לובי 99

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לובי 99
לוגו העמותה
תחום שדלנות פוליטית
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים יאיא פינק עריכת הנתון בוויקינתונים
מנכ"ל לינור דויטש
תקופת הפעילות יוני 2015 – הווה (כ־8 שנים ו־46 שבועות)
lobby99.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לובי 99 הוא ארגון חברתי-כלכלי ללא מטרת רווח (חל"צ), שהוקם במטרה לקדם באמצעות שדלנות פוליטית את האינטרסים של הציבור הרחב למול מקבלי ההחלטות בכנסת ובממשלה, בשונה מהלוביסטים המסחריים המייצגים בדרך כלל בעלי הון, חברות מסחריות וגופים פרטיים.

החל ממרץ 2016 מתבסס הארגון על דמי ההשתתפות הקבועים של החברים,[1] והוא היה לארגון החברתי הראשון בישראל הממומן אך ורק על ידי מימון המונים קבוע.[2] החברים בארגון קובעים עבור הארגון את הנושאים בהם הוא יתמקד, ובהתאם להחלטות החברים פועל לובי 99 כדי לשנות, לשפר ולתקן את המציאות החברתית-כלכלית בישראל, להפחית שחיתות, ולהקטין את כוחם של בעלי ההון הגדול במסדרונות מקבלי ההחלטות.

מנכ"לית הארגון, עו"ד לינור דויטש, נבחרה יחד עם כלל חברי הארגון ל"אבירת איכות השלטון" לשנת 2019,[3] והופיעה כנציגת הארגון ברשימת "100 המשפיעים של דה-מרקר" בשנים 2017,[4] 2018,[5] ו-2019.[6]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמפיין גיוס ההמונים של לובי 99

הקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון החל את דרכו ביוני 2015, כפרויקט גיוס מימון המונים שיזם יאיא פינק.[7]

לצד יאיא פינק, הוקמה מועצה מייסדת שפעלה לגיוס כסף ראשוני במימון המונים. לאחר העמידה ביעדי הגיוס, נערכה הצבעה בקרב 1,084 התורמים. במסגרת ההצבעה נבחרו שלושת הנושאים הראשונים בהם החל צוות הארגון לפעול מול נבחרי הציבור: שקיפות, פתיחת שוק הבנקאות לתחרות, ותמלוגים ממשאבי הטבע.

להוצאת הרעיון לפועל גייס פינק את עו"ד לינור דויטש כלוביסטית הציבורית הראשונה ויחד קבעו את תצורתו של הלובי הציבורי. פינק כיהן כמנכ"ל הארגון במשך שלוש וחצי שנותיו הראשונות, עד לפרישתו בעקבות החלטתו להתמודד על מקום ברשימת מפלגת העבודה לכנסת ה-21,[8] מאז החליפה אותו בתפקיד עו"ד דויטש, שכיהנה עד אז כסמנכ"לית.

מודעת דורשים ללוביסטית הציבורית הראשונה (פורסמה ביולי 2015)

בסיום תקופת קמפיין הגיוס פנו פינק ודויטש לגייס מצטרפים כחברים קבועים ללובי בכל סכום חודשי קבוע לבחירתם, כאשר תרומה חד פעמית אינה מזכה בחברות והזכויות הנלוות לה, בעוד הצטרפות בסכום נמוך קבוע כלשהו כן מזכה. כך התאפשר לבנות תקציב ארוך טווח ולהסתמך על ההכנסות לאורך זמן. בכך הפך הלובי לארגון מימון ההמונים הקבוע הראשון בישראל, ופרץ בכך את הדרך לעמותות נוספות שהלכו בעקבותיו.

את השנה הראשונה להרצת הארגון סיים הלובי עם 800 חברים קבועים מממנים, את השנה השנייה עם 2,000 חברים, את השנה השלישית עם 4,000 חברים, ואת הרביעית עם 6,000. נכון לאוגוסט 2023 מונה המיזם כ-11,300 חברים מממנים, והמספר מתעדכן מדי יום וניתן לראותו באתר הלובי.[9]

שם הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמליל מיזם לובי 99 בתחילת דרכו
סמליל מיזם לובי 99 בתחילת דרכו

שם הארגון מורכב משני אלמנטים "לובי" ו-"99". בדומה לפעילות הארגון, המתבסס על טכניקת השדלנות של חברות הלובי המסחריות, כך שם הארגון מתבסס על הכינוי שדבק בשדלנים – 'לוביסטים', בשל עבודתם שהתקיימה ברחבת הלובי של הפרלמנט הבריטי בתחילת הדרך, ומתקיימת כיום במסדרונות, ורחבות לובי של בתי פרלמנט ברחבי העולם, לרבות כנסת ישראל ומשרדי הממשלה.

כדי להבדיל את הארגון החברתי מארגוני הלובי המסחריים המייצגים בעלי הון, הוחלט לקרוא לארגון "לובי 99", כינוי המתכתב עם הססמה החברתית "אנחנו ה-99%" (אנ'), שהייתה פופולרית בישראל בזמן המחאה החברתית בישראל,[10] ומסמלת ייצוג של 99% אחוז מאוכלוסיית ישראל, אשר איננה מחזיקה בממון המאפשר לה לשלם לחברות הלובי המסחריות, כשם שעושים המאיון העליון מאוכלוסיית ישראל.[11]

עקרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיכום פעילות הלובי ממושב החורף של הכנסת לשנת 2017
סיכום פעילות הלובי ממושב החורף של הכנסת לשנת 2017

כללי היסוד של לובי 99, כפי שאושרו על ידי חברי הארגון בפברואר 2017:[12]

  1. נושאים לקידום – לובי 99 יפעל לקדם נושאים חברתיים וכלכליים המסייעים לציבור הרחב. הנושאים מוצעים על ידי חברי הארגון, עוברים תהליך מחקר וסינון על ידי מחלקת המחקר, ולבסוף עולים להצבעת החברים הדו-שנתית. כדי שנושא יעלה להצבעת החברים, עליו לעמוד בתנאי הסף:
    • על הנושא להתמקד בתחום חברתי וכלכלי מובהק.
    • על הנושא לעמוד במרכז הקונצנזוס הישראלי, ולקדם אינטרס המסייע לרוב המכריע של הציבור. בשל כך, תחומים הנוגעים לקבוצות אינטרס, כדוגמת אוכלוסיות ספציפיות, בעלי מקצוע או מאבקים אזוריים, לא יקודמו על ידי הלובי. כמו כן, הלובי אינו עוסק בנושאים המצויים במחלוקת כדוגמת נושאי דת-מדינה ונושאים מדיניים-ביטחוניים.
    • על הנושא להיות פרקטי לקידום, בהתחשב בהרכב הכנסת והקואליציה. בשל כך, צוות הלובי לא יקדם "הצהרות חוק" שמטרתן להגיע לכותרות אולם הסיכוי לקדמן הוא אפסי, בגלל סיבות פוליטיות או תקציביות.
    • אין ארגונים חברתיים אחרים העוסקים בנושא ביעילות ובהצלחה. עם זאת, הלובי יקדם נושאים בהם פועלים ארגונים שאינם מתעסקים בתחום הלובי.
    • ניתן לטפל בנושא בטווח הזמן המיידי. בשל כך, יידחו נושאים בעלי עלות תקציבית גבוהה שהסיכוי לקדמם נמוך. כמו כן, תינתן עדיפות לנושא שבו פועלים לוביסטים מסחריים של בעלי ההון, הפועלים לכאורה כנגד האינטרס הציבורי.
  2. שיתוף החברים ובניית קהילה – חברי לובי 99 הם הבסיס לארגון, הן מבחינה כלכלית (כיוון שכל חבר משלם דמי חברות חודשיים) והן מבחינה תפעולית (כיוון שחברי הארגון מציעים, מצביעים ומדרגים את הנושאים שצוות הלובי מקדם, ובנוסף מאשרים את התקציב השנתי). מלבד התווית הדרך, באמצעות הצבעות ואישורי התקציב; חברי הארגון מתעדכנים על פעילות הצוות אחת לשבוע ויכולים להשתתף במפגשי חברים, סיורים וכנסים מקצועיים. בנוסף, לקהילת החברים פלטפורמות דיגיטליות בפייסבוק, בוואטסאפ ובטלגרם, בהן מתקיים קשר בין החברים והצוות.[2] חברי הקהילה בוחרים את מידת המעורבות בארגון, וללא קשר למידת מעורבותם, לכל חבר יש “קול” אחד בהצבעה, ללא תלות בגובה התמיכה הכספית שלו בארגון.
  3. שקיפות – כלובי ציבורי, הארגון מצהיר כי השקיפות הארגונית מהווה ערך יסוד. התקציב השנתי המאושר על ידי החברים מוצג באתר האינטרנט של הארגון,[9] כמו גם תוצאות ההצבעות של החברים, המפורסמות ברשתות החברתיות. כמו כן, צוות הלובי מעדכן באופן שבועי את החברים על הנעשה בארגון ודואג לפרסם את פגישותיו עם נבחרי ציבור ואנשי מקצוע. כלל העדכונים השבועיים מועלים לאתר האינטרנט של הארגון.
  4. צדק תעסוקתי – לובי 99 רואה בהיותו חברה לתועלת הציבור במודל להעסקה צודקת. כל עובדי לובי 99 מועסקים בצורה ישירה, ופערי השכר בין עובדי הארגון לא יעלו על יותר מפי חמישה בין העובד שמרוויח הכי מעט לזה המרוויח הכי הרבה. בנוסף, הארגון מצהיר על שאיפותיו לייצוג שווה בין המינים בקרב מקבלי השכר, ועל נגישות משרדי הארגון.
  5. מימון המונים – מודל ההכנסות של לובי 99 מבוסס על מימון המונים – "כסף קטן של רבים יכול לגבור על כסף גדול של מעטים". כל משתתף התומך בארגון בסכום כספי קבוע (חודשי) הוא חבר בארגון, ללא תלות בגובה התמיכה הכספית שלו ('קול' אחד 'לכל' אחד). תורמים באופן חד פעמי מקבלים את הדיוור השבועי במייל, בו הם יכולים להתעדכן על פעילות הלובי, אך אינם הופכים לחברים בארגון ולא זכאים לקחת חלק פעיל בקהילת הלובי. ניתן להפסיק להיות חבר בארגון בכל שלב באמצעות מילוי טופס באתר האינטרנט, יצירת קשר במייל או פניה ברשתות החברתיות.

החל ממרץ 2016 מתבסס הארגון על דמי ההשתתפות הקבועים של החברים, ולמעשה הוא הארגון החברתי הראשון בישראל הממומן אך ורק על ידי מימון המונים.[2]

תהליכי עבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הלובי הציבורי כוללת תהליך עבודה ארוך המתחיל ברעיון המתפתח בקהילת החברים התומכים בארגון ונבחר בהצבעה, פעילות מחקר, קידום הנושאים שנבחרו מול גורמי השלטון, והמשך הפיקוח על הנושאים שטופלו לוודא שהמצב לא משתנה.

מסך ההצבעה בתחילת המיזם
מסך ההצבעה בתחילת המיזם

הצעה, איתור ובחירת נושאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. שלב ראשון - הצעת נושאים: חברי הלובי יכולים להציע רעיונות לנושאים הקרובים לליבם באמצעות טופס מקוון באתר הלובי. הצעת הנושאים מתאפשרת לאחר תהליך זיהוי (הכולל הזנת כתובת מייל או מספר תעודת זהות), ופתוחה לאורך כל ימות השנה.
  2. שלב שני - מחקר וסינון הנושאים: לקראת הצבעת החברים (אחת לשנה), מתבצע תהליך של סינון ההצעות שהתקבלו מהחברים לרשימה מצומצמת של הצעות העולות להצבעה. סינון זה מתבסס על ידי תהליך מקצועי של עובדי הלובי, שעורכים מחקר ראשוני על הנושאים שמטרתו לבחון את עמידתם במספר דרישות שהוגדרו מראש – כדי שנושא יועלה להצבעת החברים, על הנושא להיות: (א) נושא חברתי/כלכלי מובהק, (ב) מסייע לרוב המכריע של הציבור ולא לקבוצה ספציפית, (ג) פרקטי וניתן לקידום, (ד) ניתן לטיפול בטווח הזמן הקרוב, (ה) לא מטופל על ידי ארגון חברתי אחר ביעילות והצלחה, (ו) נושא שבו לוביסטים של בעלי ההון פועלים בתחום לכאורה כנגד האינטרס הציבורי. בתום התהליך, נבחרים כחמישה נושאים המתאימים לכל הדרישות, ואלו מועלים להצבעה הכללית. במקביל, כלל החברים שהציעו נושאים זוכים לתשובה, בין אם הצעתם הועלתה להצבעה ובין אם נדחתה.[13]
  3. שלב שלישי - הצבעה: הנושאים שעברו את תהליך הסינון מועלים להצבעת חברים. במהלך תקופה ההצבעה, החברים דנים על הנושאים השונים בפלטפורמות הדיגיטליות של הקהילה, ואף יכולים לשנות את בחירתם מספר פעמים עד לתום התקופה. חברי הלובי יכולים להצביע בעד הנושאים שהם מעוניינים שהארגון יקדם, אך לרשותם עומדת האפשרות להצביע גם כנגד נושא שבו הם אינם מעוניינים שהארגון יעסוק. נושא המקבל למעלה מ-25% התנגדות נפסל.[13] בתום תקופת ההצבעה, הנושא שמקבל את מירב הקולות, תוך שקלול קולות הנגד – עובר לתהליך מחקר מעמיק, המשלים את תהליך המחקר הראשוני, ולבסוף נכנס לרשימת הנושאים שבהם צוות הלובי מטפל. לרוב הצבעות החברים מתקיימות פעמיים בשנה, לקראת פתיחת מושבי החורף והקיץ של כנסת ישראל (בדרך כלל בחודשים אפריל וספטמבר).
מודעת קריאה להצבעה עבור חברי הלובי
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

הצבעות ייחודיות: בנוסף להצבעות אלו, מדי פעם הלובי מקיים הצבעות שלא מן המניין, כדי להתייעץ עם החברים לגבי סוגיות קונקרטיות שצצות. בין ההצבעות המיוחדות שהתקיימו ניתן למצוא את ההצבעה המיוחדת – "האם לובי 99 צריך להגיש ערעור לבית המשפט על החלטת רשות התחרות לאשר את העסקה במסגרתה מונופול הגז רוכש את צינור הגז בין ישראל למצרים".[14] על אף שהנושא דרש הוצאות ייחודיות גבוהות מהרגיל, חברי הארגון אישרו אותו ברוב של 95%.[15]

תהליך מחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר בחירת נושא על ידי חברי הלובי, השלב הראשון הוא שלב המחקר. מחלקת המחקר לומדת את הנושא, מקיימת פגישות עם מומחים, ומרכזת תשתית של ידע שעל בסיסו ניתן לגבש אסטרטגיית פעולה. לאחר מכן, מחלקת המחקר ממשיכה ללוות את הלוביסטית המקבלת את הנושא, ולתמוך את פעילות הלובינג בשלל דרכים: הכנת ניירות עמדה; איסוף נתונים; הכנת עזרים וגרפים לטובת מסמכי הארגון; ואיתור הזדמנויות מתאימות לפעולה.

פעילות לובי פרלמנטרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לובי 99 מקפידים על נוהלי שקיפות מחמירים:

  • הנגשת מידע – אחד הפערים המרכזים בעבודת חברי הכנסת מצוי בעומס הרב שתחתיו הם נתונים. על אף שלרשותם עומד מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מיעוטם היחסי של חברי הכנסת (ביחס לעולם המערבי) יוצר עליהם עומס רב. כדי לקדם את הנושאים שנבחרו על ידי חברי הלובי, צוות הלובי מקיים מפגשים מקדימים עם חברי הכנסת, ומפיק ניירות עמדה ומחקרי עומק המוגשים לחברי הכנסת בטרם הדיונים. זאת, במטרה למנוע את השפעת הלובי המסחרי, אשר פעמים רבות מציג נתונים התומכים באינטרס הפרטי של לקוחותיו בלבד[16].
  • קידום הצעות חוק – צוות הלובי מקדם הצעות חוק בעבודה משותפת עם חברי הכנסת. במסגרת קידום הצעות החוק, צוות הלובי דואג לתמוך בחברי הכנסת מבחינה מקצועית, בעוד חברי הכנסת מובילים את ההצעה ברמה הפרלמנטרית.
  • ייצוג הציבור בדיונים – אף על פי שדיוני ועדות הכנסת פתוחים לקהל הרחב, לרוב משתתפים בהם רק נציגים של גורמים מסחריים או גורמים אחרים בעלי אינטרס ספציפי. כדי לאזן זאת, צוות הלובי נוהג להשתתף באופן תכוף בישיבות הוועדות השונות, כאשר הן נוגעות לנושאים אשר נבחרו על ידי חברי הארגון. בישיבות מציגים חברי הלובי נתוני מחקר, הסתייגויות, התנגדויות ותמיכות כלפי הסוגיות של השולחן.
  • קידום רפורמות ועבודה עם גורמים ממשלתיים – הלוביסטים של הארגון מקיימים יחסי עבודה עם גורמים ממשלתיים, לרבות שרים, עוזריהם, מנהלים בכירים, רגולטורים ועוד.
  • יצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים - צוות הלובי מקדם שיתופי פעולה עם גופים מקצועיים אחרים, כדוגמת ארגונים חברתיים נוספים, ודוחף לקיום שולחנות עגולים בנושאים מגוונים. דוגמה לשיתופי פעולה שצוות הלובי לוקח בהם חלק, ניתן לראות בפורום לקידום תחבורה ציבורית או במסגרת נושאים פיננסיים[דרוש מקור][מפני ש...].

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שקיפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נושא השקיפות היה אחד הנושאים שנבחרו בהצבעת החברים הראשונה. במסגרת נושא זה לובי 99 מקדם יוזמות והליכי חקיקה שמטרתם פרסום פומבי של מידע בנוגע למתרחש בכנסת, במשרדי הממשלה ובחברות הגדולות.

הישגים בתחום השקיפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "חוק הלוביסטים" - תיקון לחוק הכנסת שמחייב לוביסטים להירשם בפרוטוקול בוועדות הכנסת השונות ולכתוב מיהו הלקוח שהם מייצגים בדיון. החוק עבר בקריאה שנייה ושלישית ונכנס לתוקף בפברואר 2016. החל מסוף שנת 2016 מפורסמים שמות השדלנים, הארגון אליו הם שייכים והלקוחות אותם הם מייצגים באתר הכנסת. בנוסף, התיקון מטיל חובת צינון של חצי שנה על עוזרים פרלמנטריים לפני הפיכתם ללוביסטים וקובע סנקציות אם הוראות החוק מופרות, כגון שלילת ההיתר לעבוד כלוביסט או אישור הכניסה למשכן הכנסת.[17] במסגרת קידום החוק נערך שיתוף פעולה עם חבר הכנסת דוד ביטן ממפלגת הליכוד, יו״ר ועדת הכנסת באותה עת.
  • "חוק הפקסים" - [18] חוק פנייה לגופים ציבוריים באמצעי קשר דיגיטליים מחייב משרדי ממשלה וגופים ציבוריים לאפשר לאזרחים הפונים אליהם לתקשר עמם באמצעי אלקטרוני כדוגמת טופס מקוון או דואר אלקטרוני (ולא בפקס, שהיה האמצעי הנגיש לציבור היחיד במקרים שונים). כמו כן, החוק מחייב גופים אלו לפרסם דרכי התקשרות עם יחידות הנותנות שירות לציבור, כדי שהמידע הזה יהיה נגיש לציבור הרחב.[19] החוק קודם במסגרת שיתוף פעולה של צוות הלובי עם חברי הכנסת שרן השכל ודוד ביטן ממפלגת הליכוד.[20]
  • הסדרת פעילות הלוביסטים במשרד האוצר - כחלק ממאמץ כולל להסדיר את פעילות הלוביסטים במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות (נכון לשנת 2020, החוק מסדיר את פעילותם רק בכנסת),[21] בשנת 2021 פרסם משרד האוצר הנחיות המסדירות את פעילות הלוביסטים מול אנשי המשרד,[22] באופן המאמץ חלק מההמלצות שהגיש לובי 99 למשרד האוצר בהקשר זה.[23]

יוזמות בתחום השקיפות שנמצאות בתהליך[24][עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תיקון חקיקה הקובע כי הרשות להגנת הצרכן תפקח על החוזים הארוכים והמסובכים של החברות הגדולות במשק, כך שיהיה גוף שבודק האם החוזים הללו פוגעים בצרכנים.
  • תיקון חוק חופש המידע כך שיהיה יותר אפקטיבי עבור הציבור הרחב.
  • בעקבות עדויות על כך שחברות תורמות לעמותות המקורבות לשרים בממשלה, הארגון פנה לרשות ניירות ערך כדי שתחייב את החברות הציבוריות בשקיפות של התרומות שלהן.[25]
  • המשך קידום החוק שמבטיח שקיפות על פעילות של הלוביסטים גם במשרדי הממשלה.
  • קידום שקיפות בנושא יחסי ההון-אקדמיה, כך שחוות דעת הניתנות על ידי חברי הסגל במוסדות האקדמיים לבעלי ההון במסגרת הליכים משפטיים או רגולטוריים, יחויבו בשקיפות.
  • קידום שקיפות על תרומות של תאגידים לעמותות ולרשויות מקומיות על מנת להבטיח שתרומות אלו לא יהוו דרך עוקפת להשפעה על רגולטורים.

תמלוגים ממשאבי טבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

נושא התמלוגים ממשאבי הטבע היה לאחד הנושאים הראשונים שנבחרו בהצבעת החברים הראשונה, ונבחר תחת הכותרת – "הגדלת חלקו של הציבור במשאבי הטבע". במסגרת הנושא מקדם לובי 99 יוזמות, הליכי חקיקה, רפורמות, וקידום פיקוח על משאבי הטבע המרכזיים של המדינה: מחצבי ים המלח, מאגרי הגז ומכרות הפוספטים.

ים המלח נמצא בשליטת עידן עופר, בשל שליטתו בחברה לכימיקלים לישראל (כי"ל) שמחזיקה כיום בזיכיון ייחודי שמאפשר לה להפיק משאבים מים המלח, הזיכיון נוסח בשנות ה-60 בזמן שמפעלי ים המלח היו בבעלות חברה ממשלתית ולא שונה כמעט בכלל במהלך הפרטת החברה בשנות ה-90. לובי 99 מבקשים לייצג את הציבור הרחב במקרים בהם הם מאמינים שהזיכיון מנוצל לטובת כי"ל באופן מופרז או שהחברה מפרה את תנאיו. לטענת לובי 99, הזיכיון מוטה באופן קבוע לרעת המדינה ולטובת כי"ל. למשל, בניגוד למקובל בעולם, מדינת ישראל מקבלת רק כ-37% מרווחי המשאב.

לובי 99 מבקשים לייצג את הציבור הרחב מול לוביסטים של חברות הגז של יצחק תשובה ונובל אנרג'י, ששולטות במשק הגז הישראלי, ומוכרות על ידי המדינה כמונופול.[26] לובי 99 פועלים במקרים בהם להערכתם נפגע האינטרס הציבורי, למשל, כאשר הציבור הרחב משלם כסף רב ממה שהיה עשוי לשלם - ראשית דרך חשבונות חשמל גבוהים בשל מחירי גז גבוהים, כאשר הגז נקנה על ידי חברת החשמל ויצרני החשמל הפרטיים; ושנית דרך היעדר המיסוי – כאשר "קרן העושר" שאמורה לקבל את רווחי הגז, בינתיים ריקה.

הישגים בתחום הפרדת משאבי הטבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ים המלח[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. הגדלת תגמולי ים המלח - במסגרת הדיונים שערכה ועדת הכספים בחודשים אוקטובר-נובמבר 2015, בנוגע למתווה ששינסקי 2 (הבוחן את נטל המס הראוי על הפקת משאבי טבע בישראל), לובי 99 התנגד לעמדות והנתונים שהציגו הלוביסטים של כי"ל, ופעל לקידום המתווה לכדי חוק.[27] בנוסף, לובי 99 קידם את צביעת כספי התמלוגים לטובת פיתוח התעסוקה בנגב (כתגובת נגד לאיומי הפיטורים שהשמיעה כי"ל) יחד עם חבר הכנסת מיקי זוהר ממפלגת הליכוד. בהמשך, הלובי הפעיל לחץ על רשות המסים לגבות את המס וכן בנושא השקיפות; נכון לסוף 2022, נגבו כחצי מיליארד דולר נוספים בזכות חוק זה[28].
  2. האצת הכנות הממשלה לקראת תום זיכיון ים המלח - לאחר שנים של חוסר מעש במשרדי הממשלה ליישום מסקנות ועדת נוה לבחינת עתיד זיכיון ים המלח, לובי 99 פעל בעתירת חופש מידע ויזם דיונים בכנסת אשר האיצו את הקמת הצוותים הממשלתיים להיערכות לתום הזיכיון[29].
גז[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ערעור כנגד עסקת EMG - לובי 99 הגיש ערעור על החלטת הממונה על התחרות לאשר את עסקת EMG,[30] מהלך במסגרתו מונופול הגז מקבל את השליטה על הצינור בין ישראל למצרים, אשר לטענת הארגון יחסל מעשית כל אפשרות לתחרות במשק הגז. הערעור הוגש לאחר דחיית הפניה של לובי 99[31] על ידי ראש רשות התחרות, ולמעשה זו פעם ראשונה שארגון חברתי תוקף באמצעות פנייה לבית הדין החלטה של רשות התחרות לאשר עסקת מיזוג למונופול.[32] את המימון לעתירה גייס הארגון בקמפיין מימון המונים ייחודי למהלך, שכלל הסברה ברשתות החברתיות[33][34][35] והופעות בכלי תקשורת,[36] אשר הובילו לכיסוי 200,000 ₪ עבור מימון ההליך המשפטי ותשלום למיטב המומחים.[37] בדצמבר 2022, פסק השופט בנושא, וקיבל חלקית את הערר, כך שהוא חייב את רשות התחרות לבחון אילו תנאים ניתן להטיל על העסקה כך שתישמר התחרות.
  2. מינוי נציגי הציבור למועצת הגז - המועצה לענייני משק הגז הטבעי, אחראית לקבלת החלטות במשק הגז הישראלי, אך לאחר חשיפת תפקודה ללא 2 נציגי ציבור, על פי הקבוע בחוק; פנה צוות לובי 99 בבקשה להפסיק לאלתר את פעילות המועצה, עד למינוי נציגי הציבור.[38]
  3. הורדת מחיר הגז - מחיר החשמל, הנחשב לגבוה מאוד, נובע ממחיר הגז שחברת החשמל רוכשת ממונופול הגז. כחלק מפעילות הלובי, מתבצעת עבודת לובי משמעותית שכללה ניסוח תוכנית פעולה פרקטית להחזרת מונופול הגז לשולחן המשא ומתן.
  4. יצוא גז אחראי - בעקבות פעילות לובי 99 מול משרדי הממשלה, בכנסת ובתקשורת, גויס משרד האוצר להתנגד לייצוא בלתי מרוסן של מצבורי הגז הטבעי של ישראל - מהלך אשר היה מעשיר את טייקוני הגז על חשבון הביטחון האנרגטי של המדינה. בעקבות הפעילות הוקטנו היקפי הייצוא שאושרו על ידי משרד האנרגיה[39].

יוזמות בתחום משאבי הטבע שעדיין בתהליך[24][עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חיוב כי"ל בתשלום דמי מים על הקידוחים בשטח הזיכיון - לאחר שמשרד המשפטים פרסם חוות דעת לפיה כי"ל איננה מחויבת בתשלום דמי מים על ההפקה מקידוחים בשטח הזיכיון, לובי 99 עתר לבג"צ יחד עם אדם טבע ודין והביא לצו בית משפט שחייב את משרד המשפטים לבחון מחדש את ההחלטה.
  • גיבוש מתווה חלופי לזיכיון ים המלח, ומעקב אחר עבודת המטה במשרד האוצר לגיבוש תנאי הזיכיון העתידי.
  • ניתוח עומק של הדיווחים של חברות הגז, המתבצע על ידי מחלקת המחקר של הלובי ומומחים נוספים, במטרה לחשוף את חלקו של הציבור (המוסתר בשלל דרכים), וכדי להצביע על כשלים בדיווח שדורשים טיפול של הרגולטורים השונים.
  • הגבלת ייצוא הגז אל מול כוונות הרות-אסון של חברות הגז לתעדף ייצוא על פני שימוש מקומי, זאת כדי לדאוג לבטחון האנרגטי של ישראל ולמנוע הגדלת השימוש בפחם מזהם לייצור חשמל.
  • פעילות מול הוועדה העוסקת בזיכיון ים המלח, כדי לוודא שבתום הזיכיון הנוכחי ב-2030 ים המלח יחזור לציבור, כך שיקבל 60-80% מהרווחים והפגיעה בסביבה תצומצם.
  • פעילות להגברת התחרות בשוק הגז, מתוך ההבנה שלמחירי הגז השפעה עצומה על מחיר החשמל.

פתיחת שוק הבנקאות לתחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נושא פתיחת שוק הבנקאות לתחרות היה לאחד הנושאים הראשונים שנבחרו בהצבעת החברים הראשונה. במסגרת זו הלובי מקדם את פתיחת השוק באמצעות הכנסת שחקנים נוספים, אשר יתמודדו עם הריכוזיות של בנק הפועלים ובנק לאומי, השולטים בכ-60% משוק הבנקאות בענף בו לא נפתח בנק חדש מאז שנות ה-70.

בין פעולות הלובי ניתן למצוא קידום פלטפורמות המאפשרות הלוואות בין אנשים פרטיים, פתיחת שוק האשראי לתחרות, והקמת פלטפורמות בנקאיות חדשות ודיגיטליות.

הישגים בתחום פתיחת שוק הבנקאות לתחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הרפורמה בשוק הבנקאות: הרפורמה מתבססת על דו"ח ועדת שטרום, ועדה "להגברת התחרותיות בשירותים בנקאיים ופיננסיים נפוצים". במסגרת הרפורמה, הארגון סייע בהצלחה להעביר מספר סעיפים מרכזיים.[40][41]
  1. הקמת בנקים חדשים - מהלך שנועד להקל על פתיחת בנקים חדשים ויצירת תחרות. בין היתר, הסעיף מחייב את בנק ישראל להקים תשתית טכנולוגית שתמנע את הדרתם של מתחרים בתחום הפיננסיים מהתחרות בענף.
  2. מעבר בנק בלחיצת כפתור - הקלה בתהליך מעבר מבנק אחד לשני "בלחיצת כפתור". בין היתר, המהלך יגרום לבנקים להציע ללקוחותיו תנאים טובים יותר.[42][43][44]
  3. הקטנת חסמים לבנקים קואופרטיבים - סיוע באישור חוק אגודות האשראי, אשר למעשה הקטין חסמים לבנקים קואופרטיבים בעזרת הפחתת רף ההון הדרוש לשם כך מ-75 מיליון שקלים, ל-3 מיליון שקלים.[45]
  4. בקרה ומעקב - כדי לוודא שהרפורמה תעבור בהצלחה, הוכנס סעיף נוסף שתוקם ועדה מיוחדת שתעקוב אחר יישום הרפורמה.[46]
  5. חוק להסדרת הלוואות P2P: לובי 99 סייע בתהליך החקיקה שהסדירה את הלוואותP2P. החוק נחקק במטרה לפתוח את שוק ההלוואות לציבור - כך שאנשים פרטיים יוכלו להשקיע ולהרוויח מהלוואות מוסדרות - וכן במטרה לספק הגנה על גופים פיננסיים קטנים וחדשים.[47]
  6. שינוי מועד הפחתת עמלה צולבת: הקדמת מועד הפחתת העמלה הצולבת על כרטיסי אשראי. שווי החיסכון לציבור ממהלך זה מוערך בכ-300 מיליון ₪.[48][49][50]
  7. ביטול עמלה לא נחוצה: מעורבות בהחלטת בנק הפועלים לבטל עמלת מידע, כחלק מדרישת בנק ישראל לבטל עמלות לא נחוצות. שווי החיסכון לציבור ממהלך זה מוערך בכ-30 מיליון ₪.[51]
  • לובי 99 ליוו את התהליך בו החליטה הממשלה להפריד בין החברות דיסקונט וכאל.[52][53]
  • לובי 99 סייע להעביר את ״הזאפ הבנקאי״ שברפורמת "הבנקאות הפתוחה", שמאפשר להשוות בקלות בין ההצעות השונות של הבנקים.

יוזמות בתחום פתיחת שוק הבנקאות לתחרות שעדיין בתהליך[24][עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הגשת הצעת חוק להארכת חובת הצינון של המפקח על הבנקים, לפני שעובר לעבוד עבור הבנקים עליהם פיקח.
  • הגבלת העמלות המופקעות בכספומטים – העמלה שגובים כספומטים פרטיים אינה מפוקחת וגבוהה בהרבה מזו שגובה הבנק.
  • קידום שינוי מודל עמלות ניירות ערך, המאפשר לבנקים להרוויח מאות מיליוני שקלים מבלי לעשות כלום רק מגביית אחוז מהחסכונות של הלקוחות המושקעים בניירות ערך.
  • מאבק לקידום תשלום על ריבית עו"ש, מהלך הנדרש נוכח חוסר התחרות במערכת הבנקאית. הבנקים לא משלמים ריבית ללקוחות על יתרות עו״ש, בזמן שהם מרוויחים, על אותן יתרות, תשואה חסרת סיכון בגובה מיליארדים.
  • פתיחת מאגר נתוני אשראי, עם פרטי מידע השוואתיים בזמן אמת, שיעזרו לציבור לבחור את ההלוואה או המשכנתא הזולה והמתאימה עבורם, ולחסוך עשרות אלפי שקלים.

תחבורה ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיפור התחבורה הציבורית בישראל נבחר באוקטובר 2017,[54] ונבחר בשנית במקום הראשון במהלך הצבעת תיעדוף הנושאים, אשר נערכה בקרב קהילת חברי לובי 99 במרץ 2019,[55] על מנת לתעדף את עבודת הצוות.

במסגרת פעילות הלובי לשיפור התחבורה הציבורית, לראשונה נתקל הצוות באתגרים אשר לא מבוססים על אינטרסים המיוצגים על ידי חברות הלובי המסחריות, אלא מתאפיינים בחסמים בירוקרטיים ובעיות תקצוב ממשלתיות.

בניסיון לקדם את הנושא קיים הלובי יחסי עבודה עם משרד התחבורה ושיתופי פעולה עם ארגונים נוספים העוסקים בשיפור התחבורה הציבורית. במסגרת זאת, נכתבה תוכנית חירום לאומית ל"הוצאת ישראל מהפקקים". מאחר שהלובי אינו עוסק בסוגיות הנוגעות לדת ומדינה, עיקר הפעילות מתמקדת בשיפור תשתיות התחבורה הציבורית וקידום רפורמות.

הישגים בתחום שיפור התחבורה הציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אגרת גודש - אומצה ״עסקת החבילה״ שקידם לובי 99, שבה תינתן תוספת של מיליארדי ש”ח לתקציב התחבורה הציבורית תמורת הטלת ״אגרת גודש״ לשם הפחתת הפקקים בגוש דן, וזאת החל מ-2024.
  • אפליקציות לתשלום בתחבורה ציבורית - לאחר קידום התכנית על ידי לובי 99 ולמרות הלחצים שהפעילו הלוביסטים של ״רב-קו״, נכנסו לשימוש האפליקציות החדשות לתשלום בתחבורה ציבורית.
  • שימוש יעיל ונרחב בתחבורה ציבורית - לובי 99 פעל מול מִנהל התכנון, שפרסם לאור פעילות זו הנחיות לתכנון ערים ושכונות, שמאפשרות שימוש יעיל ונרחב בתחבורה ציבורית.
  • תוכנית חירום להוצאת ישראל מהפקקים - במסגרת שיתוף פעולה עם ארגון התחבורה הציבורית, 15 דקות, נכתבה תוכנית מקיפה ומקצועית.[56] למעלה מ-40 חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית, הביעו תמיכה בתוכנית.[57] כדי לעורר מודעות ולקדם את התוכנית נערכה 'מחאה הפקקים', במסגרה נהגים בכל רחבי הארץ צפרו במשך כדקה.[58] עם זאת, משרד התחבורה הגיב לתוכנית החירום ולמחאה באופן שלילי.[59]
  • קביעת סטנדרט ראוי לתחנות אוטובוס - צוות הלובי קידם הצעת חוק לקביעת סטנדרט מינימלי לתחנות אוטובוס, שיכלול מקומות ישיבה ומחסה מפני גשם ושמש,[60] יחד עם חבר הכנסת מיקי זוהר ממפלגת הליכוד.[61] כתגובה לקידום הצעת החוק, משרד התחבורה התחייב להקציב עשרות מיליוני שקלים להקמת סככות בכל תחנות האוטובוס ברחבי הארץ.[62]
  • קידום המסילה הרביעית באיילון - לובי 99 סיוע בהכנסת סעיף לחוק ההסדרים,[63] שיאפשר הקמה של מסילת רכבת רביעית לצד נתיבי איילון. המהלך צפוי להגדיל עד 2025 את כמות הרכבות שעוברות בקו זה בשעה אחת, מ-28 ל-40, במטרה להפחית את הצפיפות והעומס ברכבות.[64]
  • הגברת נתיבי תחבורה ציבורית - הארגון היה בין הגורמים[65] שהביאו להחלטה שהתקבלה בספטמבר 2019, לפתוח בכבישים הראשיים במרכז הארץ נתיבים מיוחדים המיועדים לתחבורה ציבורית ולרכבים בעלי שני נוסעים או יותר.[66]
  • תחבורה ציבורית חכמה וגמישה - בשנת 2020 שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מסר כי בעקבות פניה של לובי 99 ו-15 דקות, הוא הורה על יישום קווים ב"תחבורה חכמה וגמישה במרחב הכפרי ובאזורים בעלי ביקוש נמוך".[67]

יוזמות בתחום שיפור התחבורה הציבורית שעדיין בתהליך[24][עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קידום תוכנית אסטרטגית לאוטובוסים: המשך הלחץ לסימון נתיבי תחבורה ציבורית, הגברת תדירויות, טיפול במחסור בנהגי האוטובוסים ובתשתיות לאוטובוסים.[68]
  • המשך הפיקוח על הרכבת, לטובת שיפור השירות לנוסעים.
  • קידום הקמת שבילי אופניים.[69]
  • קידום יצירת תמריצים להגברת השימוש בתחבורה ציבורית ובאמצעי תחבורה אלטרנטיביים ולהפחתת השימוש ברכב הפרטי בשעות העומס.[70]
  • קידום הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, כדי שתכנון ותפעול התחבורה הציבורית ייעשו על ידי הרשות המקומית שמכירה את צורכי התושבים ולא על ידי פקיד במשרד התחבורה.[56]
  • מאבק בניסיון לבטל את מסופי האוטובוסים הזמניים שחיוניים לקידום תחבורה ציבורית יעילה.

הפרדת הון-שלטון[עריכת קוד מקור | עריכה]

נושא הפרדת הון-שלטון נבחר לקראת מושב הקיץ של ההכנסת בשנת 2016.[71] במסגרת הנושא לובי 99 מקדם יוזמות, הליכי חקיקה ורפורמות רחבות שמטרתם לצמצם את הקשרים בין בעלי ההון ומוקדי ההשפעה במערכת השלטונית.

במסגרת נושא הפרדת הון-שלטון הארגון מתמקד בעצירת מינויים המשקפים את תופעת ה"דלתות המסתובבות", בה עובדים מהשירות הציבורי שמטרתם לפתח על ענף מסחרי, עוברים לאחר סיום תפקידם הציבור לעבוד בחברות עליהן אמורים היו לפקח. הארגון מקדם חקיקה שמטרתה לצמצם את הקשרים המתקיימים בין נבחרי הציבור ובין הטייקונים והחברות הגדולות במשק, קשרים היוצרים את החשש שמשרתי הציבור יעדיפו את האינטרס האישי שלהם על חשבון האינטרס הציבורי.

הישגים בתחום הפרדת הון-שלטון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פסילת הסדר החוב של אליעזר פישמן - בשנת 2017, ערב אישור הסדר החוב עם הטייקון לשעבר אליעזר פישמן, לובי 99 השתתף במאבק כנגד הסדר החוב, מאבק שהוביל בסופו של דבר לפסילת ההסדר.[72] במסגרת המאבק לובי 99 פנה למפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר,[73] ולחברי כנסת,[74] קידם קמפיין להעלאת המודעות הציבורית להסדר[75] והשתתף בדיון מיוחד שנערך בכנסת בנושא.[76]
  • ועדת פישמן (בשמה הרשמי: ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים) - במסגרת המאבק לפסילת הסדר החוב של הטייקון אליעזר פישמן, לובי 99 סייע בקידום הקמת ועדת החקירה. הלובי ליווה את הדיונים בוועדה תמך בחברי הכנסת באמצעות מתן מידע מאוזן ומאומת, ואף השתתף באופן פעיל במספר דיונים שנערכו בה.[77][78]
  • סיכול מינויים, שעוררו בארגון לפגיעה באינטרס הציבורי -
  1. עו"ד יורם טורבוביץ': טורבוביץ', שכיהן כממונה על ההגבלים העסקיים בשנות ה-90, המשיך לקריירה במגזר הפרטי ועבד עם בעלי הון כמו לב לבייב, נוחי דנקנר ויצחק תשובה.[79] בעקבות הפרסום על הכוונה למנותו לתפקיד דירקטור בבנק לאומי ובהמשך ליו״ר הבנק, לובי 99 החליט להתנגד למהלך כיוון שאין לטורבוביץ׳ כל ניסיון בניהול גוף בנקאי ובשל קשריו הקרובים עם שורת בעלי הון. במסגרת זו פנה לובי 99 ליו"ר הוועדה שהמליצה על המינוי,[80] למנהלי הגופים המוסדיים, שלהם מניות בבנק לאומי,[81] ולבעלי המניות האמריקאים בבנק.[82] לבסוף הוחלט שלא למנות את טרובוביץ' כחבר בדירקטוריון הבנק.
  2. עו"ד אלון בכר: בכר, שכיהן כראש הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים, היה אמור להתמנות לתפקיד מנכ"ל איגוד הבנקים לאחר תקופת צינון של חודש בלבד.[83] בבדיקה מעמיקה שערך לובי 99 נחשפו שורת כשלים בהליך המינוי, כולל העובדה שבכר הסתיר פרטים משמעותיים בבקשה שלו לקיצור הצינון. בעקבות השאלות שהעלה לובי 99 בפניותיו ליועץ המשפטי לממשלה ולנציב שירות המדינה,[84] וכן למנכ״לית משרד המשפטים,[85] בכר השעה את עצמו מתפקיד מנכ״ל איגוד הבנקים[86] ובסופו של דבר הוחלט לבטל את המינוי.[87]
  3. עו"ד דליה טל: במאי 2019 פורסם על הכוונה למנות את עו״ד דליה טל, היועצת המשפטית של בנק לאומי במשך 28 שנים, לדירקטורית בבנק הפועלים.[88] לובי 99 התנגד למינוי, משני טעמים עיקריים: ראשית, בתקופת כהונתה של עו״ד טל, בנק לאומי היה מעורב בפרשות בעייתיות (בהן העלמת המס בארצות הברית, במסגרתה הבנק שילם קנס עצום של כ-1.5 מיליארד ש״ח, וההלוואות האדירות שניתנו לטייקונים בלי ערבויות הולמות); ושנית, האפשרות שהמינוי הזה יפגע בתחרות, שקיימת בקושי, בין בנק לאומי לבנק הפועלים. הטיעונים הוצגו על ידי לובי 99 במכתב שנשלח לחברי הוועדה שהמליצה על המינוי,[89] ובסופו של דבר בנק הפועלים החליט לפסול את המועמדות של עו״ד טל לתפקיד.[90]
  • תיקון לחוק ההגבלים העסקיים - במסגרת צמצום הכוח הרב שיש לחברות הגדולות במשק אל מול הציבור, לובי 99 תמך וסייע להעביר תיקון חוק שחיזק את רשות התחרות מול התאגידים והמונופולים הגדולים.[91] בין עיקרי החוק, ניתן לראות את הרחבת הגדרת המונח "מונופול", כך שיכלול לא רק גופים שנתח השוק שלהם עולה על 50% אלא גם גופים בעלי ״כוח שוק משמעותי״.[92] בנוסף, החוק הוביל החמרת העונשים שניתן להטיל על מונופולים.[93]
  • הטלת אחריות אישית על מנהלים בכירים בבנק הפועלים בפרשת "העלמות המס" - בעקבות פעילות המחלקה המשפטית של לובי 99, תוקן הסדר הפשרה של הבנקים עם תובעים נגזרים (בעלי מניות) כך שנדרש מבעלי התפקידים ונושאי המשרה בבנק לשאת החלק מסכום הפיצוי באופן אישי (טרם התערבות לובי 99 לא נדרשו נושאי המשרה לכל השתתפות אישית במסגרת ההסדר)[94].

יוזמות בתחום הפרדת הון-שלטון, שעדיין בתהליך[24][עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מאבק נגד עסקאות שמגבירות את הריכוזיות של קבוצות עסקיות המוחזקות בידי טייקונים רבי עוצמה, באופן שעלול לפגוע בציבור.
  • פעילות למען הבטחת עצמאותן של חברות החדשות וניתוק שלהן מבעלי השליטה בערוצים המסחריים, שהם בעלי הון רבי אינטרסים כלכליים.
  • פעילות למען הבטחת חוסנו של תאגיד השידור הציבורי ואת עצמאותו מאינטרסים כלכליים ופוליטיים.
  • עיגון ההמלצות של ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא ההלוואות שניתנו לטייקונים ("ועדת פישמן").[95]
  • תיקון חקיקה שיצמצם את תופעת הדלתות המסתובבות, במסגרתה בכירים בשירות המדינה עוברים לעבוד בגופים עליהם פיקחו תוך זמן קצר ובלי תקופת צינון הולמת.[96]
  • הארגון הגיש נייר עמדה לרשות ניירות ערך ומשרד המשפטים ובו ביקש לבצע שינויים דרמטיים בחוקים החלים על חברות ללא גרעין שליטה.[97]
  • תיקון פרצות בחוק הריכוזיות, המנוצלות על ידי הטייקונים כדי לשמר את הפירמידות במשק.[98][99]
  • פניה לממונה על התחרות, בבקשה שתכריז על הבנקים הגדולים כמונופול או כקבוצת ריכוז.[100]
  • פנייה למפקח על הבנקים בנושא מערכת היחסים הבעייתית בין בנק הפועלים לבין מו״ל ״ידיעות אחרונות״, נוני מוזס.[101]

פנסיה וביטוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנושא הפיננסי היה לאחד הנושאים הראשונים שבחרו חברי לובי 99, ולאחר זכייתו לקראת מושב החורף של הכנסת בשנת 2018, החל צוות הלובי לקדם נושאים מגוונים. בין הנושאים ניתן למצוא את תחום ההגנה על החיסכון הפנסיוני, הגברת השקיפות בפעילות חברות הביטוח והפיקוח עליהן, ודאגה לאינטרס של הצרכנים בהתנהלות מולן ומול הלובי החזק שלהן בקרב מקבלי ההחלטות בכנסת ובממשלה.

הישגים בתחום הפנסיה והביטוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מניעת העלאת דמי ניהול בפנסיה בתקופת הקורונה - סעיף בחוק אפשר לגופי הביטוח והפנסיה להעלות את דמי הניהול שהם גובים מהחוסכים למקסימום האפשרי ללא אישור המבוטח חצי שנה מרגע שהופסקו ההפקדות. בשל המצב הייחודי שנוצר בזמן מגפת הקורונה, לובי 99 פנה לרשות שוק ההון,[102] אשר נענתה ודחתה את המועד בו יכולים גופי הפנסיה להעלות את דמי הניהול למפוטרים מחצי שנה לשנה.[103]
  • בעיות בחברת מגדל - לאחר התפטרותו של יו"ר מגדל בטענה שהוא לא יכול לערוב לכספי המבוטחים,[104] פנה לובי 99 לממונה על הביטוח בעקבות ההתנהלות הבעייתית של בעל השליטה בחברת מגדל,[105] ויצא בקמפיין העלאת מודעות ציבורית ברשתות החברתיות.[106]
  • שקיפות בעלות הניהול - לאחר שלובי 99 ליוו את המהלך זמן ממושך, חייבה ועדת הכספים את הגופים הפנסיונים הישראלים להציג מדי שנה באופן ציבורי את השפעת דמי הניהול על המאזנים הפיננסים שלהם.[107]
  • הפחתת דמי הניהול עבור פנסיונרים - לובי 99 הוביל להפחתת דמי הניהול המרביים לפנסיונרים ל-0.3% במקום 0.5% - חיסכון של 2.6 מיליארד ש״ח לציבור בחמש השנים הקרובות.
  • חיסכון לכל ילד - לובי 99 הוביל לשינוי ברירת המחדל בתוכנית הממשלתית ״חיסכון לכל ילד״ כך, שמעכשיו יופקדו הכספים בקופות גמל שתוצאותיהן טובות לאין שיעור מאלו של הבנקים.
  • ביטול עסקת חברת 'כנפיים' - לובי 99 הביא לביטול העסקה לפיה בעלי השליטה בחברת ״כנפיים״ התכוונו להעביר מיליונים לבנם על חשבון הציבור.
  • מניעת ניגוד עניינים בחברת הפניקס - בזכות פעילות לובי 99 יו”ר ועדת ההשקעות ב”הפניקס”, שכיהן במקביל בתור יו”ר במספר חברות ציבוריות, ובכך היה בניגוד עניינים מול האינטרס של הציבור – נאלץ להתפטר מחלק מתפקידיו האחרים.

יוזמות בתחום הפנסיה והביטוח שעדיין בתהליך[24][עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פעולה למען ביטול מסלול פיקדון בנקאי בתוכנית ״חיסכון לכל לילד״, אשר גורם לחסכונותיהם של אלפי ילדים לסבול מריבית אפסית ואף שלילית.
  • מאבק לעצירת ההשתלטות של אבו-דאבי על חברת ׳הפניקס׳ המחזיקה ב-370 מיליארד שקלים מכספי הפנסיה של הישראלים, והשתלטות אלפרד אקירוב על כלל ביטוח.
  • קידום מודל הייעוץ הפנסיוני האובייקטיבי, כך שלא יהיו מעורבים שיקולים כלכליים(עמלות) בשלב מתן הייעוץ ללקוח מהסוכן.
  • לובי 99 היה שותף למאבק להקמת מוסד לבוררות ביטוח, שתפקידו לחזק את כוחו של האזרח מול חברות הביטוח.[108] על פי התכנון, במוסד יהיו בוררים מקצועיים שיכריעו במחלוקות בין חברות הביטוח למבוטחים תוך זמן קצר ובלי צורך בעורכי דין. במסגרת קידום הנושא, לובי 99 פנה לממונה על שוק ההון והביטוח.[109]
  • במסגרת זאת על הגופים המוסדיים המנהלים את הפנסיות שלנו וקביעת כללים המונעים מהפנסיות שלנו להיות מושקעות בעסקאות שהסיכון בהן גבוה או בעסקאות שיש בהן ניגודי עניינים.
  • פישוט הפוליסות כך שהלקוח יידע בדיוק על מה הוא משלם, לא ישלם לחינם ויוכל להשוות בקלות בין פוליסות של חברות שונות על מנת להגביר את התחרות.
  • מאבק בתופעת דמי ניהול כפולים, שלעיתים מוסתרת בפנסיות ללא ידיעת החוסכים.
  • הפסקת ניגוד העניינים בין סוכני הביטוח והסוכנים הפנסיוניים לבין המבוטחים.

המונופולים בתחום הייבוא[עריכת קוד מקור | עריכה]

נושא המאבק במונופולים בתחום הייבוא ופתיחת שווקים לתחרות, הגיע למקום הראשון בהצבעת החברים שהתקיימה בספטמבר 2019.[110] במסגרת עבודת הלובי, הצוות פועל להסרת החסמים העומדים בפני כניסת מתחרים, על מנת להוביל להורדת המחירים הגבוהים של מוצרי הייבוא בתחומי רבים (למשל בתחום הטואלטיקה, מוצרי החשמל ועוד).

הישגים בתחום הייבוא[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הפחתת מספר הבדיקות המדגמיות על מזון רגיש - עבודת הלובי סייע להשלמת מהלך להפחתת מספר הבדיקות המדגמיות על מזון רגיש מפעם ברבעון לפעם בחצי שנה. קידומו של המהלך נדחה במנגנוני הרשות המבצעת, אך לאחר פנייה לובי 99 במהלך תקופת הקורונה, קידמו אותו כדי למנוע עיכובים בכניסה של מזון רגיש לישראל.
  • הקלה על ייבוא מקביל - בעת משבר הקורונה, משרד הכלכלה נעתר לפניית לובי 99 להקלה על הייבוא ולהעברת מספר מצומצם של מוצרי צריכה יום-יומיים, כולל חומרי ניקיון וחיתולים, למסלול "ירוק" באופן זמני, הדורש הצהרה בלבד תוך וויתור על מנגנוני ביורוקרטיה שהיו נהוגים קודם לכן.[111] בהמשך לכך הלובי היה מעורב בקבלת ההחלטה של רשות האסדרה לבטל עשרות תקנים מקומיים על מזון.[112][113][114]
  • הרפורמה בייבוא - הלובי ליווה את הרפורמה שביטלה את הצורך בתקן ישראלי נפרד למוצרים בעלי תקן ממדינות מערביות.[115][116]
  • פטור מע"מ - לובי 99 הצליח לעצור את הביטול של הפטור ממע״מ על הזמנת חבילות מחו״ל ששוויין עד 75$.

יוזמות בתחום הייבוא שעדיין בתהליך[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מעקב אחרי ניסיונות רשתות השיווק ויבואנים גדולים להעלות מחירים במהלך משבר הקורונה.[117]
  • מעקב וליווי רפורמת התמרוקים של משרד הבריאות על מנת למנוע יצרת חסמי ייבוא חדשים, במיוחד בשוק הבושם.[118]

בריאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר, עסק לובי 99 בתחום הבריאות, במטרה למנוע פגיעה בריאותית בשל אינטרסים הנגועים בשיקולים כלכליים. בהתאם למודל הלובי, הנושא ירד לאחר הצבעת החברים והלובי אינו עוסק בו יותר.

הישגים בתחום הבריאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ניצחון בעתירת התועמלניות - בעקבות פניית לובי 99 למנכ"ל משרד הבריאות באשר לצמצום הקשר שבין הרופאים עם תועמלניות מטעם חברות התרופות,[119] מנכ"ל המשרד פרסם חוזר מנכ"ל הנוגע לקשר בין חברות התרופות לבין הרופאים. איגוד חברות התרופות הגיש ערעור בבג"ץ כנגד חוזר המנכ"ל, והפסיד.
  • מניעת הדחייה של רפורמת הסימון - חברות המזון פנו למשרד הבריאות בבקשה לדחות את יישום השלב הבא של רפורמת סימון מוצרי מזון המזיקים לבריאות, זאת לאחר שכבר נדחה מספר פעמים. פניית לובי 99 למשרד הבריאות בדרישה שלא יחול כל שינוי במועד יישום השלב השני נענתה בחיוב ואפשרה את המשך יישום הרפורמה.[120]

יוזמות בתחום הבריאות שעדיין בתהליך[24][עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מעקב אחר יישום חוזר מנכ"ל משרד הבריאות הנוגע לקשר בין חברות התרופות לבין הרופאים בדגש על פרסום פירוט הפגישות שמקיימות ביניהם.[121]
  • מעקב אחרי יישום של הרפורמה לסימון מוצרי מזון המזיקים לבריאות.
  • הגבלת הפרסום של מוצרי מזון מזיק המיועד לילדים ונוער.
  • יצירת מנגנון של תיעדוף מוצרים פחות מעובדים, עם תו תקן ירוק (סימון ירוק של משרד הבריאות), במכרזי רכישה של מערכת החינוך, צה"ל ומסודות הממשלה.
  • הסדרת הקשר בין חברי ועדת סל התרופות לבין לוביסטים.

שחיתות ברשויות המקומיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחום הרשויות המקומיות נבחר על ידי חברי לובי 99 במטרה להפחית את השחיתות ברשויות המקומיות.

בדומה לנושא התחבורה הציבורית, גם במקרה זה צוות הלובי אינו מתמודד אל מול לוביסטים מסחריים, אלא אל מול תרבות שלטונית לקויה, בעיות שקיפות ואינטרסים רבים, המערימים קשיים על פעילות הלובי.

הישגים בתחום השחיתות ברשויות המקומיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חשיפת תרומות תאגידים - יחד עם גוף התקשורת ״שקוף״, לובי 99 חשף שעשרות רשויות מקומיות מקבלות תרומות מתאגידים, ביניהם חברות מזהמות שפועלות בשטח הרשות או בסמוך לו, וזאת ללא שקיפות ובניגוד לחוזר מנכ״ל משרד הפנים.
  • הקמת פורום נציגי רשויות - במסגרת חיזוק כוחם של חברי מועצה, והענקת כלים לפיקוח על התנהלות המועצה, צוות הלובי יצר קשר עם עשרות חברי מועצה שונים, ופרסם מספר תוכניות לקידום מעמד הנציגים.[122]
  • השתקת נציגי מועצה בתקופת הקורונה - בעקבות וירוס הקורונה, משרד הבריאות הגביל את כינוסי המועצה לפלטפורמות דיגיטליות. ראשי הרשויות ניצלו את המצב כדי להשתיק את חברי האופוזיציה. במסגרת פניית לובי 99 למשרד הפנים, פורסם חוזר מנכ"ל שהנחה את ראשי הרשויות לחדול את התופעה.[123]

יוזמות בתחום שחיתות ברשויות המקומיות שעדיין בתהליך[24][עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הגשת הצעת חוק לחיזוק מעמד חברי המועצה יחד עם חברי הכנסת שלמה קרעי ממפלגת הליכוד, ותהלה פרידמן ממפלגת כחול לבן. הצעת החוק כוללת מספר תיקונים שירחיבו את ארגז הכלים העומד לרשות חברי המועצה ויסייעו להם בביצוע תפקידם - מתן ייעוץ משפטי חיצוני לחברי המועצה, הגדרת מעמד יו"ר האופוזיציה, הגדלת הכלים שברשות הוועדה לענייני ביקורת ועוד.[124] הגשת הצעת חוק המחייבת ראשי רשויות מקומיות הנוטלים הלוואה לעגן זאת בהסכם בכתב ולא בעל-פה.
  • קידום מודל שיגביר את השקיפות בוועדות התכנון והבנייה ויצמצם את ניגודי העניינים של חברי הוועדה.
  • הסדרת המינויים ברשויות המקומיות כך שאנשים ייבחרו על-פי התאמתם המקצועית לתפקיד ולא לפי הקשרים שלהם.
  • הגברת האכיפה של חוק חופש המידע ברשויות המקומיות
  • המשך פעילות למיגור שחיתות בשלטון המקומי, דרך חיזוק עצמאותם של שומרי הסף ומעמד חברי האופוזיציה.
  • המשך קידום השקיפות ביחס לתרומות שמקבלות רשויות מקומיות, כמו התרומות המתקבלות מידי תאגידים מזהמים.

איכות הסביבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנושא הסביבתי התמודד במספר הצבעות של חברי לובי 99 לאורך השנים, בהן לא הגיע למקום הראשון. בהצבעה שנערכה ב-17 באפריל 2020, הגיע הנושא למקום הראשון ונכנס לתהליך מחקר.

הישגים בתחום איכות הסביבה

  • צמצום הארכת חיסיון קצא"א - אחרי עשרות שנים שבהן חברת קצא״א המזהמת פעלה במחשכים, לובי 99 הצליח לצמצם את הארכת החיסיון שחל על פעילותה מחמש שנים לשנה בלבד, שבמהלכה יתקיים דיון מעמיק על צמצום החיסיון.
  • ערבות לזיהום סביבתי על ידי כי"ל - לובי 99 הביא לכך שכי״ל תממן ערבות בלתי מוגבלת לטיפול בזיהום הסביבתי האדיר שגרמו מפעלי הפוספטים, כך שעלות השיקום הסביבתי לא תהיה על חשבון הקופה הציבורית.
  • קידום אנרגיות מתחדשות על פני גז - לובי 99 הצליח להוסיף להחלטת הממשלה בנושא יעד ביניים, שיתמרץ את הממשלה להתקדם כראוי כבר בשנים הקרובות, ולא להמתין עד הרגע האחרון.
  • דיווח פעילות סביבתית - לובי 99 קידם מול רשות ניירות ערך נוהל שמחייב חברות ציבוריות לדווח על הפעילות הסביבתית שלהן, כדי שהמשקיעים המעוניינים בכך יוכלו לחדול לממן את החברות המזהמות.

יוזמות בתחום איכות הסביבה שעדיין בתהליך

  • בחינת סוגיית הטיפול בפסולת וכיווני פעולה אפשריים שיבטיחו כי החברות הגדולות במשק אינן מתחמקות מהחובות החלות עליהן לטפל בפסולת שהן מייצרות בצורה בטוחה ומספקת.
  • המשך ייצוג הציבור בבג"ץ ים המלח, תוך וידוא כי עידן עופר לא יקבל ״מתנות חינם״ מהמדינה בזמן שהוא מרוויח על גב הציבור מהמשאב הלאומי של כולנו.
  • ערעור לבית המשפט העליון בנוגע להסדר הפשרה אליו הגיעה רשות הטבע והגנים, ותובעים ייצוגיים נוספים, מול כי"ל ורותם בגין אירוע הזיהום החמור שגרמו החברות בנחל אשלים. לטענת לובי 99 הסדר הפשרה נעדרה סעדים שיבטיחו הרתעה ואכיפה של הדין.
  • המשך פעילות בכל האמצעים כדי להבטיח שרותם אמפרט, חברת בת של כי״ל, ואחת החברות המזהמות ביותר בארץ, תתן את הדין על הנזקים הסביבתיים העצומים שגרמה.

צרכנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הישגים בתחום הצרכנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מרד הפסטה ומרד הטונה - יחד עם תוכנית הטלוויזיה ״הצינור״, הוביל לובי 99 את ״מרד הפסטה״ ו״מרד הטונה״, שהעלו לשיח הציבורי והתקשורתי את יוקר המחיה והריכוזיות שבשוק המזון, והובילו לדחיית העלאות המחירים הגדולות שתכננו חברות המזון.
  • חוק ההסדרים - חלק מהדרישות של לובי 99 במחאת הצרכנים, כמו הגבלת מיזוגים נוספים בשוק המזון והקמת צוות ממשלתי לבחון את הריכוזיות בשוק, נכנסו לטיוטה האחרונה של חוק ההסדרים.
  • ארגון צרכנים יציג - בזכות פעילותנו הכיר בנו משרד המשפטים בתור ארגון צרכנים יציג, וזה יאפשר לנו לקדם את האינטרס הציבורי בערוצים נוספים.
  • בית הדין לחוזים אחיזים - שר המשפטים בחר בלובי 99 בתור ארגון הצרכנים שיכהן בשולחן ההכרעה בבית הדין לחוזים אחידים (בית דין שבסמכותו לבטל ולשנות סעיפים בחוזים כאלה הפוגעים בציבור הצרכנים).
  • עצירת השתלטות שופרסל על השוק - בעקבות פעילות לובי 99 מול רשות התחרות החלה הרשות להתנגד לבקשותיה של רשת שופרסל לפתוח סניפים גדולים נוספים באזורים שבהם היא ריכוזית, ובכך לעצור את המשך השתלטותה על השוק.

יוזמות בתחום הצרכנות שעדיין בתהליך[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המשך קידום הרעיון של פירוק חברות המזון המונופוליסטיות מול הצוות הממשלתי שמונה לבחינת הנושא.
  • סיוע בהעברת הגבלות נוספות על חברות המזון הגדולות במסגרת חוק ההסדרים, דוגמת האיסור על מיזוגים נוספים בשוק.
  • קידום פתרון שיגביר את האפקטיביות של בית הדין לחוזים אחידים, שמוסמך לבטל ולשנות סעיפים בחוזים הפוגעים בצרכנים.

מבנה הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלובי 99 למעלה מ-12,000 חברים, המרכיבים את קהילת החברים הקובעת את נושאי הגג בהם פועל הצוות. כחלק מפעילות הארגון, מועסקים בו בשכר כ-12 עובדים בתפקידים שונים במחלקות הלובי, המחקר והשיווק.[125]

לובי 99 הוא ארגון הרשום כחברה לתועלת הציבור (חל"צ) ומהווה מוסד ללא כוונת רווח (מלכ"ר). האורגן המשפטי של הארגון מורכב מבעלי מקצוע שסייעו למייסד המיזם והמנכ"ל הראשון שלו יאיא פינק; בניהם – יועמ"ש, רו"ח, חברי דירקטוריון, בעלי מניות, וחברי ועדת ביקורת.[9]

מנכ"לית לובי 99 היא עו"ד לינור דויטש וצוות ההנהלה מונה את סמנכ״לית התוכן עו״ד רחל גור וסמנכ״ל השיווק איתי לפיד. תחתם פועלים כ-8 לוביסטים הציבוריים, דובר, מנהל קהילה וגיוס, ומנהל ניו מדיה.[125]

מתמחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת הארגון מתמחים סטודנטים מתוכניות התמחות שונות, כדוגמת "מתחברים" של אוניברסיטת תל אביב, הקליניקה לחקיקה חברתית מהמרכז הבינתחומי הרצליה, תוכנית התמחות באוניברסיטת בן-גוריון, תוכנית שגרירי רוטשילד וקרן רוטשילד.

צוות המתנדבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלובי 99 צוות מתנדבים גדול ומגוון, במסגרתו חברים שלל מתנדבים בתחומים שונים. מרבית המתנדבים לוקחים חלק במערך הגיוס של הארגון, הכולל הפקת הרצאות ומפגשי חשיפה ברחבי הארץ, העברת הרצאות, וגיוס טלפוני. בנוסף, ניתן למצוא מתנדבים בתחומי התנדבות נוספים כדוגמת מערך המחקר ורשתות חברתיות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לובי 99 בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הצטרפות ללובי 99, באתר לובי 99
  2. ^ 1 2 3 https://lobby99.org.il/faq
  3. ^ רשימת עשרת הזוכים באות "אביר איכות השלטון" לשנת 2019
  4. ^ לינור דויטש, באתר דה מרקר
  5. ^ 100 המשפיעים של דה-מרקר, 2018
  6. ^ 100 המשפיעים של דה-מרקר, 2019
  7. ^ פרויקט ה-headstart של לובי 99
  8. ^ אתר למנויים בלבד חגי עמית, מנכ"ל לובי 99 ירוץ לפריימריז במחנה הציוני, המנכ"לית החדשה: לינור דויטש, באתר TheMarker‏, 29 בדצמבר 2018
  9. ^ 1 2 3 תקציב לובי 99
  10. ^ אילן ליאור, עוז רוזנברג, רויטל חובל, אלפים מחו ברחבי הארץ: "אנחנו ה-99%", באתר הארץ, 12 במאי 2012
  11. ^ אתר למנויים בלבד ניו יורק טיימס, סוכנויות הידיעות, דיוויד גרייבר, "האנרכיסט המפורסם בעולם" וחוקר אי שוויון מת בגיל 59, באתר TheMarker‏, 5 בספטמבר 2020
  12. ^ עקרונות המיזם, באתר לובי 99 (ארכיון)
  13. ^ 1 2 תהליך ההצבעה, באתר לובי 99
  14. ^ Yael Alfasi, שבוע 200 - חברי/ות לובי 99 יחליטו האם נתבע את תשובה, באתר לובי 99, ‏2019-08-09
  15. ^ Yael Alfasi, שבוע 201 - הלובי הציבורי תובע את תשובה, באתר לובי 99, ‏2019-08-16
  16. ^ הלוביסטים ומקבלי ההחלטות – יחסי תן וקח על חשבון הציבור – 12 שיטות, באתר שקוף - גוף התקשורת של הציבור
  17. ^ שדלנים בכנסת, באתר main.knesset.gov.il
  18. ^ נוסח חוק הפקסים
  19. ^ זאב קליין, תם עידן ה"שלח פקס", באתר ישראל היום, 24 ביולי 2019
  20. ^ ח"כ שרן השכל ועו"ד לינור דויטש על חוק הפקסים וממשל זמין - "יהיה בסדר" / 18.07
  21. ^ חוק המאכערים לא עבר בכנסת הנוכחית אבל זה ממש לא אומר שצריך לוותר עליו, נבדק ב-2020-08-30
  22. ^ אסי מסינג, הנדון: קשר של עובדי המשרד עם שדלנים וגורמי חוץ, באתר משרד האוצר
  23. ^ נועה זלצמן, מכתב למשרד האוצר – תכנית עשרת הצעדים לפיקוח והגברת השקיפות על לוביסטים במשרד האוצר (יוני 2018), באתר לובי 99
  24. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 ההישגים שלנו, באתר לובי 99
  25. ^ פנית לובי 99 לרשות ניירות ערך בשל תרומות של חברות ציבוריות
  26. ^ הכרזה בדבר קיום מונופולין: דלק קידוחים שותפות מוגבלת יחד עם אבנר חיפושי נפט וגז שותפות מוגבלת, Noble Energy Mediterranean Ltd, ישראמקו נגב 2 שותפות מוגבלת ודור חיפושי גז שותפות מוגבלת, באתר רשות התחרות
  27. ^ עמדת לובי 99 בנוגע לוועדת ששניסקי 2 - מיסוי משאבי טבע שאינם גז או נפט
  28. ^ אורי טל טנא, המדינה גבתה שיא מס מרווחי ICL - זה לא יהפוך להרגל, באתר כלכליסט, 8 במרץ 2023
  29. ^ לובי 99, בעקבות העתירה שהגשנו משרד האוצר נדרש להשיב לנו בנושא זיכיון ים המלח, באתר לובי 99, ‏2020-09-29
  30. ^ ערר לובי 99 על אישור עסקת המיזוג בין EMED לבין EMG
  31. ^ התנגדות לובי 99 לעסקת הרכישה של חברת EMG בידי מונופול הגז
  32. ^ עמירם ברקת, ‏עתירה: לבטל את אישור רכישת EMG בידי תשובה ונובל אנרג'י, באתר גלובס, 8 בספטמבר 2019
  33. ^ למה אסור לתת לתשובה את צינור הגז?, נבדק ב-2020-08-30
  34. ^ זה הציבור או הטייקון - תובעים את תשובה, נבדק ב-2020-08-30
  35. ^ עוצרים את הביריון השכונתי, נבדק ב-2020-08-30
  36. ^ לובי99 vs. תשובה ומונופול הגז, נבדק ב-2020-08-30
  37. ^ אתר למנויים בלבד אורה קורן, עסקת EMG: שטרום ופריזט ביקשו מבית הדין לתחרות לעצור את רכישת צינור הגז, באתר TheMarker‏, 8 בספטמבר 2019
  38. ^ מענה לדרישת לובי 99 להפסיק לאלתר את פעילות המועצה לענייני משק הגז הטבעי עד למינוי שני נציגי ציבור
  39. ^ עדיאל איתן מוסטקי, למה הגדלת יצוא הגז של מאגר תמר צריכה להדאיג את המשק, באתר כלכליסט, 27 באוגוסט 2023
  40. ^ מערכת ספונסר, אושרה הרפורמה להגברת התחרות ולצמצום הריכוזיות בשוק הבנקאות, באתר sponser, ‏2016-12-14
  41. ^ מכתב תודה מיו"ר הוועדה, עו"ד דרור שטרום
  42. ^ זאב קליין, אושר: מעבר מבנק לבנק בלחיצת כפתור, באתר ישראל היום, 5 במרץ 2018
  43. ^ הוועדה המיוחדת לדיון בהצ"ח הבאות: הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים, עבודת נשים-תקופת הלידה וההורות והצ"ח שירותי תשלום, באתר main.knesset.gov.il
  44. ^ 26.2.18 ועדת הרפורמות ניידות בנקים, נבדק ב-2020-08-30
  45. ^ אושרה הצעת החוק להקמת בנקים חברתיים, באתר ynet, 5 בדצמבר 2016
  46. ^ פרוטוקול מס' 86 מישיבת הוועדה המיוחדת לדיון בהצ"ח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הצ"ח התכנון והבניה (הוראת שעה) ובהצ"ח שירותים פיננסיים חוץ מוסדיים
  47. ^ הלוואות חברתיות (P2P) - מהן ואיך לקבל הלוואה חברתית זולה?, באתר פרוטוקול Protocol, ‏2019-04-02
  48. ^ אתר למנויים בלבד מיכאל רוכוורגר, המפקחת על הבנקים הקדימה בשנה את מועד ההפחתה של העמלה הצולבת, באתר TheMarker‏, 26 בפברואר 2018
  49. ^ שני גבאי, נייר עמדה למפקחת על הבנקים בנושא גובה העמלה הצולבת (מאי 2017), באתר לובי 99, ‏2019-05-22
  50. ^ אתר למנויים בלבד מיכאל רוכוורגר, בנק ישראל היסס - ונתן לבנקים ולחברות האשראי מתנה במיליארדי שקלים, באתר TheMarker‏, 17 בינואר 2018
  51. ^ עירית אבישר, ‏המידע שייך ללקוח: בנק הפועלים מבטל עמלות מידע, באתר גלובס, 1 באוקטובר 2017
  52. ^ עדכון שבועי 382, באתר לובי 99
  53. ^ ועדת הכספים החלה לדון בהפרדת בנק דיסקונט מכאל: "יהיו מתחרות אגרסיביות יותר כל אחת בתחומה", באתר הכנסת, ‏24 בינואר 2023
  54. ^ לובי 99, באתר www.facebook.com
  55. ^ לובי 99, באתר www.facebook.com
  56. ^ 1 2 יוזמת לובי 99 להקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית בחוק ההסדרים
  57. ^ מחאה יצירתית בכבישים נגד הפקקים, באתר ‏מאקו‏, 14 בינואר 2018
  58. ^ מחאת הפקקים: נהגים מכל ארץ יצפרו במשך דקה, באתר ynet, 9 בינואר 2018
  59. ^ מחאה יצירתית בכבישים נגד הפקקים, באתר ‏מאקו‏, 14 בינואר 2018
  60. ^ האם עמוד בלבד יכול להוות תחנת אוטובוס?
  61. ^ הצעת החוק שלנו - תחנת אוטובוס ראויה בישראל!, נבדק ב-2020-08-30
  62. ^ מיזם ענק להקמת סככות המתנה לאוטובוסים: משרד התחבורה הקציב עשרות מיליוני שקלים להקמת סככות המתנה לאוטובוסים בכל התחנות בישראל, באתר GOV.IL
  63. ^ admin, שבוע 124 - אוטוטו לוביסט/ית רביעי/ת!, באתר לובי 99, ‏2018-02-23
  64. ^ סוניה גורודיסקי, ‏הקלה בפקקים? אושרה הקמת מסילה רביעית בתוואי איילון, באתר גלובס, 10 באפריל 2018
  65. ^ הצלחנו! בקרוב בנק חדש בישראל, באתר us11.campaign-archive.com
  66. ^ אתר למנויים בלבד אסנת ניר, לראשונה: נתיבים מיוחדים לרכב עם שני נוסעים ומעלה בכניסות לת"א, באתר TheMarker‏, 18 בספטמבר 2019
  67. ^ קווים עירוניים ישובו לפעול בסופי השבוע, באתר www.news1.co.il
  68. ^ מכתב לחברי ועדת הכספים – מחסור חמור בנהגי אוטובוס מונע את הרחבת השימוש בתחבורה הציבורית (יוני 2018)
  69. ^ מה יגרום לך מחר בבוקר לעזוב את הרכב ולעלות על אופניים?, נבדק ב-2020-08-30
  70. ^ אגרת גודש? רק בתנאי שהממשלה תתחייב על מיליארד ₪ נוספים בשנה לשיפור מערך האוטובוסים, נבדק ב-2020-08-30
  71. ^ לובי 99, באתר www.facebook.com
  72. ^ אתר למנויים בלבד יסמין גואטה, פישמן בדרך לתספורת של 92%? יחזיר 140 מיליון שקל מתוך חוב של 1.7 מיליארד, באתר TheMarker‏, 3 ביוני 2017
  73. ^ פניית לובי 99 בעניין הסדר החוב של אליעזר פישמן
  74. ^ מכתב ליו״ר ועדת הכספים – בקשה לחקר התנהלות הבנקים והפיקוח על הבנקים בפרשת ההלוואות לפישמן ודנקנר (ינואר 2017)
  75. ^ ועדת פישמן, נבדק ב-2020-08-30
  76. ^ עו"ד לינור דויטש בוועדת הכלכלה על נושא הסדר החוב של פישמן
  77. ^ שני גבאי, מכתב לחברי ועדת פישמן (נובמבר 2017), באתר לובי 99, ‏2019-05-14
  78. ^ עמדת הארגונים החברתיים - הצעות למסקנות ולצעדי תיקון נדרשים
  79. ^ אתר למנויים בלבד לינור דויטש ועינת סולניק, למה אסור למנות את יורם טורבוביץ' ליו"ר בנק לאומי, באתר TheMarker‏, 15 במאי 2018
  80. ^ התנגדות לובי למינוי עו"ד ד"ר יורם טורבוביץ' לדח"צ בבנק לאומי
  81. ^ פניית לובי ליו"רים ומנכ"לים של הגופים המוסדיים להתנגד למינוי עו"ד ד"ר יורם טורבוביץ' לדח"צ בבנק לאומי
  82. ^ A call to oppose the election of Dr. Yoram Turbowitcz for the position of an external director in Bank Leumi Ltd
  83. ^ אתר למנויים בלבד אפרת נוימן, האם ה"צינון הפנימי" של מנכ"ל איגוד הבנקים הבא נעשה בהתאם להנחיות?, באתר TheMarker‏, 14 בינואר 2019
  84. ^ פניית לובי 99 בעניין קיצור תקופת הצינון של עו"ד אלון בכר, ראש הרשות להגנת הפרטיות
  85. ^ פניית לובי 99 למנכ"לית משרד המשפטים בעניין קיצור תקופת הצינון של עו"ד אלון בכר, ראש הרשות להגנת הפרטיות
  86. ^ אתר למנויים בלבד אפרת נוימן, אלון בכר השעה עצמו מתפקיד מנכ"ל איגוד הבנקים – בעקבות השאלות על קיצור הצינון שקיבל, באתר TheMarker‏, 19 בפברואר 2019
  87. ^ אתר למנויים בלבד אפרת נוימן, בעקבות בעיות הצינון של אלון בכר: איגוד הבנקים מחפש מחליפים לתפקיד המנכ"ל, באתר TheMarker‏, 1 באפריל 2019
  88. ^ אתר למנויים בלבד מיכאל רוכוורגר, "מועמדות דליה טל לדירקטורית בבנק הפועלים לוקה בחוסר סבירות קיצוני", באתר TheMarker‏, 12 ביוני 2019
  89. ^ התנגדות לובי 99 וצדק פיננסי למועמדותה של עו"ד דליה טל לדירקטוריון בנק הפועלים
  90. ^ אתר למנויים בלבד ג'ניה וולינסקי, נפסלה מועמדותה של דליה טל לדירקטוריון בנק הפועלים, באתר TheMarker‏, 12 ביוני 2019
  91. ^ הערות לובי 99 וצדק פיננסי לתזכיר חוק ההגבלים העסקיים (חיזוק האכיפה והפחתת הנטל הרגולטורי) התשע"ז 2017
  92. ^ לינור הבוקר בועדת הכלכלה - שומרת על הציבור, נבדק ב-2020-08-30
  93. ^ ניצחון חשוב! צפו בלינור דויטש - הבוקר בכנסת, נבדק ב-2020-08-30
  94. ^ ניצן שפיר, ‏בכירי הפועלים לשעבר צפויים לשלם 2.25 מיליון שקל במסגרת תביעה נגזרת, באתר גלובס, 2 ביולי 2023
  95. ^ פרסום המלצות ועדת החקירה הפרלמנטרית למתן ההלוואות לטייקונים (״ועדת פישמן״), נבדק ב-2020-08-30
  96. ^ בקשה לפעול ל תיקון הנחיית היועץ המשפטי לממשלה בנושא "גיבוש עמדת המדינה לגבי תקופת הצינון הראויה לפורשים משירות הציבור"
  97. ^ תגובת לובי 99 וצדק פיננסי לקול הקורא בעניין הצורך בהתאמות כללי הממשל התאגידי ביחס לחברות ללא גרעין שליטה
  98. ^ אתר למנויים בלבד שלי אפלברג, הארגונים החברתיים: לקיים בכנסת דיון חירום על מכירת דסק"ש לאלשטיין, באתר TheMarker‏, 9 בנובמבר 2017
  99. ^ גולן חזני, משרד המשפטים: דסק"ש של אדוארדו אלשטיין מפרה את חוק הריכוזיות, באתר כלכליסט, 13 בינואר 2020
  100. ^ פניית לובי 99 בעניין הכרזה על הבנקים הגדולים כבעלי מונופולין או כקבוצת ריכוז
  101. ^ לפניית לובי 99 לנגיד בנק ישראל והמקפח על הבנקים להתערבותכם הדחופה להפסקת "מערכת היחסים" הנמשכת בין בנק הפועלים לנוני מוזס
  102. ^ אתר למנויים בלבד אסא ששון, לובי 99: אין הצדקה לכפל דמי הניהול בחיסכון הפנסיוני, באתר TheMarker‏, 19 ביולי 2020
  103. ^ אתר למנויים בלבד ג'ניה וולינסקי, רשות שוק ההון: לקרנות הפנסיה אסור להעלות דמי ניהול למפוטרי קורונה במשך שנה, באתר TheMarker‏, 21 ביולי 2020
  104. ^ רעידת אדמה במגדל: היו"ר מתפטר ומצהיר שאינו "יכול לשאת באחריות לכספי המבוטחים", באתר ynet, 24 בדצמבר 2018
  105. ^ אתר למנויים בלבד אסא ששון, הקרב על ההוצאות הישירות: "גניבה ברישיון" - או שיפור התשואות?, באתר TheMarker‏, 7 בינואר 2020
  106. ^ לובי 99 ב-Facebook Watch, נבדק ב-2020-08-30
  107. ^ שלמה טייטלבאום, שינויים בקרנות הפנסיה: עלות ניהול הכספים תוצג מראש וייפתחו מסלולי חסכון נוספים, באתר כלכליסט, 17 באוגוסט 2022
  108. ^ Merav, נבדק ב-2020-08-30
  109. ^ שני גבאי, מכתב לממונה על שוק ההון והביטוח - הצעה לשיתוף פעולה בנושא הקמת מוסד לבוררות חובה בתביעות ביטוח (אוקטובר 2017), באתר לובי 99, ‏2019-05-20
  110. ^ לובי 99, באתר www.facebook.com
  111. ^ התייחסות לצו יבוא סיווג קבוצות
  112. ^ שירית אביטן כהן, ‏מה יקרה למחירים? מעל 90 תקני מזון יבוטלו החל מהשנה הבאה, באתר גלובס, 28 בספטמבר 2022
  113. ^ פרוטוקול של ישיבת ועדה - אתר הכנסת, באתר הכנסת, ‏14.10.21
  114. ^ עדכון שבועי 364#, באתר לובי 99
  115. ^ אתר למנויים בלבד נתי טוקר, אחרי שמונה שנים: הרפורמה "המשמעותית ביותר להפחתת יוקר המחיה" יוצאת לדרך, באתר TheMarker‏, 18 במאי 2022
  116. ^ שרת הכלכלה והתעשייה בוועדת הכלכלה על הרפורמה בייבוא: "מדובר בבשורה משמעותית למדינת ישראל, ניבחן בהשפעתה על המשק", באתר הכנסת, ‏23 במאי 2022
  117. ^ פניית לובי 99 לשר הכלכלה בעניין חשש מעליית מחירים של מוצרי בסיס בעקבות משבר הקורונה וניצול המצב על ידי היצרנים והמשווקים
  118. ^ התייחסות לובי 99 למסמך "עקרונות למודל רגולציית התמרוקים בישראל" אשר פורסם ב-2019.12.3
  119. ^ שני גבאי, מכתב למנכ"ל משרד הבריאות בנושא חוזר מנכ"ל שמסדיר את הקשר בין רופאים לבין תועמלניות רפואיות (נובמבר 2018), באתר לובי 99, ‏2019-05-21
  120. ^ פניית למשרד הבריאות בנושא יישום סימון אדום על מוצרי מזון
  121. ^ [https://lobby99.org.il/wp-content/uploads/2019/11/מכתב-למנכל-משרד-הבריאות-תועמלנים-18.11.19.pdf פניית לובי 99 למנכ"ל משרד הבריאות בעניין הפסקת פגישות בין צוות רפואי לתועמלנים של חברות התרופות ופרסום הפגישות שכבר התקיימו]
  122. ^ לובי 99, באתר www.facebook.com
  123. ^ ימית ינאי מלול, ימי קורונה – ומה לגבי הדמוקרטיה בשלטון המקומי?, באתר זמן ישראל, 29 במרץ 2020
  124. ^ קרעי ופרידמן בהצעת חוק לחיזוק מעמד חברי המועצה: "כלים מינימליים לעבודה השוטפת", באתר 0404, ‏2020-08-10
  125. ^ 1 2 הכירו את הצוות, באתר לובי 99