פורטל:רוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

רוקאנגלית: Rock) הוא ז'אנר מוזיקלי, אשר החל דרכו כהתפתחות של הרוק אנד רול בשנות השישים. להקות הרוק הרחיבו את המושג הצר של רוק'נרול, הוסיפו כלי מיתרים והחלו לחקור שיטות הקלטה חדשות וכן את האפשרויות הטמונות בסינתיסייזרים.

הרוק מבוסס על סולמות הבלוזסולמות הפנטטוניים), בהם מונמכים הצלילים השלישי והשביעי (ולעיתים גם החמישי) בחצי טון. במקור, הרוק היווה שילוב בין מוזיקה אמריקאית עממית (מוזיקת קאנטרי) למוזיקה אפרו-אמריקנית קצבית (בלוז); אך עם השנים הרוק התפצל לאין ספור כיוונים שונים ומשונים, שהתרחקו מסגנונות אלה מרחק רב, והושפעו גם מסגנונות אחרים לגמרי כמו מוזיקה קלאסית, פופ, ובשנים האחרונות אפילו היפ-הופ. זאת, מכיוון שלמעשה כל להקה שמשתמשת ב"שילוש הכלים המקודש" של הרוק (שמשמש גם בבלוז) – בס, תופים וגיטרה חשמלית – יכולה להגדיר את עצמה כלהקת רוק; והאפשרויות הטמונות בשילוב של שלושת הכלים הללו הן בלתי מוגבלות. לכן, בנקל אפשר למצוא רוק שקט ורוק רועש, רוק מהיר ורוק איטי, רוק שמח ורוק עצוב, רוק קולי ורוק כלי, שירי רוק קלילים ולעומתם מנגינות רוק כבדות ועמוקות. סגנון הרוק הוא כל כך מגוון, שלמעשה, הוא אינו סגנון אחד אלא קבוצה גדולה מאוד של סגנונות.

הוולווט אנדרגראונד (The Velvet Underground, מחתרת הקטיפה) היא להקת רוק אנד רול שפעלה בארצות הברית במחצית השנייה של שנות ה-60.

חברי הלהקה המקוריים הם לו ריד, ג'ון קייל, סטרלינג מוריסון ומורין טאקר. הוולווט אנדרגראונד נחשבת לאחת מהלהקות המשפיעות ביותר של העשור, על אף שבמהלך שנות קיומה לא זכתה להצלחה מסחרית. כמו כן, לשניים מחברי הלהקה, לו ריד וג'ון קייל, הייתה זו התחלתה של קריירה מוצלחת ומוערכת מאוד.

זו הייתה אחת מהלהקות הראשונות ששילבו אלמנטים ניסיוניים ואוונגרדיים במוזיקת פופ. חדשנותה התבטאה הן בצליל החדשני שיצרה, בנכונותם של חבריה ליצור מוזיקה מאתגרת ופורצת דרך ללא התחשבות בפוטנציאל המסחרי, או, לרוב, בהיעדרו של פוטנציאל כזה, ולא פחות מכך בתכנים בהם עסקו שיריה. משום כך היא נחשבת בעיני רבים ללהקה החשובה הראשונה של הרוק האלטרנטיבי.

בזמן שהתחלתי לנגן, רוב הגיטריסטים ניסו לחקות נגנים לבנים אחרים... אני רציתי לנגן כמו גיטריסט שחור.

צביקה פיק
צביקה פיק

בלהיט של צביקה פיק, "מוזיקה" ("מעלה מעלה"), תיארה מירית שם אור "שיר יפה", ככזה שנשמעים בו מפוחית פה, גיטרה אקוסטית, סקסופון, כינור, חליל, חצוצרה, תוף ותזמורת שלמה. אלא שבהקלטת שיר זה, כמו כל האלבום שזה שיר הנושא שלו, לא השתתפה תזמורת גדולה; השתתפו בו רק נגנים בודדים. גם לא נשמעו בו כלי הנגינה המוזכרים לעיל, לבד מהתופים; האלבום היה ציון דרך חדשני ובולט, בזמר העברי, לשימוש במוזיקה אלקטרונית, להשגת מגוון צלילים רחב, במעט כלים. חדשנות זו לא מתאימה למילות השיר "ימי האתמול יחזרו, אולי". ומעבר לכול, כתוב בשיר "נגן לי ברוך מנגינה יפה", אלא ששיר זה הוא שיר רוק אנד רול מובהק – לא שיר שמנוגן ברכות. בשיר נשמעים קולות רמים מאוד.

המאה ה-20:

המאה ה-21


ראו גם: קטגוריה:להקות רוק

להקות ואמנים בולטים

המאה ה-20

המאה ה-21


ראו גם: קטגוריה:להקות רוק ישראליות

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

מצאו ערכים לשיפור בנושא רוק: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוטבלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)