שירותי בריאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריכוזים גלובליים של משאבי בריאות, כפי שמתוארים לפי מספר הרופאים לכל 10,000 אנשים, לפי מדינה. הנתונים מקורם ב-World Health Statistics 2010, דו"ח של ארגון הבריאות העולמי.

שירותי בריאות הם שיפור הבריאות באמצעות מניעה, אבחון, טיפול, שיפור או ריפוי של מחלות, פציעות וליקויים פיזיים ונפשיים אחרים אצל אנשים. שירותי הבריאות ניתנים על ידי אנשי מקצוע בתחום הבריאות ותחומי בריאות בעלי ברית. רפואה, רפואת שיניים, רוקחות, מיילדות, סיעוד, אופטומטריה, אודיולוגיה, פסיכולוגיה, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, אימון אתלטי ומקצועות בריאות נוספים מהווים כולם שירותי בריאות. המונח כולל עבודה שנעשתה במתן טיפול ראשוני, טיפול משני וטיפול שלישוני, כמו גם בבריאות הציבור.

הגישה לשירותי בריאות עשויה להשתנות בין מדינות, קהילות ויחידים, בהשפעת תנאים חברתיים וכלכליים וכן ממדיניות בריאות. מתן שירותי בריאות פירושו "שימוש בזמן בשירותי בריאות אישיים כדי להשיג את התוצאות הבריאותיות הטובות ביותר האפשריות". גורמים שיש לקחת בחשבון במונחים של גישה לטיפול רפואי כוללים מגבלות כספיות (כגון כיסוי ביטוחי), חסמים גיאוגרפיים ולוגיסטיים (כגון עלויות הובלה נוספות והיכולת לקחת חופשה בתשלום כדי להשתמש בשירותים כאלה), ציפיות חברתיות-תרבותיות ומגבלות אישיות ( חוסר יכולת לתקשר עם ספקי שירותי בריאות, אוריינות בריאות לקויה, הכנסה נמוכה). מגבלות על שירותי בריאות משפיעות לרעה על השימוש בשירותים רפואיים, על יעילות הטיפולים ועל התוצאה הכוללת (רווחה, שיעורי תמותה).

מערכות בריאות הן הארגונים שהוקמו כדי לענות על צורכי הבריאות של אוכלוסיות ממוקדות. על פי ארגון הבריאות העולמי (WHO), מערכת בריאות מתפקדת היטב דורשת מנגנון מימון, כוח עבודה מיומן ושכר הולם, מידע אמין שניתן לבסס עליו החלטות ומדיניות ומתקני בריאות מתוחזקים היטב כדי לספק תרופות איכותיות. וטכנולוגיות.

מערכת בריאות יעילה יכולה לתרום לחלק משמעותי מהכלכלה, הפיתוח והתיעוש של המדינה. שירותי בריאות הם גורם מכריע חשוב בקידום הבריאות והרווחה הגופנית והנפשית הכללית של אנשים ברחבי העולם. דוגמה לכך הייתה ההדברה העולמית של אבעבועות שחורות בשנת 1980, שהוכרזה על ידי ארגון הבריאות העולמי, כמחלה הראשונה בהיסטוריה האנושית שחוסלה על ידי התערבויות רפואיות מכוונות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שירותי בריאות בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא בריאות ובנושא רפואה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.