Butterfly

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: חוסר נייטרליות, סגנון לא אנציקלופדי.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: חוסר נייטרליות, סגנון לא אנציקלופדי.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: חוסר קישורים פנימיים, חוסר בסימוכין.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: חוסר קישורים פנימיים, חוסר בסימוכין.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
Butterfly
אלבום אולפן מאת מריה קארי
יצא לאור 16 בספטמבר 1997
הוקלט 1996-97
סוגה פופR&Bהיפ הופ
שפה אנגלית
אורך 57:10
חברת תקליטים קולומביה
הפקה קארי, וולטר אפאנאסייף, שון קומבס
כרונולוגיית אלבומים של מריה קארי
Daydream
(1995)
Butterfly
(1997)
#1's
(1998)
סינגלים מ-Butterfly
  1. "Honey"
    תאריך יציאה: 26 באוגוסט 1997
  2. "Butterfly"
    תאריך יציאה: 1 בדצמבר 1997
  3. "The Roof"
    תאריך יציאה: 20 במרץ 1998
  4. "Breakdown"
    תאריך יציאה: 24 במרץ 1998
  5. "My All"
    תאריך יציאה: 21 באפריל 1998

Butterflyעברית: פרפר) הוא שם אלבום האולפן השישי של הזמרת האמריקאית מריה קארי, אשר יצא לאור ב-16 בספטמבר 1997 לאחר שנת עבודה על ידי חברת "קולומביה רקורדס". האלבום מכיל קטעי היפ הופ וצלילי R&B וכמו כן הוא מורכב ברובו המוחלט מבלדות. לכל אורך הפרויקט עבדה קארי עם וולטר אפאנאסייף שהיה אחד מהמפיקים הבולטים באלבומיה הקודמים של מאריה. כמו כן, עבדה מאריה עם מפיקי היפ הופ וראפרים ביניהם נמנים מיסי אליוט, שון קומבס, TrackMasters ואחרים. כבר במבט על מפיקי ה-היפ הופ והראפרים איתם מאריה עבדה בהפקת האלבום ניתן להבין כי הוא חורג מהסגנון העכשווי שלה באותה העת. עם אלבום זה המשיכה קארי את המעבר, שהחל עם אלבומה הקודם Daydream, מסגנון הפופ שליווה אותה באלבומיה הקודמים לסגנון ההיפ הופ וה-R&B. במהלך חיי הנישואין שלה לטומי מוטולה לקארי הייתה שליטה מזערית על הצעדים הקריאטיביים והאומנותיים באלבומיה הקודמים, למרות זאת בעת הליך הגירושין בין השניים שהתרחש באותה התקופה של קביעת התפיסה האומנותית של האלבום הייתה מסוגלת קארי לשקף את ההתפתחות האומנותית שלה ואת השינויים הרבים שעברו עליה מתחילת דרכה בתעשייה באמצעות הכתיבה והשירה של השירים באלבום. כמו כן באלבום הסטודיו השנים עשר שלה Memoirs of an Imperfect Angel, ציינה קארי כי אלבום זה הוא אלבום שהיווה נקודת מהפך בחייה האישיים ובקריירה שלה.

כבר בעת שחרור האלבום זכה הוא לביקורות חיוביות ממבקרי מוזיקה עכשוויים רבים שחלקם הגדול אף בירך את המהפך שעשתה קארי באלבום. לאלבום הייתה הצלחה פרסומית גדולה שניתן היה לראות עוד בזמן יציאתו כאשר הוא טיפס במצעדים של מדינות רבות ביניהן נמנות אוסטרליה, קנדה, יפן והולנד. חמישה סינגלים יצאו לאור מתוך האלבום, ובהם "Honey" שהיה הסינגל המוביל מהאלבום שהגיע במעלה המצעדים של ארצות הברית וקנדה, ונכנס לחמישיית השירים הפותחת במצעד הניו זילנדי, הספרדי והמצעד הבריטי. הסינגל החמישי מתוך האלבום "My All" הפך ללהיט ענק בארצות הברית ובאירופה. כאשר הסינגל "My All" כבש את המצעד האמריקני במקום הראשון הפך הוא לסינגל ה-13 שלה במקום הראשון ובכך גרם למאריה לעקוף את מדונה בכמות הסינגלים שלה שהגיעו למקום הראשון במצעד ה-HOT 100. לשם קידום האלבום הוציאה מאריה סיבוב הופעות בשם "Butterfly World Tour" שלקח חלק באוסטרליה, יפן וטיוואן עם הופעה אחת בארצות הברית. האלבום הועמד ל-3 פרסי גראמי אך לא זכה באף אחת מאותן המועמדויות. האלבום נחשב להצלחה עם מכירות של מעל ל-12 מיליון עותקים מסביב לעולם.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום נחשב בעיני רבים, כאלבומה האומנותי והאישי ביותר של קארי. האלבום יצא בשנה שבה קארי התגרשה מבעלה, נשיא חברת התקליטים "קולומביה רקורדס", טומי מוטולה. לדעת רבים הוא מסמל בעצם את שחרורה ממוטולה ואת עצמאותה, בצורה סימבולית על ידי השימוש במוטיב הפרפר לתיאור השחרור שחוותה.

קארי, בסצנה מהקליפ Honey

הדבר התבטא כבר בשיר המוביל שיצא מהאלבום, Honey – שיר קצבי שכולל קטעי ראפ (אשר בעבר קארי לא הורשתה לשלב בשיריה, בעקבות דרישתו של מוטולה). בקליפ שלו היא נראית מצולמת באחוזה מבוצרת עם שומרי ראש אשר משגיחים עליה בעודה כבולה לכיסא. כאשר היא מצליחה לברוח מהם, היא מסירה את בגדיה ונראית לבושה בבגד ים לבן וחושפני ובסופו ניתן לראות אותה בורחת עם אהוב אלמוני. עטיפת האלבום עצמו, הייתה הראשונה שבה קארי צולמה בצילום גוף מלא, לבושה בחולצת-בטן נטולת כתפיות כל אלו כאמור מדגישים את מוטיב השחרור אותו ניסתה קארי להעביר.

מרבית השירים באלבום עוסקים בנושאים מחייה האישיים, כמו מערכת היחסים בינה לבין מוטולה, קשרים רומנטיים לאחר הגירושים ממנו, משפחתה, ילדותה ועוד. על אף היותה זמרת שהרבתה לערב בלדות באלבומיה הקודמים אך עם זאת, שילבה גם שירים קצביים יותר, באלבום זה, כל השירים הם בלדות למעט שניים – Honey ו- Fly Away, אולם באלבום זה נעשה שינוי מוזיקלי ניכר ובולט בהפקה, כאשר שון קומבס, עבד בתור מפיק באלבום. באלבום עבדה קארי עם מירב המפיקים והרפארים על מנת להפיק סגנון שונה המייחד אותו מיתר האלבומים שהוציאה לאור. כמו כן, מבקרים רבים ראו באלבום סוג של נקמה ב-סוני מיוזיק ובמוטולה, עם זאת, קארי הכחישה את זה שעברה שינוי רדיקלי באלבום החדש וטענה כי מדובר בסגנון הייחודי שהיא בעצמה בחרה ויצרה. הלחץ הגדול שהפעילה התקשורת על הפרידה בין קארי למוטולה יצרה באז ענק לאלבום שלווה ברעש שיצר הסגנון החדש שהביאה עמה באלבום.

כתיבה והלחנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם המגוון הרחב של המפיקים עמם עבדה קארי באלבום ועם הסגנון החדש של המוזיקה אותו ניסתה להעביר באלבום הוא היה צפוי להצלחה מסחרית. קארי ושון קומבס כתבו את הסינגל הראשון באלבום "Honey". קומבס האמין שהשיר יהיה איכותי מאוד אך העלה ספקות לגבי מידת ההצלחה שלו וזאת בעקבות השפעת ההיפ הופ הכבדה במסגרת השיר. כמו כן נעשה רמיקס לשיר "Honey" שבדומה לסינגל גם הוא הצליח בסופו של דבר בצורה בולטת במצעדים. השיר תואר אף כ"שיר מעולה עם פזמון קליט שכולל בתוכו היפ הופ ופופ בצורה שלא ניתנת לדחייה".

הסינגל השני באלבום "Butterfly" הוא אחת מבלדות אותה כתבה קארי עם וולטר אפאנאסייף וקארי עצמה תיארה אותה כבלדה האהובה עליה ביותר מבין כל אלו שהפיקה עד אותה העת. כמו כן מדובר באחד מהשירים האישיים ביותר שלה, הוא מתאר למעשה בצורה הטובה ביותר את השחרור של קארי, המילים מרשימות, ההפקה איכותית ומבחינת היכולות הווקאליות מאריה הפגינה את שיא תפארתה. הסינגל החמישי במספר באלבום "My All" נחשב גם הוא סינגל מצליח מאוד, אשר יחד עם קליפ שקט עם מספר צבעים מצומצם (שחור ולבן) כבש את המצעדים בכל העולם וכמו כן הגיע למקום הראשון במצעד האמריקני. אחד השרים הבולטים באלבום הוא "The Roof", מדובר בסינגל השלישי מתוך האלבום והוא למעשה בלדה שקטה שמוכיחה כי הקול של קארי יכול להפוך קצב מונוטוני ליצירה של ממש. שיר נוסף שכתיבתו ראויה לציון בחלק זה של הערך הוא "Fourth of July" אף על פי שאין הוא סינגל באלבום מדובר בבלדה מיוחדת עם השפעה ברורה של מוזיקת ג'אז שמזכיר בצורה בולטת עבודות ישנות יותר של מאריה ביניהן "Vanishing" ו-"The Wind". הסינגל הרביעי באלבום נקרא "Breakdown" ויחד עם השיר "Babydoll" כונו על ידי כריס ניקסון "עמוד השדרה של האלבום, ההכרזה הרשמית על עצמאותה של מאריה".

קליפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקליפ של הסינגל השלישי מתוך האלבום "The Roof" דורג במקום ה-18 ברשימת "100 הקליפים הטובים ביותר" של מגזין "Slant". כתב המגזין Sal Ciquemani העניק לקליפ ביקורת חיובית והגדיר אותו כסיפור מתוחכם וסקסי שמציג בצורה מעולה את השיר ואת מה שמאריה מנסה להעביר באמצעותו. במסגרת הווידאו מעלה קארי זכרונות מעברה שנערכו על גג גשום בדירה בניו יורק בה חוותה את רגש האהבה בצורה הבולטת ביותר. עוד סרטון בולט שיצא לסינגל מתוך האלבום הוא הקליפ של "My All", הקליפ מתרחש למעשה על חוף ים בוא ניתן לראות את קארי שרה על מפגש עם אהוב ליבה באותה העת ועל כך שהייתה נותנת את כולה על מנת לממש אותו. אהוב ליבה שנמצא על המגדלור בסופו של דבר פוגש בקארי וזה השיא של הקליפ. הקליפ מעביר בצורה הטובה ביותר את החופש והאהבה של קארי מצליח להשיג את האפקט שלו גם בהפקה הייחודית שנעשתה לו והשימוש המרשים בצבעים שחור ולבן על מנת ליצור תחושה רומנטית בולטת. עוד קליפ שהצליח מאוד מתוך האלבום הוא Honey בו כאמור היא נראית מצולמת באחוזה מבוצרת עם שומרי ראש אשר משגיחים עליה בעודה כבולה לכיסא. כאשר היא מצליחה לברוח מהם, היא מסירה את בגדיה ונראית לבושה בבגד ים לבן וחושפני ובסופו ניתן לראות אותה בורחת עם אהוב אלמוני, כל זאת בליווי תחושת קיץ ניכרת שמעלה חיוך על פניו של כל צופה.

רשימת השמעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Butterfly
מס' שם משך
1. Honey 5:00
2. Butterfly 4:35
3. My All 3:52
4. The Roof (Back in Time) 5:14
5. Fourth of July 4:22
6. Breakdown (בהשתתפות Bone Thugs-n-Harmony) 4:44
7. Babydoll (בהשתתפות ג'. קול) 5:07
8. Close My Eyes 4:21
9. Whenever You Call 4:21
10. Fly Away (Butterfly Reprise) 3:49
11. The Beautiful Ones (בהשתתפות Dru Hill) 6:59
12. Outside 4:47
משך כולל:
57:19

הצלחה במצעדים ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום זכה למעמד של חמש פעמים פלטינה ומכירותיו עומדות על 15 מיליון עותקים בעולם. הוא הגיע בנוסף למקום הראשון במצעד האלבומים של ה"בילבורד" האמריקאי.

Honey ו- Butterfly, היו מועמדים בטקס פרסי ה"גראמי" בשנת 1998 בקטגוריות "ההופעה הקולית הטובה ביותר ברית'ם אנד בלוז לאמנית אישה" ו- "שיר הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר" עבור Honey, ו"ההופעה הקולית הטובה ביותר בפופ לאמנית אישה" עבור Butterfly. האלבום עצמו זכה בקטגוריית "האלבום הבינלאומי הטוב ביותר" בטקס פרסי "אלבום הזהב" ביפן. קארי המשיכה לזכות בפרסים נוספים עבור שירים אלה בטקסים שונים, וגם עבור הסינגל השלישי My All.

Honey ו- My All הגיעו למקום הראשון במצעד 100 הלהיטים של ה"בילבורד", כאשר השיר השני, הפך ללהיט בינלאומי ולאחת הבלדות הידועות והאהובות ביותר של קארי.

בישראל, נכנס Honey היישר למקום הראשון במצעד של רשת ג'.

בעקבות הצלחת האלבום, קארי יצאה לסיבוב הופעות עולמי הנקרא Butterfly World Tour, אשר כלל 5 הופעות באסיה, 5 הופעות באוסטרליה והופעה אחת בצפון אמריקה. חלקים מתוך ההופעות, יצאו על גבי DVD הנקרא Mariah Carey Around The World ב־1998.

טריוויה על השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קארי אמרה כי שיר הנושא, Butterfly, הוא הבלדה הטובה ביותר כתבה עד לאותה עת.
  • באלבומה האחד-עשר, E=MC2, קארי בחרה לשלב באחד מהבתים של השיר For The Record שהוקדש למעריצים, את שמות השירים Honey ו- My All.
  • באלבומה התשיעי, Charmbracelet, מסופר בשיר Lullaby על המשך מערכת היחסים, האפלטונית הפעם, בין הדוברת בשיר The Roof לבין הבחור שמוזכר בו.
  • Fly Away הוא בעצם הגרסה הקצבית לשיר Butterfly ומתאר את מעופו של הפרפר שגדל.
  • The Beautiful Ones, חידוש לשירו של הזמר פרינס, הוא השיר הארוך ביותר בכל אלבומי האולפן של קארי, ונמשך במשך 7 דקות. הוא מחולק לקטעי שירה, דיבור, ואלתורים קוליים.
  • לשיר My All הוקלטה גם גרסה בספרדית, בשם Mi Todo ונכללה בגרסה מאוחרת יותר של האלבום, שיצאה לאור באזורים לטיניים.
  • השיר Outside עוסק בהיותה של קארי בת לשני גזעים והאפליה והגזענות שחוותה בעקבות כך.

השפעת סמל הפרפר על קארי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז שיצא האלבום, הפך הפרפר לסמל המזוהה ביותר עם קארי. תחילה, ציור הפרפר החל להתנוסס על מרבית עטיפות האלבומים והסינגלים שיצאו לקארי ביניהם נמנה גם אלבום הלהיטים שלה. בהמשך, הפרפר החל להופיע גם על בגדיה. כמו כן, קארי החלה לענוד טבעות זהב וכסף בדמות פרפרים, משובצות יהלומים. במקביל, שולב הפרפר גם כחלק מהתפאורה בהופעותיה ובעיצוב אתר האינטרנט האישי שלה.

בשנת 2007, כאשר קארי השיקה את סדרת הבשמים שלה, הפקק של אותם בשמים היה בצורת פרפר.

השיא היה בשנת 2008, כאשר התחתנה עם השחקן והראפר ניק קאנון ובחרה לקעקע על גבה התחתון קעקוע בדמות פרפר כתום שבמרכזו כתוב "גברת קאנון".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]