תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה

תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה

תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יהאוקראינית: Запорізька АЕС) היא תחנת כוח גרעינית שנבנתה בשטח אוקראינה הסובייטית, לא רחוק מזפוריז'יה, אוקראינה על הגדה המזרחית של נהר הדנייפר. לצורכי הקמה ותפעול המתקן הוקמה עיר חדשה, אנרהודר. לאחר סיום הקמתה היא הפכה לתחנת הכוח הגדולה בשטח אירופה. ב-4 במרץ 2022 התחנה נפלה לידי רוסיה כחלק מהפלישה הרוסית לאוקראינה. בבספטמבר תחנת הכוח נותקה מרשת החשמל, והכורים הוכנסו לכיבוי קר בכדי למזער סכנות עקב הלחימה באזור.

מבנה התחנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכורים הגרעיניים שפועלים בתחנה:

  • כור מס' 1 בהספק של כ-950 מגוו"ט - נכנס לתפעול ב-25 בדצמבר 1985
  • כור מס' 2 בהספק של כ-950 מגוו"ט - נכנס לתפעול ב-15 בפברואר 1986
  • כור מס' 3 בהספק של כ-950 מגוו"ט - נכנס לתפעול ב-5 במרץ 1987
  • כור מס' 4 בהספק של כ-950 מגוו"ט - נכנס לתפעול ב-14 באפריל 1988
  • כור מס' 5 בהספק של כ-950 מגוו"ט - נכנס לתפעול ב-27 באוקטובר 1989
  • כור מס' 6 בהספק של כ-950 מגוו"ט - נכנס לתפעול ב-16 בספטמבר 1996

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלטה על בניית תחנת כוח חדשה התקבלה בשנת 1978 ובשנת 1979 החלו עבודות הבנייה. בהתאם לתכנון המקורי התחנה הייתה צריכה לכלול 4 כורים, ובשנת 1988 הוחלט על הוספת שני כורים נוספים. הקמת הכור הראשון הסתיימה בשנת 1984 והרביעי בשנת 1987. הכור החמישי החל לפעול בשנת 1989. הפעלת הכור השישי הייתה מתוכננת לשנת 1990 אך הוקפאה בעקבות אסון צ'רנוביל. העבודות באתר הוקפאו וחודשו רק בשנת 1993. הכור הופעל בשנת 1995.

תחנת הכוח כוללת שישה כורים זהים שמוציאים את האנרגיה לרשת החשמל באמצעות 3 קווי 750 ק"ו וקו 330 ק"ו נוסף.

סביב המתקן הוקמה מערכת בקרת איכות הסביבה שכוללת 13 תחנות ניטור באתר התחנה ו-16 בקרבתה. לאחרונה נבנה באתר מתקן לאחסון פסולת גרעינית.

התחנה מייצרת כ-20% מכלל יצור החשמל באוקראינה וכמחצית מייצור אנרגיה בתחנות הכוח הגרעיניות האוקראיניות. התחנה נמצאת בבעלות "אנרגואטום", חברה ממשלתית שבבעלותה כול תחנות כוח גרעיניות הפועלות בתחום אוקראינה.

בתחנת הכוח מועסקים כ-11,500 עובדים.

כיבוש התחנה בידי רוסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – מלחמת רוסיה-אוקראינה

בפברואר 2022, לראשונה בהיסטוריה, החל סכסוך צבאי בשטח מדינה עם מתקני גרעין גדולים. תחנת הכוח בזפוריז'יה הפכה לתחנת הכוח הגרעינית הפעילה הראשונה, שהושפעה מכך ישירות.

ב־1 במרץ הודיע הצד הרוסי כי כוחותיו המזוינים שלו השתלטו על השטחים סביב תחנת הכוח הגרעינית זפורוז'יה. באותו יום, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) איבדה קשר עם תחנות הניטור של תחנת הכוח. בלילה שבין ה-3 ל-4 במרץ, הודיע הפיקוח הממלכתי על רגולציה גרעינית של אוקראינה (SNNRU) לסבא"א כי תחנת הכוח הגרעינית הופגזה, מה שהצית בניין בסמוך לאחד הכורים, וכן למחרת בבוקר עדכו שכוחות רוסים כבשו את תחנת הכוח הגרעינית. מנהל סבא"א ערך מסיבת עיתונאים וקבע כי "הפגזה באזור תחנת כוח גרעינית מפרה את העיקרון הבסיסי של הגנה על מתקנים גרעיניים". שני בני אדם נפצעו במהלך האירועים הללו; השריפה בבניין כובתה ולא התרחשה פליטת קרינה. ב-4 במרץ, התחנה נכבשה על ידי חיילים רוסים.

לפי The Insider, הרוסים חוטפים, מענים והורגים עובדים של תחנת הכוח ותושבי אנרהודאר. גורמים רשמיים של התחנה דיווחו שהצבא הרוסי מפגיז קווי חשמל, מנסה לנתק את התחנה מרשת החשמל האוקראינית, כדי שבהמשך ניתן יהיה לחבר אותה לרשת הרוסית. הצבא הרוסי הקים מחסן תחמושת בתוך תחנת הכוח הגרעינית, שבמקרה של פיצוץ עלול להוביל לאסון גרעיני.

ב-6 במרץ קיבלה סבא"א הודעה שהפיקוח הממלכתי על רגולציה גרעינית של אוקראינה (SNNRU) איבד קשר עם תחנת הכוח זפוריז'יה באמצעות טלפון קווי, פקס ודואר אלקטרוני והצליחה לקבל מידע על מצב המתקן רק באמצעות הטלפון הנייד, אך איכות התקשורת ירודה. גם ראש סבא"א, רפאל מרינו גרוסי, הביע דאגה עמוקה מהמסר מהצד האוקראיני לפיו הפיקוד הרוסי דורש תיאום איתם של כל אינטראקציה עם המתקן. עוד נמסר מהסוכנות האוקראינית לאנרגיה אטומית (אנרגואטום) כי הצוות חזר לעבודה בשלוש משמרות, אך יש בעיות בהשגת מזון בקביעות הנדרשת. למחרת, הפיקוח הממלכתי על רגולציה גרעינית של אוקראינה (SNNRU) שלח מידע לסבא"א לפיו התחנה לא הצליחה להעביר את חלקי החילוף והתרופות הנדרשים. סבא"א גם הפסיקה לקבל נתונים ממערכת ניטור הבטיחות. בנוסף, לטענת הפיקוח הממלכתי על רגולציה גרעינית של אוקראינה (SNNRU) נפגעו שניים מתוך ארבעת קווי המתח הראשיים המובילים לתחנת הכוח הגרעינית והשנאי של יחידת הכוח מס' 6 נשלח לתיקון חירום עקב נזק למערכת הקירור שזוהתה לאחר אירועי ה-4 במרץ.

לפי הפיקוח הממלכתי על רגולציה גרעינית של אוקראינה (SNNRU), החל מ-11 במרץ, אנשי התחנה עבדו במשמרות, הפיקוד הרוסי לא התערב בעבודתם, אך לנוכחותם הייתה השפעה שלילית על מצבם הפסיכולוגי של העובדים. התקשורת עם מערכות ניטור התחנה שוחזרה. למחרת, הצד האוקראיני הודיע לסבא"א כי רוסיה מתכננת לבסס שליטה קבועה על התחנה ולהעביר אותה לשליטת התאגיד הרוסי לאנרגיה אטומית (רוסאטום), ולאחר מכן פנה רפאל גרוסי למנכ"ל רואטום אלכסיי ליכאצ'וב בטלפון. האחרון הצהיר שרוסאטום לא מתכוונת לנהל את התחנה. מנהל המפעיל האוקראיני של תחנת הכוח הגרעינית אנרגואטום העריך את מספר חיילי הצבא הרוסי במתקן ב-400 איש. הצד הרוסי הודיע לסבא"א כי מספר מומחים רוסים עובדים בתחנת הכוח הגרעינית. גרוסי שוב קבע שמצב כזה מפר את עקרונות היסוד של בטיחות גרעינית. ב-14 במרץ, הודיעה סבא"א כי היא מודעת להאשמות על תחמושת שלא התפוצצה שפוצץ הצבא הרוסי בתחנה וחיפשה פרטים נוספים על כך. ב-16 במרץ ניזוק קו המתח הגבוה השלישי, אך לפי נתוני סבא"א, הדבר לא איים על בטיחות תחנת הכוח הגרעינית. ב-18 במרץ הודיע הצד האוקראיני לסבא"א כי מומחים אוקראינים החלו בתיקון הקווים שניזוקו.

ב-16 במאי 2022, סגן ראש ממשלת רוסיה, מראט חוסנולין, אמר כי תחנת הכוח הגרעינית זפורוז'יה תעבוד עבור רוסיה, ותספק חשמל לאוקראינה רק תמורת כסף. לדבריו, רוסיה לא "תדאג לאן למכור חשמל". על פי המידע של ראש הסוכנות האוקראינית לאנרגיה אטומית (אנרגואטום) פטר קוטין, לאחר תחילת הכיבוש, היו כל הזמן 10-15 מומחים רוסים בשטח התחנה. לדבריו, הם לא הפריעו לתפעול תחנת הכוח הגרעינית, אך הם מעוניינים בתיעוד הפעילות שלה. לדברי מומחים אוקראיניים, עובדי רוסאטום ניסו להשיג גישה לטכנולוגיות של חברת Westinghouse Electric האמריקאית, שהדלק שלה משמש בתחנה, שלדעתם היא הפרה של חוקי הקניין הרוחני.

בתחילת יוני 2022, חברת הגרעין הממלכתית של אוקראינה אנרגואטום גינתה את כוונותיה של סבא"א לשלוח משלחת לתחנת זפורוז'יה. מוקדם יותר הודיע ראש הארגון הבינלאומי, רפאל גרוסי, כי מתנהלת עבודה לשליחת משלחת מומחים לתחנה, ממנה הפסיקו להתקבל נתונים על מצב החומרים הגרעיניים. אנרגואטום הדגישה כי אוקראינה רואה בתוכניותיו של ראש סבא"א ניסיון להגיע לתחנת הכוח הגרעינית זפורוז'יה בכל אמצעי על מנת "להעניק לגיטימציה ולמעשה לאשר" את כל פעולות הצד הרוסי.

לטענת אנרגואטום ועיריית אנרהודאר, בתחילת יולי מת עובד מתחנת הכוח הגרעינית לאחר שעונה על ידי הצבא הרוסי. לדברי קוטין, כ-500 אנשי צבא רוסים, כמו גם נשק וציוד צבאי, כולל טנקים וכלי רכב לחי"ר, הוצבו בתחנה. הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי הצבא הרוסי הופך את התחנה לבסיס צבאי ומשתמש בו כ"מגן", תוך חפירת תעלות סביב התחנה.

בתחילת אוגוסט, ה"ניו יורק טיימס" הצהיר כי ארטילריה רוסית מפגיזה חטיבה של חיילים אוקראינים, שמסתתרת מאחורי תחנת הכוח הגרעינית זפורוז'יה. עד 13 באוגוסט, על פי גורמים מקומיים, המצב בתחנת הכוח היה קרוב לקריטי. היו דיווחים על חטיפות ורצח של עובד תחנת כוח גרעינית על ידי חיילים רוסים. ב-14 באוגוסט, 42 מדינות דרשו מרוסיה להסיג מיד את חייליה מהתחנה ולהחזירה לשליטתם של מומחים אוקראינים. ב-21 באוגוסט הודיע המודיעין הבריטי כי הרוסים מחזיקים בציוד צבאי במרחק של 60 מטרים מתחנת הכוח הגרעינית זפורוז'יה.

ב-1 בספטמבר, ועדה של סבא"א בראשות רפאל גרוסי הגיעה לתחנת הכוח זפורוז'יה. ב-30 בספטמבר עצר הצבא הרוסי את מנהל התחנה, איגור מוראשוב. בשעה 16:00 שעון מקומי נעצרה מכוניתו של מוראשוב בכביש המוביל מהתחנה לאנרהודר. על פי אנרגואטום, מוראשוב הושם במעצר באנרהודר. בערב ה-3 באוקטובר נודע כי מורשוב שוחרר ממעצר, אך הוא התחייב לעזוב את השטח שבשליטת הרוסים.

ב-5 באוקטובר 2022, פוטין הוציא צו על העברת תחנות כוח גרעיניות לבעלות רוסיה. עובדים אולצו לעבור לעבוד עבור רוסאטום תחת האיום להישלח לחזית. הרשויות הכובשות מינו מנהל חדש של תחנת הכוח הגרעינית והוקמה חברה לניהול תחנת הכוח הגרעינית זפורוז'יה.

ב-13 באוקטובר 2022, גורמים רוסיים, בהתייחסם לנציגי רוסאנרגואטום, הודיעו כי לאחר מיצוי המשאב של מכלולי הדלק של Westinghouse Electric, התחנה תחזור לדלק רוסי. ב-23 בנובמבר 2022, לראשונה מזה 40 שנה, התחנה נותקה מאספקת החשמל החיצונית, אולם ב-24 בנובמבר התחנה חוברה שוב לרשתות החשמל של אוקראינה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]