שמעון אבן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שמעון אבן
לידה 15 ביוני 1935
תל-אביב, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 במאי 2004 (בגיל 68)
ענף מדעי מדעי המחשב, מתמטיקה
מקום מגורים ישראל
מקום קבורה בית העלמין ירקון עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת הרווארד עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט האו ואנג עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט עודד גולדרייך, פניקה גבריל, גדעון ארליך, Sergio Rajsbaum, עידן ברזילי, ראובן בר-יהודה, רני נלקן, עודד קריב, אלון איתי, אלכס ביריוקוב, מיכאל רודה, יהושע פרל, ברוך אוורבוך, יוסי שילוח (מדען מחשב), רוני קופרשטוק עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
פיתוח אלגוריתמים, היה חבר בצוות פיתוח מחשב "אלביט 100"
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שמעון אבן (15 ביוני 1935 - 1 במאי 2004) היה מחלוצי מדעי המחשב בישראל, פרופסור מן המניין בפקולטה למדעי המחשב בטכניון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבן נולד ברמת גן. ב־1959 קיבל תואר בוגר בהנדסת חשמל מהפקולטה להנדסת חשמל בטכניון, ב-1961 קיבל תואר מוסמך במתמטיקה מאוניברסיטת קרוליינה הצפונית, וב־1963 קיבל תואר דוקטור במתמטיקה שימושית מאוניברסיטת הרווארד, בהנחייתו של האו ואנג (Hao Wang).

היה חבר סגל באוניברסיטת הרווארד, בטכניון ובמכון ויצמן למדע, שם הוביל, בשנת 1969, את פתיחתו של מסלול הלימודים הראשון לתואר במדעי המחשב בישראל. בשנים 1975-1970 לימד גם באוניברסיטת תל אביב, בקורסים הראשונים שניתנו במסלול מדעי המחשב שבמסגרת המחלקה למתמטיקה. משנת 1974 היה פרופסור בפקולטה למדעי המחשב בטכניון, ופעמיים עמד בראשה[1]. זכה פעמים רבות בפרסים למרצה מצטיין. לאחר פרישתו מהטכניון היה ראש המגמה למדעי המחשב במכללה האקדמית תל אביב יפו וסגן הנשיא לעניינים אקדמיים.

בשנת 1965 היה חבר בצוות שפיתח את המחשב "אלביט 100", שהיווה פריצת דרך בהיותו המיני-מחשב המסחרי הראשון בעולם והמחשב המסחרי הראשון שיוצר בישראל.

תחומי המחקר העיקריים שלו היו אלגוריתמים, תורת הגרפים, קריפטוגרפיה וסיבוכיות חישובית. מעבודותיו הידועות: האלגוריתם הפולינומי הראשון שבודק האם ניתן לשכן גרף נתון במישור (האם הוא מישורי), ההוכחה הראשונה כי בעיה קומבינטורית "טבעית" היא שלמה ל-PSPACE, ואלגוריתמים יעילים לבדיקת קשירות של גרף. מתלמידיו הבולטים: ברוך אוורבוך, אלון איתי, ראובן בר-יהודה, עודד גולדרייך, מיכאל רודה ויוסי שילוח.

שמעון אבן נפטר בישראל בשנת 2004. הותיר אישה ושלושה ילדים. אחד מבניו הוא פרופ' גיא אבן, שעוסק באלגוריתמיקה באוניברסיטת תל אביב.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Algorithmic Combinatorics, Macmillan, 1973
  • Graph Algorithms, Computer Science Press, 1979

כמו כן פרסם יותר ממאה מאמרים. הקורס "אלגוריתמים בתורת הגרפים", שניתן במסגרת האוניברסיטה הפתוחה, מתבסס על הרצאות מוסרטות של פרופ' אבן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שמעון אבן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]