פורטל:רוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

רוקאנגלית: Rock) הוא ז'אנר מוזיקלי, אשר החל דרכו כהתפתחות של הרוק אנד רול בשנות השישים. להקות הרוק הרחיבו את המושג הצר של רוק'נרול, הוסיפו כלי מיתרים והחלו לחקור שיטות הקלטה חדשות וכן את האפשרויות הטמונות בסינתיסייזרים.

הרוק מבוסס על סולמות הבלוזסולמות הפנטטוניים), בהם מונמכים הצלילים השלישי והשביעי (ולעיתים גם החמישי) בחצי טון. במקור, הרוק היווה שילוב בין מוזיקה אמריקאית עממית (מוזיקת קאנטרי) למוזיקה אפרו-אמריקנית קצבית (בלוז); אך עם השנים הרוק התפצל לאין ספור כיוונים שונים ומשונים, שהתרחקו מסגנונות אלה מרחק רב, והושפעו גם מסגנונות אחרים לגמרי כמו מוזיקה קלאסית, פופ, ובשנים האחרונות אפילו היפ-הופ. זאת, מכיוון שלמעשה כל להקה שמשתמשת ב"שילוש הכלים המקודש" של הרוק (שמשמש גם בבלוז) – בס, תופים וגיטרה חשמלית – יכולה להגדיר את עצמה כלהקת רוק; והאפשרויות הטמונות בשילוב של שלושת הכלים הללו הן בלתי מוגבלות. לכן, בנקל אפשר למצוא רוק שקט ורוק רועש, רוק מהיר ורוק איטי, רוק שמח ורוק עצוב, רוק קולי ורוק כלי, שירי רוק קלילים ולעומתם מנגינות רוק כבדות ועמוקות. סגנון הרוק הוא כל כך מגוון, שלמעשה, הוא אינו סגנון אחד אלא קבוצה גדולה מאוד של סגנונות.

ניל יאנגאנגלית: Neil Young; נולד ב-12 בנובמבר 1945) הוא מוזיקאי קנדי הנחשב אחד מזמרי הרוק החשובים בכל הזמנים.

הקריירה המוזיקלית שלו, לכל אורכה, מתאפיינת בניסיונות ובשינויים סגנוניים בלתי-מתפשרים, אולם להיטיו הזכורים ביותר בדרך כלל מיוחסים לשני סגנונות: מוזיקת פולק ומוזיקת קאנטרי ("Heart of Gold", "Old Man", "Harvest Moon) ורוק ("Cinnamon Girl", Like A Hurricane", "Hey Hey My My", "Keep On Rockin' in the Free World") ביחד עם להקת הליווי שלו Crazy Horse.

יאנג, הידוע בקולו הגבוה, כותב ומלחין בעצמו את כל שיריו ומנגן בגיטרה, פסנתר ומפוחית. היכל התהילה של הרוק אנד רול ציין כי "ניל יאנג הוא מהיוצרים המשפיעים ביותר של עולם המוזיקה הפופולרית." בין היתר, הוא נחשב לנביא הצליל של הגראנג'.

מוזיקה היתה הדרך שלי לגרום לאנשים לא להסתכל דרכי ומסביבי. רציתי שהם יבחינו בי כשאני בסביבה.

ברוס ספרינגסטין, בריאיון
קליף ריצ'רד
קליף ריצ'רד

זמר הרוק, קליף ריצ'רד (בתמונה), זכה לפופולריות רבה בישראל של תחילת שנות ה-60, ואף הגיע אליה להופעות. זאת למרות שהיה כעס עליו מצד מעריצי אלביס פרסלי, שראו בריצ׳רד חקיין, ותו לא. מספר עשורים מאוחר יותר, ריצ׳רד הפתיע את הציבור בכנותו, והצהיר ברורות, ״איני רוצה לדבר בראיונות על החלק הראשון של הקריירה שלי, כי הוא היה חיקוי של אלביס פרסלי״. למעשה, ריצ׳רד לא היה יוצא דופן בזמר הבריטי שבין מלחמת העולם השנייה לבין יציאת האלבום הראשון של הביטלס, בשנת 1963. הרבה זמרים בריטיים היו אז חקיינים של האמריקנים. לדוגמה, מאט מונרו (Matt Monro) היה חקיין של פרנק סינטרה.

המאה ה-20:

המאה ה-21


ראו גם: קטגוריה:להקות רוק

להקות ואמנים בולטים

המאה ה-20

המאה ה-21


ראו גם: קטגוריה:להקות רוק ישראליות

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

מצאו ערכים לשיפור בנושא רוק: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוטבלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)