פורטל:מזון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

מזון הוא חומר, הנצרך על ידי יצורים חיים על מנת לספק אנרגיה וחומרי צריכה אחרים (כגון חלבונים, מלחים, ויטמינים וכולי). נוזלים המשמשים למטרה זו נקראים משקה, אולם גם אלה נכנסים תחת ההגדרה של מזון.

בדרך כלל, מזונם של בני האדם מופק בחקלאות, בחווה כאשר מדובר באוכל מן החי או בשדה (מטע, גינה, בוסתן וכולי) כאשר מדובר באוכל מן הצומח. מזון המופק מבעלי חיים נעשה גם באמצעות דיג וציד.

מזונות מסוימים נצרכים בצורתם הגולמית ללא הכנה, ומזונות אחרים עוברים לפני הצריכה תהליך של הכנה מטעמים בטיחותיים או לשם שיפור הטעם. תהליך ההכנה יכול לכלול שטיפה, חיתוך, הוספה של מרכיבי מזון אחרים (כדוגמת תבלינים), ערבוב, חימום, קירור, בישול וכו'. בבתים נעשה לרוב תהליך הכנת המזון בחדר מיוחד המיועד למטרה זו, מטבח. מטרתו של תהליך הכנת המזון הוא לשפר את הטעם או המראה של המזון או לעזור בשימורו.

קוביות שוקולד
קוביות שוקולד

שוקולד הוא ממתק העשוי מזרעים מותססים, קלויים וטחונים של עץ הקקאו הטרופי. השוקולד הוא שילוב של מוצקי קקאו וחומצת שומן (חמאת קקאו). הוא בדרך כלל ממותק עם סוכר ומרכיבים נוספים ומיוצר כחפיסות שוקולד או כמשקה הנקרא שוקו. השוקולד גורם לשחרור אנדורפינים במוח, ועל ידי כך משרה תחושה טובה, ויש אף האומרים, ממכר.

ישנם שלושה זנים של עצי קקאו אשר בפוליהם משתמשים לצורך הכנת שוקולד. היקר, המבוקש והנדיר ביותר הוא הקריולו, המשמש כ־10% מתעשיית השוקולד. לפולים של עץ זה טעם מריר פחות וארומטי יותר מאשר שאר פולי הקקאו. פורסטרו הוא הזן הפורה ביותר, בו משתמשים ב־80% מתעשיית השוקולד, ואילו ה־10% הנותרים הם מזן המכונה טריניטריו שהוא הכלאה של שני הזנים האחרים.

שוקולד שאינו מיוצר כחפיסות, מופק לעיתים בצורה של פסלים קטנים (בדרך כלל של חיות או אנשים).

בנוסף, שוקולד הוא מרכיב נפוץ בגלידות, בעוגיות, בעוגות ובקינוחים אחרים. מקור המילה שוקולד הוא בשפת נאוואטל של האצטקים, אשר הפיקו מהזרעים משקה שאותו כינו "שוקולטל" (xocolātl). שף-קונדיטור המייצר שוקולד ניקרא "שוקולטייר".


חקלאים אוספים מלח בישול בשדות מלח בתאילנד.
חקלאים אוספים מלח בישול בשדות מלח בתאילנד.

חקלאים אוספים מלח בשדות מלח בתאילנד. המלח משמש הן לתיבול מזון והן בתהליכי ההכנה והשימור שלו. ברומא העתיקה היו ניתנים שקי מלח כמענק לחיילים, מענק שנקרא בלטינית salarium, מלשון Sal (מלח), ומכך נגזרה המילה משכורת במספר שפות אירופיות.

שולחן ערוך
שולחן ערוך
חקלאות
חקלאות
מזונות עשירים בפחמימות מורכבות
מזונות עשירים בפחמימות מורכבות
פחמימות - חלבונים - שומנים - מינרלים - ויטמינים
תמונה צבעונית של סיר חמין מוכן.
סיר חמין.

אחד מסמני התרבות היהודית הוא מאכלי החגים והמועדים. מאכל השבת הנפוץ ביותר בין היהודים הוא החמין. אכילת חמין מאפשרת ליהודים גם לקבל ארוחה חמה בשבת, וגם לשמור על הציווי מספר שמות ל"ה, ”לֹא-תְבַעֲרוּ אֵשׁ, בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם, בְּיוֹם, הַשַּׁבָּת”. החמין מתבשל במהלך השבת על אש שהוצתה לפני כניסת השבת. היהדות קראית ודת השומרונים גם כן דוגלות בשמירה על ציווי זה. אך הן מפרשות אותו באופן מחמיר יותר – באופן שאוסר אכילת חמין בשבת. ליהודים הקראים יש מאכלים מסורתיים משלהם לשבת, כמו טגרינס, אשר נאכלים צוננים.

הָא לַחְמָא עַנְיָא דִי אֲכָלוּ אַבְהָתָנָא בְּאַרְעָא דְמִצְרָיִם. כָּל דִכְפִין יֵיתֵי וְיֵיכֹל, כָּל דִצְרִיךְ יֵיתֵי וְיִפְסַח. הָשַׁתָּא הָכָא, לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל. הָשַׁתָּא עַבְדֵי, לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּנֵי חוֹרִין.

להלן קטגוריות המשנה שתחת קטגוריית המזון בוויקיפדיה:

מטבח
מטבח
קייזרשמרן
קייזרשמרן

קייזרשמרןגרמנית: Kaiserschmarrn, בתרגום חופשי: סמרטוטי הקיסר) הוא שמה של מנת קינוח מן המטבח האוסטרי.

קייזרשמרן מכינים מקרעי פנקייק עבה, המורכב מקמח ביצים וחלב, ומטוגן בחמאה ליצירת חביתיה אוורירית. לעיתים מוסיפים לתערובת הבסיס גם צימוקים אגוזים, או חתיכות פרי. לאחר הטיגון ובטרם ההגשה נהוג לבזוק על המנה אבקת סוכר. לצד המנה נהוג להגיש רוטב סמיך העשוי משזיפים מבושלים בסוכר.
מחית תפוחי אדמה

מחית תפוחי אדמה היא אחת הדרכים הנפוצות ביותר להגשת תפוחי אדמה ומקובלת כתוספת למנות בשריות.

מחית תפוחי אדמה מופקת ממעיכת תפוחי אדמה מבושלים בלי קליפתם. לעיתים מוספים למחית תפוחי אדמה מרכיבים אחרים, כמו חלב, שמנת, חמאה, שמן צמחי, שום, גבינה, קוביות קותל חזיר או שמנת חמוצה.
בראוניז
בראוניז

בְּרָאוּנִיז או חוּמִיּוֹתאנגלית: Brownies, "בראון" באנגלית - "חום") הן סוג של עוגות שוקולד הקרויות על שם צבען החום.

העוגיות מהוות למעשה קוביות שנחתכו מעוגת שוקולד נמוכה מאוד הממולאת לעיתים קרובות באגוזים (בעיקר, אגוזי מלך), ולפעמים בפצפוצי שוקולד או חמאת בוטנים. בלילת העוגה סמיכה מאוד בגלל כמויות קמח, שומן ושוקולד גדולות לעומת הביצים. יש המצפים את הבראוניז בציפוי שוקולד.

בארצות הברית, מולדת הבראוניז, נוהגים להגיש את החומיות עם גלידה או קצפת.
כרוב כבוש
כרוב כבוש

כרוב כבוש או כרוב חמוץ הוא כרוב קצוץ אשר מותסס באמצעות חיידקי תסיסה לקטית, היוצרים חומצה לקטית שתורמת לטעם החמוץ של המאכל.

כרוב כבוש הוא מאכל אופייני למטבח הגרמני, והוא מוגש כתוספת לנקניקייה או לשניצל.
בנטו
בנטו
אקיבנטו אופייני לתחנות הרכבת בטוקיו
אקיבנטו אופייני לתחנות הרכבת בטוקיו
בנטו
בנטו

ארוחת בֶנטוֹיפנית: 弁当, מוכרת בישראל בשם או-בנטו) היא ארוחת טייק אוויי לסועד יחיד המקובלת במטבח היפני. בנטו היא ארוחה ביתית ארוזה בקופסה קומפקטית בצורה המנצלת את חלל הפנים של הקופסה, ולא פחות חשוב מכך, מעוצבת בצורה ייחודית.

קופסת הבנטו מחולקת לתאים כשבכל תא יש מרכיב אחר ויחד כל המרכיבים בונים ארוחה שלמה שאמורה להכיל מרכיבים שונים ומזינים שיהוו ארוחה משביעה עבור הסועד.

ארוחת בנטו מסורתית כוללת אורז, טופו או חלבון מהצומח כמו אדממה, או דג או בשר וירקות חמוצים או מבושלים.

ארוחות בנטו מסורתית מורכבת מארבע עשיריות אורז, שלוש עשירית של דג או בשר, שתי עשיריות של ירקות ועשירית בודדת של חמוצים או קינוח, אך הכללים אינם קשיחים:

  • צ'וקה בנטו (中華弁当) הוא בנטו המבוסס על תפריט סיני וכולל מתאבנים וחטיפים.
  • קמאמשי בנטו (釜飯弁当) נמכר בתחנות רכבת בחבל נאגנו, הוא מבושל בכלי חרס הנחשב למזכרת.
  • מקונואוּצ'י בנטו (幕の内弁当) הוא ארוחת בנטו מסורתית.
  • נוֹריבן (海苔弁) הוא הסוג הפשוט ביותר של בנטו ובו אורז עם אצות נורי ברוטב סויה.
  • סאקה בנטו (鮭弁当) הוא בנטו פשוט שהמנה העיקרית בו היא סלמון בגריל.
  • שידאשי בנטו (仕出し弁当) הוא בנטו המוכן במסעדה ומועבר לסועדים בשעת הצהריים, וכולל את המרכיבים המסורתיים של הארוחה.
  • סושיזומה (鮨詰め) כשמו מכיל סושי.
  • הייאבן (早弁 - "בנטו מוקדם") הוא ארוחת בנטו הנאכלת לפני ארוחת צהריים ובנוסף לה.
  • הוקַבן (ホカ弁) הוא בנטו הנקנה ברשת הנקראת בשם זה.
  • רייטו מיקַן (冷凍ミカン) הוא מנדרינה קפואה, שנמכרת לעיתים קרובות בתחנות רכבת.
  • הינומארו בנטו (日の丸弁当) הוא בנטו פשוט הכולל אורז לבן ו"אומה", חמוצים בצבע אדום במרכזו. בנטו זה היה נפוץ בעת מלחמת העולם השנייה, הן בשל המחסור הכלכלי והן בשל דמיונו לדגל יפן ("הינומארו").
ביצת מאה השנים חתוכה לשני חצאים
ביצת מאה השנים חתוכה לשני חצאים
ביצת מאה השנים או ביצת אלף השנים (בסינית: 皮蛋 , פין יין- Pídàn),היא מעדן סיני שנעשה על ידי שימור ביצי ברווז, תרנגולת או שליו בתערובת של טיט, אפר, מלח, סיד וקליפות של גרגרי אורז במשך מספר שבועות או מספר חודשים, שבסיומם, הביצה מוכנה. בסיום התהליך החלמון הופך לירוק כהה אפרפר ומרקמו דחוס וקרמי, החלבון הופך למרקם דמוי ג'לי וצבעו חום כהה ושקוף. טעמה של הביצה עמוק ומלוח והיא נאכלת כשהיא חתוכה לפלחים או משמשת לתיבול מאכלים סינים שונים כמו למשל דייסת אורז
בריוש
בריוש

בְּרִיּוֹשׁ (בצרפתית: Brioche) הוא מאפה מהמטבח הצרפתי עשוי מבצק שמרים עשיר במיוחד, שתכולת הביצים והחמאה הגבוהה שבו מעניקה לו פנים רך ואוורירי.

לבריוש קרום כהה, מוזהב ומבריק מהברשת ביצים או לעיתים ביצים בתוספת חלמונים. ניתן לאפות אותו כלחם או כמאפה אישי. כיום יש הממלאים אותו במילויים שונים, מתוקים או מלוחים.
נזיד שעועית שחורה מהמטבח המקסיקני
נזיד שעועית שחורה מהמטבח המקסיקני

נזיד הוא מאכל העשוי מבשר (בשר בקר או בשר עוף) או מאכלי ים וירקות (בעיקר תפוחי אדמה או שעועית) המבושלים ברוטב או בציר.

הנזיד היה המאכל המקובל על מרבית האוכלוסייה החל מהעת העתיקה ובעיקר בימי הביניים, בשל צורת הבישול המקובלת - בסיר המכיל את הנוזלים ומוצרי המזון שבושל מעל אש פתוחה. ככלל הנזיד סמיך יותר ממרק, ודליל יותר מקסרול (מעין פשטידת ירקות לחה). הנזיד מהווה לרוב מנה עיקרית, ולא מנה ראשונה או תוספת למנה עיקרית. בניגוד למרק, הנזיד יכול להיות מבושל הן על גבי הכיריים והן בתוך תנור אפייה (בעוד שהקסרול מוכן תמיד בתנור אפייה, והמרק תמיד מבושל על גבי הכיריים).

טיגון
טיגון
הקפצה
הקפצה
מסעדה הינה בית אוכל, מוסד המוכר מזון מוכן ומשקאות לצריכת הפוקדים אותו. מסעדות רבות הן גם מקום מפגש ובילוי.
מסעדה במוזיאון ד'אורסי בפריז.
מסעדה במוזיאון ד'אורסי בפריז.

מסעדה יכולה להיות מוסד עצמאי או חלק ממכלול גדול יותר, כמו בית מלון. המבחר המוגש במסעדה רשום לרוב על-גבי לוח או בתפריט המסעדה.


רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • כאן וכאן אפשר למצוא ערימה של קצרמרים בתחום המזון והמשקאות שרק מחכים שירחיבו אותם.
  • מה שווה דף בקשת ערך אם לא מתייחסים אליו?
  • כאן תוכלו למצוא ערכים יתומים בנושא מזון ומסעדות וכאן שפים יתומים. אנא עיזרו לנו למצוא להם ערכים מאמצים.
  • מתקפת איכות בנושא מזון, הסתיימה, אך עדיין אפשר להמשיך לתרום בנושא!
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו מסגרת "ערכים מבוקשים ודורשי שיפור".
  • בית השיטה - יש ערכים, בהן ערכים בנושא מזון, שחייבים להיות בכל אנציקלופדיה שמכבדת את עצמה. עזרו לנו לכתוב את כולם, בצורה שיטתית.

מצאו ערכים לשיפור בנושא מזון: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)