לדלג לתוכן

טנטרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ציור הודי המתאר ארוחה על פי יסודות הטנטרה, סוף המאה ה-18

טנטרה היא השקפת עולם ודרך חיים שהתפתחה בהודו. בסנסקריט פירושה הוא "הרחבה". משמעות המונח הזה הוא: "אוסף של טכניקות משדות שונים המביאות להארה". המושג הזה מתייחס גם לתפיסת העולם הטנטרית, לפיה "הכול קשור בהכול". ריבוי הקשרים בין התופעות הסובבות אותנו ומערכת יחסי הגומלין ביניהם, יוצרים קשר מורכב בהרבה מהנראה לעין. ומתוך כך, "מרחיב" את גבולות הפרט אל מעבר לסביבתו המיידית. הטנטרה שמה דגש על הקשר בין הגוף לבין הנפש.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטנטרה צמחה בתת-היבשת ההודית. קיים קשר הדוק בין הטנטרה, היוגה והאיורוודה, אשר עושות שימוש בכלים וטכניקות משותפות. קיימת סברה הטוענת ששלושתן צמחו ממקור קדום ראשוני אחד.

הטנטרה השפיעה רבות על ההינדואיזם, והבודהיזם שצמח בצפון הודו, אך עם הזמן התפשטה ונפוצה בדרום-מזרח אסיה, הודו וטיבט וקיבלה פיתוחים מקומיים אשר לעיתים נושאים השפעות זן, טאואיזם ובודהיזם טיבטי.

החל מהמאה ה-6 התפתחה הטנטרה במסגרת ההינדואיזם. בתחילה הוא היה זרם סודי הידוע למתי מעט, אך עם הזמן הלך ונודע לציבור רחב יותר ויותר.

נאו-טנטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נאו-טנטרה, נאוטנטרה, נווה-טנטרה (בסנסקריט: नव, נווה משמעותה 'חדשה') או מיניות טנטרית, היא הפרשנות השגויה המודרנית והמערבית של הטנטרה הקשורה לתנועות וכתות דתיות חדשות. זה כולל גם ניו אייג' וגם פרשנויות מערביות מודרניות למין טנטרי מסורתי הינדי ובודהיסטי. חלק מתומכיו מתייחסים לטקסטים ועקרונות עתיקים ומסורתיים ורבים אחרים משתמשים בטנטרה כביטוי תופס ל"מיניות מקודשת/מודעת", ועשויים לשלב פרקטיקות לא שגרתיות ושנויות במחלוקת. בנוסף, לא כל המרכיבים של שיטות הטנטרה ההודיות משמשים בניאוטנטרה, במיוחד ההסתמכות על גורו.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת נמתחה על סדנאות הנאו-טנטרה המתקיימות בישראל. נטען כי בסדנאות אלה לא תמיד מתקיימת השגחה מספיקה מצד המורים על התנהגות המשתתפים, מה שהופך את הסדנה המערבת עירום ומיניות למרחב פרוץ בו יכולות להתקיים פגיעות מיניות. כמו כן, דווח על על לחץ חברתי להשתתף בפעילויות מיניות שונות אשר הביאו משתתפים לקחת חלק בסיטואציות מיניות מבלי שרצו בכך[1].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]