פורטל:חינוך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חינוך הוא שם כולל לתהליכים ולמצבים המביאים את האדם לידי פיתוח של תכונות, ערכים, ידע ומיומנויות. תהליכים ומצבים אלה יכולים להיווצר על ידי גורם חיצוני כדוגמת בית ספר, הורה, מקום עבודה או הסביבה בה חי האדם. לחלופין יכולים הם להיווצר על ידי האדם עצמו. לרוב, כאשר החינוך מכוון על ידי גורם חיצוני לאדם, מטרתו היא לעצב את האדם בקווים הרצויים לגורם החיצוני. לדוגמה, מטרתן של רוב מערכות החינוך הממוסדות היא להתאים את האדם לחיים בחברה, כלומר להקנות לו ידע, ולעצב את התנהגותו כך שיוכל לתפקד כמקובל באותה חברה. מטרת החינוך, אם זו מוגדרת, נקבעת לרוב על ידי הגורם היוצר את התהליכים והמצבים המעצבים את האדם. בשל כך במהלך השנים הוגדרו ברחבי העולם מטרות רבות ושונות לחינוך.

בני נוער מניפים את דגל ישראל בטרבלינקה, פולין.

מסע בני נוער לפולין הוא מן האירועים המרכזיים במערכת החינוך בישראל סביב הוראת השואה. המסעות לפולין הפכו לאחת התופעות החשובות בעיצובו של זיכרון השואה בסוף המאה ה-20. סביב המסעות התפתח דיון ציבורי ואקדמי נרחב, והוא חלק בלתי נפרד מהדיון על הוראת השואה ומקומה במערכת החינוך, דיון שהוא עצמו חלק מדיון רחב עוד יותר, על עיצוב זכר השואה בחברה הישראלית בכלל.

המסעות נערכים למעשה לאורך כל השנה. בשבוע שבו חל יום הזיכרון לשואה ולגבורה, נערך מצעד החיים, ששיאו בטקס במחנה ההשמדה אושוויץ ביום הזיכרון עצמו. בטקס משתתפים בני נוער מישראל ומהתפוצות, בליווי נציגי צה"ל ונציגים רשמיים של מדינת ישראל.

לצד משלחות של בני נוער, יוצאות לפולין מדי שנה גם משלחות מטעם צה"ל ("עדים במדים") וכן משלחות סטודנטים.


סגן נשיא ארצות הברית לשעבר דן קווייל
סגן נשיא ארצות הברית לשעבר דן קווייל

דן קווייל היה סגן נשיא ארצות הברית תחת הנשיא ג'ורג' הרברט ווקר בוש (1989-1993). התבטאויותיו בנושאים שונים וטעויותיו הרבות הפכו אותו למושא לעג בעיני התקשורת. אחד מהמקרים הללו אירע ביוני 1992, כאשר ביקר בבית ספר יסודי בטרנטון, בירת ניו ג'רזי. במהלך הביקור נערכה תחרות איות ותלמיד בשם ויליאם פיגרואה התבקש לאיית תפוח אדמה ("potato"). לאחר שפיגרואה איית את המילה באופן נכון, פנה סגן הנשיא אל הלוח, העיר לתלמיד על איות מוטעה ואף הוסיף את האות "e" בסוף המילה ובכך איית את המילה הפשוטה יחסית, באופן מוטעה. האירוע גרר סערה תקשורתית גדולה בארצות הברית וארצות אחרות. קווייל אף קיבל בעקבות זאת את פרס איג נובל לשנת 1991 על "הצלחתו להדגים, בצורה טובה יותר מכל אדם אחר, את הצורך בחינוך למדעים".


בניין הגימנסיה הרצליה ברחוב הרצל בתל אביב הקטנה.
בניין הגימנסיה הרצליה ברחוב הרצל בתל אביב הקטנה.

רעיון הקמת "גימנסיה עברית" הועלה על ידי מנחם אוסישקין, ד"ר פישר (שינקין) וד"ר בן ציון מוסינזון. הניסיון המעשי הראשון להקים גימנסיה עברית בארץ ישראל היה של ד"ר יהודה לייב מטמון-כהן ואשתו פניה, אשר בשנת 1905 הקימו ביפו בית ספר פרטי בשני חדרים בדירתם. בשנת 1909 הועברה הגימנסיה לרחוב הרצל בתל אביב הקטנה ונקראה על שם בנימין זאב הרצל, וכך זכתה לשם בו היא מוכרת כיום הגימנסיה העברית "הרצליה".


בתי ספר: בית הספר החקלאי כדורי - בית הספר הריאלי - הגימנסיה העברית הרצליה - בית הספר למל - מקווה ישראל - שבח-מופת - איטון

רשתות חינוך: רשת מורשה - תל"י - אורט - אמי"ת צביה - ישיבות בני עקיבא - דרור בתי חינוך - עמל

אוניברסיטאות ומכללות:

מושגים בתנועות הנוער: הדרכהמתודיקהקבוצהמדריךחניךפעולהמערך פעולותתנועת בוגריםרכזגיבושהנהגת נוערקורס הדרכה

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • כאן אפשר למצוא ערימה של קצרמרים בתחום החינוך שרק מחכים שירחיבו אותם.
  • מה שווים דף בקשת ערך ודף בקשת תמונות ואיורים אם לא מתייחסים אליהם?
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו מסגרת "ערכים דורשי שיפור".

מצאו ערכים לשיפור בנושא חינוך: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)