ג'רמי קלארקסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
ג'רמי קלארקסון
Jeremy Clarkson
לידה 11 באפריל 1960 (בן 64)
Cumbernauld, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Jeremy Charles Robert Clarkson עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
השכלה
  • בית הספר היל האוז
  • קולג' הרלאו
  • בית הספר רפטון
  • The Sheffield College עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1988 עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק BBC, W. Chump & Sons Ltd עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Frances Cain (19932014)
Alex Hall (19891990) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
פייסבוק JeremyClarkson
טוויטר JeremyClarkson
www.jeremyclarkson.co.uk
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'רמי צ'ארלס רוברט קלארקסוןאנגלית: Jeremy Charles Robert Clarkson; נולד ב-11 באפריל 1960) הוא שדרן רדיו, עיתונאי, חקלאי וסופר בריטי המתמחה בעולם הרכב. מוכר בעיקר כמנחה תוכניות הרכב הפופולריות "טופ גיר" ו"המסע הגדול", לצידם של ריצ'רד האמונד וג'יימס מיי. כמו כן, הוא כותב טור שבועי עבור סאנדיי טיימס וסאן.

פרט לעולם המוטורי, קלארקסון נוהג להגיש תוכניות וכן לכתוב בתחומים נוספים, דוגמת היסטוריה והנדסה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלארקסון נולד בעיר דונקסטר שבצפון אנגליה לשירלי גבריאל, מורה במקצועה, ולאדוארד גרנוויל קלארקסון, סוכן מכירות. הוריו של קלארקסון, שהיו בעלי עסק למכירת כיסויי צמר לקנקני תה, החליטו כי בנם ירכוש השכלה ויקבל חינוך בבית ספר פרטי, תהיה העלות אשר תהיה.

כאשר היה בן 13, תפרו הוריו של קלארקסון לכל אחד מילדיהם דובוני פדינגטון מצמר שבמהרה הפכו לפופולריים עד מאוד. לאחר שקיבלו את הזכויות על מכירת דובונים אלו, השניים החלו לייצר ואף למכור אותם במסגרת העסק שבבעלותם. הודות למכירת הדובונים, שהתבררו כהצלחה מסחררת, קלארקסון החל ללמוד בבית הספר היל האוס שבדונקסטר, ואחר כך בבית הספר רפטון. לימים, העיד קלארקסון כי סבל מאוד בבית הספר רפטון מאחר שהיה שרוי בדיכאון והיה נתון לבריונות. בין השאר סיפר כי נזרק לבריכת מים קרים, ארונו הפרטי ניזוק, וכי בגדיו הושחתו. לפי תיאורו, קלארקסון סולק מבית הספר מאחר ש"שתה, עישן והיווה מטרד לעצמו".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1993 התחתן עם המנהלת האישית שלו, פרנסיס קיין. הזוג התגורר עם שלושת ילדיהם בעיירה צ'יפינג נורטון הממוקמת 18 קילומטר צפונית לאוקספורד וכ-90 קילומטר צפונית ללונדון. באפריל 2014 הזוג התגרש.

נכון לספטמבר 2020, קלארקסון נמצא בזוגיות עם ליסה הוגן.

בשנת 2007 היו קלארקסון ושותפו לתוכנית ג'יימס מיי האנשים הראשונים שהגיעו לקוטב הצפוני ברכב ונכנסו לספר השיאים של גינס.

קלארקסון ידוע כאדם שנוי במחלוקת עקב אופיו העוקצני. הוא ידוע בכך שנוהג לבטא באמצעי התקשורת השונים את דעותיו, ללא התחשבות ברגשות הציבור. לא פעם ספג ביקורת ממבקרים, פוליטיקאים, אנשי מקצוע וציבור הצופים, קוראים ומאזינים לתוכניותיו או מאמריו. מאידך תומכיו דווקא מצדדים בתכונות אלו ויש אפילו הקוראים לו להתמודד בבחירות לראשות הממשלה. קלארקסון אינו לוקח ברצינות הצעות אלו ואמר פעם בראיון "אני אהיה ראש ממשלה רע".

ללא ספק קלארקסון הצליח לחדור לתודעה הציבורית בזכות אופיו ועם הצלחתו הצליחה גם התוכנית "טופ גיר" להמריא ברייטינג וכיום היא התוכנית הנצפית ביותר בערוץ BBC 2.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1984 הקים קלארקסון עם שותף סוכנות המתמחה בעולם המוטוריקה. כך החל לכתוב בעיתונים מקומיים ועיתוני רכב. מדי שבוע ניתן לו רכב אשר אותו הוא בחן וכתב את כל יתרונותיו וחסרונותיו. החל להגיש את תוכנית הרכב "טופ גיר" בשנת 1988. החל מאמצע שנות ה-90 של המאה ה-20 הפך לידוען בבריטניה. מאז שנת 1994 הפך קלארקסון לכתב קבוע במגזין הרכב "טופ גיר מגזין". עם הזמן הצליח לחדור לעיתונים הגדולים של בריטניה כמו הסאן, הטיימס ועוד. בנוסף הוציא לאור מספר ספרים על עולם הרכב (חלקם מורכבים למעשה מאוסף כתבותיו בעיתון הסאנדיי טיימס) ועל מספר נושאים אחרים.

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידו הראשון של קלארקסון בטלוויזיה היה כאחד המנחים בתוכנית הטלוויזיה הפופולרית טופ גיר החל משנת 1988 (התוכנית משודרת מ-1977). בשנת 2002 שונה פורמט התוכנית אך קלארקסון נותר מנחה התוכנית ואף הפך למנחה הראשי שלה. יחד עם חבריו להנחיית התוכנית ריצ'רד האמונד וג'יימס מיי, הפכה התוכנית לנצפית ביותר בערוץ BBC 2, כמו גם לאחת מתוכניות הרכב הפופולריות בעולם. התוכנית משודרת ב-100 מדינות ברחבי העולם (כולל ישראל בערוץ אגו ובי.בי.סי פריים). בנוסף ל"טופ גיר" קיבל קלארקסון על עצמו הנחיית תוכניות טלוויזיה רבות בפורמטים שונים כגון "מלחמת הרובוטים", וכן "קלארקסון" שהייתה תוכנית אירוח אישית (1998-2000). בנוסף השתתף קלארקסון במספר סרטים כגון "חדר 101", "מכוניות" ועוד.

במרץ 2015 הושעה קלארקסון מהנחיית "טופ גיר" על רקע תקרית אלימה עם אחד מאנשי הצוות.[1]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלארקסון ידוע כאדם שאינו חושש ליצור מהומה ולעיתים קרובות מעורר מחלוקת. הוא ידוע בביקורתו הרבה לשחיתות פוליטית ולפוליטיקאים בפרט, ואינו חוסך דברי ביקורת כלפי ממשלת בריטניה. מאידך נטען כי פעמים רבות העליב ציבורים של אנשים ואף גרם לתקריות דיפלומטיות בין בריטניה למדינות אחרות.

באוקטובר 1998 חברת יונדאי התלוננה לבי.בי.סי על דברי גזענות של קלארקסון כאשר בתוכנית "ברמינגהם מוטור שואו" הוא אמר שאנשים שמייצרים את רכבי יונדאי "אוכלים כלבים" ושהמעצב של יונדאי XG "אכל ספנייל לארוחת צהריים". עוד פליטת פה מביכה של קלארקסון קרתה כאשר כינה את עובדי ב.מ.וו הגרמנית "נאצים". חברת ב.מ.וו לא הגישה תלונה נגדו. במאי 2007 התלוננה ממשלת מלזיה לממשלה הבריטית על כך שקלארקסון כינה את הרכב המלזי פרודואה קליסה כ"רכב הגרוע בעולם אשר מיוצר על ידי אנשים שחיים ביערות אשר נועלים עלים במקום נעליים".

קלארקסון נוהג לדבר בתקשורת על נהיגה במהירות מופרזת בכבישים ציבורים וגורר ביקורות קשות מהממשלה והציבור. בשנת 2002 הוגשה תלונה נגד קלארקסון למנהל הבי.בי.סי על כך שהוא מעודד את הציבור להשתמש בכבישים של ווילס כמסלולים לנהיגה מהירה ופרועה. קלארקסון נשמע אומר דברים דומים על הכבישים של לינקולנשייר במזרח אנגליה. בשנת 2005 פרסם קלארקסון בעיתון "טיימס" כתבה על בוגאטי ויירון בה תיאר "בנסיעה האחרונה שערכתי באירופה, רציתי נואשות להגיע למהירות המקסימלית של בוגאטי אך תמיד נגמר לי הכביש כאשר המחוג הראה על 240 קמ"ש", "מאחורי גלגל-ההגה של בוגאטי, צרפת נראית כמו אגוז קטן של קוקוס" ו "אני לא יכול לספר לכם כמה מהר נסעתי, כי ממילא לא תאמינו לי" (מהירותה המקסימלית של בוגאטי ויירון (בדגם הראשון), היא 407 קילומטר לשעה).

בשנת 2004 רשת הטלוויזיה בי.בי.סי נאלצה לפרסם התנצלות רשמית בפני סומרסט בדרום-מערב אנגליה ולפצותה ב-250 פאונד לאחר שקלארקסון ריסק טנדר טויוטה בכוונה בעץ בן 30 שנים והרס אותו. כל זה על מנת לבדוק את חוזק הרכב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'רמי קלארקסון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]