על שלושה פשעי דמשק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שדה קרב במוזיאון גולני. תמונה מפרויקט PikiWiki Israel
שדה קרב במוזיאון גולני. תמונה מפרויקט PikiWiki Israel
על שלושה פשעי דמשק

"עַל חִיּוּךְ שֶׁהִסְתִּיר שְׁתֵּי דְּמָעוֹת,
בְּעֵינֵי לוֹחֲמִים עֲיֵפוֹת,
שֶׁחָזְרוּ וְאָמְרוּ:
אַתֶּם לֹא תַּעַבְרוּ
כָּאן גּוֹלָנִי
גּוֹלָנִי לוֹחֵם!"

מתוך השיר

על שלושה פשעי דמשק הוא שיר של זרובבלה ששונקין ויאיר מילר, שנכתב, הוקלט והושר במלחמת יום הכיפורים. שם השיר מבוסס על הפזמון החוזר שלו, השאול מנבואת הנביא עמוס בתחילת ספר עמוס: ”כֹּה אָמַר ה' עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי דַמֶּשֶׂק וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ” (עמוס, א', ג').

לששונקין היה רקע בכתיבת שירים ללהקות הצבאיות העוסקים בחיילי צה"ל ובמלחמות ישראל. לאחר מלחמת ששת הימים כתבה את השיר "כנפיים של צנחן", ללחנו של אלדד שרים, בביצוע צוות הווי חטיבת הצנחנים.

במלחמת יום הכיפורים התגייסו ששונקין ומילר לכתיבת שיר שיחזק את הלוחמים וירים את המורל. בתוך יום השיר נכתב, הולחן והוקלט, ולמחרת כבר הושר על ידי צוות הווי של חטיבת גולני, יחד עם הזמר משה הלל.

השיר נפתח במשפט ”על אבות בטלית וחגור”. הטלית המעורבת עם החגור מעידה על הצורך לערב את קדושת יום הכיפורים עם ציוד הקרב, ביציאה למלחמת יום כיפור. שורה בולטת מתוך השיר, שנחרטה בתודעה, היא ”אתם לא תעברו, אתם לא תעברו, כאן גולני, גולני לוחם”, שנכתבה כקריאת קרב נגד כוחות הצבא הסורי שלחמו ברמת הגולן. הקריאה מזכירה את הסיסמה האנטי-פשיסטית הם לא יעברו!.

השיר היה מלהיטי תקופת מלחמת יום הכיפורים והושר רבות בהופעות של צוות הווי של חטיבת גולני בפני יחידות צה"ל ברמת הגולן.

השיר הוקלט במספר גרסאות נוספות ויצא באלבומים שונים של שירי מלחמת יום הכיפורים: "מי ידע שכך יהיה" ב-2003 על ידי הד ארצי, "יש פרחים" ב-1999 על ידי הד ארצי, "שירי מלחמת יום הכיפורים" ב-1973 על ידי הד ארצי, "המלחמה האחרונה" ב-1973 על ידי NMC, "אני מבטיח לך" ב-1976 על ידי קוליפון.

לאחר המלחמה שיתפו ששונקין ומילר פעולה בשיר נוסף, "שלום", בביצועה של אילנית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]