ג'יימס האריס סימונס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יימס האריס סימונס
James Simons
סימונס, 2007
סימונס, 2007
סימונס, 2007
לידה 1938 (בן 86 בערך)
ניוטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מתמטיקה
מקום מגורים ארצות הברית
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט ברטראם קוסטנט עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט ג'ף צי'גר, ג'ון מילסון, דניאל ריצ'ארד בייקר עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס אוסוולד ובלן בגאומטריה (1976)
  • מדליית ג'וזפה מוטה (2007)
  • 50 המשפיעים ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ברברה סימונס עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
מחקרים בתחום גאומטריה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס האריס "ג'ים" סימונסאנגלית: James Harris "Jim" Simons; נולד ב־1938) הוא מתמטיקאי, איש אקדמיה, סוחר בשוק ההון ונדבן יהודי-אמריקאי.

ב־1982 ייסד סימונס את "רנסאנס טכנולוגיות" (אנ'), חברת השקעות פרטית שמרכזה בניו יורק שמנהלת כספים בהקף של 15 מיליארד דולרים; סימונס עדיין עומד בראשה, כמנכ"ל, של מה שהיא כיום קרן הגידור המוצלחת ביותר בעולם.[1] הונו של סימונס נאמד בכ־22 מיליארד דולר.[2]

סימונס מתרחק מפרסום, ונותן ראיונות רק לעיתים רחוקות, על מנת להסביר זאת הוא מצטט את בנימין החמור מחוות החיות: "אלוהים נתן לי זנב כדי להרחיק ממני זבובים. אבל הייתי מעדיף שלא יהיה לי זנב ולא זבובים".[3] באוקטובר 2009 הכריז סימונס כי הוא יפרוש ב־1 בינואר 2010 אולם יישאר ב"רנסאנס טכנולוגיות" כיושב ראש שאינו חבר הנהלה.[4]

שנותיו הראשונות והקריירה שלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס סימונס הוא בנו של בעל מפעל לנעליים ממסצ'וסטס.[5] הוא קיבל את התואר הראשון שלו במתמטיקה מ־MIT ב־1958, ואת הדוקטורט, אף הוא במתמטיקה מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי ב־1961.‏[6] בהיותו בן 23.

בשנים 1968–1964 הוא היה חוקר במכון לניתוחי הגנה (אנ')‏ (IDA). סימונס לימד מתמטיקה ב־MIT ובאוניברסיטת הרווארד. ב־1968, הוא מונה כראש המחלקה למתמטיקה באוניברסיטת סטוני ברוק.

ב־1976 זכה סימונס בפרס אוסוולד ובלן בגאומטריה (אנ') מטעם החברה האמריקאית למתמטיקה, בשל עבודתו העוסקת במזעור של יריעות רב־ממדיות ופונקציות אופייניות. הוא הצליח להוכיח את השערת ברנשטיין (אנ') עד לממד 8 (מעל הממשיים), [7] ולהביא לשיפורה של תוצאת רגולריות מסוימת של ונדל פלמינג (אנ') על בעיית פלטו (אנ').

המחקר המשפיע ביותר של סימונס עוסק בגילוין ויישומן של מדידות גאומטריות, שהובילו לפיתוח תבנית Chern-Simons (נודעה גם כאינווריאנט של Chern-Simons). ב־1974 פורסמה התאוריה שלו בספר "Characteristic Forms and Geometric Invariants" אותו הוא כתב עם חוקר הגאומטריה דיפרנציאלית הנודע שינג-שן צ'רן. משתמשים בתאוריה בפיזיקה, במיוחד בתורת המיתרים.

ב־1978 עזב את האקדמיה על מנת לנהל קרן השקעות ולסחור בסחורות ומכשירים פיננסיים.

רנסאנס טכנולוגיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך למעלה משני עשורים קרן הגידור "רנסאנס טכנולוגיות" של סימונס, שסוחרת בשווקים ברחבי תבל, משתמשת במודלים מתמטיים מורכבים על מנת לנתח ולבצע מסחר – רבים מהם אוטומטיים. רנסאנס משתמשת במודלים שפותחו במחשב על מנת לנבא תמורות במחירים ככלי כספי שקל לסחור בו. מודלים אלה מבוססים על ניתוח כמות גדולה של מידע ככל שניתן לאסוף, ואחר כך על חיפוש תנועות שאינן אקראיות על מנת לבצע תחזיות.

רנסאנס מעסיקה מומחים רבים שלהם אין רקע פיננסי, בכללם מתמטיקאים, פיזיקאים וסטטיסטיקאים. הקרן האחרונה שייסדה החברה היא Renaissance Institutional Equities Fund ‏.RIEF באה בעקבות קרן מדליון (Medallion fund) הידועה יותר של החברה, שהיא קרן נפרדת שסוחרת רק בכספם הפרטי של מנהלי החברה. ("זה מדהים לראות כאלה מתמטיקאים מוצלחים משיגים הצלחה בשדה אחר", כתב אדוארד ויטן, פרופסור לפיזיקה במכון למחקר מתקדם בפרינסטון, ניו ג'רזי, ונחשב בעיני עמיתיו לפיזיקאי התאורטי החי המוכשר ביותר").[8] ב־2006 נבחר סימונס למנהל הכספים של השנה בידי האיגוד הבינלאומי למהנדסים פיננסיים (אנ')‏ (IAFE) ב־2007 הוערך שהוא הרוויח 2.8 מיליארד דולר,[9] 1.7 מיליארד דולר ב־2006,[10] 1.5 מיליארד דולר ב־2005,[11] (הגמול הגבוה ביותר שקיבל מנהל של קרן גידור כלשהי באותה שנה)[12] ו־670 מיליון דולר ב־2004.

מומחים שבחנו זאת תהו כיצד קרן מדליון הפנים ארגונית של רנסאנס המשיכה להאפיל בביצועיה על הנעשה בשוק המניות בעוד קרנות גידור אחרות הפתוחות למשקיעים מבחוץ הציגו ביצועים עלובים. יוצאת מן הכלל לכך היא קרן נובה (Nova Fund) שלה תשואות גבוהות ובאופן מסתורי נכללת באותו סוג של קרן מדליון.[13]

קרן אוניברסיטת סטוני ברוק, שיושב ראש בגמלאות שלה הוא ג'יימס סימונס, הפסידה 4 מיליון דולר בתרמית פונזי של ברנרד מיידוף. סטוני ברוק השקיעה כסף אצל מיידוף מאז 1991. סימונס עודד את 24,000 תלמידי בית הספר להשקיע אצל מיידוף וסימונס היה היושב ראש של קרן סטוני ברוק. הוא סייע להציג את הקולג' לברנרד מיידוף. קרן המשפחה של סימונס השקיעה כסף אצל מיידוף. מנהלת הקרן היא מרילין סימונס, רעייתו של ג'יימס סימונס. ג'יימס סימונס הוא המזכיר והגזבר.[14]

נדבנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

העושר שסימונס צבר מממן הרבה ממיזמיו הנדבניים. סימונס תורם למדעי המתמטיקה, תומך בפרויקטי מחקר, קתדראות, וועידות בארצות הברית ומחוצה לה.

סימונס ורעייתו השנייה, מרילין האריס סימונס, הם המייסדים השותפים של קרן סימונס (אנ'), ארגון נדבנות שתומך בפרויקטים העוסקים בחינוך ובריאות, בנוסף למחקר מדעי.[15] מרילין מכהנת כנשיאת הקרן, בעוד ג'יימס משמש כמזכיר וכגזבר.[16] לזכרו של בנו פול, מרעיתו הראשונה ברברה סימונס, הוא ייסד את פרק אבלון, שמורת טבע בת 0.53 קילומטר רבוע בסטוני ברוק (אנ'). ב־1996 נהרג פול בן ה־34 בידי מכונית כשרכב על אופניו ליד ביתם של משפחת סימונס. בנו ניק טבע בגיל 23, בעת טיול לבאלי שבאינדונזיה ב־2003.[17] ניק עבד בנפאל ומשפחת סימונס החלה לתרום רבות לשרותי הבריאות של נפאל באמצעות מכון ניק סימונס.[18] ג'יימס סימונס גם ייסד את מתמטיקה לאמריקה (אנ')‏ (MfA), מוסד ללא כוונת רווח ששם לעצמו למטרה לשפר במידה משמעותית את החינוך המתמטי בבתי הספר הציבוריים.

בראשית 2006 הוא הוביל קבוצת מנהלים של חברת הטכנולוגיות של רנסאנס ושל ארגוני המדע של ברוקהייבן (Brookhaven Science Associates) לתרום 13 מיליון דולר על מנת לכסות גירעון של המעבדה הלאומית של ברוקהייבן (אנ')‏ (BNL) שאחרת הייתה מבטלת את פעולותו של מנגיש היונים הרלטיביסטי הכבד (אנ')‏ (RHIC) בשנת 2006.

ב־2006 תרם סימונס 25 מיליון דולר לאוניברסיטת סטוני ברוק באמצעות קרן סטוני ברוק.[19] [20] המענק יועד לתמוך במחלקות המתמטיקה והפיזיקה של האוניברסיטה.

ב־27 בפברואר 2008, הכריז המושל אליוט ספיצר על תרומה בסך 60 מיליון דולר שנתנה קרן סימונס על מנת לממן את מרכז סימונס לגאומטריה ופיזיקה (אנ') בסטוני ברוק. זוהי התרומה הגדולה ביותר שניתנה לאוניברסיטה ציבורית בהיסטוריה של מדינת ניו יורק.[21]

באמצעות הקרן, סימונס היה מיטיב מרכזי באוניברסיטת קליפורניה בברקלי. ב־1 ביולי 2012, קרן סימונס התחייבה לתרום 60 מיליון דולר להקים את מכון סימונס לתאוריית המחשוב (אנ'), המכון המוביל בעולם למחקר שיתופי במדעי המחשב התאורטיים. הקרן גם העניקה תרומות עיקריות אחרות לברקלי, בעיקר למכון המחקר למדעי המתמטיקה בברקלי (אנ')‏ (MSRI).

בשנת 2016, קרן סימונס הקימה את מכון פלטירון (אנ') כדי לאכלס 5 קבוצות של מדענים חישוביים (כל אחד עם 60 חוקרים ברמת דוקטורט ומעלה). המכון מורכב מארבע ליבות או מחלקות: CCB (מרכז לביולוגיה חישובית); CCA (מרכז לאסטרופיזיקה חישובית); CCQ (מרכז מכניקת קוונטים חישובית); CCM (מרכז למתמטיקה חישובית); ו־CCN (מרכז למדעי המוח החישוביים). המכון החדש ממוקם במנהטן ומייצג השקעה גדולה במדעי החישוב הבסיסיים. המשימה של מכון פלטירון היא לקדם את המחקר המדעי באמצעות שיטות חישוביות, כולל ניתוח נתונים, תיאוריה, מודלים וסימולציה. מכון המחקר נחנך בטקס ב־6 בספטמבר 2017.

מחקר האוטיזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרן הנדבנות המשפחתית נתנה 38 מיליון דולר על מנת למצוא את הסיבות לאוטיזם, ומתכננת לתרום 100 מיליון דולר נוספים למה שנהיה ההשקעה הפרטית הגדולה ביותר למחקר באוטיזם, כאשר ג'יימס שולט במידה רבה מאוד על היכן וכיצד יושקע הכסף. ג'יימס סיפק DNA ממשפחתו לצורך מחקר, וסייע בפתרון בעיות המחקר. כש־MIT ביקשו מימון למחקר, הוא התנה זאת בפרויקט שיתמקד באוטיזם ויכלול מדענים לפי בחירתו.

בשנת 2003 קרן סימונס יסדה את תוכנית יוזמת מחקר האוטיזם של קרן סימונס (אנ') ‏(SFARI) המתמקדת בכל ההיבטים של מחקר האוטיזם. הארגון מימן למעלה מ־200 מיליון דולר במחקר אוטיזם ל־150 חוקרים שונים מאז 2007.

ב־11 ביוני 2003 אירחה משפחת סימונס את "הכנס על מחקר האוטיזם" בעיר ניו יורק, אירוע שארך יום שלם שהדגיש את המחקר בסיבות לאוטיזם, במיפוי הגנומי המדויק של האוטיזם, ובמחקר במכניזמים הביוכימיקליים שפועלים אצל אנשים אוטיסטים. בין הנוכחים בכנס היו David Amaral, Dr. Eric Courchesne, Dr. Nathaniel Heinz, Tom Insel, MD, Catherine Lord, PhD, Dr. Fred Volkmar and Dr. Paul Greengard. קרן סימונס תרמה לאחרונה 10 מיליון דולר לשני מחקרים במרכז למחקר הילד באוניברסיטת ייל על מנת לחקור את ההשפעות הגנטיות על האוטיזם.

מינויים בהנהלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סימונס מכהן כנאמן של המעבדה הלאומית ברוקהייבן, המכון למחקר מתקדם, אוניברסיטת רוקפלר ובמכון המחקר למדעי המתמטיקה בברקלי. הוא גם יושב בחבר המנהלים של תאגיד MIT‏ (MIT Corporation).

הון[עריכת קוד מקור | עריכה]

סימונס הרוויח כ־2.5 מיליארד דולר ב־2008,[22] והונו נטו מוערך ב־8.5 מיליארד דולר, וכאיש ה־29 בעושרו בארצות הברית.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יימס האריס סימונס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ האל לוקס, "עולמו הסודי של ג'ים סימונס", Institutional investor,‏ 1 בנובמבר 2000
  2. ^ 1 2 חדשות, תמונות, סרטי וידאו וכתבות על ג'יימס האריס סימונס, אתר פורבס
  3. ^ עושר הוא משחק של מספרים, The First Post
  4. ^ Simons to Retire as Renaissance’s Chief, הניו יורק טיימס, 8 באוקטובר 2009
  5. ^ "סודו של ג'ים סימונס"
  6. ^ פרויקט הגנאלוגיה במתמטיקה - ג'ים סימונס, פרויקט הגנאלוגיה במתמטיקה
  7. ^ James Simons, MINIMAL CONES, PLATEAU'S PROBLEM, AND THE BERNSTEIN CONJECTURE, PNAS,‏ 1967 August; 58(2): 410–411.
  8. ^ גרגורי צוקרמן, (1 ביולי 2005). "איש הרנסאנס: ג'יימס סימונס עושה את המתמטיקה על הקרן". הוול סטריט ג'ורנל. עמ' C1. הועבר לארכיון מהמקור ב־19 באוגוסט 2015. אוחזר ב־6 באוגוסט 2015.
  9. ^ ג'ני אנדרסון, "מצטייני הוול סטריט זוכים במיליארד דולר ביום התשלום", הניו יורק טיימס, 16 באפריל 2008
  10. ^ ג'ני אנדרסון וג'ולי קרסוול, "מנהלי קרן גידור מובילים מרוויחים למעלה מ-240 מיליון דולר", ניו יורק טיימס, 24 באפריל 2007
  11. ^ אדם של, "תשלום של 363 מיליון דולר הוא הממוצע למנהלים בקרן גידור מובילה", USA Today‏, 26 במאי 2006
  12. ^ צוות פינקאטס, "מנהל קרן גידור מובילה לקח הביתה תשלום של 1.6 מיליארד דולר ב-2005 שהם 5% שכר ו44% מהרווחים", finfacts‏ 19 בדצמבר 2007
  13. ^ "המשקיעים מפקפקים בסימונס", וול סטריט ז'ורנל, 15 במאי 2009
  14. ^ תום קהיל וקתרין ברטון, "קרן אוניברסיטת סטוני ברוק של סימונס נפלה בהונאה של מיידוף, בלומברג, 16 בדצמבר 2008
  15. ^ ריצ'רד טייטלבאום, "מפצח הקוד", בלומברג, ינואר 2008
  16. ^ "קרן סימונס - חבר הנאמנים", קרן סימונס
  17. ^ האל לוקס, "עולמו הסודי של ג'ים סימונס", Institutional Investor Magazine, נובמבר 2000
  18. ^ "מכון ניק סימונס", New Spotlight News Magazine, 31 במרץ 2006
  19. ^ "סטוני ברוק מכריזה על מתנה של 25$ מיליון דולר מג'ים סימונס הנודע, ראש המחלקה למתמטיקה לשעבר", חדשות אוניברסיטת סטוני ברוק, 8 במאי 2006
  20. ^ "סטוני ברוק מכריזה על מתנה של 25$ מיליון דולר מג'ים סימונס הנודע, ראש המחלקה למתמטיקה לשעבר", חדשות אוניברסיטת סטוני ברוק, 2005
  21. ^ קארן ארנסון, "מתנה של 60$ מיליון דולר לסטוני ברוק", הניו יורק טיימס, 27 בפברואר 2008
  22. ^ אליסטייר בלייר, "משכורתם של המנהלים המובילים ירדה ב־48% בשנה שעברה", Market Watch,‏ 25 במרץ 2009