יעקב למאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יעקב למאי
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 25 בספטמבר 1962 (בן 61)
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס אקו"ם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יעקב למאי (נולד ב-25 בספטמבר 1962[1]. בעבר נכתב כ"יעקב לאמעי") הוא מעבד ומפיק מוזיקלי ישראלי.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד להורים יוצאי איראן, שהתיישבו בחולון. בגיל 9 החל ללמוד בקונסרבטוריון נגינה על מלודיקה ולאחר מכן על קלידים. בגיל 14 הצטרף כנגן קלידים ללהקת אירועים. באמצע שנות ה-80 פרש לאחר שנתיים של לימודי מתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטה, והצטרף ללהקת האירועים "הפסגות" עם הסולן איציק זמיר, והגיטריסט איציק ברנס.

האלבום הראשון בו השתתף כמעבד ראשי היה האלבום "גלגול שני" של בני ברמן, שיצא ב-1988, ומתוכו התפרסם השיר "כמה טוב". עוד באותה שנה, עיבד את כל שירי אלבום הבכורה של עופר לוי "הקלפן". האלבום הפתיע את תעשיית המוזיקה המזרחית, בסגנונו החדש, שהתבסס על שירה ברבעי טונים מהמוזיקה הטורקית והערבית.

ב-1989 עיבד למאי את אלבומו השלישי של ישי לוי להתחיל מבראשית, בו בלט במיוחד הלהיט הגדול "ריקדי", וכן את אלבומו של אוריאל שלומי "הקסם השחור", שכלל מחרוזות של חידושים לשירים ישראליים וים תיכוניים. שני האלבומים, בהם צירף למאי להפקה נגנים טורקיים על כלים אותנטיים, זכו להצלחה מסחרית גדולה, ונמכרו בעשרות אלפי עותקים.

בשנת 1990 עיבד את אלבום האולפן השני של עופר לוי - "לא יכול בלעדיה" בו בלטו "רוצה בה" ו"אהבה אמיתית". עוד באותה שנה עיבד כמחצית משירי אלבומו השלישי של נתי לוי - "נשיקות", כמחצית משירי אלבום הסולו הראשון של אביהו מדינה - "אשר אהבתי " ממנו בלטו עיבודיו ל"אישה ילדה", "שיר לאחותי" ו"בלדה לחבר", ואת אלבומו הראשון של בני אל, מתוכו בלט השיר "מאמא מיה".

ב-1991 עיבד למאי את שירי אלבומו של עופר לוי "כוכב שנות ה-90!", מתוכו בלטו הלהיטים: "יום הרווקים", "החזירי לי את בני", ו"מעיין הנעורים". האלבום זכה להצלחה מסחרית עצומה, ונמכר במאות אלפי עותקים. עוד באותה שנה עיבד את מרבית שירי אלבום הבכורה של איציק הרוש, בו בלטו "דובשנית" ו"הזיות", את שירי האלבום "אש הקנאה" לזמר דורון מירן, וכן את השירים "שקרנית" ו"במעלה ההר" לאלבום הבכורה של אבי סינואני.

בשנת 1992 עיבד את אלבום הסולו השני של אביהו מדינה "מה יהיה? בו בלטו שיר הנושא, "לב זהב" והחידוש ל"רעיה", וכן את אלבומו החמישי של ישי לוי "עלם חמודות" ואת מרבית שירי האלבום "חברים בגדו" לזמר אבי דן.

ב-1993 הפיק מוזיקלית 4 שירים לאלבומו של עופר לוי "אוהב לחיות", מתוכו בלטו עיבודיו ל"מאוהב בגשם", "מהי אהבה" ו"מחפש את בני". עוד ב-1993 יצא הסרט זהר על חייו של הזמר זוהר ארגוב, כאשר יעקב למאי ואביהו מדינה היו אחראים על המוזיקה בסרט. באותה שנה הלחין את המוזיקה גם לסרט מחפשת בעל על ארבע וכן עיבד את מרבית שירי אלבום הבכורה של הזמר תמיר גל, "שביל האושר".

עוד באותה תקופה עיבד למאי מס' שירים לאלבום הבכורה של משה כהן, ביניהם "נדרתי נדר", "מחבק בקבוק" ו-"פוסע ברחובות", וכן את כל שירי האלבום "בי נשבעתי" של איציק קלה ביניהם בלט שיר הנושא, שכתב דוד זיגמן ללחן טורקי וכן השיר "לא היום ולא מחר". שירים אלו זכו להצלחה מרובה בז'אנר באותם ימים.

לאלבומו השני של איציק הרוש - "הדובדבן שבקצפת" שיצא ב-1995 עיבד מספר שירים.

בשנת 1997 עיבד את השיר "ימים רבים" שיצא באלבומה השלישי של שרית חדד, "הדרך שבחרתי".

ב-1998 עיבד את כל שירי אלבומו השלישי של אבי סינואני - "שר מהסרטים".

בשנת 1999 עיבד את אלבומה של להקת עדן יום הולדת. שיר הנושא של האלבום, "יום הולדת" נבחר לייצג את ישראל באירוויזיון 1999. למאי השתתף בכתיבת השיר, בהלחנתו ובעיבודו. השיר הגיע למקום החמישי בתחרות.

בשנת 2000 יצא אלבומה של זהבה בן מלך אמיתי בעיבודו, בו בלטו שיר הנושא, "להשתגע" ו"אני שטה". עוד באותה שנה עיבד את כל שירי אלבומו הרביעי של אבי סינואני - כשאת שותקת.

בשנת 2001 עיבד את שירי אלבומו של אייל גולן צליל מיתר (פרט לשיר "בובים בובות"), וכן עיבד במשותף (יחד עם אביהו מדינה) את שירי אלבומו השני של חן מאושר - "זוג משמיים".

ב-2002 באלבומו של אייל גולן ואני קורא לך, עיבד את מרבית שירי האלבום. עוד באותה שנה עיבד והפיק מוזיקלית את אלבומה של זהבה בן - בתוך הלב, בו בלט השיר "שחק אותה קוסם", וכן את מרבית שירי אלבומו של רון שובל - "מיכאלה".

בשנת 2003 עיבד ביחד עם שי ראובני את אחד הלהיטים הראשונים של מושיק עפיה - "אני לא זמין". זהו השיר היחיד של עפיה שהגיע למצעד הפזמונים העברי השנתי של רשת ג'. עוד באותה שנה, עיבד לאיל גולן את החידוש לשיר "חלומות", שביצעה במקור רוחמה רז.

בשנת 2004 עיבד והפיק את אלבום הבכורה של מאיה בוסקילה סיפור מכור, שזכה להצלחה גדולה ובלטו מתוכו שיר הנושא, "הלב", כשאתה נשבר", ו"יש בליבי כינור". בסמוך לכך, הפיק את השיר "רק אתה", של שרית חדד, שנכלל באלבומה ה-12, חגיגה.

בשנת 2005 עיבד והפיק את אלבומו של עופר לוי מצייר אותך, יחד עם שי ראובני, עיבד את שירי אלבומו של פבלו רוזנברג "חיכיתי לך", בו בלטו "מלדיטה לונה" ו"אל תדאגי לי אמא". עוד באותה שנה עיבד למאי חלק משירי אלבומה של שרית חדד - מיס מיוזיק, עיבד את "אור ירח", שביצע צביקה פיק בקדם אירוויזיון, וכן את "חלומות מתגשמים" בביצוע הראל מויאל, הראל סקעת ועדי כהן. השיר דורג במקום ה-15 במצעד הפזמונים השנתי תשס"ה של רשת ג'. בשנת 2006 יצא אלבומה השני של מאיה בוסקילה - ימים של אהבה, אותו עיבד והפיק מוזיקלית למאי, וממנו בלטו "רק אל תגיד", "רק אותך רוצה" והחידוש ל"חופים".

בשנת 2006 חבר למאי למוזיקאי טל שגב והשניים החלו לפעול יחד תחת השם "צמד דו-סול". פעילותם הראשונה הייתה הפקת אלבומה של שרית חדד זה ששומר עליי (2007). שגב ולמאי עיבדו יחד כמעט את כל שירי האלבום, וגם כתבו והלחינו חלק מהם, כמו "תצאי מהכלים", "זה ששומר עליי" ו"עליך ועליי". לאלבומו של אייל גולן - בשבילך נוצרתי שיצא באותה שנה, למאי עיבד והפיק מוזיקלית את מרבית השירים, ויצר ביחד עם שגב את השיר "אהבת חיי". שיתוף הפעולה עם שגב התבטא גם באלבומו של שגב "יום אחרון" (2007), אותו עיבד והפיק למאי.

בשנת 2008 עיבד 2 שירים לאלבומו של ליאור נרקיס "סהרורי", בהם בלט הלהיט "המלכה שלי".

בשנת 2009 יצא אלבומה של שרית חדד מרוץ החיים, גם הוא בהפקתם של למאי ושגב, שגם כתבו והלחינו מספר שירים לאלבום. (ביניהם הלהיט "אהבה בתוכי"). במרץ אותה שנה יצא הסינגל "נשמתי" בביצוע מאיה בוסקילה ובעיבוד משותף של למאי עם טל שגב. בסוף השנה יצא השיר "רגע גדול", דואט של שרית חדד ואייל גולן, שכתבו ועיבדו למאי ושגב.

בשנת 2010 הוציא הזמר ישי לוי את הסינגלים "האחת שלי" ו"תודה", שכתבו ועיבדו למאי ושגב. שני השירים נכללו באלבומו של לוי האחת שלי, שיצא בשנת 2011. עוד ב-2010 עיבד והפיק מוזיקלית את אלבומו של דודו אהרון מילים פשוטות בו בלטו השירים "תגידו לה", שנבחר לשיר השנה במצעד השנתי של רשת ג' לשנת תש"ע, "כסף ואלכוהול" (מקום 4 במצעד השנתי) ו"לא מוותר". כמו כן עיבד את הסינגל "כל כך הרבה אור" לצביקה פיק. באותה השנה עיבד והפיק מוזיקלית את השיר "אינטליגנציה" עבור שרית חדד.

לאלבומו של משה פרץ זיקוקים, שיצא בסוף 2011 עיבד מספר שירים, שהבולט מביניהם היה "אין כמוך".

ב-2012 עיבד והפיק מוזיקלית את כל שירי האלבום "את" לישי לוי, ואת הסינגל "אפילו רק הלילה" ללירון רמתי, פיינליסט העונה התשיעית של "כוכב נולד".

בשנת 2013 יצא אלבום הבכורה של פאר טסי, בו עיבד למאי את מרבית השירים. עוד באותה שנה עיבד והפיק מוזיקלית 3 סינגלים ליהודה סעדו, זוכה העונה השלישית של "כוכב נולד", ואת השיר "אז יאללה" לליאור נרקיס.

למאי עיבד והפיק מוזיקלית גם את אלבומו הבא של טסי, "כוחה של אהבה" שיצא ב-2014, וממנו בלט במיוחד הלהיט "דרך השלום", בעקבות כך זכה ב-פרס אקו"ם למעבד השנה לשנת 2014.[2] עוד באותה שנה עיבד את הסינגל "כשאת בוכה" ללירון רמתי, ואת השיר "נדירה" לליאור נרקיס.

ב-2015 יצא אלבומו של אייל גולן "בסוף כל יום" בו עיבד והפיק מוזיקלית למאי את מרבית השירים, בהם בלטו "שישי בצהריים", "שקרים" ו"כשתגדל". עוד באותה שנה הפיק מוזיקלית את מרבית שירי אלבומו של דודו אהרון "טרמינל 3", בו בלט במיוחד עיבודו לשיר הנושא, שהפך לשיר המושמע ביותר באותה שנה.

ב-2016 עיבד והפיק מוזיקלית למאיה בוסקילה את החידוש ל"בין האצבעות", שנכלל באלבומה הרביעי נושמת, ובסוף השנה עיבד והפיק מוזיקלית להראל סקעת את השיר "אנחנו פה". באותה השנה הפיק את השיר "חוזרת בתשובה", של שרית חדד.[3]

בשנת 2017 יצא אלבומה השלישי של עדן בן זקן, עליו עבדה עם למאי.[4]

בשנת 2018, הפיק מוזיקלית את "אלבי מעאק" עבור נסרין קדרי.[5] השיר נכלל באלבומה ה-3 לומדת ללכת, ואף יצא כסינגל השמיני מתוכו.[5] מאוחר יותר, כתב, הלחין והפיק ביחד עם דולב רם ופן חזות את "מקסיקו" עבור עדן בן זקן. הוא אף הפיק גם את "מילה של גבר" עבורה. השירים הללו נכללו באלבומה הרביעי של בן זקן, חיים שלי.

ב-2019 עיבד והפיק מוזיקלית את מרבית שירי אלבומו הכפול של אייל גולן "הפוך מהיקום" ואת מרבית שירי אלבומו של עדן חסון "שמישהו יעצור אותי".

ב־2023 עיבד והפיק מוזיקלית את הסינגל "איתך עד סוף הזמן", בביצועו של ישי לוי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שרון רביבו, ‏יעקב למאי - מסיבת הפתעה עם כוכבי המזרחית, באתר ‏מאקו‏, 10 באוקטובר 2012
  2. ^ הוכרזו שמות הזוכים בפרס אקו"ם בתחום הזמר העברי לשנת 2014 באתר הרשמי של אקו"ם
  3. ^ SaritHadadOfficial (2016-02-27), שרית חדד - חוזרת בתשובה - Sarit Hadad, נבדק ב-2018-08-11
  4. ^ עכשיו צריך לעבוד, באתר mako‏, 7 בספטמבר 2017
    עדן בן זקן, לזאת שניצחה (מילים, לחן, עיבוד והפקה מוזיקלית: יעקב למאי, דולב רם ופן חזות, ינואר 2017), יוסמיוזיק
  5. ^ 1 2 נסרין קדרי הערוץ הרשמי (2018-08-06), נסרין קדרי - אלבי מעאק (קליפ רשמי) Nasrin Kadri, נבדק ב-2018-09-08
הקודם:
2020: מארק אליהו (טהרן)
פרס האקדמיה לטלוויזיה למוזיקה מקורית
2021: אבי בללי, יעקב למאי, בר צברי, אבי אוחיון, לירון עמרם, עדי לוי ומתן דרור (מנגן ושר)
הבא: