לדלג לתוכן

שיחת משתמש:Meteratz

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 6 ימים מאת HaShumai בנושא קישורים חיצוניים
If you can't read Hebrew, click here. עברית | العربية | English | русский | español | italiano
שלום Meteratz, וברוך בואך לוויקיפדיה העברית!
כדי לסייע לך להצטרף לקהילת הכותבים והכותבות בוויקיפדיה, באפשרותך:
לסיוע נוסף
דפי עזרה
קבלת ייעוץ
עקרונות וקווים מנחים
כללי התנהגות בדפי שיחה

בברכה, David.r.1929 - שיחה 12:46, 14 בפברואר 2024 (IST)תגובה

טנטון[עריכת קוד מקור]

שלום,
תודה על תרומתך לערך.
נא לשים לב שלפי ויקיפדיה:ביבליוגרפיה#דירוג עדיפות מקורות מדעיים§12, הכתבה ב־Ynet היא מקור שאינו מספק ושמוטב להימנע ממנו.
צריך למצוא את המחקר המקורי ולהוסיף אותו אם הוא אכן אמין.
תודה, ~ מקף ෴‏ 11:30, 29 בפברואר 2024 (IST)תגובה

הוספתי את המקור באנגלית מאתר Nature, נראה לי אמין למדי.Meteratz
תודה! Meteratzשיחה 12:01, 29 בפברואר 2024 (IST)תגובה

הוספת מאמרי דעה לערכים[עריכת קוד מקור]

הוספת מאמר דעה שמתנגד לקיצוץ תקציבי להמוני ערכים של תנועות נוער. אנא המנע מכך בעתיד. הכנסת קישור ליותר מ-2-3 ערכים הוא כמעט תמיד שגוי. הכנסת מאמרי דעה הוא גם מהלך נדיר ביותר. יעקבשיחה 05:23, 12 במרץ 2024 (IST)תגובה

גם אני שמתי לב לכך, ולדעתי גם סימנתי כמה מהתוספות כבדוקות. כרגע אין מדיניות להגבלת המופיע בקישורים החיצוניים, והקהילה הביעה את דעתה שאפילו מדריכי טיולים פרסומיים באתרי חדשות ראויים להופיע בערכים (לצערי). במצב כזה אין פסול בתוספות המדוברות. פעמי-עליוןשיחה 15:38, 10 באפריל 2024 (IDT)תגובה

הוספת קישורים מיותרים[עריכת קוד מקור]

אנא הפחת שימוש בכלי הוספת הקישורים הפנימיים, וכשאתה משתמש, הפעל שיקול דעת מוגבר. אין בויקיפדיה העברית בעיה של חוסר בקישורים פנימיים. קישורים כמו שביצעת בהלם היפוולמי או בקלטורה (קישרת למיליארד...) מיותרים לגמרי. מוזמן לעיין בעזרה:קישורים#קווים מנחים ליצירת קישורים. פעמי-עליוןשיחה 15:43, 10 באפריל 2024 (IDT)תגובה

בסדר גמור, תודה! Meteratzשיחה 10:12, 11 באפריל 2024 (IDT)תגובה
היי, אני רואה שבהחלט הפסקת עם רוב הקישורים המיותרים, כל הכבוד! השיפור באמת ניכר ברשימת התרומות שלך. עם זאת, אני עדיין רואה מעט קישורים מיותרים, למשל הקישור לטכנולוגיה פה. רצוי להפחית בקישורים למושגים ידועים לכל כגון אלה. פעמי-עליוןשיחה 16:21, 21 במאי 2024 (IDT)תגובה
שלום לך ותודה על הערותיך.
אני משתדל להקפיד מאוד לגבי הקישורים שאני מאשר (ומדי פעם גם מסיר קישורים מיותרים שאנשים הוסיפו).
ספציפית לגבי טכנולוגיה, אני סבור שמדובר במושג חמקמק שרוב האנשים משתמשים בו בחופשיות מבלי להבין לעומק את משמעותו המלאה. ההשלכות של המצב הזה על בני אדם ועל האנושות הן רבות משמעות לדעתי.
דוגמה לכך היא העובדה שכיום, קוד מחשב משחק תפקיד גדל והולך בעיצוב נורמות משפטיות וחברתיות. הדרך בה מתכנתים מעצבים ומיישמים אלגוריתמים קובעת כיצד אנשים מקיימים אינטראקציה עם הטכנולוגיה ובינם לבין אנשים אחרים. לדעתי רוב האנשים לא מבינים את השפעת הטכנולוגיה באופן הזה.
דוגמה אחרת היא הסכנה שמומחים רבים צופים מהתפתחות מואצת של כלי בינה מלאכותית ללא פיקוח מספק.
לכן לדעתי חשוב מאוד להבהיר למה מתכוונים כשמדברים על טכנולוגיה, במיוחד באנציקלופדיה נגישה לכל שבעצמה בנויה על תשתית טכנולוגית, ואני מקווה שאנשים ילחצו על הקישור ויקראו יותר על טכנולוגיה.
כמובן רצוי גם להרחיב ולחזק את הערך "טכנולוגיה" בויקיפדיה. זו משימה רצינית ואשתדל לתרום לכך ככל שאוכל.
בכל אופן אשתדל לשקול בזהירות יתרה הוספת קישורים כאלה בהמשך.
אני מצרף מספר מקורות בנושא. אשמח להמשיך את הדיון אם יש לכך מקום לדעתך.
ממצאי סקר עמדות הציבור בנושאים הקשורים למדע וטכנולוגיה
מתוך ספר של האוניברסיטה הפתוחה
בברכה, Meteratzשיחה 13:56, 22 במאי 2024 (IDT)תגובה
מקבל את ההסבר בנוגע לקישור לטכנולוגיה :) אני שמח מאוד לראות שבאמת לקחת לתשומת לבך את הערתי ואתה באמת מפעיל שיקול דעת בקישורים פנימיים. לצערי זה לא מובן מאליו, לא כל עורך מסוגל להפנים הערות של אחרים. אני מעריך את זה מאוד! פעמי-עליוןשיחה 14:04, 22 במאי 2024 (IDT)תגובה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

מה נשמע?

ראיתי שהתחלת להוסיף הרבה קישורים חיצוניים. אני לא יודע אם אתה יודע, אבל חלק מהקישורים הללו עלולים להפר כללים. עברתי על כמה קישורים באופן שטחי, לא ראיתי הפרה בוטה כלשהי של הכללים, אבל כן מקרים גבוליים יחסית (לא בהכרח מהצד הנכון של הגבול, לכן אני כותב ומיידע). אצרף פה תכף טקסט שנותן דגשים נפוצים לאיך לא לעבור בטעות על הכללים בהוספת קישורים. אציין פרטנית קודם לכן, שבאופן כללי אם באמת רוצים לתרום ולעזור לקוראים, הדבר הכי טוב לעשות (וכך גם נהייה בצד הכי טוב של הכללים) זה להשתמש בקישור כדי להרחיב את הערך, אפילו במשפט או שניים, ואז להוסיף את הקישור בהערת שוליים. למעשה, בויקיפדיה:קישורים חיצוניים מודגש כי תפקיד הפרק לקישורים שעוסקים באופן נרחב במושא הערך. קישורים שעוסקים רק באספקט צר של הערך – למשל, ראיון של אישיות סביב פרוייקט אחרון שהיה מעורב בו, או עדכון אקטואלי כלשהו בחדשות – אלו קישורים שמקומם בהערת שוליים, ועל פי הכללים הם לא מתאימים לפרק הקישורים החיצוניים. אציין בנוסף שע"פ הכללים, קישור לאתר עם חומת תשלום (כמו "הארץ") לא אמור להיות (כי אנחנו מנגישים פה ידע וזה מנוגד לכך) אם יש מקור אחר שמספק מידע דומה.

מעבר לכך, להלן מידע כללי נוסף מהתבנית האוטומטית בנושא:

תודה על הרצון להעשיר את ויקיפדיה!

ראיתי שהוספת קישורים חיצוניים לפרקי "קישורים חיצוניים", ורציתי להסב את תשומת לבך לכך שלא כל קישור מתאים לפרק הזה. באופן כללי, קישור בפרק רלוונטי רק אם עוסק בהרחבה במושא הערך כולו ולא רק בהבט ספציפי או באירוע חדשותי ספציפי (למשל, בערך "צרפת" לא מתאים להוסיף בפרק הקישורים החיצוניים קישור למאמר העוסק בכלכלת צרפת או כזה על אירוע ספציפי שהתרחש במדינה). קישורים אלה עשויים להיות מתאימים לצורך הרחבת הערך בצורת הערות שוליים, אולם לא מתאימים לפרק ה"קישורים החיצוניים" ולכן ייתכן שיוסרו משם.

בנוסף, כדאי לשים לב לכך שגם קישורים שעיקרם דעות ולא עובדות, או כאלה המפנים לאתרי אינטרנט שאינם מוכרים כאמינים – אינם מתאימים לפרקי הקישורים החיצוניים. כמו כן, יש להימנע מצירוף מופרז של קישורים חיצוניים לאתר מסוים.

ניתן ללמוד עוד על הנושא בדף ויקיפדיה:קישורים חיצוניים. אם משהו לא ברור ניתן לכתוב לי פה או לפנות לקבלת עזרה בחממה. בהצלחה בהמשך תרומתך במיזם.
בברכה,

בהצלחה. מי ייתן שתמיד נישאר בצד הנכון של הכללים איש השום (HaShumai) - כתבו לי הודעה - מחשבות על ייעול מחלוקות 22:42, 31 במאי 2024 (IDT)תגובה

שלום לך איש השום ותודה על הערותיך. אני שמח שלא ראית הפרה של הכללים. בהמשך במידת הצורך, אשמח להבין יותר לגבי מקרים שלפי דעתך הם "גבוליים יחסית". אם יש כאלה שהם מובהקים דיים, ותוכל להביא שתיים-שלוש דוגמאות קונקרטיות עם הסבר, אשמח לתקן את מה שדורש תיקון. בהחלט אקח לתשומת לבי את ההערה לגבי הרחבה ושימוש בהערות שוליים.
לגבי קישור לאתר עם חומת תשלום, כשהדבר מתאפשר אני משתדל לספק קישור לאתר שאינו בתשלום אם איכות המקור אינה פחותה, אבל נראה לי שבתחילת אפריל התקיים דיון נרחב בנושא, שהסתיים בהכרעה ברורה. הסתכלתי גם בערך המומלץ של היום - יעקב לידסקי - ושמתי לב שחלק ניכר מן הקישורים החיצוניים וגם מהערות השוליים בערך זה אינו נגיש באופן חופשי לקורא באינטרנט (למשל – ספר שנמצא בספריית העיר ניו יורק וספק אם ניתן אפילו לרכוש אותו בחנויות הספרים).
הערה: ראיתי שבדף "ויקיפדיה: קישורים חיצוניים" מופיעה השורה "...הדבר סותר את הפילוסופיה של ויקיפדיה למתן מידע חופשי“. לדעתי השימוש במונח "פילוסופיה" הוא שגוי בהקשר הזה ואני ממליץ להחליפו ב "תפיסת עולם".
בברכה, Meteratzשיחה 11:34, 1 ביוני 2024 (IDT)תגובה
היי, תודה על התגובה המפורטת זה בהחלט נותן את הרושם לאכפתיות
קודם כל, אני שמח מאוד לשמוע שבכוונתך לקחת את דברים לתשומת הלב. אם תתחיל להחליף חלק מהוספת הקישורים להערות שוליים אגב הרחבת הערך – הרי שכולם ירוויחו מכך.
באופן משעשע, בדיון ההוא שקישרת אליו אני גם הנחתי בטעות שמדובר על קישורים בפרק הקישורים החיצוניים, אבל הוסבר לי שזה לא הנושא ואף התנצלתי שהסטתי את הדיון מהנושא האמיתי שעוסק בהערות שוליים כאמור מה שכתבתי רלוונטי רק לפרק הזה. בהערות שוליים קישורים לא נגישים מתקבלים בברכה בהתאם למידת איכותם.
לגבי דוגמאות. הקישור פה נראה לי כמו אחד שאני מניח שעוסק באופן כללי במיזם השימור ולא בזן הספציפי של החרק, שאני מנחש שאולי מוזכר שם בקצרה לצד זנים אחרים – אבל מאחר שאין לי מנוי אני לא יודע מה נכון. בכל אופן גם זה עשוי להיות מהצד הנכון של הגבול אם ההחזרה לעולם של החרק זה הדבר המשמעותי ביותר לגביו (ולפי מבנה הפרקים בערך על החרק זה אכן הרושם). בכל מקרה בלי גישה אני יכול רק לשער. פה למשל (גם אין לי מנוי) אני מנחש שזה לא רלוונטי לערך הכללי של הנדסת אקלים ושאם יש ערך על השיטה הספציפית שהם דנים עליה בכתבה, אז הקישור בהחלט כן יהיה מתאים לפרק הקישורים החיצוניים בערך הספציפי הזה. גם פה אין לי מנוי, ולעיתים ראיונות כאלו לא ממש עוסקים באדם עצמו אלא בדעות שלו על כמה נושאים אקטואלים, אולי עם פסקה קצרה כללית על פועלו של האדם, מה שהופך את הקישורים האלו ללא שימושיים למי שרוצה להיעזר בהם לערך (כי המידע הכללי מופיע בכל מקום אחר בערך, ושאר המידע לא רלוונטי לערך על האדם עצמו), ולכן הם לא מתאימים לפרק בערך הזה (אם הדובר הוא מומחה לנושא מסוים והראיון עוסק בעיקר בנושא הזה, יכול להיות שהקישור יתאים לפרק הקישורים החיצוניים בערך על הנושא עצמו, אבל זה תלוי בכתבה). בכל המקרים אני כאמור לא יכול לגשת לתוכן, שאגב זה גם הופך אותם ללא שימושיים עבורי ועבור הרוב אם נרצה להיעזר בהם לשיפור הערך, וגם מציף את הבעייתיות שהזכרתי. אחדד שכתבת "אני משתדל לספק קישור לאתר שאינו בתשלום אם איכות המקור אינה פחותה", אך הכיוון הוא הפוך, "בכל מקרה שקיים אתר פתוח שאיכותו אינה נופלת מזו של אתר סגור, יש לקשר רק לאתר הפתוח". כלומר, אם ה"איכות" שווה, לא מקשרים, אלא רק אם יש עליונות כלשהי לקישור מאחורי חומת התשלום.
עצה קטנה שאשמח אם תיישם – אם אתה קורא כתבה בתשלום ואומר לעצמך "איזה ערך מוסף מעולה יש פה, עיסוק מאוד רציני/מעמיק/רב־זוויתי/אחר – לדעתי קישור שיש לו יתרון ברור על קישורים אחרים בערך ואני אוסיף אותו לפרק הקישורים החיצוניים". אם תכתוב בתקציר עריכה כמה מילות הסבר (רעיון טוב באופן כללי לדעתי) על היתרון היחסי של הקישור הספציפי הזה, זה יסייע למי שמנטר את העריכות שלך לוודא שאתה עומד בכללים. בלי הסברים כאלו, כשמדובר באתרים בתשלום, המנטרים צריכים לנחש אם אתה עומד בכללים או לא, וזה עלול ליצור אי נעימויות וסיבוכים אפילו אם אתה כן עומד בכללים (במיוחד אם אתה מוסיף הרבה קישורים בסגנון דומה, ואז אם כן יש הפרה אחת, אז יש 100 קישורים נוספים שחשודים בהפרה ועלולים להיות משוחזרים "סתם"). כאמור גם באופן כללי אני משתמש בתקצירי עריכה כ"תעודת ביטוח" (בערבון מוגבל) לעריכות בלי קשר לקישורים.
לגבי תיקון ל"תפיסת עולם", אין לי דעה בנושא, ומאחר שזה לא שינוי מהותי, אתה מוזמן לפתוח דיון בדף השיחה של הדף. איש השום (HaShumai) - כתבו לי הודעה - מחשבות על ייעול מחלוקות 12:38, 1 ביוני 2024 (IDT)תגובה
לגבי Dryococelus australis, הקישור היה למאמר שעוסק אך ורק בחרק הזה. בכל אופן עדכנתי את הערך, העברתי להערת שוליים והסרתי את הקישור. אין מקור אחר בעברית.
לגבי הנדסת אקלים, המאמר שבקישור בהחלט סוקר אספקטים שונים בהנדסת אקלים ודן בהלבנת עננים בתוך ההקשר הרחב יותר של הנדסת אקלים, לכן אני בהחלט חושב שזה קישור חיצוני לגיטימי לחלוטין. בכל אופן עדכנתי את הערך, העברתי להערת שוליים והסרתי את הקישור. אין מקור אחר בעברית.
לגבי אהרון פוגל : 1. הכתבה נגישה לכל אדם ללא דמי מנוי, אבל נדרש ליצור משתמש (נשמע לי סביר בימינו). 2. הכתבה מאירה צדדים רבים לגבי האישיות המדוברת. 3. בכל אופן עדכנתי את הערך, והעברתי להערת שוליים כיוון שהכתבה מהווה מקור משמעותי למידע בערך שלא היו עבורו מקורות. הסרתי את הקישור.
בברכה, Meteratzשיחה 14:44, 2 ביוני 2024 (IDT)תגובה
מדהים ונפלא, כל הכבוד! איש השום (HaShumai) - כתבו לי הודעה - מחשבות על ייעול מחלוקות 00:28, 3 ביוני 2024 (IDT)תגובה