פורטל:ארצות הברית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

ארצות הבריתארצות הברית החותם הגדול של ארצות הברית

ארצות הברית של אמריקה (בקיצור המקובל: ארצות הברית, ובראשי תיבות: ארה"ב; באנגלית: United States of America, בקיצור: United States ובראשי תיבות: USA) היא פדרציה של 50 מדינות ומחוז פדרלי אחד. 48 מהמדינות יוצרות שטח יבשתי על פני 7,827,000 קמ"ר ביבשת אמריקה.

לשתי מדינות נוספות - אלסקה והוואי - אין גבול יבשתי עם שאר 48 המדינות. אלסקה (Alaska) היא חצי אי ענק (1,518,000 קמ"ר) בצפון-מערב קנדה, על חופי אוקיינוס הקרח הצפוני (במקום בו מפריד מצר ברינג בין אמריקה הצפונית לבין רוסיה שביבשת אסיה). הוואי (Hawaii) היא קבוצת איים השוכנת הרחק במרחבי האוקיינוס השקט (Pacific Ocean), מערבה מן היבשת.

ארצות הברית היא מעצמת על, והיא בעלת חשיבות מכרעת בכלכלה, בביטחון וביחסי החוץ הבינלאומיים.

הר ראשמור הוא הר השוכן במדינת דקוטה הדרומית שבארצות הברית. ההר הוכרז על ידי שירות הפארקים הלאומיים של ארצות הברית כאנדרטה לאומית. האנדרטה, שנחצבה בהר, היא פסל גרניט מונומנטלי שהוקם על ידי הפסל גאטסון בורגלם. בהר יש פאונה עשירה הכוללת בין היתר את הקתרטס התרנגולי, דביבון מצוי, שונר מצוי וכדומה. הפלורה של ההר כוללת מגוון עצים ממחלקת המחטניים, שיחים, צמחי לוע הארי וכדומה. ההר כולו משתרע על פני שטח של 5.17 קילומטרים רבועים, והוא מתנשא לגובה של 1,745 מטרים מעל גובה פני הים. בורגלם בחר בהר ראשמור בזכות הרכבו הסלעי, הכולל גרניט וסלעים מותמרים עתיקים בני מיליארדי שנים. האנדרטה מייצגת את 150 השנים הראשונות בהיסטוריה של ארצות הברית, והיא בנויה מארבעה פסלי ראש (פרוטומות) גדולי ממדים של נשיאיה, שגובה כל אחד מהם הוא 18 מטרים: ג'ורג' וושינגטון, תומאס ג'פרסון, תאודור רוזוולט ואברהם לינקולן.

ההר הוא אתר תיירות פופולרי בארצות הברית, ובכל שנה מבקרים בו מיליוני תיירים. הוא זכה גם לאזכורים רבים בתרבות הפופולרית, בהם הסרט מסע בין כוכבים 5: הגבול האחרון והסרט מזימות בינלאומיות של אלפרד היצ'קוק, וכן חיקויים רבים בפארקי שעשועים ברחבי העולם.

פרסומת לקוקה-קולה משנות ה-90 של המאה ה-19.
פרסומת לקוקה-קולה משנות ה-90 של המאה ה-19.

פרסומת לקוקה-קולה משנות ה-90 של המאה ה-19. משקה הקוקה-קולה הומצא בג'ורג'יה שבארצות הברית על ידי רוקח בשם ג'ון פמברטון בשנת 1886, ובמקורו היה המשקה תרופה נגד כאבי בטן ובעיות בריאותיות אחרות. לאחר שטעם את המשקה החליט פמברטון לשווקו תחת השם "יין צרפתי קוקה של פמברטון" כ"מעורר המושלם לעצבים ולמרץ". לאחר מכן התחיל לפתח משקה לא-אלכוהולי, ושינה את שמו ל"קוקה-קולה". שיווק המשקה החדש החל ב-8 במאי 1886.

תצלום תקריב צבעוני של מנחם בגין
מנחם בגין

שידור אופרת הסבון האמריקנית דאלאס החל בישראל בשנת 1981, כשלוש שנים לאחר שהחל בארצות הברית. הסדרה זכתה לפופולריות עצומה, ושידורה בערוץ הראשון, שהיה אז הערוץ הטלוויזיה היחיד במדינה, הביא לאחוזי צפייה גבוהים ביותר. בעת ביקור שחקני הסדרה בארץ, ב-1982, סופר להם כי קיבוץ גינוסר שינה שוב ושוב את מועד אספת חבריו, כדי שזו לא תתקיים בעת שידור הסדרה. שיא הביקור היה במעון ראש הממשלה דאז, מנחם בגין, שקיבל את השחקנים בכבוד רב. הוא הצטלם עמם, כשהוא חובש כובע בוקרים, שהם העניקו לו, וביקש שיגלו לו איך תמשיך ותתפתח העלילה. בגין ביקש שיספרו לו מי ירה בדמות הגיבור, ג'יי אר. הוא הבטיח כי ישמור את הדבר בסוד, כשם ששמר את סודות המחתרות. השחקן סטיב קנאלי לחש על אזנו את התשובה, שהייתה ידועה מזה זמן רב ל-90 מיליון צופי טלוויזיה בארצות הברית. תשובה, שגם מנחם בגין יכול היה לדעת, אילו התקין על גג מעונו אנטנה, שקולטת את שידורי הטלוויזיה של ירדן.

הזמר בוב דילן והמשורר אלן גינסברג
הזמר בוב דילן והמשורר אלן גינסברג

ג'ורג' וושינגטון - ג'ון אדמס - תומאס ג'פרסון - ג'יימס מדיסון - ג'יימס מונרו - ג'ון קווינסי אדמס - אנדרו ג'קסון - מרטין ואן ביורן - ויליאם הנרי הריסון - ג'ון טיילר - ג'יימס פולק - זאכרי טיילור - מילרד פילמור - פרנקלין פירס - ג'יימס ביוקנן - אברהם לינקולן - אנדרו ג'ונסון - יוליסס סימפסון גרנט - רתרפורד הייז - ג'יימס גרפילד - צ'סטר ארתור - גרובר קליבלנד - בנג'מין הריסון - גרובר קליבלנד - ויליאם מקינלי - תאודור רוזוולט - ויליאם הווארד טאפט - וודרו וילסון - וורן הרדינג - קלווין קולידג' - הרברט הובר - פרנקלין דלאנו רוזוולט - הארי טרומן - דווייט אייזנהאואר - ג'ון פיצג'רלד קנדי - לינדון ג'ונסון - ריצ'רד ניקסון - ג'רלד פורד - ג'ימי קרטר - רונלד רייגן - ג'ורג' הרברט ווקר בוש - ביל קלינטון - ג'ורג' ווקר בוש - ברק אובמה - דונלד טראמפ - ג'ו ביידן

מאכלים ידועים ממטבח ארצות הברית
צ'אודר צדפות
צ'אודר צדפות

צ'אודר צדפותאנגלית: Clam chowder) הוא מרק המכיל ציר וצדפות. פרט לצדפות נהוג להוסיף למרק גם חתיכות תפוח אדמה ובצל המטוגן קלות בשומן. לא מקובל להוסיף למנה ירקות, אם כי רצועות גזר מוספות לעיתים, בעיקר לצורך קבלת צבע. כמו כן לעיתים מוסיפים פטרוזיליה או עלי דפנה לצורכי עיטור המנה והוספת טעם.

צ'אודר דגים בסגנון ניו אינגלנד, היא וריאציה על המרק המקורי, שלה מוסיפים כמות נכבדת של חלב או שמנת.


רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

מצאו ערכים לשיפור בנושא ארצות_הברית: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)