שיטת פאולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שיטת פאולה היא שיטה להתעמלות השרירים הטבעתיים, אשר הומצאה ופותחה בישראל על ידי פאולה גרבורג (19072004)[1].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרבורג, ילידת המבורג שבגרמניה, שבצעירותה עסקה בבלט, נגינה בפסנתר ושירה, אובחנה בגיל 35 כסובלת ממחלת שרירים ניוונית. הרופאים מסרו לה כי מחלתה חשוכת מרפא וכי תרותק לכיסא גלגלים לשארית חייה. גרבורג החליטה לנסות לשפר את היכולת התנועתית שלה על ידי תרגול. התמקדותה בשרירים הטבעתיים (השרירים הסוגרים, הספינקטרים) נבעה ממגבלותיה הגופניות, שמנעו ממנה שימוש מלא בשרירים אחרים בגופה.

במשך הזמן היא גילתה שהתנועות קיבלו אופי מיוחד, במקביל לשיפור הדרגתי במצבה. גרבורג המשיכה לתרגל ומצבה הבריאותי השתפר ללא הכר. בתצפיותיה היא הבחינה שהתנועות הספונטניות אותן תרגלה אופיינו בחוקיות ובקשר בין תנועה אחת לשנייה. את ניסיונה האישי פיתחה לשיטה הנקראת על שמה. היא נפטרה בשנת 2004, בגיל 97[1].

רציונל השיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי פאולה והמטפלים בשיטה, התרגול בשיטת השרירים הטבעתיים (עפעפיים, שפתיים, פי הטבעת, צינור השופכה ועוד), מתאים לכל אדם בהתאם לצרכיו. ההתעמלות, כך נטען, מעוררת מודעות עצמית ואת יכולת הריפוי העצמי הגלומה בכל אדם, וכך מביאה לשיפור יסודי ומקיף במצב בריאותו של המטופל.

עצם הפעלתו של שריר טבעתי אחד בגוף על ידי פעולת כיווץ ושחרור, גורמת לשרירים טבעתיים אחרים ושרירים אחרים בגוף לפעול אף הם. הדוגמה שנתנה פאולה הייתה פעולת היניקה של תינוק - ביניקה פיו של התינוק פועל בתנועות של כיווץ ושחרור, ובעקבות זאת מתרחשת תגובת שרשרת כמעט בכל הגוף: העפעפיים, הנחיריים, הידיים, הרגליים וכו', ולעיתים קרובות יש "יציאה" מיד אחרי היניקה כתוצאה מפעילות המעיים וסוגר פי הטבעת.

הקשרים בין כל השרירים הטבעתיים גורמים הן לחיזוק החלש מביניהם בשעת טיפול והן להחלשות שרירים נוספים עקב העדר טיפול. לכן פגיעה באחד הספינקטרים (ראה בהמשך) בגלל גיל, יציבה לא נכונה, מחלות וכו' עלולה לגרום לפגיעה גם במערכות נוספות, טיפול בשרירים טבעתיים שמרוחקים מהאזור שנפגע ויצירת רצף של תנועה יעזור לגוף לרפא את עצמו ואת המקומות הבעיתיים. מבין הדוגמאות שמזכירה פאולה בספרה, אנשים (בייחוד נשים) הסובלים מהחלשות של סוגר השופכה ומתוצאות שונות בעקבותיה כגון דליפת שתן יוכלו באמצעות תרגילים המפעילים סוגרים תקינים, כמו אלה שסביב הפה והעיניים להגיע לשינוי בתפקוד סוגר השופכה, אפשר לתרגל את פעילות סוגר צינור השופכה, לחזק אותו ולהרגיל אותו מחדש לפעולה תקינה. (כנ"ל בעצירות).

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי פרסומים מדעיים (ראו בהמשך תחת הכותרת #מחקרים שנערכו על שיטתה), שיטת ההתעמלות הזו מטפלת בהצלחה בבעיות של שליטה על הסוגרים, בבעיות יציבה, עצירות, כאבי מחזור וכאבי מפרקים, כמו כן הוכחה יעילות השיטה בחיזוק שרירי רצפת האגן והבטן לאחר לידה.

לפי דברי העוסקים בתחום - באמצעות תרגילי השיטה ניתן לטפל בכאבי גב ופרקים, בהפרעות במערכת הנשימה, העכול והשתן (בריחת שתן), טחורים, ובצניחה של איברים פנימיים (רחם, שלפוחית השתן ועוד). כמו כן יש הוכחות ליעילותה של השיטה בשיקום לאחר לידה, ניתוחים ותאונות.

שיטת פאולה הוכרה על ידי חלק מקופות החולים, שהכניסו את הטיפולים על פי שיטה זו לסל הטיפולים שלהן.

דרך הטיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

התעמלות בשיטת פאולה נלמדת במסגרת של פגישה בין מטפל למטופל אחד.

נטייתם של רוב המטפלים היא להציע למטופלים לשכב על משטח קשה (מיטת טיפול) משום שכך עולה התגובה הבלתי רצונית בין הספינקטרים במיטבה. למרות הנחה זו הולכים ומתרבים המורים הנוטים לבצע את ההתעמלות בכל מצב ותנוחה. המטפל בודק כיצד מגיב גופו של המטופל ובהתאם לכך מציע תרגילים נוספים, וכך במהלך סדרת פגישות נבנה אוסף תרגילים המתאימים למטופל ולבעייתו, עד שהמטופל מרגיש שאין לו צורך יותר במטפל.

חשוב שהמטופל יתרגל בבית את התרגיל או התרגילים שנלמדו בשיעור. התרגול חשוב מאוד לחיזוק שרירים וגם כדי לחזק את תיאום הפעילות או צימוד הפעילות בין שרירים.

הספינקטרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספינקטרים (אנ') הם השרירים הטבעתיים בגוף האדם (חלקם רצוניים וחלקם לא רצוניים), הנמצאים סביב פתחי הגוף (הקשתית בעין, עפעפיים, נחיריים, אוזניים, פה, צינור השופכה ופי הטבעת).

התנועה הבסיסית של כל שריר טבעתי בגוף האדם היא תנועת כיווץ ושחרור, תנועה זו מתקיימת בין השרירים הטבעתיים לבין עצמם. זוהי תנועה המשפיעה על השרירים הרצוניים. נוסף לכך מסיבות לא מובנות הוכחה השפעה חיובית על שרירים בלתי רצוניים. מעקבים של רופאים הראו את יכולתה של השיטה להשפיע לטובה על מיקום הרחם לאחר צניחה בגוף האישה. שינויים במצבי עצירות כרונית מעידים על העלאת יכולת הפריסטלטיקה, תהליך דומה מתרחש גם במצבי נשימה חלקיים. למשל:

החופשי של פאולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאולה מצאה שעל ידי מתן חופש לגוף, הוא יוכל להביע את עצמו ודרך כך שהאדם יקשיב לגופו, וישחרר עצמו לתנועה ספונטנית טבעית הוא יביא את עצמו למצב טוב יותר מבחינה גופנית פיזית, נפשית ורוחנית עם יותר גמישות ותנועתיות, ופתיחות רגשית ומחשבתית. מכאן שעל פי דבריה - שיטתה עוזרת גם להתפתחות עצמית ועידוד היצירתיות.

ממשיכי דרכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמה של השיטה עבר מפה לאוזן, ולפאולה היו תלמידים רבים אשר למדו ממנה ואף פיתחו את השיטה. יש בישראל ובעולם מטפלים רבים הממשיכים את דרכה אבל לא כולם דבקים בנאמנות בתורתה כפי שפותחה על ידה ובוססה מדעית על ידי ד"ר יצחק מנדלברוד שהיה תלמידה הראשון, ותלמידותיה איה גולדהמר ויולי מגנט, שנחשבות לתלמידות הבולטות[דרוש מקור]. יולי מגנט פיתחה את ה"חופשי" של פאולה במדרגה נוספת והוסיפה על-ידי כך לשיטת פאולה מימד מעשיר נוסף[דרוש מקור].

מחקרים שנערכו על שיטתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך השנים נערכו מחקרים רבים שבדקו את יעילות השיטה. בהם:

במחקר קליני מבוקר שנערך בבית החולים הדסה בירושלים הושוו שתי שיטות התעמלות (שיטת פאולה ושיטת תרגול שרירי רצפת האגן)[2]. מחקר ממוקד נערך בהתייחס לפגועי חוט השדרה[3].

מחקר שבדק את יעילות שיטת פאולה התייחס לטיפול בואגיניזמוס - כיווץ לא רצוני של הנרתיק אצל נשים, הגורם לכאב ומפריע לקיום יחסי מין תקינים[4] .

מחקר שנערך בנושא דליפת שתן ושיטת פאולה על ידי מיכל ליברגל וישניצר, דרורית הוכנר צלניקר, יובל לביא, אורלי מנור ואורה פלטיאל נועד לבדוק האם יעילות הטיפול על ידי שיטת פאולה (על פי מבחן פד), דומה ליעילות הטיפול הניתן לבעיה על ידי תרגול שרירי רצפת האגן, באוכלוסיית נשים בקהילה הסובלות מדליפת שתן במאמץ. ממצאי עבודה זו, נותנים לגיטימציה לשיטת פאולה כשיטת טיפול יעילה לבעיית דליפת השתן[5].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת על שיטת פאולה:

  • פאולה גרבורג, סוד השרירים הטבעתיים, הוצאת פלג
  • איה גולדהמר, שיטת פאולה. התעמלות השרירים הטבעתיים, הוצאת פרולוג
  • יותם ורדי. היכולת החבויה בתוכנו - שיטת פאולה ואני. הוצאה פרטית, 2009
  • משה כהן-גיל, הישראלים שביקשו לרפא את העולם : פלדנקרייז, פאולה, נצח, הופה, ירושלים: כתר, 2013[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 אורי דרומי, סוד השרירים הטבעתיים, באתר הארץ, 14 באפריל 2004
  2. ^ שלומית יום- טוב ואילן גולני מתנדים בגוף האדם והתעמלות השרירים הטבעתיים
    • Yom-Tov, S, Golani, I. Oscillators in human body and circular muscle gymnastics. Med. Hyp. 1993 ;118-22
  3. ^ שלומית יום טוב התעמלות ספינקטרים לפגועי חוט השדרה
  4. ^ צבי צוקרמן, ילנה רוסליק וראול אורביטו, (המח' לנשים ויולדות, מרכז רפואי רבין, פתח-תקווה) הטיפול בנשים הלוקות בוואגיניסמוס על ידי הרפיה של שרירי הטבעת במשלב עם טיפול במרחיבי לדן לעומת טיפול התנהגותי במרחיבים בלבד. הרפואה, כרך 144 חוברת ד' אפריל 2005 תקציר.
  5. ^

    Liebergall-Wischnitzer M, Hochner-Celnikier D, Lavy Y, Manor O, Arbel R, Paltiel O. Paula method of circular muscle exercises for urinary stress incontinence-a clinical trial. Int Urogynecol J Pelvic Floor Dysfunct. 2005 Jan 20

  6. ^ אתר למנויים בלבד נילי לנדסמן, מורי הדרך שסירבו להשתחוות לפני האנטיביוטיקה, באתר הארץ, 12 במאי 2014

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.