לדלג לתוכן

פורטל:תחבורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

תחבורה היא התנועה של אנשים וסחורות ממקום אחד למקום אחר. המילה תחבורה באה מהשורש "ח.ב.ר", שמשמעותו לקשר בין שני דברים.

לתחום יש כמה אספקטים שונים, או כמה תחומים שבהם הוא עוסק. באופן כללי, ניתן לחלק את התחבורה לארבעה נושאים. שלושה מהם מתקשרים ישירות למושג התחבורה, ואילו הנושא הרביעי מתייחס לקשר שבין האדם לאמצעי התחבורה השונים:

עגלה מאוסטרליה בעלת גלגלים מעץ.
עגלה מאוסטרליה בעלת גלגלים מעץ.

עגלה מאוסטרליה בעלת גלגלים מעץ. קודם להמצאת הגלגל היו גוררים משאות על משטחים, כשלצורך כך היו זקוקים לגייס מספר רב של אנשים. לאחר המצאת הגלגל, המתוארכת לסביבות האלף החמישי לפני הספירה, די היה באדם או בעל-חיים רתום אחד שיעשה את אותה העבודה.


TGV היא מערכת רכבות מהירות שפותחה בצרפת. הצלחת הקו הראשון של ה-TGV שנחנך בשנת 1981 בין פריז לליון הובילה לפיתוח מהיר של הרשת, וקווים חדשים נסללו לדרום המדינה, למערבה ולצפון-מזרחה. מדינות שכנות לצרפת שראו בהצלחת הרכבת המהירה, החלו אף הן לפתח רכבות מהירות דומות, כך בלגיה, איטליה ושווייץ. ה-TGV מחוברת לבלגיה, לגרמניה ולהולנד, באמצעות רשת רכבות ה-Thalys וקיים אף קשר עם הממלכה המאוחדת (אנגליה) ובלגיה דרך רכבות היורוסטאר (Eurostar).

רשת ה-TGV מחזיקה בשיא המהירות העולמי לרכבת על גלגלים ובשיא המהירות הממוצעת לרכבת נוסעים רגילה. בנסיעות רגילות מהירות ה-TGV היא עד 320 קמ"ש בזכות מסילות המתוכננות במיוחד למהירות גבוהה. במסילות אלה אין עיקולים חדים. לרכבת ה-TGV מנועים חשמליים, צירי גלגלים בעלי משקל נמוך, עיצוב מיוחד של קרונות ומערכת איתות בתוך תא הניהוג, המייתרת את הצורך של נהג הרכבת לנסות ולהבחין בסימנורים לאורך המסילה. כל אלה נועדו לאפשר נסיעה במהירות גבוהה.

מטוס בואינג 787-9 של חברת אל על הישראלית
מטוס בואינג 787-9 של חברת אל על הישראלית

מכיוון שמטוסי נוסעים יקרים מאוד לקנייה (כמאות מיליוני דולרים למטוס בודד), רובם מוחכרים לתקופות של בין 10 ל-30 שנה. מעט מאוד מהם שבים לשירות לאחר תום תקופת ההחכרה, מפני שהתפתחות טכנולוגיית של מטוסי הנוסעים מתפתחת מהר ועלויות התפעול גדלות ככל שהמטוס מתיישן. מטוסים רבים שסיימו את חייהם נמצאים באתר במדבר מוהאבי, המשמש כבית קברות למטוסים. חלקם מפורקים שם. רק מעטים מהם מאוכסנים שם זמנית, למשל תקופות של מיתון בתעשיית התעופה, או לקראת הצבתם במוזיאונים.

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • כאן אפשר למצוא ערימה של קצרמרים בתחום התחבורה שרק מחכים שירחיבו אותם.
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו מסגרת "ערכים דורשי שיפור".

מצאו ערכים לשיפור בנושא תחבורה: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)