טל סונדק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טל סונדק
לידה 23 ביולי 1976 (בן 47)
ישראלישראל הרצליה, ישראל
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1997
סוגה פופ
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים NMC
www.sondak.co.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טל סונדק (נולד ב-23 ביולי 1976) הוא זמר, מלחין ויוצר ישראלי. זכה במקום הראשון בקדם-אירוויזיון 2001 וייצג את ישראל בתחרות האירווזיון של אותה שנה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סונדק, יליד הרצליה, ניגן בילדותו בפסנתר והשתתף כזמר ושחקן בפסטיבלי ילדים, באחד מהם הופיע עם שיר שכתב והלחין בעצמו וזכה במקום הראשון. בנעוריו השתתף ב"להקת הנוער המוזיקלי בישראל" ששרה סולפג', ובלהקת הנוער הייצוגית של הרצליה, "צליל". סיים לימודי מוזיקה בקונסרבטוריון.

עם סיום שירותו בצה"ל, הופיע במועדון התיאטרון "פאנץ' ליין", לצד עברי לידר, דין דין אביב, יעל דקלבאום ועוד, ככותב שירים ומבצע של "שיר במתנה". באותה תקופה סונדק כתב שירים, שר בפסטיבלים יהודיים שונים, והשתתף במופע "שירים לתמיד" בו עבד לצד המעבדים המוזיקליים אלדד שרים, שלמה גרוניך ודני רובס. כן הופיע כזמר קבוע בתוכנית הטלוויזיה "בטברנה" בערוץ הראשון.

ב-2001 סיים לימודי תואר ראשון במדעי ההתנהגות, ובמקביל למד פיתוח קול.

בשנת 2001 זכה במקום הראשון בתחרות הקדם-אירוויזיון עם שירו "אין דבר", שכתבו שמרית אור ויאיר קלינגר. הוא נבחר לייצג את ישראל בתחרות האירוויזיון שהתקיימה בקופנהגן. השיר דורג במקום ה-16 בתחרות.

בשנת 2002 יצא במופע משלו, "שירי האהבה שלי", שכלל שירי אהבה ישראליים מכל הזמנים, בליווי קלידן. כן השתתף במופע שירי יאיר קלינגר, "דרישת שלום". לאורך השנים הופיע באירועים ופסטיבלים שונים בארץ וברחבי העולם, בין השאר על במות ידועות כגון האולימפיה, pale de congre, pale de sport וקרן היסוד באנגליה. בתקופה זו סיים גם לימודי ניהול באוניברסיטת תל אביב.

בשנת 2003 החל לעבוד כמנהל מוזיקלי ואומנותי של להקות ילדים ונוער בכל רחבי הארץ. באותה שנה הלחין את השיר "איזה ילד" (מילים: עדית פאנק), שיר שהפך להמנון של "עמותת חיים". העלה מופעים שונים עם להקות הילדים והנוער, ביניהם מופע שכלל 14 שירים שנכתבו על ידי ילדים והולחנו על ידי טל. כן עסק בבימוי טקסים והיה המנהל המוזיקלי של "כישרונטו", תחרות כישרונות צעירים בכפר יונה; בהמשך כתב והלחין את המנון כפר יונה. טל היה גם המנהל המוזיקלי והאמנותי של "פסטירגב" - פסטיבל השירים של תנועת הצופים. ב-2005 הקים בכפר מלל מרכז אמנויות במה בו צוות מדריכים מקצועי עובד עם הילדים לאורך השנה ומעלה מופעים; טל החל לנהל את המרכז מבחינה מוזיקלית ואמנותית.

בשנת 2005 יצא אלבומו הראשון – "עף אלייך", בניהולו האומנותי של יאיר קלינגר ובהוצאת NMC בין הכותבים באלבום: לאה שבת, אהוד מנור, עוזי חיטמן, טל שגב ורחל שפירא.

בשנת 2006 הופיע סונדק בתפקיד הראשי במחזמר משה – הסיפור האמיתי", מאת אורן הללי, בהפקת תיאטרון חולון, הפקת ענק בהשתתפות 170 רקדנים, זמרים ונגנים. הוא גם השתתף בדיסק של המופע, שיצא באותה שנה. סונדק המשיך לכתוב ולעבד שירים עבור מוסדות ואגודות שונים, בהם הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול, מרכז הבנייה הישראלי ובתי ספר שונים.

בשנת 2006 יצר והקים את פרויקט אומנויות הבמה בבתי ספר יסודיים. במסגרת פרויקט זה הילדים בוחרים ללמוד ולהתנסות בתחומי האומנויות השונים וחווים למידה משמעותית. טל מנהל את הפרויקט במספר רב של בתי ספר בארץ.

ב-2007 החל להעביר סדנת מחזות זמר וסרטים, שכוללת עיבודים קוליים לשירי סרטים ומחזות. כן ניהל מוזיקלית ואמנותית מופעי "שירי יוצרים" (עם שיריהם של אהוד מנור, נעמי שמר, עוזי חיטמן ועוד), להם כתב עיבודים קוליים חדשים.

בשנת 2009 השתתף במופע "פרחים בקנה" (משירי אפי נצר) ברחבי הארץ. הוא פתח סניף נוסף למרכז אמנויות הבמה שבניהולו, במושב צופית. כתב וביים את המופע "איך קוראים לאהבה שלי", בו הכין עיבודים חדשים לשיריו של יהודה פוליקר. כמו כן הוקלט שיר שהלחין בשם "עוד לפני", על פי ספר שירים ישראלי. ב-2010 נפתחו עוד שני סניפים של מרכזי אמנויות הבמה בניהולו - בבית הספר "כצנלסון" שבכפר סירקין ובבית הספר "מתן" שבמושב מתן. ניהל אמנותית ומוזיקלית את המופע "לשיר איתך", הצדעה לגדולי הזמר העברי. כן הקים את חבורת הזמר של בית הגמלאים "פרוטיאה בכפר".

בשנת 2011 כתב והלחין את "המנון המועצה האזורית דרום השרון". כמו כן, החל לנהל מוזיקלית את מקהלות הילדים של המועצה בסדרת מופעים בצוותא, "המילים ואני" - הצדעה ליוצרים ישראלים שכתבו לילדים.

בשנת 2012 יצא שירו "שוב לחזור" שכתבו נועם חורב ויאיר קלינגר.

בשנת 2013 כתב, הלחין, עיבד וביים את המחזמר "תביט במראה" בביצוע להקת צעירי דרום השרון, מופע שרץ כארבע שנים באולמות למול תלמידי בתי ספר. המופע הציג סיפור של ילד שנדחה על ידי החברה. המופע נכתב בהשראת סיפורו הטראגי של דויד אל מזרחי ז"ל, שהתאבד בעקבות התעללות של חבריו לכיתה ברשת החברתית. המחזמר זיכה את המועצה האזורית דרום השרון בפרס חינוך ארצי שהוענק לה בכנס מרכז השלטון המקומי בישראל.

בשנת 2015 יצא שירו "מאז שארזת את כנפייך" שהלחין למילותיה של רחל שפירא. השיר הוקדש לאחותו שרון סונדק-בוגין ז"ל.

בשנת 2016 יצא שירו "גיבורים", המנון "עמותת חיים" שכתבו קובי אפללו ואוהד חיטמן.

בשנת 2017 יצא לאור אלבומו השני, "בכל זאת אינני נפרד". האלבום, בהפקתה המוזיקלית של קורין אלאל, מבוסס על שיריו של הנער המשורר היהודי גאבור ארדש שנספה בשואה בהונגריה.[1] סונדק הלחין וביצע את כל שירי האלבום. האלבום יצא לחנויות ולקהל הרחב ונבחר בעיתון "מעריב" לאחד מחמשת האלבומים הטובים של השנה. האלבום יצא לאור בהוצאת "יד ושם",[1] ובאדיבות "קרן אריסון", במארז מיוחד שכלל גם את ספר שיריו של גאבור וכן תוכנית חינוכית מיוחדת על הסיפור והשירים שנכתבה על ידי בית הספר להוראת השואה ביד ושם. המארז יצא גם לכל בתי הספר בישראל והוא חלק מלימודי השואה. האלבום אף הוליד מופע משותף של סונדק יחד עם מריאן מילר, בת דודתו של גאבור ואמו של השחקן אדיר מילר, בליווי הרכב נגנים. המופע נבחר להיות חלק מתוכנית המופעים של "סל תרבות ארצי", והופקה בעקבותיו תוכנית תיעודית בערוץ הראשון. המופע ייצג את מדינת ישראל במצעד החיים של מקדוניה. לחניו של טל סונדק לשירי גאבור ארדש מלווים קצינים ומפקדים בצה"ל במשלחות "עדים במדים" בפולין.

בשנת 2020 יצא לאור אלבומו השלישי, "שירתם".[2] האלבום, שאותו יזם סונדק, מכיל טקסטים שלא הולחנו מעולם של גדולי היוצרים שאיבדנו – חיים חפר, מאיר אריאל, אהוד מנור, נתן יונתן ונעמי שמר. האלבום הולחן והופק מוזיקלית כולו על ידי רמי קלינשטיין ויצא לחנויות לקהל הרחב. האלבום נבחר על ידי "הפיקוח הארצי למוזיקה של משרד החינוך" להוביל את התוכנית החינוכית המוזיקלית בבתי הספר לשנת הלימודים תשפ"א. בעקבות כך יצא לאור ספר דיגיטלי שהפיק משרד החינוך אודות הפרויקט, הכולל תווים, הסיפורים מאחורי השירים ותוכניות לימוד לכל בתי הספר בארץ. האלבום הוליד מופע של סונדק בליווי הרכב נגנים בכל הארץ ואף נבחר להיכלל בתוכנית המופעים של "סל תרבות ארצי".

בשנת 2021 יצא לאור שירו "יפות של אבא", שכתב והלחין עבורו דניאל סלומון.

ביולי 2021 יצא לאור "שיר גיל", דואט משותף של סונדק עם הזמרת אילנית. את השיר כתב אהוד מנור והלחין קובי אשרת. השיר יצא לכבוד יום הולדתו ה־80 של מנור.[3]

במאי 2022 יצא לאור השיר "טל על פרחי הזמן", שיתוף פעולה בין טל סונדק ליצחק קלפטר למילים שכתב מאיר גולדברג.[4]

בספטמבר 2022 נבחר לבצע את שיר הנושא - "עולם" שכתבה חמוטל בן זאב ללחן של יורם צדוק במסגרת פרויקט "כסף קטן חלומות גדולים" של חברת אל על בשיתוף בנק הפועלים והעמותות הפועלות למען ילדים עם צרכים מיוחדים-"עדי", "אלו"ט" ו"עלה".

השיר בביצוע סונדק מלווה את כל טיסות אל על לכל היעדים בעולם.

בנובמבר 2023, בזמן מלחמת חרבות ברזל, יצא לאור השיר "גורל אחד 2023"[5] – חידוש לשיר "גורל אחד" של עפרה חזה, בביצועו של סונדק ובליווי הרכב מנגני התזמורת הפילהרמונית הישראלית, בעיבודו של יונתן קרת. לשיר, שנכתב ב־1984 על ידי צפנת ירון טמיר והולחן על ידי שם טוב לוי, התווסף במיוחד בית חדש, אקטואלי ומלא תקווה.[6]

בחודש פברואר 2024 יצא שירו "תראי אותי זוכר" שהלחין וביצע סונדק למילותיו של רועי כהן.[7] השיר יצא לציון חודש מודעות לסרטן המעי הגס.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סונדק נשוי מ-2004 לטלי, שהייתה זמרת ליווי שלו באירוויזיון,[8] ולהם שלוש בנות. מתגוררים בקיבוץ גבעת חיים איחוד.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיני-אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טל סונדק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]