אנדי רם ויוני ארליך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנדי רם (מימין) ויוני ארליך באליפות ארצות הברית הפתוחה, 2006

אנדי רם ויוני ארליך (מכונים לעיתים בתקשורת הספורט גם "אֶנְדִיוֹנִי"), הם טניסאים ישראלים ששיחקו יחד בתחרויות טניס זוגות. הם הצמד המצליח ביותר בתולדות הטניס הישראלי לדורותיו. הישגי השיא שלהם היו, זכייה בטורניר גראנד סלאם, שתי השתתפויות בטורניר המאסטרס היוקרתי, העפלה לשלב חצי הגמר בבית העליון של גביע דייוויס במסגרת נבחרת ישראל, ופעמיים העפלה לשלב רבע הגמר במשחקים האולימפיים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רם וארליך שניהם ילידי דרום אמריקה אשר עלו לארץ בגיל צעיר. השניים גדלו יחד במגרשי הטניס ובגיל צעיר נחשבו, בעיקר אנדי רם, להבטחות טניס גדולות כספורטאים יחידים. עד שנת 2003 נראה היה שהם אינם מצליחים לממש את הציפיות מהם כשחקנים בודדים, כאשר כל אחד מהם בנפרד מעולם לא הצליח להיכנס למאיה הראשונה בדירוג הטניס העולמי. בשנת 2003 שיתוף פעולה מקרי ביניהם בטורניר הזוגות בווימבלדון הצליח מעל הצפוי: השניים הצליחו להעפיל לחצי הגמר. באותו טורניר העפיל אנדי רם גם לגמר הזוגות המעורבים יחד עם בת זוגו אנסטסיה רדיונובה. הישגים אלו דחפו את השניים להשקיע את מירב המאמץ שלהם בטורנירי הזוגות, החלטה שעתידה להפוך אותם לאחד הזוגות הטובים בעולם הטניס.

בשנת 2004 השתתפו השניים באולימפיאדת אתונה והגיעו לשלב רבע הגמר. בשנת 2005 המשיכה ההתקדמות של הצמד, והם דורגו בסוף השנה במקום השמיני. מקום זה לא הספיק להם בשביל השתתפות בטורניר גביע המאסטרס והם הגיעו אליו רק כמחליפים.

בשנת 2006 ו-2007 המשיכה התקדמות השניים, ובסוף שתי עונות אלו השתתף הצמד בגביע המאסטרס בסוף העונה. אנדי רם זכה להישגים מרשימים גם בזוגות מעורבים כאשר ב-2006 זכה בטורניר הזוגות המעורבים בווימבלדון יחד עם ורה זבונרבה, ובכך הפך לישראלי הראשון אשר זוכה בטורניר גראנד סלאם כלשהו לבוגרים. ביוני 2007 שחזר רם הישג זה כאשר זכה בטורניר הרולאן גארוס בזוגות מעורבים יחד עם שותפתו הצרפתייה נטלי דשי.

בנוסף הצעידו השניים יחד עם הטניסאים דודי סלע, נועם אוקון והראל לוי את נבחרת ישראל בטניס להישגים רבים, אשר שיאם בהעפלה של הנבחרת לחצי גמר הבית העליון של גביע דייוויס בשנת 2009.

בינואר 2008 זכו רם וארליך לראשונה כצמד בטורניר גראנד סלאם, עם ניצחון בגמר אליפות אוסטרליה הפתוחה (ניצחון אשר הבטיח להם את ההשתתפות בטורניר המסכם בשאנגחאי).

במרץ 2008 זכו השניים בטורניר אינדיאן וולס מאסטרס, אחד מהטורנירים היוקרתיים של העונה (על סך פרסים של 3.589 מיליון דולר) לאחר שניצחו את דניאל נסטור וננאד זימוניץ' 6-4, 6-4. בנוסף הם העפילו באותו החודש גם אל המקום הראשון בעולם בדירוג הזוגות השנתי של הATP. באולימפיאדת בייג'ינג הודח הצמד כבר בסיבוב הראשון.

בעונת 2009, בעקבות פציעה של ארליך והידרדרותו בדירוג העולמי, התפצל הצמד, ושני הטניסאים המשיכו את פעילותם במשחקי הזוגות עם שותפים אחרים.

בעונת 2010 נפגשו לראשונה פנים מול פנים בסיבוב הראשון של אליפות ארצות הברית הפתוחה, כשארליך משחק עם ג'ורדן קר ורם משחק עם ג'וליאן נואלה. בסיום המשחק שארך 3 שעות וכלל שוברי שוויון רבים ניצחו יוני ובן זוגו בתוצאה 5:7, 7:6 (7:3) ו-6:7 (9:11).

רם וארליך חזרו לשתף פעולה בעונת 2011, כאשר שיחקו בטורניר הזוגות של אליפות אוסטרליה הפתוחה.

ביוני 2011 הם זכו בטורניר איסטבורן, לאחר שניצחו בגמר את ספי ודמיטרוב בשתי מערכות. כמה ימים לאחר מכן הם הודחו בסיבוב ראשון של טורניר וימבלדון.

באוגוסט 2011 זכו בטורניר וינסטון סיילם, לאחר שניצחו בגמר את כריסטופר קאס הגרמני ואלכסנדר פייה האוסטרי בשתי מערכות. באליפות ארצות הברית הפתוחה הפסידו בסיבוב השני ליורגן מלצר מאוסטריה ופיליפ פצשנר מגרמניה בשתי מערכות.

בספטמבר 2011 הפסידו לזוג הקנדי בארבע מערכות במסגרת גביע דייוויס. באפריל 2012 ניצחו את הצמד הפורטוגלי והעלו את ישראל לניצחון חלק במסגרת גביע דייוויס. במאי 2012 זכו בטורניר בלגרד שבסרביה.

באוגוסט 2012 הם ניצחו בשמינית הגמר של טורניר הטניס באולימפיאדת לונדון (2012) את הצמד רוג'ר פדרר (ראשון בעולם) וסטאן ואוורינקה (24) משווייץ, זוכי מדליית הזהב באולימפיאדת בייג'ינג,6:1, 6:7, 3:6. ברבע הגמר הם הפסידו לבוב ומייק בריאן 7:6 (7-4), 7:6 (12-10).

בספטמבר 2012 במפגש נגד נבחרת יפן בדייוויס שנערך ביפן, הם ניצחו את הצמד טצומה איטו ויוצ'י סוגיטה בארבע מערכות, ותרמו תרומה חשובה לניצחון 2–3, ולהעפלה לבית העליון. במפגש זה אנדי נפצע בשריר הירך האחורי.

במאי 2013 חזר הזוג אנדי יוני לשחק לראשונה לאחר שאנדי רם נפצע, בטורניר ראולן גרוס והעפילו לסיבוב השני לאחר 6–7 ו4–6 מול זוג איטלקי.

ביולי 2013 העפילו אנדי ויוני לחצי גמר טורניר אטלנטה לאחר שניצחו את פיינליסטי ווימבלדון של אותה שנה איבן דודיץ' מקרואטיה ומרסלו מלו מברזיל 5-7 6-4 8-10, אך בחצי הגמר הפסידו לאדוארד רוג'ר וסלין מצרפת ואיגור סליג'ינג מהולנד.

בתחילת אוגוסט 2013 הגיעו עד לגמר צ'לנג'ר ונקובר.

בדצמבר 2015 חזרו חד פעמית לשחק יחד באליפות ישראל לזוגות, וזכו באליפות לאחר שניצחו בגמר את הזוג דודי סלע ואמיר וינטרוב בשתי מערכות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]