לדלג לתוכן

פורטל:סוציולוגיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סוציולוגיה היא תחום המחקר העוסק בחברה ובהתנהגות החברתית של האדם.

מאז שחר האנושות, האדם תהה על מאפייניה של החברה. כבר ביוון העתיקה, הפילוסוף סוקרטס תהה על אופיה של החברה האנושית וניסח מספר אבחנות לגביה.

שורשיה של הסוציולוגיה נטועים בעידן הנאורות. פילוסופים רבים – ביניהם תומאס הובס, ג'ון לוק וז'אן-ז'אק רוסו – החלו לעסוק במבנה החברה, בסיבות צמיחתה ובאפשרות קיומה של חברה אחרת.

יתום איידס
יתום איידס

יתומי האיידס הם ילדים ששכלו את אחד מהוריהם בשל מחלת האיידס. על פי הגדרת האו"ם מתייחס המונח יתום לכל ילד שגילו פחות מחמש-עשרה שנים, שאיבד הורה אחד או שניים. ילדים ששכלו את שני הוריהם לאיידס מכונים לעיתים "יתומים כפולים". על-פי הערכות, בשנת 2010 קרוב לרבע מכלל היתומים באוכלוסיית העולם צפויים להיות יתומי איידס, מי שיאבדו הורה אחד או שניים למחלה, ומספרם צפוי בשנה זו להגיע ל-25 מיליון. רובם המוחלט של יתומי האיידס נמצאים כיום במדינות אפריקה שמדרום למדבר סהרה. ההערכה כיום היא כי ברחבי העולם יש למעלה מ-15 מיליון ילדים מתחת לגיל 18 אשר הם יתומי איידס. מעל 12 מיליון מילדים אלו חיים במדינות אפריקה הדרומיות למדבר סהרה.

שתי ילדות משבט הפימה, 1900 בערך
שתי ילדות משבט הפימה, 1900 בערך

שתי ילדות אינדיאניות מהקבוצה האתנית פימה, השוכנת בדרום-מערב מדינת אריזונה, בתמונה מסביבות שנת 1900. בני הפימה היו נתונים בשלטון ספרד ומקסיקו, והפכו לאזרחי ארצות הברית לאחר שרכשה את אריזונה כחלק מרכישת גדסדן. אורח חייהם ההיסטורי התבסס על חקלאות שלחין, אולם מדיניות ארצות הברית, שריכזה את בני הפימה בשמורות והתקינה סכרים על נהר החילה שממנו השקו את שדותיהם, הובילה לחורבן כלכלי של השבט ואף לרעב. לאחר מלחמת העולם השנייה השתפר מצבו של השבט, בין היתר הודות להכנסות מתיירות ומהפעלת קזינו.

"הילדים הרעים", קריקטורה מ-1849 המציגה את יחסו של השלטון בפרוסיה כלפי זכויות היסוד כיחס של מורה מכה כלפי תלמידיו
"הילדים הרעים", קריקטורה מ-1849 המציגה את יחסו של השלטון בפרוסיה כלפי זכויות היסוד כיחס של מורה מכה כלפי תלמידיו

בשנת 1982 פסק בית הדין האירופי לזכויות אדם שענישה גופנית של תלמידים בניגוד לרצון הוריהם, שהייתה נהוגה בבתי הספר בבריטניה, היא הפרה של אמנת זכויות האדם ועלולה לחנך את הילד בצורה מנוגדת לרצונם ואמונתם של הוריו.

להלן קטגוריות המשנה שתחת קטגוריית הסוציולוגיה בוויקיפדיה:


תת תחומים סוציולוגיה של המדע - סוציולוגיה של הידע - סוציולוגיה של הדת - פסיכולוגיה חברתית - ניתוח רשתות חברתיות - משאבי אנוש בארגון - זכויות האדם
תחומים קרובים אנתרופולוגיה - קרימינולוגיה - פסיכולוגיה - מדע המדינה - כלכלה - עבודה סוציאלית
מושגים חברה - תנועה חברתית - ארגון - חיברות - עבודה - עוד...
גישות מרקסיזם - פונקציונליזם - אינטראקציוניזם סימבולי - נאו-מרקסיזם - פוסטמודרניזם
סוציולוגים קרל מרקס - אמיל דורקהיים - מקס ובר - הרברט מרקוזה - פייר בורדייה - מישל פוקו - עוד...

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

מצאו ערכים לשיפור בנושא סוציולוגיה: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)