תאודור רובינסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תאודור רובינסון
Theodore Robinson
לידה 3 ביולי 1852
Irasburg, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2 באפריל 1896 (בגיל 43)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה ויסקונסין עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית הספר הלאומי הגבוה לאמנויות היפות עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה אימפרסיוניזם אמריקאי, ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אימפרסיוניזם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תאודור רובינסון, דיוקן עצמי

תאודור רובינסוןאנגלית: Theodore Robinson ;‏ 3 ביולי 1852- 2 באפריל 1896) היה צייר אמריקאי, הידוע בעיקר בזכות נופיו האימפרסיוניסטים. הוא היה אחד האמנים האמריקנים הראשונים שעברו לאימפרסיוניזם בסוף שנות השמונים של המאה ה-19, ביקר בז'יברני ופיתח ידידות קרובה עם קלוד מונה. כמה מיצירותיו נחשבות ליצירות מופת של אימפרסיוניזם אמריקני.[1]

קריירה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

רובינסון נולד באירסבורג, 3 ביוני 1852, ורמונט. משפחתו עברה לאוונסוויל, ויסקונסין, ורובינסון למד אמנות בשיקגו. בשנת 1874 נסע לניו יורק כדי להשתתף בשיעורים באקדמיה הלאומית לעיצוב ובליגת הסטודנטים לאמנות.

בשנת 1876 נסע לפריז ללמוד אצל קרולוס-דוראן, בבית הספר לאמנות יפות, עם ז'אן-ליון גרום. הוא הציג לראשונה את ציוריו בסלון בפריז בשנת 1877, ובילה את הקיץ של אותה שנה בגרז-סור-לוינג.[2]

לאחר סיורים בוונציה ובבולוניה, הוא שב לארצות הברית בשנת 1879. בשנת 1881 עבר לסטודיו בניו יורק והפך לצייר ומורה מקצועי.[3] במהלך תקופה זו צייר רובינסון בצורה ריאליסטית, מוברש באופן רופף אך עדיין לא אימפרסיוניסטי, ותיאר לעיתים קרובות אנשים העוסקים בעיסוק ביתי או חקלאי.

ז'יברני[עריכת קוד מקור | עריכה]

תאודור רובינסון, נוף כפרי

בשנת 1884 חזר רובינסון לצרפת שם התגורר שמונה שנים, וביקר באמריקה רק מדי פעם. רובינסון עבר לז'יברני שהפכה למרכז האמנות האימפרסיוניסטי הצרפתי בהשפעת קלוד מונה. הוא גר ביחד עם צייק קנדי ויליאם בלייר ברוס.

עד שנת 1888 רובינסון עבר לגור בשכנות לאימפרסיוניסט המפורסם. האומנות של רובינסון התמקדה בסגנון אימפרסיוניסטי מסורתי יותר בתקופה זו, ככל הנראה בהשפעתו של מונה. בעוד שמספר אמנים אמריקאים התכנסו בז'יברני, איש מהם לא היה קרוב למונה כמו רובינסון. מונה נתן עצות לרובינסון, והוא גם ביקש ממנו לחוות דעהעל על יצירותיו שלו.

לא רק שהוא לקח ללב את ההצהרות של מונה ואת הדרישה שלו להציג את היפה והמסתורי שבטבע בצורה אמיתית בחזון האישי של האדם, אלא הוא גם למד את מהות היצירות שהיו זמינות אצל "המאסטר" בסטודיו. לדוגמה, ״קאפרי״, שצויר בשנת 1890, היה כנראה בהשראת ציורי מונה של הצוקים בווארנגוויל, פורוויל ואסטרטאט בראשית שנות ה-80.

בז׳יברני, רובינסון צייר כמה מהיצירות הטובות ביותר שלו. אלה מתארים את הכפר במזגי אוויר שונים, לפעמים עם נשים המוצגות בתנוחות נינוחות. דוגמה ליצירתו הבוגרת בתקופה זו היא "לה-ד'בק" (1892) באוסף מכללת סקריפס בקלרמונט קליפורניה.

חזרה לאמריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תאודור רובינסון, פייר טרוגו וביתו על הגשר

רובינסון עזב את צרפת ואת מונה בפעם האחרונה בשנת 1892, אם כי התכוון לחזור. עוד באמריקה השיג רובינסון תפקיד הוראה בבית הספר לאמנות בברוקלין וערך שיעורי קיץ בניו יורק, ליד הרי קטסקייל, שם צייר כמה סצינות. הוא גם לימד במכללת אוולין בפרינסטון, ניו ג'רזי, ובהמשך באקדמיה לאמנויות יפות בפנסילבניה בפילדלפיה.[4]

עם העיר ניו יורק כבסיס, רובינסון הסתובב בין מספר גדל והולך של אמנים אמריקאים שדגלו באימפרסיוניזם. הוא היה קרוב במיוחד לג'ון הנרי טוואצ'טמן וג'וליאן אלדן וייר, ובילה במושבה הסינית בקונטיקט. שם הוא צייר סדרה של סצינות במועדון היאכטות ריברסייד, שנחשבו בין היצירות הטובות ביותר שלו.

בעוד המוניטין שלו כאימפרסיוניסט אמריקאי חשוב הלך וגדל, רובינסון היה צריך ללמד לפרנס את עצמו. הוא גם עדיין היה עם ספקות באשר לאיכות עבודתו.

לאורך הקריירה שלו, תאודור רובינסון המשיך לכתוב יומנים מפורטים, אך רק כמה מהשנים האחרונות של היומנים ידועים כקיימים. אלה נמצאים באוסף בניו יורק וזמינים למלומדים.

אחרית ימיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

תאודור רובינסון, עמק הסיין מבט מגבעות ז'יברני

בשנה האחרונה לחייו הוא התבקש לתרום לספר המאמרים שכותרתו "הצרפתים המודרניים" על ידי העורך והיסטוריון האמנות ג'ון צ'ארלס ואן דייק. הוא כתב מאמר על צייר הברביזון ז'אן-בפטיסט-קמיל קורו, ובשל ידידותו עם האימפרסיוניסט הצרפתי, הוא כתב ואייר את המאמר על קלוד מונה. הספר ראה אור בשנת 1896 הוצג בתערוכה "באורו של מונה".

בשנת 1895 נהנה רובינסון מתקופה יצירתית בוורמונט, ובפברואר 1896 כתב למונה על חזרתו לז'יברני, אך ב-2 באפריל 1896, נפטר מהתקף אסתמה חריף בעיר ניו יורק. הוא נקבר בעיר הולדתו אוונסוויל, ויסקונסין. הוא היה בן 43.[5]

ציורי רובינסון נמצאים באוספים של מוזיאונים גדולים רבים כולל המוזיאון המטרופוליטן בעיר ניו יורק; גלריה קורקורן לאמנות, וושינגטון, די.סי, והמכון לאמנות בשיקגו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תאודור רובינסון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ John Charles Van Dyke, Modern French masters : a series of biographical and critical reviews by American artists, with thirty-seven wood-engravings and twenty-eight half-tone illustrations, London : T. Fisher Unwin, 1896
  2. ^ Columbus Museum of Art, The American collections, Columbus Museum of Art, Columbus, Ohio : The Museum, in association with H.N. Abrams, New York, 1988
  3. ^ Jordi Vigué, Great masters of American art, New York : Watson-Guptill, 2004
  4. ^ "American Impressionism: Theodore Robinson - NGA"
  5. ^ Glueck, Grace (2005-08-05). "An American Trying to Capture Monet's Magic". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2020-05-17.