יוני רועה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: הגהה, ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: הגהה, ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יוני רועה
יוני רועה - מתוך האלבום "שדות".
יוני רועה - מתוך האלבום "שדות".
לידה 28 בנובמבר 1962 (בן 61)
נתניה
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
https://confia.co.il/YoniRoeh
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוני רועה (נולד ב-28 בנובמבר 1962) הוא זמר, מלחין, סופר ופזמונאי ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רועה נולד בנתניה (בשם ציון) להורים שעלו מתוניסיה. בגיל 14 הקים את להקת "נערי החוף", שביצעה גרסאות כיסוי ללד זפלין, צביקה פיק ועוד. את שירו הראשון, "האם זה נכון", הקליט בשנת 1979, יחד עם חבריו משה בן חיים (פולו), חיים סרוסי ואלברט גמליאל באולפני "טריטון". בשירותו הצבאי שירת בלהקת פיקוד גדנ"ע, ולאחר מכן הצטרף ללהקת הרוק "גן עדן".

קריירה כמלחין ופזמונאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

להצלחתו הראשונה זכה רועה בשנת 1986, לאחר שחברו ללהקה הפגיש אותו עם אלי לוזון, שאז היה זמר מתחיל. רועה, שלימד את לוזון לנגן בקלידים, הבחין בכישרון השירה של לוזון, והשניים הקימו צמד. באותה שנה טס הצמד לבריסל שבבלגיה, ושם הופיעו במועדון ישראלי. כעבור שנה חזרו לישראל והקליטו אלבום לאלי לוזון. רועה הלחין את כל שירי האלבום, ממנו זכור בעיקר השיר "איזו מדינה" שכתב במשותף עם לוזון. בשנת 1988 נפרד הצמד וכל אחד הלך לדרכו. בשנת 2013, כתב רועה, בית נוסף לשיר "איזו מדינה" לבקשת שרית חדד. את השיר ביצעו גלעד צארום ויהודה מימרן, בתוכנית "דה וויס" כשחדד הייתה "מנטורית" בתוכנית.

בשנת 1988 הזמר חופני כהן הכיר לרועה את שלומי שבת, אז זמר מתחיל שחזר ארצה מארצות הברית. השניים החלו לעבוד יחד, לאחר ששלומי נכשל עם אלבומו הראשון - "מן החושך חזרתי". זמן קצר לאחר מכן הקליטו אלבום חדש בהפקתו המוזיקלית וניהולו האמנותי של רועה עם הסינגלים המצליחים - "מחרוזת מרגריטה", "האדמירל", "נשירה" ו"בגלל הרוח". האלבום זכה להצלחה גדולה מאוד, כעבור שנתיים הקליטו השניים את האלבום "אל תלכי רחוק מדי" שיצא ב-1991, ולאחר צאתו נפרדו דרכיהם.

זמן קצר לאחר מכן הכיר רועה את הזמרת אביבה אבידן. רועה כתב והלחין את שירה המוכר ביותר, "פרי גנך", אותו יצר לזכר חברו חן ברוד[1] שנהרג ב-1985 בתאונה מבצעית בלבנון. השיר נולד בראשו של רועה, לאחר שראה את אמו האבלה של חן ברחוב, והבחין כמה הכאב והצער שינו אותה. השיר הוקלט פעם נוספת בדואט של אביבה אבידן ואלי לוזון.

בתחילת שנות ה-90 הפך רועה לפזמונאי ומלחין מצליח, וכתב שירים רבים, ביניהם "לכי אחרי במדבר" לאורנה ומשה דץ, "כותל המזרח" בביצוע אביבה אבידן ודקלון, "את לי אור" בביצוע לאה לופטין ועופר לוי, "חלום בלבן" לאלכס, ו"זודיאק" לירון חדד, איתו הופיע בקדם אירוויזיון 1992.

לאלבומו הרביעי של ישי לוי "מביט מהצד", שיצא בסוף 1991 הלחין את "אחי הטוב".

ב-1992 כתב רועה את מילות השיר "יום סבבה" יחד עם סולן להקת "אטרף"- רובנס, שבוצע על ידי להקת "אטרף" ושלומי שבת. עוד באותה שנה כתב רועה את הגרסאות החדשות לשיריה של זהבה בן לסרט "טיפת מזל".

בשנת 1994 יצא האלבום "יוצא לדרך", ובו שירים שכתב והלחין לזמרים אחרים. האלבום נמכר בלמעלה מ-50,000 עותקים. באותה שנה הועלה ערב מחווה לשיריו בפסטיבל ערד, ובו הופיעו אמנים איתם עבד. רועה זכה לפרסום כלל ארצי, ומאוחר יותר עלה המופע בכל רחבי הארץ. עוד באותה שנה הלחין את "מנואל" לגליקריה, ואת "משהו בלב" ללאה לופטין, עימו הופיעה בפסטיגל.

לאלבום הבכורה של אייל גולן שהוקלט ב-1995 הלחין את השיר "שר ברוח". באותה השנה הלחין לשרית חדד את השיר "האשה שלי", שנכלל באלבום בכורתה, ניצוץ החיים.[2]

לאלבום הבכורה של רונן עניא שיצא ב-1996 כתב והלחין את שיר הנושא "נוגע ופוגע".

בשנת 1997 קיבל רועה פרס הוקרה ממשרד החינוך והתרבות על כתיבת האורטוריה "שירת הים", היצירה נכתבה עבור מופע שורשים במסגרת פסטיבל ישראל והוצגה על בימת תיאטרון ירושלים בליווי תזמורת הסימפונט, מקהלה בת 50 זמרים עם הסולנים ישראל רנד, אלי לוזון, אבי כהן, ג'נט רוטשטיין.

לאלבומה החמישי של שרית חדד חוק החיים, שיצא ב-1998 הלחין את "ירח שחור".

בשנת 1999 הלחין לשייקה לוי את השיר "חברים" למילים של דודו ברק, את "חברים בכל מיני צבעים" לשרית חדד, שכתבה חנה גולדברג (לאלבומה כמו סינדרלה), לאלבום הבכורה של בר כהן כתב והלחין את השיר "לאהבה", וכן הלחין את "קסם נעלם" וצל עובר". עוד בשנה זו כתב רועה את "שיר ישראלי" ביחד עם חמי רודנר לכבוד שבוע הזמר העברי.

בשנת 2000, הלחין את השירים "תצלום שהצהיב" ו"עכשיו כמו פעם" לנורית גלרון, ואת "אין כמוך בעולם" מתוך אלבומה של שרית חדד "לעשות מה שבא לי".

בשנת 2003 הלחין רועה יחד עם יהודה יוג'י גבאי את השיר "מילים לאהבה" שכתב יוסי גיספן, איתו התחרה ליאור נרקיס באירוויזיון. באותה שנה כתב והלחין לזהבה בן את השיר "גשם של ברכה", לאלי לוזון את "שיבוא שלום" ולשרית חדד הלחין את "אהבה מעבר לפינה" שכתב יואב גינאי, אשר שימש כשיר הפתיחה של סדרת הטלוויזיה "אהבה מעבר לפינה".

ב-2004 כתב והלחין לבר כהן את השיר "בלעדייך מרגיש אבוד".

ב-2010 הלחין את השיר "מודה אני" לאלבום של הזמר החסידי אמריקאי יעקב שוואקי.

בשנת 2011 הלחין רועה לזמר עומר אדם את הלהיט הגדול "נמס ממך" ואת "ילד טוב בגוף של ילד רע". באותה שנה כתב והלחין את השיר "פצצה" לליאור נרקיס, לאייל גולן את "לילד הזה התפללתי", שבוצע במקור על ידי חיים ישראל. בשנת 2012 כתב לשרית חדד את השיר "כמה כמה" ביחד עם הזמר והיוצר קובי אוז. עוד באותה שנה הלחין את "השגחה עליונה", שיר האודישנים של תוכנית הטלוויזיה "אייל גולן קורא לך". ב-2014 הלחין לזמר רז חדד את השיר "אל תבכי", ולזמרת שני יצהרי את "צמוד צמוד". בנובמבר 2015 יצא השיר "מלכודת התשוקה" שכתב, הלחין ועיבד רועה ביחד עם קובי אוז, ואותו ביצעו בדואט אלי לוזון ורז חדד.

בשנת 2019י הפיק מוזיקלית לזמר שלומי שבת את מופע החורף שלו: " בגלל הרוח "

עוד בשנת 2019 השיק רועה, את המופע החדש שלו: ריספקט, מחווה לקלאסיקות ים תיכוניות מכל הזמנים! המופע עלה לראשונה במועדון הגריי זאפה יהוד. ואף שודר בגלי צה"ל. אורח מיוחד במופע היה אריאל זילבר.

ביוני 2020 כתב ומלחין שיר לרגל יום העצמאות ביוזמת דוברות עיריית נתניה. יוני רועה ואמני נתניה שירים לישראל. שם השיר: כולנו לב אחד! ביצעו אות יחד עם יוני רועה: איילת אינגדשט, אורן חן, בית הבובות, ג'קו אייזנברג ואקסום.

ביולי 2020 מפיק מוזיקלית, כותב ומלחין את השיר "תו פרינס" לזמר שימי תבורי. שיר שנכתב במיוחד ומוקדש לנכד של שימי בנו של הזמר בן אל. השיר הביא לפיוס בין השניים לאחר שנים ששימי ובן אל תבורי היו בנתק.

קריירה כמבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1998 הקליט רועה את אלבום הבכורה שלו, "זו אותה הרוח". הלהיט הגדול ביותר ממנו היה הדואט "זו אותה הרוח" עם חוה אלברשטיין, שכתבה והלחינה את השיר, והייתה היועצת האמנותית של האלבום. באלבום בלטו גם השירים "שיר אושר" שכתב רוני סומק, "כשתבוא", שכתב רועה לבנו הבכור ובוצע במקור על ידי אביבה אבידן, "אז מה אם היא אוהבת" ושיר הבונוס "פרי גנך" שהוקלט מתוך הופעתו.

בשנת 2000 הקליט דואט לשיר "עכשיו" מאת רמי סערי שהלחין לנורית גלרון. בשנת 2001 הקליט את אלבומו השני, "טבק" עם הלהקה הקבועה של התוכנית "בטברנה". באלבום בלטו השירים "אלה" (דואט עם דקלון), "אם תבואי עכשיו", "היא כל כך יפה", "חיטה" ו"אנה נ'חבק".

בשנת 2005 הוציא את אלבומו השלישי, "בלדות", בו שבעה שירים שאת כולם הלחין, פרט לדואט "בשקט שנשאר" עם מפיקו המוזיקלי יוסי פרץ, שכתב והלחין את השיר[דרושה הבהרה].

ביולי 2007 הוציא רועה את אלבומו הרביעי - "זעפרן" אשר שילב רוק כבד עם התזמורת הערבית בת 30 נגנים מהעיר נצרת בניצוחו של סוהיל רדואן. העבודה על האלבום תועדה בסרט דוקומנטרי בערוץ 24. הסינגלים הבולטים מהאלבום היו: “מעגל שבור” (מילים: יענקל'ה רוטבליט), “מקום עזוב”, "בחיבאק" ו"חלום בלבן".

ביולי 2009 הוציא את האלבום "תחנת איסוף" בו חידש שירים שכתב והלחין לאחרים כמו "פרי גנך", "זודיאק", "לכי אחרי במדבר", "מנואל", "כותל המזרח" ועוד. בהקלטות האלבום השתתפו אשר פדי, אבי יפרח, יאיר מיכאל, ניצן עין-הבר, אריק כהן, נדב ביטון, עמית יצחק, שמוליק דניאל, ודורון פיקר, שגם עיבד והפיק מוזיקלית. האלבום גם הכיל שיר אחד מקורי - "מעיין" שהלחין רועה למילותיה של אהובה עוזרי.

במרץ 2014 הוציא את האלבום "שדות", שכלל 11 שירים. פרט לחומרים שלו נכללו בו גם טקסטים של מני בגר, יואב גינאי, נועם חורב ואסתר שמיר. השירים הבולטים באלבום זה היו: "הבית ריק", "ברך", "למונילי", "שתמיד יהיו לי מילות תודה", "נאחז בחלום". בהקלטות האלבום השתתפו מישל עמר בתופים, עמית יצחק בגיטרות, אילן אביב בבס, ורד פיקר, ודור רועה בקלידים ופסנתר.

ב-2015 הלחין וביצע את שירו של המשורר ארז ביטון "צבעים" במסגרת הסדרה "גיבורי תרבות" שהפיקו צוותא ת"א למשורר. השיר יצא כסינגל לרדיו.

2018 - יוני הוציא את השיר "פני מלאך" גרסת כיסוי לשירה של גליקריה.

2019 - יוני הוציא את השיר "לראות אותך" אותו הלחין למילותיו של החלל עמית עקירב.

2020 - יוני מעבד, מבצע וכותב את השיר " כולנו לב אחד " לכבוד יום העצמאות. את השיר יוני ביצע ביחד עם: בית הבובות, ג'קו אייזנברג, איילה אינגידשט, אורן חן ואקסום -

2021 - ביצע את השיר "ירח לבן" יחד עם סגיב כהן, אביבה אבידן, אלי לוזון ווידאד נחלי אותן כתבו דניאל סלומון ואבי גיל.

2022 - יוני ביצע ומלחין את מילותיה של חנה גולדברג " אנחנו הילדים " שיר שנכתב כמחאה וכמאבק נגד התעללות הגננות בגני הילדים.

השיר בוצע ביחד עם ילדי בית הספר למוסיקה " סיטאר " בנתניה. עם כוכבת הילדים מיקי מוכתר.

2022 - יוני ביצע והלחין את השיר " ישועת השיר כהרף עין" למילותיה של חנה גולדברג.

ב-2023 הוציא אל השיר "העולם הזה" אותו כתב והלחין. באותה שנה הוציא את הסינגל "הכול זה לטובה" אותו כתב והלחין.

את רועה ליווה הרכב חדש ובהפקה מוזיקלית של דור רועה בנו בכורו. המופע צולם ושודר בגלי צה"ל המופע התקיים ב-2/8/23.

ספטמבר 2023 יוני משחרר סינגל נוסף בשם " הכול זה לטובה "

אוקטובר 2023 פורצת מלחמת חרבות ברזל יוני מופיע לבד עם הגיטרה בבסיסים צבאיים ובבתי מלון לאנשי העוטף ומשדר פעם בשבוע מופע זום עם האורחים: מיה בוסקילה/ שיר לוי / אפרת רותם

26 לאוקטובר יוני מוציא סינגל שיר מיוחד שנכתב לזכרה של רוני שטרית ז"ל ממושב בית יצחק אשר נרצחה במסיבת השלום בעוטף עזה. את המילים כתב אבי חימי

23 בנובמבר 2023 יוני מופיע בפסטיבל הפסנתר במוזיאון תל אביב ומארח את לאה שבת ומאיה אברהם. המופע צולם לתאגיד השידור כאן 11 וישודר בחנוכה

קריירה בטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1993 מונה למנהל המוזיקלי של התוכנית בטברנה בערוץ הראשון, ובשנת 2000 התחיל להנחות את התוכנית.

בשנת 2002 הופק הסרט "אגדה ים-תיכונית" שתיעד את סיפור חייו והצלחתו של רועה.

בשנים 2002–2004 הנחה את התוכנית "שירה בשידור" בערוץ 1. התוכנית הוקלטה במועדון "האומן 17" בירושלים, ובה שר רועה עם הקהל, זמרים אורחים, ועם זמרות מלוות קבועות דוגמת: איגי וקסמן, מיקה קרני, ולילה מלקוס.

בשנת 2009 הנחה ביחד עם השחקנית והזמרת גלית גיאת את התוכנית "חלום לים התיכון" בערוץ מוזיקה 24.

בשנת 2011 השתתף בפאנל השופטים של התוכנית היכל התהילה בערוץ מוזיקה 24.

בשנת 2012 השתתף בוועדה המקצועית בעונה העשירית של התוכנית כוכב נולד.

קריירה כסופר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2004 כתב וערך רועה את האנתולוגיה "סלסול ישראלי" אשר עוסק בהתפתחות ובסיפורה של המוזיקה הישראלית והים-תיכונית משנות הארבעים ועד היום. הספר מכיל 120 שירים נבחרים המסודרים בצורה כרונולוגית לפי עשורים, עם תווים ומילים. בספר מופיעים מאמרים ממספר רב של יוצרים ומוזיקאים כגון: אביהו מדינה, עוזי חיטמן, שלמה בר, אהובה עוזרי, ננסי ברנדס, קובי אוז, שמעון פרנס, יוסף בן ישראל, יואב גינאי, אשר ראובני, משה בן מוש, יוסף ג'ו עמר ועוד.

רדיו

יוני הגיש את תוכנית הרדיו המיתולוגית " ציפורי לילה בגלי צה"ל במשך שנתיים

יוני קיבל את פרס מפקד גלי צה"ל על הסדרה המצליחה " דרך המזרח " אותה הגיש וערך ביחד עם צורי רוקח

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "יוצא לדרך - אוסף משיריו" (1994)
  • "זו אותה הרוח" (1998)
  • "טבק" (2001)
  • "בלדות" (2005)
  • "זעפרן" (2007)
  • "תחנת איסוף" (2010)
  • "שדות" (2014)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרי חובה [ כותרת ] חסרים
    {{{כותרת}}}, באתר www.izkor.gov.il
  2. ^ http://media.israel-music.com