לדלג לתוכן

סימטריה סיבובית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לטריסקל המופיע על דגל האי מאן סימטריה סיבובית, כיוון שהוא נראה זהה בשליש סיבוב שלם (120 מעלות) סביב מרכזו. מכיוון שהוא נראה זהה בשלוש אוריינטציות, הסימטריה הסיבובית שלו משולשת.

סימטריה סיבובית, הידועה גם כסימטריה רדיאלית בגאומטריה, היא התכונה שיש לצורה כשהיא נראית זהה לאחר סיבוב חלקי כלשהו. מידת הסימטריה הסיבובית של אובייקט היא מספר האוריינטציות שבהן הוא נראה זהה.

אובייקטים גאומטריים מסוימים הם סימטריים כשהם מסובבים בזוויות מסוימות, כגון ריבועים המסובבים ב-90 מעלות. אולם העצמים הגאומטריים היחידים שהם סימטריים באופן סיבובי מלא בכל זווית הם כדורים, עיגולים וספרואידים אחרים.[1][2][3]

טיפול פורמלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן פורמלי הסימטריה הסיבובית היא סימטריה ביחס לחלק מהסיבובים או לכל הסיבובים במרחב האוקלידי ה-n ממדי. סיבובים הם איזומטריות ישירות, כלומר איזומטריות שומרות על אוריינטציה. לכן, חבורת הסימטריה של הסימטריה הסיבובית היא תת-קבוצה של E +(n) (ראה חבורה אוקלידית (אנ')).

במקרה של סימטריה סיבובית ביחס לנקודה כלשהי, ניתן לבחור בנקודה זו כראשית הצירים. בחירה זו מאפשרת ניתוח פשוט יותר של תכונות הסימטריה של המערכת. סיבובים אלה יוצרים את החבורה האורתוגונלית המיוחדת SO(n), קבוצת המטריצות האורתוגונליות n × n עם דטרמיננטה 1. עבור n = 3 זו חבורת הסיבוב (3)SO.

חוקי הפיזיקה הם אינווריאנטים לטרנספורמציות SO(3) אם הם אינם מבחינים בין כיוונים שונים במרחב. בגלל משפט נתר, הסימטריה הסיבובית של מערכת פיזיקלית שקולה לחוק שימור התנע הזוויתי.

סימטריה סיבובית בדידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סימטריה סיבובית מסדר n, הנקראת גם סימטריה סיבובית בדידה מסדר n, ביחס לנקודה מסוימת (בשני ממדים) או לציר (בשלושה ממדים) פירושה שסיבוב בזווית של (180°, 120°, 90°, 72°, 60° וכו') אינו משנה את האובייקט. סימטריה סיבובית מסדר 1 אינה נחשבת סימטריה, היות שכל האובייקטים נראים זהים לאחר סיבוב של 360°.

הסימון של סימטריה סיבובית מסדר n הוא Cn. חבורת הסימטריה בפועל מוגדרת על ידי ציר הסימטריה, והערך של n. לכל ציר סימטריה, חבורת הסימטריה איזומורפית ל חבורה הציקלית מסדר n, ‏Zn .

התחום היסודי הוא גזרה של .

דוגמאות ללא סימטריית שיקוף נוספת:

Cn היא חבורת הסיבוב של מצולע משוכלל בעל n-צלעות בשני ממדים, ושל פירמידה ישרה בת n-פאות בתלת-ממד.

מדחף הוא אובייקט תלת־ממדי עם סימטריה סיבובית אך ללא סימטרית שיקוף .

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקטל מטוטלת כפולה

תמרור מעגל תנועה


סמל חגיגות ה-200 של ארצות הברית


מצב הפתיחה במשחק shogi

קרנות משולבות[4]

צירי סימטריה מרובים דרך אותה נקודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות מספר אפשרויות לסימטריה בדידה, הכוללת מספר צירי סימטריה דרך אותה נקודה:

במקרה של הפאונים המשוכללים, הצירים הכפולים נמצאים דרך נקודות האמצע של קצוות מנוגדים, ומספרם הוא מחצית ממספר הקצוות. הצירים האחרים עוברים דרך קודקודים מנוגדים ודרך מרכזיהן של פאות מנוגדות, למעט במקרה של הטטראדר, כאשר כל אחד מארבעת הצירים מחבר קודקוד ומרכז הפאה הנגדית.

סימטריה סיבובית ביחס לכל זווית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סימטריה סיבובית ביחס לכל זווית היא, בשני ממדים, סימטריה מעגלית.

בתלת־ממד נוכל להבחין בין סימטריה גלילית וסימטריה כדורית. בסימטריה גלילית אין תלות בזווית - בייצוג של קואורדינטות גליליות. סופגניה (טורוס) או חרוט הם דוגמאות לגופים בעלי סימטריה גלילית. בסימטריה כדורית, אין תלוית בזוויות ו - בייצוג של קואורדינטות כדוריות, . דוגמה לגוף בעל סימטריה כדורית (בקירוב) הוא כדור הארץ (בהתייחס לצפיפות ותכונות פיזיקליות וכימיות אחרות).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Rotational symmetry of Weingarten spheres in homogeneous three-manifolds. By Jos ́e A. G ́alvez, Pablo Mira
  2. ^ Topological Bound States in the Continuum in Arrays of Dielectric Spheres. By Dmitrii N. Maksimov, LV Kirensky Institute of Physics, Krasnoyarsk, Russia
  3. ^ Hermann Weyl, Symmetry, Reprint edition, Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 2016-10-04, ISBN 978-0-691-17325-2. (בenglish)
  4. ^ Nielsen, Karl Martin (1974). "Raskstydning af Snoldelev-Indskriften" (PDF). Danske Studier (בדנית). Copenhagen: Akademisk Forlag: 132–135. ISSN 0106-4525. נבדק ב-8 ביולי 2011. {{cite journal}}: (עזרה)