דפנה ערוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
דפנה ערוד
לידה 6 ביולי 1944
תל-אביב, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 במרץ 2022 (בגיל 77) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת תל אביב עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור, שירה עריכת הנתון בוויקינתונים
www.daphnaarod.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דפנה ערוד (6 ביולי 194430 במרץ 2022) הייתה אמנית ומשוררת ישראלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בתל אביב להורים שעלו לארץ ישראל מהולנד בשנת 1932. החלה לכתוב שירים בגיל שמונה. סיימה את לימודיה באוניברסיטת תל אביב בגיל 19 והתגייסה לצה"ל, בו שירתה בנח"ל.

ערוד הייתה ממקימי "העין השלישית" – קבוצת אמנים אוונגארדית שפעלה בתל אביב מסוף שנות ה-60 עד אמצע שנות ה-70. חברי "העין השלישית" ערכו את המיצגים הראשונים בארץ, עסקו בעשיית סרטים, הקימו תערוכות משותפות, הוציאו לאור כתב-עת ופתחו את חנות הניו-אייג' הראשונה בישראל, בה מכרו חוברות אמנות מחוץ לישראל, ספרים שעסקו ברוחניות ופריטים מעוצבים. החנות הפכה למקום מפגש, קיימו בה ערבי שירה והופעות שונות, ומשם גם יצאו חברי הקבוצה לתערוכות אמנות ביישובים ובקיבוצים ברחבי הארץ. דפנה חילקה את זמנה בין תל אביב לבנימינה. בבנימינה גרה בקומונת האמנים שמנתה כשבעה אמנים מתחומי יצירה שונים. הם פעלו יחד בסטודיו רב-תחומי והציגו בגלריות שונות בארץ. ב-1979 עזבה סופית את בנימינה ונשארה בתל אביב. במקביל ערכה מסעות מחוץ לישראל, ובין היתר התגוררה עם בן זוגה בבית ממונע, בו נסעו ברחבי אירופה. בשנותיה האחרונות עסקה בציור, עיצוב אדריכלי ושירה.

ערוד נישאה והתגרשה פעמיים. אחד מבעליה היה המהנדס האמריקאי סם ריבן.

ב-17 במרץ 2022 בעת סגירת תערוכתה האחרונה "חברות" בארנה בהרצליה נפרדה דפנה ערוד בערב מרגש מחברותיה בהיותה מודעת לזמן הקצר שנותר לה לחיות. ערוד נפטרה שבועיים אחר כך ממחלת הסרטן ב-30 במרץ 2022. הותירה אחריה שני ילדים. התגוררה בתל אביב.

תערוכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2001 הוזמנה ערוד לצייר ציור בגודל של 40 מטרים רבועים שהורכב מ-1,000 פאנלים[1] עשויים עץ. הציור נועד לגייס כספים למען ילדי בית השאנטי בתל אביב. הציור, "היער הכחול", הוזכר בספר השיאים של גינס והוצג עד כה בבניין כליף ביפו, בקניון עזריאלי ובמשכן לאמנויות הבמה בתל אביב, בבניין האומות המאוחדות בניו יורק, ובבניין העירייה בתל אביב.

ב-2002 הציגה ערוד בחלל התצוגה של בניין סותבי'ס בתל אביב בתצוגה מתמדת. ב-2003 הוזמנה לצייר בתערוכה התל אביבית של אישים שנקראו רחובות על שמם והוצגו על בניין העירייה.

ב-2004 השתתפה במסלול האמנות "אוטופיה", במסגרת פסטיבל "החג של החגים" בבית הגפן בחיפה; הציגה את תערוכת "ביער ביער" בגלריה סוהו בדיזנגוף סנטר, ויצאה לתערוכת יחיד במרכז האריס פאפאדיאס באתונה.

  • 2005: תערוכת יחיד בגלריה יו-נה ארט במרכז גולדה, תל אביב, והצגה בתערוכה הקבוצתית "לחיים" במוזיאון רמת גן. כמו כן הציגה בספטמבר בתערוכות יחיד בגלריית גן-שמואל ובגלריה הקטנה ב"כנראה" בזכרון יעקב.
  • בתחילת 2006 הוצגו ציוריה במוזיאון ביאליק בתל אביב, ובתערוכה לזכר לאה רבין בחסות בנק הפועלים למען הוועד למלחמה באיידס.
  • בשנת 2007 ערכה תערוכה ב"גלריית הפארק" ברעננה, והשתתפה בתערוכה "ילדים שקופים" (נגד התעללות בילדים) במוזיאון חניתה.

ב-2008 השתתפה בתוכנית הטלוויזיה של הערוץ הראשון, "דיוקן", שהראתה את דרך עבודתה, את הסטודיו שלה ואת דעותיה האמנותיות. ציורה נבחר כציור הזוכה. השתתפה בתערוכת הוועד למלחמה באיידס עם הציור "נשים באמבטיה" והציגה במוזיאון רמת גן את ציור הפורטרט של לאורה ריבלין.

ב-2009 השתתפה בתערוכת הוועד למלחמה באיידס עם הציור "הנשיקה" ועיצבה את מתחם האירועים יוצא הדופן "מעגלים" ביבנה. באותה שנה הוזמנה להציג תערוכת יחיד שלה במוזיאון "חניתה".

עיסוקים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקביל לעיסוקה באמנות פלסטית כתבה ערוד שירים, שחלקם הולחנו ובוצעו בערב מיוחד שנערך לכבודה בתיאטרון הבימה, ובאירוע המוזיקלי "דרך נשים" שנערך במכבי מיוזיק פקטורי בתל אביב. בינואר 2006 הוצגה תוכנית מחווה לכבודה בערוץ 22.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דפנה ערוד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כל אחד בגודל 20cm X 20cm