אייפון 5s

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אייפון 5s
מידע כללי
סוג סדרת דגמי טלפון חכם עריכת הנתון בוויקינתונים
יצרן אפל
תאריך הפצה 20 בספטמבר 2013 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הפסקת שיווק 21 במרץ 2016 עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה אייפון עריכת הנתון בוויקינתונים
הקודם בסדרה אייפון 5 עריכת הנתון בוויקינתונים
הבא בסדרה אייפון 6 עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע טכני
מערכת הפעלה 12 iOS
מעבד A7 עם 64 ביטים, וכן שבב פנימי - M7, המשפיע על תנועת המכשיר
נפח אחסון 16, 32 או 64 ג'יגה בייט
זיכרון 1 גיגה-בית עריכת הנתון בוויקינתונים
מסך 4 אינץ' ברזולוציית Retina 1136X640 -‏ 326 פיקסלים לאינץ'
קלט חיישן ביומטרי+כפתור בית
מקש הפעלה/כיבוי
מקשי ווליום
לחצן השתקת המכשיר
מצלמה

מצלמה קדמית: 1.2 מגה-פיקסל, צילום באיכות HD‏ (720p)
מצלמה אחורית: 8 מגה-פיקסל.
30 פריימים לשנייה באיכות 1080p,‏ 120 פריימים לשנייה באיכות 720p.

פלאש LED המשלב אור חם וקר יחד
סוללה סוללת ליתיום-יון. מחזיקה 10 שעות ברשת 3G ועד 250 שעות במצב המתנה
קישוריות GSM, CDMA, 3G, EVDO, HSPA, LTE
מידות
רוחב 58.6 מ"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 123.8 מ"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
עובי 7.67 מ"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
משקל 112 גרם
צורה מלבן עם פינות מעוגלות
www.apple.com/iphone-5s
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אייפון 5sאנגלית: iPhone 5s) הוא טלפון חכם בעל מסך מגע של חברת אפל, והדור השביעי בסדרת האייפונים שלה. המכשיר הוצג במטה החברה בקופרטינו ב-10 בספטמבר 2013 והושק לציבור ב-20 בספטמבר 2013 במספר מדינות. המכשיר מעוצב ונראה כמו מכשיר אייפון 5 למעט כפתור הבית, אולם מגיע בשלושה צבעים: לבן-כסוף (כמו באייפון 5), לבן-זהב ואפור-גרפיט (נקרא Space Gray - אפור חלל). במכשיר מעבד אפל A7, הראשון בעולם שמשתמש בארכיטקטורת 64 ביט בסמארטפון, ומהיר פי 2 מאייפון 5 ופי 40 מהאייפון הראשון. אחד הפיצ'רים העיקריים במכשיר אייפון 5s הוא ה-"Touch ID", חיישן ביומטרי הנמצא במקש הבית, הסורק טביעות אצבע, בעיקר לצורכי אבטחה והגנת המכשיר.

השקת המכשיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכשיר נחשף באירוע הכרזה שארגנה אפל במטה שלה בקופרטינו, ארצות הברית, ב-10 בספטמבר 2013, והושק לחנויות אפל ב-20 בספטמבר 2013 במדינות: ארצות הברית, אוסטרליה, קנדה, סין, יפן, צרפת, גרמניה, יפן, סינגפור והממלכה המאוחדת. ולמדינות אחרות הגיע עד סוף השנה. המכשיר הגיע לישראל ב-3 בנובמבר 2013 והושק על ידי חברות הסלולר וגם על ידי יבואנים פרטים, חנויות ורשתות כגון iDigital.

המכשיר יוצר במספר דגמים הנבדלים אחד מהשני בתדרי הסלולר, המותאמים לרשתות במדינות אשר שווק. רק מכשירים מדגמי A1457 ו-A1530 יתאימו באופן מלא לתדרים של כל חברות תקשורת סלולרית בישראל.

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

iOS 7[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – iOS 7

מכשיר אייפון 5s כולל בתוכו את iOS 7, מערכת ההפעלה הניידת החדשה של אפל שהוצגה לראשונה ב-10 ביוני 2013. ממשק המשתמש של iOS 7 מבוסס על מניפולציה ישירה, תוך שימוש במחוות מולטי-טאץ'. אלמנטי השליטה בממשק החדש מורכבים ממחוונים, מתגים וכפתורים. האינטראקציה עם מערכת ההפעלה החדשה כוללת מחוות כמו החלקת האצבע על המסך מכיוונים שונים, מגע, צביטה וצביטה כלפי חוץ, אשר לכל אחד מאלה יש הגדרות ספציפיות בהקשר למערכת ההפעלה ולממשק רב-המגע. חלק גדול מן האפליקציות במכשיר מגיבות לניעור וסיבוב המכשיר (לדוגמה - הודעות - תוצאה מניעור המכשיר היא פקודת הביטול המאפשרת לבטל את מה שנכתב), או סיבוב המכשיר לצורה אנכית או אופקית (לדוגמה - תמונות - תוצאה מסיבוב המכשיר היא סיבוב התמונה לאורך או לרוחב משני הכיוונים).

מערכת ההפעלה של המכשיר - iOS 7 הוצגה כאמור ביוני 2013, ויצאה לכלל המכשירים הנתמכים ב-18 בספטמבר 2013. המכשירים הנתמכים במערכת iOS 7 הם:

אייפון 5s הושק יחד עם iOS 7 החל מ-20 בספטמבר 2013. הטלפון יכול לשמש כנקודה חמה, שיתוף חיבור האינטרנט שלו עם בלוטות', Wi-Fi או כבל USB, וגם גישה ל-App Store, פלטפורמת הפצת אפליקציות מקוונות עבור iOS שמפותחות ומתוחזקות על ידי אפל ומפתחים אחרים. השירות מאפשר למשתמש לגלוש ולהוריד יישומים מחנות iTunes שפותחו עם Xcode ועם ערכת פיתוח התוכנה של iOS ופורסמו באפל.

ב-17 בספטמבר 2014 שחררה אפל את מערכת ההפעלה החדשה iOS 8 למכשיר אייפון 4s, אייפון 5, אייפון 5c, אייפון 6, אייפון 6 plus וכן אייפון 5s. המערכת לא עברה כמעט שינויים עיצוביים, והוסיפה את אפליקציית הבריאות של אפל, מאות מאפיינים נוספים ושיפורים במערכת.

אייפון 5s יכול לנגן מוזיקה, סרטים, תוכניות טלוויזיה, ספרים אלקטרוניים, ספרי שמע ופודקאסטים, ויכול למיין את ספריית המדיה באמצעות הקטגוריות - שירים, אמנים, אלבומים, קטעי וידאו, רשימות השמעה, ז'אנרים, מלחינים, פודקאסטים, אודיו וליקוטים. המדיה תמיד מוצגת בסדר אלפביתי, אולם ברשימות ההשמעה, הסדר אינו אלפביתי אלא נשמר מ-iTunes. המשתמש יכול לסובב את המכשיר לצורה אנכית כדי לעבור ל"מצב נוף" (Landspace Mode), כדי לגשת ולראות את עטיפות האלבומים. דרך השלט שנמצא באוזניות ניתן להשהות, להפעיל, לדלג ולחזור על שירים.

באייפון 5s, הודעות SMS יכולות להיכתב בעזרת המרת קול לטקסט, על ידי לחיצה על מקש המיקרופון במקלדת (זמין בעברית מ-iOS 9.2 ומעלה). בנוסף להודעות SMS רגילות, יישום ההודעות על אייפון 5s תומך ב-iMessage, תוכנת מסרים מיידיים ושירות מבית אפל המאפשר שליחת הודעות חינמיות ללא הגבלה לכל המכשירים אשר מותקנת עליהם מערכת ההפעלה iOS 5 והלאה. זה תומך בהכללה של תכנים כמו תמונות וצלילים בתוך הודעות טקסט, אינטגרציה עם סירי, וקבלה של מסר "ההודעה התקבלה כאשר נשלחת הודעה למכשיר והיא "הגיעה" כבר. הקלט מגיע מהמקלדת המוצגת על מסך המגע, או על ידי המרת קול לטקסט. טקסט שהוזן נתמך על ידי מילונים רבי שפה, בדיקת איות ומבטאים אזוריים של שפות שונות.

אייפון 5s כולל בתוכו את יישום המפות ואת ה-Passbook. המכשיר משתמש במנוע וקטור של אפל שמבטל פיגור (לאג), מה שנותן התקרבות (זום) חלקה ומהירה יותר. יישום המפות כולל בתוכו הוראות ניווט מדוברות (Turn-by-Turn), תצוגת תלת-ממד בחלק מהערים הגדולות ותנועה בזמן אמת. iOS 7 מסוגלת למצוא מסמכים כגון כרטיסי עלייה למטוס, כרטיסי כניסה, קופונים וכרטיסי נאמנות דרך יישום ה-Passbook החדש. מכשיר iOS עם Passbook יכול להיסרק תחת סורק כדי לשלם באמצעות המכשיר (תשלום בנייד) במקומות נתמכים. ליישום יש ידע על מקומות מסחר בסביבת המכשיר, כגון הצעת קופונים לחנות מסוימת שנמצאת בסביבה.

מעבד A7

פייסבוק מגיע בשילוב מלא באמצעות היישומים המקוריים של אפל. חלק מתכונות הפייסבוק במכשיר הן גישה ישירה של אירועים אל תוך יישום הלוח-שנה, או לחיצה על "Like" בתוך ה-App Store.

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייפון 5s שומר על העיצוב של אייפון 5, לעומת זאת כפתור הבית שלו השתנה מצורה קעורה עם ריבוע באמצע לצורה שטוחה עם חתך ספיר בלייזר ומוקף בטבעת מתכתית, הכוללת בתוכה חיישן ביומטרי ("Touch ID"). האייפון החדש, בנוסף, מצויד בפלאש כפול. כמו כן אייפון 5 מגיע בצבעים לבן-כסף ושחור-צפחה, אולם אייפון 5s מגיע בצבעים: לבן-כסף, לבן-זהב ושחור-גרפיט (שחור-גרפיט מכונה על ידי אפל "Space Gray" - אפור חלל). המכשיר עצמו נשאר עם הממדים והמשקל של אייפון 5 - מסך בגודל 4 אינץ', עובי של 7.6 מ"מ ומשקל של 112 גרם.

סוללה והספק.[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסוללה של מכשיר אייפון 5s היא סוללה עשוית ליתיום שנטענת על ידי מטען ה-Lightning (מטען חדש המתאים למכשיר אייפון 5 והלאה), באמצעות חיבור למחשב או לשקע חשמל. זמני הספק על פי הצהרת אפל:

  • שיחה: עד 10 שעות שיחה.
  • המתנה: עד 250 שעות.
  • אינטרנט: עד 8 שעות ברשת 3G,‏ 10 שעות ברשת LTE ו-10 שעות ברשת אלחוטית.
  • וידאו: עד 10 שעות.
  • אודיו: עד 40 שעות.

חומרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת מיכולות המצלמה באייפון 5s - ה-Brust Mode, מצב בו ניתן לצלם רצף של אירועים ולחברם לתמונה אחת.

אייפון 5s מופעל על ידי מעבד בשם "A7" (קודמיו הם A5,‏ A6 וכדומה), לפי אפל, זהו המעבד הראשון אי פעם בשימוש בטלפונים חכמים שמשתמש בארכיטקטורת 64 ביט, עם מערכת ההפעלה החדשה iOS 7 והיישומים הבסיסיים שמותאמים למצב ארכיטקטורי של 64 סיביות, דבר שמבטיח ביצועים מוגברים. ביצועים של יישומים עלולים להיות זניחים ואיטיים ללא עדכון היישומים על ידי המפתחים שלהם. מעבד A7 נבנה על ידי סמסונג והוא מגיע יחד עם מעבד משנה חדש בשם M7, מעבד ייעודי לעיבוד נתוני התנועה של התאוצה והגירוסקופים אשר חוסך סוללה ובלי "להפריע" ולדרוש את תשומת הלב של המעבד הראשי, שישתלב יחד עם ממשקי תכנות היישומים של iOS 7.

אף על פי שמצלמת המכשיר האחורית נותרה בדומה לדגם קודם ברזולוציה של 8 מגה פיקסלים, היא משתמשת בצמצם גדול יותר (f/2.2) ומידות גדולות יותר של פיקסלים בחיישן התמונה בהשוואה לדגמי האייפון הקודמים. כמו כן במכשיר יש את פלאש כפול חדש בשם "True Tone", אשר כולל בתוכו נורת LED צהובה ונורת LED לבנה, וכאשר משתמשים בפלאש לצילום תמונה בתנאי תאורה חלשים, הפלאש עובד על פי טמפרטורת הצבע של התמונה כדי לשפר את איזון הצבעים ומפעיל בהתאם את שתי הנורות יחד. המצלמה גם כוללת ייצוב תמונה אוטומטי, מיפוי דינמי, מצב התפרצות (Brust Mode)‏ ב-10 fps[1], וכן צילום וידאו בהילוך איטי (Slo-Mo -‏ Slow Motion) ב-120 פריימים לשנייה.

אביזרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחבר הטעינה Lightning

אייפון 5s מגיע עם מספר אביזרים נלווים בתוך קופסת המכשיר:

  • אוזניות - יחד עם אייפון 5s מגיעות אוזניות שהוצגו עם אייפון 5, שנקראות "EarPods". האוזניות מספקות איכות צליל טובה בהרבה מקודמותיהם, והתאמה טובה יותר לאוזן, וזכו לביקורות נלהבות. האוזניות פותחו לאחר תלונות רבות על איכות צליל נחותה וחוסר נוחות בשימוש באוזניות אייפון 4. לפי חברת אפל, ה-EarPods פותחו במשך שלוש שנים.
  • מחבר טעינה וכבל העברת נתונים - באייפון 5s מצוי מחבר טעינה הנקרא Lightning, ובו 8 פינים, בשונה ממחברי הטעינה של דורות האייפון והאייפוד הקודמים לאייפון 5 ואייפוד 5, שהיו בעלי 30 פינים. מחבר הטעינה החדש חזק יותר, נוח יותר וניתן לחברו משני הצדדים, לעומת חיבור מצד אחד בלבד במחבר הקודם.

Touch ID[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Touch ID
כפתור הבית החדש שמושלבת בו טכנולוגיית ה-Touch ID

ה-Touch ID הוא חיישן אשר קורא טביעות אצבע, ומותקן בכפתור הבית של האייפון. בהתחלה רק מספר אפליקציות מובנות של אפל (כגון מסך הנעילה וחנות אייטיונס) השתמשו בו ואפל טענה שכאשר אפליקציות יתחילו להשתמש בחיישן, ה-Touch ID יחולל מהפכה בעתיד אבטחת המידע. עם יציאת מערכת ההפעלה iOS 8 הושק API לחיישן עבור מפתחים. מפתחים כעת יכולים להשתמש בחיישן כדי לבצע זיהוי משתמש. אף על פי שטביעות אצבע קשה לזייף, קבוצת חוקרים הצליחה להערים על החיישן, בעזרת טביעת אצבע שנלקחה מחפצים שונים.

עם יציאת אייפון 6 ואייפון 6 פלוס ויציאת Apple Pay ניתן לבצע רכישות עם חיישן ה"Touch ID" בחנויות (פיצוציות, מכונות שתייה, סופר וכו') עם הטכנולוגיה המתאימה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אייפון 5s בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ fps‏ - Frame Per Second - פריימים פר שנייה