מארק קריין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
מארק קריין
Марк Григо́рьевич Крейн
לידה 3 באפריל 1907
קייב, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 באוקטובר 1989 (בגיל 82)
אודסה, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Марк Григо́рьевич Крейн עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי אנליזה פונקציונלית, אלגברה, פיזיקה מתמטית, תורת הפונקציות, משוואה אינטגרלית, התאוריה של משוואות דיפרנציאליות עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה 2nd Christian Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת אודסה (1929) עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט Nikolai Chebotaryov עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
  • אוניברסיטת אודסה (19291941)
  • Odesa State Academy of Civil Engineering and Architecture (19541976)
  • האוניברסיטה הלאומית קריבי ריה (19521954)
  • האקדמיה הלאומית למדעים של אוקראינה (19441952)
  • Samara State Technical University (19411944)
  • National University «Odesa Maritime Academy» (19441954)
  • Institute of Physical Chemistry (1978) עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט Vitold Shmulyan, Mikhail Lazarevich Brodsky, Frida Aronovna Neimark, Petr Dmitrievich Kalafati, Yurii Aleksandrovich Palant, Yurii Pavlovich Ginzburg, Iosif Semenovich Iokhvidov, Sh. N. Saakyan, Miron B. Bekker, Yurii L'vovich Shmulian, Konstantin Rodionovich Kovalenko, Esfir Iosgershevna Goldengershel, Iosif Yakovlevich Chertkov, Levon Mikayelyan, דוד מילמן, Sergei Antonovich Orlov, Ilya Matveevich Spitkovsky, Igor Evgenievich Ovcharenko, Vladimir Artashesovich Yavryan, Frik Emilevich Melik-Adamyan, D. L. Kucher, David Kotelyanskiĭ, Mikhail Samoilovich Brodskii, Israel Markovich Glazman, Iosif Veniaminovich Svirskii, Mark Aronovich Rutman, Leonid Solomonovich Dashnits, Mark Krasnosel'skii, Vadym Adamyan, ישראל גוכברג, Yury Berezansky, Grigorii Markovich Finkelshtein, Vladimir Potapov, Israel Samoilovich Kats, Lev Aronovich Sakhnovich, Polina Grigorievna Rekhtman, Arnold Petrovich Shvartsman, Vera Gantmacher, Mark Naimark, Grigorii Yakovlevich Lyubarskii, Avraam Wilgelmovich Shtraus, Mikhail Samuilovich Livsic, S. M. Mkhitaryan, Adolf Abramovich Nudelman, V. G. Sizov, Gennady Gubreyev, Alexandr Kostyukov, Polina Arnoldovna Shvartsman, Hennadiy Popov עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מארק קרייןרוסית: Марк Григо́рьевич Крейн‏; נולד ב-3 באפריל 1907, קייב - 17 באוקטובר 1989, אודסה) היה מתמטיקאי סובייטי ממוצא יהודי שפעל באוקראינה הסובייטית.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מארק קריין נולד בשנת 1907 בקייב למשפחה יהודית. למשפחה היה עסק בתחום עיבוד עצים. בתקופת ברית המועצות אב של קיין היה מנהל מפעל שהוקם על בסיס העסק המשפחתי.

מארק קריין סיים לימודי מתמטיקה באוניברסיטת אודסה. בגיל 26 הוא מונה לפרופסור וראש קתדרה באוניברסיטה בה למד. בסוף שנות ה-30 של המאה ה-20 הוא פרסם מחקר בתחום מטריצות שביצע ביחד עם פליקס גנטמכר.

בשנת 1940 קריין עבר לקייב ועבד במכון למחקר של אקדמיה למדעים של ברית המועצות. לאחר מלחמת העולם השנייה קריין לא התקבל בחזרה לעבודה באוניבריסטת אודסה בגלל מוצאו היהודי. מספר שנים הוא היה מלמד במסודות להשכלה גבוהה אחרים בעיר ובקריבי ריה. החל משנת 1954 הוא היה מלמד באקדמיה להנדסת בניין ואדריכלות באודסה. הוא מונה לראש קתדרה למכניקה תיאורטית וכהן בתפקיד זה עד שסיים את הקריירה ופרש לגמלאות.

בשנת 1940 ביחד עם תלמידו דוד מילמן הוא הוכיח משפט קריין-מילמן ועם ויטולד שמוליאן משפט קריין-סמוליאן. בשנת 1950 פרסם יחד עם שמחה זוכוביצקי מאמר על בעיית הקירוב של צ'בישב במרחבי בנך והילברט.

במשך קריירה המדעית קריין הנחה מעל ל-60 עבודות תואר שלישי. החל משנת 1966 הוא פרסם מספר עבודות ביחד עם ישראל גוכברג תחת שם עט GoKra.

בשנת 1978 קריין הונעקה פרמיית על שם קרילוב של של אוקראינה הסובייטית ובשנת 1982 פרס וולף.

קריין נפטר בשנת 1964 ונטמן באודסה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מארק קריין בוויקישיתוף