אלנה צ'אושסקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלנה צ'אושסקו
Elena Ceaușescu
לידה 7 בינואר 1916
פטרשט, ממלכת רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה להורג 25 בדצמבר 1989 (בגיל 73)
טרגובישטה, רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Lenuta Petrescu עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות גנצ'אה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת בוקרשט עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד סגן ראש הממשלה עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הלאומית ליברלית עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית אתאיזם עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ניקולאה צ'אושסקו עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מסדר הכוכב של יוגוסלביה
  • מדליה לציון 2500 שנה להקמת האימפריה האיראנית
  • מסדר מגן הממלכה
  • אביר הצלב הגדול של מסדר ההצטיינות של הרפובליקה האיטלקית
  • צווארון מסדר הנסיך אנריקה
  • מסדר המשחרר הגנרל סן מרטין
  • עיטור המסדר "ניצחון הסוציאליזם"
  • גיבור הרפובליקה הסוציאליסטית של רומניה
  • בפסקה זו רשומה אחת נוספת שטרם תורגמה עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בול דואר רומני שהופק לכבוד פתיחת תעלת דנובה-הים השחור. בבול מצוירים ניקולאה צ'אושסקו, כשהוא גוזר את הסרט, ורעייתו, אלנה צ'אושסקו, המוחאת כפיים

אלנה (לנוצה) צ'אושסקורומנית: Elena Ceaușescu‏; 7 בינואר 191625 בדצמבר 1989) הייתה קומוניסטית רומנייה, רעייתו של ניקולאה צ'אושסקו ודמות חשובה בשלטון הקומוניסטי הרומני, שמילאה תפקיד של סגנית ראשונה של ראש ממשלת רומניה. אלנה צ'אושסקו הודחה יחד עם בעלה במהפכה הרומנית (1989) ולאחר משפט מהיר הוצאה להורג.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלנה נולדה במשפחת פטרסקו, בכפר פטרשט (Petrești, Dâmbovița) שברומניה. הוריה היו איכרים עובדי אדמה, שגם עסקו במסחר זעיר. לאלנה היה רק אח אחד, גדול ממנה, שהתחתן ועבר לבוקרשט. אלנה למדה בבית ספר יסודי בפטרשט ובגיל 14, בהיותה בכיתה ד' של הגימנסיה (כיתה ח'), נכשלה בלימודים והצליחה רק במקצועות מלאכה, מוזיקה וספורט. היא סיימה את הלימודים בבית הספר התיכון ללא תעודת בגרות. לאחר שנתיים של עבודה בשדה עברה לבוקרשט, לגור עם אחיה ורעייתו והתחילה לעבוד כפועלת פשוטה בבית חרושת לתרופות. בהמשך קיבלה עבודה כמתלמדת בבית חרושת לטקסטיל. ב-1937 הצטרפה למפלגה הקומוניסטית הרומנית[1].

מרין צ'אושסקו, אחיו של ניקולאה צ'אושסקו, הכיר בין ניקולאה ובין אלנה באביב 1939 והשניים שמרו על קשר. באוגוסט, בחגיגה, שהתארגנה ב"פארק השמחה", בבוקרשט, נבחרה אלנה למלכת החגיגה. אלנה ביקרה כמה פעמים במחנה הריכוז בטרגו ז'יו, שם היו עצורים אחיה הגדול וניקולאה צ'אושסקו. לאחר הפיכת 23 באוגוסט 1944 נבחרה אלנה להיות בוועד המרכזי של איחוד הנוער הקומוניסטי, חרף העובדה שעבדה כלבורנטית פשוטה. ב-23 בדצמבר 1947 נישאו אלנה פטרסקו וניקולאה צ'אושסקו. אלנה קיבלה עבודה כמזכירה במשרד החוץ, אך פוטרה בגלל אי כשירות לתפקיד.

במקביל לעלייתו של בעלה בדרגות המנגנון השלטוני של רומניה הקומוניסטית, התחילה גם אלנה לקבל תפקידים חשובים יותר ויותר. ב-7 בפברואר 1948 נולד לזוג צ'אושסקו הבן הראשון, ולנטין צ'אושסקו. ב-1 במרץ 1949 נולדה הבת, זויה צ'אושסקו וב-1 בספטמבר 1951 נולד הבן הצעיר, ניקו צ'אושסקו.

ב-1957 אלנה צ'אושסקו התחילה לעבוד כחוקרת במכון למחקרים כימיים בבוקרשט. במרץ 1964 נרשמה ללימודי דוקטורט בכימיה ובנובמבר מונתה למנהלת מכון המחקרים. ב-1965 אלנה צ'אושסקו התמנתה לחברה בוועד הלאומי למחקר מדעי. בדצמבר 1967 הוענק לאלנה צ'אושסקו תואר של "דוקטור מהנדס". בהמשך קבלה גם תואר פרופסור לכימיה. ב-1968 היא הפכה לחברה בוועד המוניציפלי של בוקרשט במסגרת המפלגה הקומוניסטית הרומנית. בדיעבד התברר כי מחקריה פורצי הדרך בכימיה היו פרי רשת הריגול הרומנית שגנבה מאמרים מאוניברסיטאות במערב טרם פרסומם, ופרסמה אותם תחת שמה של צ'אושסקו[2].

בשנות ה-70 זכתה צ'אושסקו לקידום מהיר בהיררכיה השלטונית ברומניה[3][4]. ב-1972 נבחרה צ'אושסקו להיות חברה בוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הרומנית וחברה בוועד הפועל של המועצה הלאומית למדע וטכנולוגיה. ב-1973 היא נבחרה להיות חברה במועצה העליונה לפיתוח כלכלי וסוציאלי וב-1974, כהכרה בפועלה המדעי, היא התקבלה כחברה באקדמיה הרומנית. בשנת 1974 היא ניהלה שיחות מדיניות עם בכירים במדינות אחרות, למרות שלא נשאה באופן רשמי בתפקיד מתאים[5]. בהמשך היא נבחרה גם לוועד הפועל הפוליטי של המפלגה הקומוניסטית הרומנית ובתחילת 1977 נבחרה ללשכה המתמדת של הוועד הפועל הפוליטי[6] וקיבלה את האחריות על המינויים במפלגה. משלב זה נחשבה אלנה צ'אושסקו לשנייה במפלגה הקומוניסטית הרומנית רק לבעלה, ניקולאה צ'אושסקו[7]. בשנת 1979 היא ניהלה מבצע להחלפת כרטיסי החבר במפלגה הקומוניסטית ברומניה, שנחשב על ידי פרשנים למבצע טיהור פוליטי[8]. בשנות ה-80 הייתה סגן ראשון לראש הממשלה, שרת המדע וראש האקדמיה למדעים[9].

במהלך המהפכה הרומנית אלנה צ'אושסקו נותרה ברומניה בעת שבעלה היה בביקור באירן, וככל הנראה היא הייתה אחראית להוראה לירות במפגינים[10]. לאחר שהמחאות התגברו, צ'אושסקו ובעלה ברחו מבוקרשט במסוק, אך נתפסו ונעצרו באזור טרגובישטה. השניים הועמדו בפני בית משפט מאולתר ולאחר משפט מהיר נידונו למוות והוצאו להורג[11].

ב-1986, ראשי המפלגה הקומוניסטית באזור בוזאו העניקו לאלנה צ'אושסקו, לרגל יום הולדתה, מתנת תכשיטי ענבר מקומי במסגרות כסף, סט שכלל תליון, זוג עגילים וטבעת. אחרי המהפכה הושבו התכשיטים והוצבו במוזיאון הענבר בקולצי[12].

בתקשורת הזרה נטען שצ'אושסקו נהגה לארגן מלכודות מין לשרים רומנים ודיפלומטים זרים, בהם הסריטה את האישים בקיום יחסים עם נשים רומניות[13].

במדיה האומנותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Tiranul מאת Lavinia Betea, Florin-Răzvan Mihai, Ilarion Țiu, הוצאת Cetatea de Scaun,‏ 2015.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלנה צ'אושסקו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תהילה עופר, אלנה: התופרת שהיתה לשליטה, מעריב, 24 בדצמבר 1989
  2. ^ השטן ואשתו גרים בבוקרשט, פרופסור מיכאל הר-סגור מספר על שלטונם של הזוג צ'אושסקו בתוכנית הרדיו "שעה היסטורית"
  3. ^ דורית לנדס, השלטון נשאר במשפחה, מעריב, 1 באפריל 1977
  4. ^ רות גרובר, "צ'אושסקו מתכוון להתרחק עוד יותר מן הקו של הגוש הסובייטי", מעריב, 18 בנובמבר 1979
  5. ^ רומניה עושה להחיאת האופנה של פולחן האישיות, מעריב, 11 באפריל 1974
  6. ^ דורית לנדס, בבוקארשט מייחלים שסיירוס ואנס יביא עמו בשורה על מתן אשראי גדול, מעריב, 4 בדצמבר 1979
  7. ^ דורית לנדס, צ'אושסקו מחליף אישים בצמרת אך שומר לעצמו את כל הסמכויות, מעריב, 10 באפריל 1978
  8. ^ מייקל דובס, גב' צ'אושסקו מתמרנת כדי לחזק מעמד בעלה הנשיא, מעריב, 29 בספטמבר 1979
  9. ^ צ'אושסקו – הכל נשאר במשפחה, חדשות, 30 במרץ 1984
  10. ^ שאול בן חיים ונפתלי קראוס, לראשונה: חיילים הצטרפו למפגינים ברומניה, מעריב, 21 בדצמבר 1989
  11. ^ "ניקולאי, החיילים יירו בנו" - צעקה אלנה לפני ההוצאה להורג, חדשות, 7 בינואר 1990
  12. ^ Cel mai valoros chihlimbar de tip Rumanit din lume se va întoarce, curând, la Colți (ברומנית)
  13. ^ אלנה - האם האגדית התגלתה כמכשפה רעה, מעריב, 26 בדצמבר 1989