הפרויקט של עידן רייכל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפרויקט של עידן רייכל
עידן רייכל
עידן רייכל
סוגה פופ, מוזיקת עולם
www.idanraichelproject.com
חברים
עידן רייכל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפרויקט של עידן רייכל הוא הרכב מוזיקלי ישראלי. הפרויקט אינו להקה במובן המקובל של המילה, מאחר שהוא לא מכיל הרכב קבוע של זמרים ונגנים, אלא בסיס מתחלף עם זמרים שונים. בראש ההרכב עומד המוזיקאי עידן רייכל, שכותב ומלחין את רוב שיריו. חמשת אלבומיו של ההרכב זכו להצלחה מסחרית גדולה, ומכרו ביחד מעל לחצי מיליון עותקים בישראל לבדה[1].

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבום ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפרויקט של עידן רייכל (אלבום)

את הקריירה המוזיקלית שלו התחיל רייכל בתחילת שנות האלפיים, בין היתר כקלידן בהופעותיהם של עברי לידר ושל ריקי גל. בשאיפה להתפתח לכיוון של הפקה מוזיקלית, החליט ליצור תיק עבודות אישי, המעיד על יכולות ההפקה שלו. לשם כך הקליט באולפנו הביתי בכפר סבא שירים אחדים, שבהם השתתפו כשלושים זמרים שונים, רובם בני העדה האתיופית. השירים היו ברובם בסגנון מוזיקת עולם, תוך שילוב אלמנטים של מוזיקת פופ ורוק. מטרתו העיקרית של רייכל הייתה הצגת יכולות ההפקה שלו, על כן השקיע פחות בכתיבת השירים[2]. כך, למשל, השיר "בואי" מורכב משני בתים בלבד, ללא פזמון חוזר, ובשיר "מדברים בשקט" אחרי הפזמון החוזר מושר פעם נוספת הבית השני של השיר.

רייכל הציג בפני חברת הליקון ארבעה שירים, שאף לא אחד מהם נכלל לבסוף באלבום. גדי גידור, בזמנו מנהל הרפרטואר של חברת הליקון, אהב את השירים, ויזם את איגודם לכדי אלבום שלם.

בנובמבר 2002 יצא הסינגל הראשון מתוך האלבום, "בואי", בביצועם של יאיר זיו, שירן כהן, אלמו אגא ומימי יוסף, שכלל שילוב של עברית ואמהרית ועובד על ידי רייכל, במשותף עם עברי לידר. השיר זכה להצלחה גדולה במצעדי הפזמונים, הושמע תכופות בתחנות הרדיו, ואף גרר גרסת פרודיה מצדו של דידי הררי, השמה ללעג את השמעותיו המרובות[3]. בעת יציאת הסינגל, האלבום טרם היה מוכן במלואו, אך הביקורות החיוביות שלהן זכה הביאו לעבודה אינטנסיבית של רייכל להשלמת האלבום, שיצא לבסוף כשלושה שבועות לאחריו[2].

בדצמבר 2002 יצא האלבום המלא, "הפרויקט של עידן רייכל", בהוצאת חברת הליקון. האלבום נחל הצלחה גדולה, ומכר למעלה מ-150,000 עותקים[1]. אחרי צאתו פורסמו גם הסינגלים "מדברים בשקט" בביצועה של אורטל אופק, "אם תלך" של דין דין אביב ו"הנך יפה" ששר רייכל בעצמו, בלווי קולות באמהרית מאת זנה אדחנני, במילים המעובדות מתוך שיר השירים[4]. האלבום כלל שני שירים נוספים שעיקרם בעברית: "השיר של מימי" בביצועה של תום רהב ו"שושנים עצובות" בביצועו של רייכל. רוב השירים האחרים הם באמהרית.

במצעדי הפזמונים השנתיים של רשת ג' ושל גלגלצ לשנת תשס"ג, זכה ההרכב בתארים "הרכב השנה" ו"תגלית השנה". בשני המצעדים הגיעו ארבעת הסינגלים מהאלבום למקומות גבוהים, ובעיקר זכה להצלחה השיר "אם תלך", שזכה בתואר "שיר השנה" בשתי התחנות.

לאחר צאת האלבום, החל רייכל בעבודה על האלבום השני, שנמשכה כשנתיים. במקביל, יצא ההרכב לסיבוב הופעות בישראל. תחילה חשב רייכל להופיע במועדונים קטנים בתל אביב, אך אז קיבל הצעה להופיע במשכן לאמנויות הבמה במסגרת פסטיבל מוזיקת עולם. בבחירת האמנים מהאלבום שיופיעו יחד עמו, חיפש רייכל זמרים דוברי שפות שונות, כמו גם המנגנים במספר כלי נגינה[2]. להופעות הצטרפו הזמרים ווגדרס אבי וואסה וכברה קסאי, שלא השתתפו באלבום. את קסאי הכיר רייכל דרך הלהקה הצבאית שאותה הדריך במהלך שירותו הצבאי. כמו כן, השתתפו בהופעות דין דין אביב, שלשם כך הפסיקה את המופע המשותף עם אמה עליזה אביב, נגן כלי ההקשה איתמר דוארי, שהיה אז בן 17 בלבד והמתופף גלעד שמואלי[2].

אלבום שני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ממעמקים (אלבום)

בדצמבר 2004 יצא הסינגל הראשון מתוך האלבום השני, "ממעמקים", בביצוע רייכל עצמו, שלווה בשירה באמהרית של ווגדרס אבי וואסה על פי השיר העממי האתיופי "Nanu Nanu Ney". השיר זכה להצלחה מיידית כאשר נכנס היישר למקום הראשון במצעד הפזמונים השבועי של רשת ג', שאותו הוביל במשך שמונה שבועות רצופים.

בינואר 2005 יצא האלבום השני של ההרכב, "ממעמקים", גם הוא בהוצאת הליקון. בנוסף לשיתוף הפעולה הנמשך עם דין דין אביב, כברה קסאי ווגדרס אבי וואסה, כלל האלבום גם שירים של אמנים נוספים, כמאיה אברהם, מיטל מעודה, מירב איתן ושושנה דמארי. שיתוף הפעולה של רייכל עם דמארי נחשב ליוצא דופן, לאחר שבמשך שנים לא הקליטה שירים חדשים. באלבום שרה שני שירים שנכתבו במיוחד עבורה, "עלה נישא ברוח" ו"האר את עיניו". אחרי צאת האלבום יצאו הסינגלים "יש בי עוד כוח" בביצועה של אביב, "מילים יפות מאלה" בביצוען של קסאי וליאורה יצחק, "מכל האהבות" בביצועה של אברהם ו"שובי אל ביתי" בביצועו של אילן דמתי, ששימש כתאורן בהופעות ההרכב. האלבום כלל גם שיר אחד בערבית, "عزيني" ("Azini") בביצועה של מירה עווד, שגם כתבה את מילותיו.

גם "ממעמקים" זכה להצלחה במכירות, ומעל 20,000 עותקים נמכרו ממנו יומיים לאחר צאתו[5]. בסך הכול מכר האלבום עד היום למעלה מ-140,000 עותקים[1]. במצעד הפזמונים השנתי ה'תשס"ה של רשת ג' ושל גלגלצ זכה ההרכב פעם נוספת בתואר "הרכב השנה". לאחר צאת האלבום יצאו חברי ההרכב לסיבוב הופעות נוסף בישראל, ואחריו גם בארצות הברית ובאתיופיה.

לאחר האלבום השני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2006 הופיעו חברי ההרכב באתיופיה, שם שהו במשך חמישה ימים. למסע זה הצטרף הבמאי תומר הימן, שביים בעקבותיו את הסרט התיעודי "שחור על לבן". הסרט הוקרן לראשונה בשנת 2007. עבור הסרט, כתב רייכל את השיר "הביתה הלוך חזור", ששר הוא עצמו בסרט. מאוחר יותר הקליטה אותו גם קסאי, וביצועה יצא כסינגל בספטמבר 2007, בסמוך להקרנת הבכורה של הסרט.

בנובמבר 2006, יצא לאור על ידי חברת קומבנצ'ה מבית "פוטומאיו" אלבום אוסף של ההרכב, בשם: "The Idan Raichel Project", שהכיל שירים משני האלבומים הראשונים. אף על פי שהוא נמכר גם בישראל, יועד האלבום בעיקר להפצה במדינות אחרות.

בשנת 2008, בהזמנה של תחנת הרדיו גלגלצ לכבוד חגיגות שנת ה-60 למדינת ישראל, כתב ושר רייכל את השיר "מנעי קולך מבכי", בהתבססו על קינת רחל בספר ירמיהו[6].

אלבום שלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – בין קירות ביתי

באוקטובר 2008 יצא "חלומות של אחרים", סינגל ראשון לקראת האלבום השלישי של ההרכב, ששר רייכל בעצמו. ב-20 בנובמבר יצא האלבום המלא, "בין קירות ביתי". בניגוד לשני אלבומיו הקודמים, לא שיתף רייכל פעולה באלבום זה עם מוזיקאים יוצאי אתיופיה. עם זאת, נכללו באלבום שירים בשפות שונות, ביניהם: "Todas las Palabras" ו-"Cada Dia" שכתבה וביצעה הזמרת הקולומביאנית מרתה גומז בספרדית, ו"Odjus Fitxadu" ששרה מיירה אנדראדה בשפה הקריאולית של כף ורדה. באלבום זה גם גדל מספר הנגנים המשתתפים, כאשר ברוב השירים השתתפה תזמורת של עשרים נגנים לפחות. באלבום השתתפו אילן דמתי ומאיה אברהם, שהשתתפו גם ב"ממעמקים". פרט ל"חלומות של אחרים", שר רייכל גם את השירים "בין קירות ביתי" ו"הכל עובר". לאלבום צורף השיר "מנעי קולך מבכי" כסינגל נפרד. את ההפקה המוזיקלית עשה עידן עם מתופף הפרויקט - גלעד שמואלי.

בדצמבר 2008 החלו תחנות הרדיו השונות להשמיע את השיר "منهار اللي مشيتي" ("מהיום שהלכת") מהאלבום, אף על פי שלא יצא כסינגל רשמי. את השיר כתב ושר שמעון בוסקילה בערבית מרוקאית לזכר אמו. זהו השיר הראשון לו כתב בוסקילה את המילים. הסינגלים הבאים היו "שאריות של החיים" ששר אמיר דדון, "מי נהר" ששרה ענת בן חמו, "Todas las Palabras" ששרה גומז ו"רוב השעות" ששר אילן דמתי.

כשלושה שבועות לאחר צאתו, הגיע האלבום למעמד אלבום זהב, ובאפריל 2009 - למעמד פלטינה. בטקס בו הוכרז האלבום כאלבום פלטינה, צוין גם סך מכירות של מעל 300,000 עותקים לשלושת אלבומי הפרויקט[1]. האלבום השלישי מכר לבסוף למעלה מ-100,000 עותקים[7]. במצעדים השנתיים של רשת ג' ושל גלגלצ זכה ההרכב פעם נוספת בתואר "הרכב השנה".

גם "בין קירות ביתי" הופץ ברחבי העולם באמצעות הלייבל "CUMBANCHA".

לאחר האלבום השלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2010, הודיע רייכל שישמש כמנהל האמנותי של סדרת מוזיקת עולם באופרה הישראלית. באותו החודש, הוציא סינגל בשם "Say God", שבו שיתף פעולה עם הגיטריסט המאלי ויו פארקה טורה - אחד מאורחי הסדרה[8].

בשנת 2011 הלחין רייכל את השיר "אמא, אבא וכל השאר" שכתב ראובן פוליטי, שנפל במלחמת יום הכיפורים, במסגרת הפרויקט "עוד מעט נהפוך לשיר". את השיר ביצע עידן חביב[9].

אלבום רביעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הביתה, הלוך חזור

ביולי 2011 יצא האלבום הרביעי של הפרויקט, "הביתה, הלוך חזור", המורכב משלושה תקליטורים, הכוללים ביצועים לשירי הפרויקט בהופעות חיות, ושירים שלא נכללו באלבומים הקודמים.

מספר חודשים לאחר יציאתו, הגיע האלבום למעמד אלבום פלטינה[7], ובהמשך מכר למעלה מ-60,000 עותקים.

אלבום חמישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – רבע לשש

בינואר 2013, יצא סינגל ראשון לקראת האלבום החמישי של הפרויקט, בשם "עכשיו קרוב". את השיר שר הזמר תמיר נחשון. השיר זכה להצלחה, והגיע לראש מצעדי הפזמונים השונים. בחודש פברואר יצא סינגל נוסף, "בלילה", ששר עידן חביב. בכתיבת השיר שיתף רייכל פעולה עם הפזמונאי יעקב גלעד.

במרץ 2013 יצא האלבום המלא, "רבע לשש". עם רוב הזמרים והנגנים באלבום שיתף רייכל פעולה כבר באלבומיו הקודמים, ביניהם הזמרים: ענת בן חמו, מירה עווד, עידן חביב, ויו פארקה טורה, אמיר דדון, מרתה גומז והמתופף גלעד שמואלי, שגם באלבום זה השתתף בהפקה המוזיקלית לצדו של רייכל. רייכל עצמו שר חמישה שירים שונים באלבום, יותר מבאלבומיו הקודמים. עליהם נמנה השיר "Sabe Deus", ששר בדואט עם הזמרת הפורטוגזית אנה מורה. שיר זה משלב עברית ופורטוגזית.

כבאלבומיו הקודמים של הפרויקט, נכללו באלבום זה מספר שירים בשפות שאינן עברית. פרט ל־"Sabe Deus", כולל האלבום גם את השירים "In Stiller Nacht", ששר גדול זמרי הקונטרה-טנור בעולם - אנדריאס שול, בגרמנית, "انا انا وانت انت", ששרה מירה עווד בערבית, "Mon Amour", ששר ויו פארקה טורה בצרפתית ו־"Detrás De Mi Alma", ששרה מרתה גומז בספרדית.

רייכל כתב והלחין את רוב שירי האלבום. את השיר "חיים פשוטים" כתב והלחין במשותף עם אביב גפן.

לאחר יציאת האלבום, יצאו כסינגלים גם השירים: "Sabe Deus", "עד שאין יותר לאן", "אם היית רואה", שאותו שרה ליאת ציון, ו"בקרוב".

בתוך יומיים בלבד מיום יציאתו של האלבום, נמכרו כ-15,000 עותקים ממנו, וזיכו אותו במעמד אלבום זהב. שלושה חודשים לאחר מכן, הגיע האלבום למעמד פלטינה כפולה, כשנמכרו ממנו מעל ל-60,000 עותקים[10]. "רבע לשש" מכר עד היום למעלה מ-120,000 עותקים. האלבום הביא לזכייתו של הפרויקט בתואר "אנשי השנה" במצעד השנתי של גלגלצ לשנת תשע"ג. שני שירים מהאלבום דורגו בשני המקומות הראשונים במצעד זה: "בלילה", שזכה בתואר "שיר השנה", ו"עכשיו קרוב", שדורג במקום השני במצעד.

"רבע לשש" יצא בארצות הברית ובהמשך ייצא באירופה באמצעות הלייבל CUMBANCHA.

לאחר האלבום החמישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-10 ביוני 2014 יצא הסינגל "Petit Roi", השיר הוא בשפה הצרפתית. את השיר ביצע צחי הלוי[11].

ב-2019, הופיע הפרויקט בחלק האומנותי של אירוויזיון 2019 עם השיר "בואי"[12]. באלבום הסולו של רייכל "ואם תבואי אליי" שיצא באותה שנה נכלל שיר בהשתתפות הפרויקט בשם "Ketero" עם הסולנית יהלום דוד.

ב-12 בפברואר 2020, יצא לאור הסינגל "איזה יום טוב", שנכתב והולחן על ידי רייכל בשיתוף תמר יהלומי ובוצע על ידי נסרין קדרי[13].

אלבום שישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מלחמת חרבות ברזל, ב-31 באוקטובר 2023, יצא לאור הסינגל הראשון מתוך האלבום השישי של הפרויקט "תחזור" יחד עם רוני דלומי. ב-17 בדצמבר יצא לאור הסינגל השני "כל יום מחדש" יחד עם גידי גוב. האלבום, מגדל של אור, יצא לאור ב-6 בפברואר 2024.

הצלחה והשפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כברה קסאי וחברים נוספים בהרכב במהלך הופעה במצדה, 2012

בעקבות הצלחת שני אלבומי הפרויקט הראשונים, הפך רייכל ממוזיקאי אלמוני יחסית לפזמונאי ומלחין מבוקש ומוערך. במקביל לעבודה עם ההרכב, החל גם בכתיבת, הלחנת ועיבוד שירים עבור זמרים אחרים. מספר זמרים שזכו לפרסומם הראשון מהשתתפותם בפרויקט, כישי ריבו, יאיר זיו, מאיה אברהם ואמיר דדון, המשיכו בקריירת מוזיקה והוציאו אלבומי סולו.

באוקטובר 2009, בטקס "פסקול העשור" של ערוץ 24, זכה ההרכב בתואר "הרכב העשור", והשיר "ממעמקים" זכה בתואר "שיר העשור". שני שירים שבוצעו במסגרת הפרויקט זכו בפרס אקו"ם ל"שיר השנה": "ממעמקים" ב-2005[14] ו"חלומות של אחרים" ב-2009[15]. כמו כן, זכו האלבומים "הפרויקט של עידן רייכל" ו"ממעמקים" בפרסי אקו"ם ל"אלבום השנה", בשנים 2003 ו-2005 בהתאמה[16][14].

לרגל פסטיבל ״ישרוטל פאזה מורגנה 2011״ שב הפרויקט והופיע בהפקה מיוחדת לפסטיבל. במסגרת ההופעה, שכללה 30 נגנים על הבמה, אירח הפרויקט את הזמרת מאיירה אנדרדה מקובה, הכנרת קארן בריגס מארה״ב והזמרת מונטלפ מאפריקה. בסוף שנת 2012 יצא 'הפרויקט של עידן רייכל' לסיבוב הופעות מיוחד באפריקה ובהודו.

בינואר 2013 הוקרן בערוץ 2 הסרט "הביתה, הלוך חזור" אשר ליווה מסע הופעות של הפרויקט.

באוקטובר 2013 יצא הפרויקט לסיבוב הופעות ארוך בארצות הברית ובקנדה.

בסיכומי אותה שנה נבחר הפרויקט ל"הרכב המושמע ביותר" במצעד ההשמעות השנתי של מדיה פורסט, עידן נבחר ל"איש השנה במוזיקה" של גלגלצ ו-ynet ובמצעד השנתי נבחר השיר "בלילה" ל"שיר השנה" כאשר השיר "עכשיו קרוב" הגיע למקום השני.

בפברואר 2014 זיכה האלבום "רבע לשש" את רייכל בפרס "מלחין השנה" בטקס פרסי אקו"ם. את כספי הפרס תרם לפנימיית הדסים בה היה מדריך בצעירותו. באותו החודש יצא רייכל לסיבוב הופעות ברחבי אירופה, ומיד עם חזרתו התחיל בסיבוב הופעות בארץ עם "רבע לשש" המופע החדש שבעקבות האלבום. המופע זכה להצלחה וצפו בו למעלה ממאה אלף איש. הפרויקט יצא עם המופע לסיבוב הופעות בינלאומי נוסף, הפעם בארצות הברית, קנדה ומקסיקו. ביוני 2014, נבחר רייכל לאחד מחמישים היהודים המשפיעים בעולם על ידי העיתון ג'רוזלם פוסט. באותו החודש הוציא רייכל סינגל והפעם בשפה הצרפתית - "PETIT ROI" בביצועו של צחי הלוי. סיבוב ההופעות הנוכחי הגיע לשיא חדש כאשר, ביוני 2014, קיים הפרויקט, בשיתוף עמותת "יותר" של האגודה למען החייל, הופעה מרגשת במיוחד בפארק הירקון בתל אביב מול קהל של 20,000 חיילים.

במסגרת הסיבוב שב והופיע הפרויקט בפסטיבל האופרה במצדה בהופעה בה התארחו מרתה גומז מקולומביה, ויו פרקה טורה ממאלי ואדמה בילורו מבורקינה פאסו. בספטמבר 2014 זכה רייכל בתואר "איש השנה במוזיקה" במצעד השנתי של גלגלצ בפעם השנייה ברציפות ו'הפרויקט של עידן רייכל' זכה בתואר "הרכב השנה" במצעדים של וואלה, מאקו, ערוץ 24 ובתחנות האזוריות. באותו החודש יצא ההרכב למסע הופעות נוסף באירופה.

במהלך חודש אוקטובר 2014 יצא הפרויקט לראשונה לסיבוב הופעות במזרח הרחוק במדינות טאיוואן, דרום קוריאה ויפן.

לאורך שנת 2015 הפרויקט המשיך להופיע ברחבי העולם.

ביוני 2015 אירח 'הפרויקט של עידן רייכל' את הזמר אנטוניו ז'מבוחו מפורטוגל ואת הזמרת דנאי סוורז מקובה בסוף שבוע בינלאומי שהתקיים באמפי אשדוד ובהאנגר 2 בתל אביב.

בספטמבר 2015 זכה הפרויקט של עידן רייכל בתואר "ההרכב המושמע ביותר" לשנת תשע"ה ובכל העשור האחרון בטקס פרסי מדיה פורסט. באותו החודש יצא אלבומו הראשון "הפרויקט של עידן רייכל" על גבי תקליט ויניל. עוד באותו החודש, הפרויקט הופיע בפסטיבל מיטו במילאנו, איטליה, עם הזמרת אורנלה ואנוני מאיטליה.

במהלך חודש דצמבר 2015 יצא 'הפרויקט של עידן רייכל' לסיבוב הופעות של שלושה שבועות ביפן.

בתום סיבוב ההופעות ביפן, הפרויקט יצא לפגרה לתקופת זמן לא מוגדרת.

בין 31 במאי ל-10 ביוני 2018, התקיים פסטיבל רב תחומי, פרי חזונו של עידן רייכל, באמפי לייב פארק בראשון לציון. הפסטיבל, שנמשך עשרה ימים, שילב מוזיקה, קולינריה ואומנות לצד סדרת מופעים של הפרויקט של עידן רייכל בהרכב חדש. בימי הפסטיבל הוקם בפארק מתחם בתחום הקולינריה של השף יובל בן נריה, תערוכת צילומים של הצלם זיו קורן ובמה להופעות של מוזיקאים. לאור ההצלחה הפסטיבל המשיך לעוד שבוע של הופעות במהלך חודש ספטמבר 2018, באותה המתכונת.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים אחרים - אוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 אלבום פלטינה לעידן רייכל(הקישור אינו פעיל, 22.10.2018), Charts
  2. ^ 1 2 3 4 על פי דבריו של רייכל בתוכנית הרדיו "כל ההתחלות" ברשת ג', 24 בפברואר 2009
  3. ^ מילות הגרסה הפרודית
  4. ^ חן מלול, "הִנָּךְ יָפָה רַעֲיָתִי וְשִׁפְתוֹתַיִךְ חוּט שָׁנִי": עידן רייכל פוגש את שיר השירים, בבלוג "הספרנים" של הספרייה הלאומית, 26.07.2018
  5. ^ ביוגרפיה, אתר הפרויקט של עידן רייכל(הקישור אינו פעיל, 22.10.2018)
  6. ^ ספר ירמיהו, פרק ל"א
    מילות השיר "מנעי קולך מבכי", אתר שירונט.
  7. ^ 1 2 אסף נבו, ‏עידן רייכל במקום הראשון במוזיקת-עולם ב-itunes באמריקה, באתר ‏מאקו‏, 11 באפריל 2012
  8. ^ נדב בורנשטיין, אחרי כשנתיים: שיר חדש לעידן רייכל, nana10‏, 5.10.10.
  9. ^ סמל ראובן פוליטי ז"ל, "עוד מעט נהפוך לשיר"(הקישור אינו פעיל, 22.10.2018)
  10. ^ בן שלו, פלטינה כפולה לאלבום של עידן רייכל, באתר הארץ, 25 ביוני 2013.
  11. ^ אסף נבו, ‏הפרויקט של עידן רייכל מרקיד בצרפתית: "Petit Roi", באתר ‏מאקו‏, 10 ביוני 2014
  12. ^ עידן רייכל ומדונה: הלו"ז של אירוויזיון 2019 נחשף, באתר "סרוגים", 15 באפריל 2019
  13. ^ הפרויקט של עידן רייכל ונסרין – איזה יום טוב, באתר ‏מאקו‏, 12 בפברואר 2020
  14. ^ 1 2 אקו"ם: פרסי מפעל חיים לכספי וסנדרסון, באתר ynet, 19 בדצמבר 2005
  15. ^ אור ברנע, הוכרזו הזוכים בפרסי אקו"ם, באתר ynet, 18 בינואר 2010
  16. ^ מרב יודילוביץ', פורסמה רשימת הזוכים בפרסי אקו"ם, באתר ynet, 1 בדצמבר 2003


ורק