ספוקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המונח "המרגלים" מפנה לכאן. לערך העוסק ביוצאי מצרים שחטאו לפי התורה ב"חטא המרגלים", ראו שנים עשר המרגלים.
ספוקס
Spooks
סוגה סדרת דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים דוד וולסטנקרופט עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים
ארץ מקור הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 10 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 86 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
הפצה הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה פול ליאונרד-מורגן עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 60 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שידור
רשת שידור BBC One עריכת הנתון בוויקינתונים
רשת שידור בישראל ערוץ הופ!
תקופת שידור מקורית 13 במאי 2002 – 23 באוקטובר 2011 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הסדרה באתר ה-BBC
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ספוקסאנגלית Spooks; "מרגלים") היא סדרה מסוגת דרמת מתח בהפקת קודוס, חברת הפקות בריטית עצמאית, המשודרת בערוץ BBC הציבורי. הסדרה עוקבת אחרי סוכני שירות הביטחון הפנימי בממלכה המאוחדת, ה-MI5. הסדרה משודרת בנוסף גם באוסטרליה, שוודיה, פינלנד וקרואטיה. בקנדה ובארצות הברית משודרת הסדרה תחת הכותרת MI-5, משום שהמילה "spook" בסלנג האמריקני היא מילת גנאי לשחורים.

הסדרה שודרה במשך 10 עונות החל ב-13 במאי 2002 ועד 23 באוקטובר 2011.

בישראל שודרה הסדרה בערוצים שונים ובשמות שונים. שתי העונות הראשונות שודרו בערוץ 2 תחת השם "המרגלים". עונות נוספות של הסדרה שודרו גם בערוץ 3 של HOT תחת השם "MI5", ובערוץ BBC Prime תחת השם "המרגלים". מדצמבר 2010 שודרו כל עונות הסדרה בשידור יומי בערוץ 23 של הטלוויזיה החינוכית תחת השם "ספוקס".[1] בשם זה משודרת הסדרה בערוץ HOT Plus החל מאפריל 2016.

בפתיח הסדרה שמות השחקנים אינם מוזכרים על מנת לשוות לסדרה נופך חשאי של מרגלים אמיתיים.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספוקס (Spooks) היא סדרה בריטית עטורת פרסים שונים של BAFTA. הסדרה עוקבת אחר עבודתם של קבוצת קציני ה-MI5 שבסיסה במטה בית התמזה של השירות. בארצות הברית ובצרפת הסדרה משודרת תחת הכותרת MI5, ובקנדה התוכנית שודרה במקור בשם MI5, אך כותרתה שונתה ל"ספוקס" (Spooks). את התוכנית יצר הסופר דוד וולסטנקרופט (David Wolstencroft), וכיכבו בה שחקנים ידועים בתפקידי אורח, כגון יו לורי, רוברט הארדי, יואן ברמנר, אנדי סירקיס, ועוד רבים אחרים.

עונה ראשונה

העונה הראשונה שודרה לראשונה באביב של שנת 2002, וזכתה להצלחה עם ממוצע של 7.5 מיליון צופים לששת הפרקים הראשונים. במקביל להצלחתה עברה העונה סדרה של תלונות וביקורות שונות על כמות האלימות אשר מוצגת על ידי הדמויות, וכל זאת למרות ששעת השידור של העונה היה בשעות הערב המאוחרות.

הדמויות הראשיות בעונה הראשונה והשנייה היו הארי פירס (פיטר פירת'), טום קווין (מת'יו מקפדיין), זואי ריינולדס (קילי הוז) ודני הנטר (דייוויד אוילאו).

עונה שנייה

לעונה זו הוזמנו עוד עשרה פרקים ובנוסף הוכנסה דמות נוספת, "רות אוורשד" (Ruth Evershed) המגולמת על ידי השחקנית ניקולה ווקר, ממוצע צופי העונה עמד על 7.1 מיליון.

עונה שלישית

בעונה זו הצטרף השחקן רופרט פנרי-ג'ונס אשר גילם את דמות המרגל "אדם קרטר", כמו כן צורפה לחיזוק עלילות העונה השחקנית אולגה סוסנובסקה (Olga Sosnovska) בתור "פיונה" אשתו אשר נהרגת בעונה הרביעית. ממוצע צופי העונה עמד על 5.8 מיליון צופים.

עונה רביעית

בעונה זו השחקנית אולגה סוסנובסקה (Olga Sosnovska) המגלמת את "פיונה" אשתו של המרגל "אדם קרטר" אשר נהרגת במהלך הפרקים עוזבת את הסדרה, מספר צופי העונה עמד על מממוצע של 6.05 מיליון.

עונה חמישית

עונה זו אופיינה על ידי מזימות שונות להפלת המשטר הבריטי, מזימות אשר נוצרו היישר מתוך מערכת השלטון הבריטית, ממוצע צופי העונה עמד על 6 מיליון.

עונה שישית

בעונה זו שונו עלילות הסדרה על ידי התרכזות במאמצי איראן להשגת נשק גרעיני, במהלך פרקי העונה מנהל הסוכן אדם קרטר רומן עם אשת דיפלומט איראני המוצב בשגרירות איראן בלונדון, ממוצע צופי הסדרה עמד על 5.6 מיליון.

עונה שביעית

בתחילת העונה נהרגת דמותו של "אדם קרטר" המגולמת על ידי השחקן רופרט פנרי-ג'ונס, וסוכנת העבר של ארגון ה-MI5 רוז מאיירס חוזרת לאחר פעילות ממושכת במוסקבה, כמו כן דמות חדשה של סוכן ותיק לוקאס נורת' אשר נשבה בידי הרוסים חוזרת לשירות פעיל בארגון, ובנוסף מרבה העונה עם תוספות עלילה על פעולות השירות החשאי הרוסי באדמת בריטניה.

עונה שמינית

עונה זו מאופיינת על ידי עימות עם ארגון סודי אשר לא מוגדר במהותו אך בעל שלוחות ברחבי העולם, כמו כן בסוף עונה זו נהרגת הסוכנת רוז מייארס יחד עם שר הפנים הבריטי, מספר צופי העונה עמד על ממוצע של 6 מיליון.

עונה תשיעית

בעונה זו מתווסף צוות שחקנים חדש בדמויות חדשות לרענון עלילות הסדרה.

עונה עשירית

בסוף העונה התשיעית נמסרה הודעה על המשך הסדרה בשנת 2011.

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוסד הישראלי בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הסדרה הוזכר שירות הביון הישראלי המוסד פעמים רבות, אך שיא כיכובו בסדרה היה בעונתה החמישית. בפרק השישי מנסים הסוכנים הבריטים ללכוד קבוצת מחבלים המנסים לטרפד עסקה בין הממלכה המאוחדת לערב הסעודית, לפיה הממלכה המאוחדת תקבל ערבות לאספקת נפט בתמורה להקמת כור גרעיני במדינה הערבית. מרכז הסחר הסעודי בממלכה המאוחדת נופל בידי המחבלים המחזיקים בין השאר בסוכנת בריטית, רוז מאיירס, ושני נסיכים סעודיים שאחד מהם אף נרצח לעיני מצלמות. כדי להביא לשחרור בני הערובה דורשים המחבלים את שחרורם של 400 אסירים. על פי הסדרה, הדבר יביא לערעור השלטון ואיבוד עסקת הגרעין.

המחבלים מתגלים כסוכני מוסד מאגף כידון שמוכנים לרצוח את בני הערובה בדם קר. לבסוף, כוחות ביטחון בריטיים פורצים פנימה והורגים את השובים. עלילה זו התפרשה על פני 2 פרקים בעונה בת 10 פרקים בלבד. בעיתון הסנדיי אקספרס נכתב כי ראשי מוסד טסו לממלכה המאוחדת על מנת לצפות בפרק המדובר, וכי הדבר הכעיס את ראש המוסד מאיר דגן. שגרירות ישראל הכחישה את הדברים.

בפרק שלאחר מכן מופיעים סוכני המוסד כמי שרומו על ידי איש דת נוצרי. בסוף הפרק מוצג הממונה על הסוכנים הבריטים, הארי פירס, באומרו כי צפוי שהאדם שמסר מידע מודיעיני שקרי לארגון הביון הישראלי לא יגיע ביום המחרת למקום עבודתו. בסצנה שלאחר מכן, נראים שני גברים בתוך מכונית וברקע האדם המדובר הולך לתומו. הגבר הראשון אומר לנהג בעברית: "זאת המטרה. סע".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספוקס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]