלוכה. ביטל, בדומה לקודמו פטר, את ההטבות שקיבלו הנזירים הבנדיקטינים מהמלך אישטוואן הקדוש. מחוות הוקרה לכנסייה כמו בניית המנזר החדש באבאשוואר, לא יכלו לכפר בעיני אנשי הכנסייה על הנזק הרב שגרם להם. בהדרגה קמה נגד שמואל אבא חזית מאוחדת של הכנסייה ושל מעמד האצילים.

מדיניות חוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרב במנפו ורציחתו של שמואל אבא. מצד ימין - המלך החוזר פטר, בקצה השמאלי האיכרים שבצבא של שמואל אבא, 1044
הכנסייה בפלדברה, שבו נקבר בהתחלה המלך שמואל אבא, במאה ה-11

שמואל אבא חיפש שלום עם הקיסר הגרמני על מנת להרחיק את סכנת ההתערבות הגרמנית לטובת יריבו, פטר אורסאולו. בשנת 1043 עלה בידו להשיג הסכם שלום עם היינריך השלישי אבל במחיר כבד של ויתור על שטחים ותשלום מס שנתי לאימפריה. כשמעמדו התכרסם מבפנים בעקבות האופוזיציה החזקה של האצילים והכנסייה, גם הקיסר היינריך השלישי הביע זעם על אי עמידתו של שמואל אבא בתנאי ההסכם והחליט לתמוך ללא סייג בהחזרת השלטון לידי פטר אורסאולו.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוחות המתנגדים ובראשם המלך המודח, פטר אורסאולו, בסיוע גרמני, תקפו את צבא המלך והביסו אותו בקרב מנפו על יד העיר גיור. המלך שמואל ברח מזרחה. יש גרסאות שונות לגבי נסיבות מותו: גרסה אחת טוענת שנפל בשבי והוצא להורג בפקודתם של פטר [8] והקייסר היינריך, לפי הגרסה השנייה הגיע בבריחתו ל גדת הנהר טיסה, שם נרצח בחניקה בתוך מחסן [9] על ידי אויבים מקרב המקומיים. לא ידוע מה היה גורלם של אשתו ובניו, אבל שבט אבא המשיך גם אחר כך לתפוס מעמד משפיע בצפון הונגריה. שמו נשמר גם בשם המחוז אבאוּי - טורנה, שהוא כיום מחולק בין הונגריה (חלק ממחוז בורשוד-אבאוי-זמפלן) ובין סלובקיה - המחוז אבוב) ובשמות מספר יישובים.

קברו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמואל אבא הובא לקבורה בהתחלה בכנסייה ביישוב פלדברה בחבל חווש. לפי אגדה, כעבור שנים אחדות כשפתחו את קברו, מצאו שבגדיו נשמרו ללא פגע ושפצעיו הגלידו. הדבר פורש כנס מן השמיים ובהמשך הועברה גופתו למנזר ב-אבאשאר, שהוקם על ידו (Abasári monostor), ואינו קיים עוד בימינו. [10] קברו של המלך נתגלה מחדש במאה ה-18 ביקב בורוזו שבישוב אבאשאר. במרתף שנבנה בתוך סלעים. בפקודת הברון שמואל האלר הונחה מעליו מצבה משיש (תוצרת שיטו Süttő) וכתובת עם אותיות מנחושת.

בני ביתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גיזלה, אשתו, בת של גזה ושרולטה (בתו של גיולה השני, שליט טרנסילבניה)

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1984 - ביישוב אבאשאר הוקם פסל לזכרו - בחזית הכנסייה הקתולית
  • מאי 2002 - נחנך בעקב בבולטטה שבאבאשאר המרכז לזכר המלך שמואל אבא הכולל את קברו, שהתגלה במאה ה18

מקורות מודפסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Gyula Kristó Histoire de la Hongrie Médiévale, tome I Le temps des Arpads, Presses Universitaires de Rennes, 2000 (בתרגום לצרפתית מאת שנטאל פיליפ) (בצרפתית)

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Kristó, Gyula - Makk, Ferenc: Az Árpád-ház uralkodói (IPC Könyvek, 1996)

(גיולה קרישטו, פרנץ מאק - השליטים מבית ארפאד, הוצאת אי.פ.צ. 1996)

  • Korai Magyar Történeti Lexikon (9-14. század), főszerkesztő: Kristó, Gyula, szerkesztők: Engel, Pál és Makk, Ferenc (Akadémiai Kiadó, Budapest, 1994)

(הלקסיקון להיסטוריה ההונגרית המוקדמת - המאות 9-14, בעריכת גיולה קרישטו, פרנץ מאק, פאל אנגל, הוצאת האקדמיה ההונגרית, בודפשט 1994)

  • Siebmachers Wappenbuch Die Wappen des Adels von Ungarn

(הספר של זיבמאכר לסמלי המשפחות האצילות של הונגריה)

György Pray Annales regum Hungariae: ab anno Christi CMXCVII ad annum MDLXIV, פרק Samuel alias Aba ע' 46-49 Georg Ludwig Schultz, Vienna 1763

  • ,

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסל דיוקן של שמואל אבא בפארק הזיכרון ההונגרי באוֹפוּסְטָאסֶר Ópusztaszer

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בהיגוי הונגרי "אבא שָׁמואֶל" עם דגש על ההברה הראשונה, בלטינית: Samuel alias Ovo
  2. ^ במקורות זרים נקרא "המלך אבא", בעוד שעל מטבעותיו מוזכר כ"מלך שמואל"
  3. ^ 2000 G.Kristó עמ' 42
  4. ^ 2000 G.Kristó עמ' 42
  5. ^ בכרוניקה "גסטה הונורום והונגארורום": de Corosminis orta erat. המילה "קורוזמיני" פורשה לפעמים כ"חוורזמי".
  6. ^ 2000 Gyula Kristó עמ' 47
  7. ^ Kristó ‏.G עמ' 42
  8. ^ יחד עם אשתו ובניו cum uxore et filiis- לפי הכרוניקה של ברנולד -המצוטטת באתר גנאלוגי על גזה, נסיך ההונגרים -connected bloodlines
  9. ^ באתר "מלכים הונגרים" - לפי "גסטה הונגרורום" של קזאי שימון - ראו הערה 368
  10. ^ כנסיות שבהן נקברו מלכי הונגריה
  • היסטוריונים סלובקים אחדים טוענים ששמואל אבא היה בין השנים 1038-1041 שליט של הנסיכות ניטרה.