פורטל:גאולוגיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

גאולוגיה היא אחד ממדעי הטבע, מדעי בתחום מדעי כדור הארץ.

הגאולוגיה חוקרת את הגאוספירהכדור הארץ המוצק: את תכונותיה, את תהליך וזמן היווצרותה, את מרכיביה השונים, את התהליכים הדינמיים המתרחשים בה (כגון רעידות אדמה, תנועת הלוחות, התפרצויות געשיות והתרוממות רכסי הרים) ואת השפעתם על יצירת הנוף המגוון שאנו רואים.

הגאולוג חוקר באמצעות קרקעות, סלעים, מינרלים ומאובנים את התפתחות כדור הארץ, את השינויים שהתרחשו בו לאורך העידנים השונים ואת אוצרות הטבע הטמונים בו.

הגאולוגיה מורכבת מתחומי מחקר רבים ומגוונים המפרקים את כדור הארץ ותכונותיו למרכיבים השונים, מספקים הסברים לתופעות ותצפיות, ושבים ומאחדים את המידע לתמונה שלמה.


בכותרות

התגלה מינרל ייחודי

מינרלים שונים
מינרלים שונים

במהלך סקר גאולוגי סמוך לאגם קוואן בדרום-מערב אוסטרליה התגלה מינרל יוצא דופן.

מתוך עשרות מינרלים חדשים המתגלים בכל שנה כבר התגלו בעבר מינרלים לא ידועים באזורי הספר של מערב אוסטרליה.
הפעם התגלה המינרל על סלע געשי בתוך מצע קוורצי.

ייחודו של המינרל

המינרל החדש מכיל סטרונציום, סידן, כרום, גופרית, פחמן, חמצן ומימן – שילוב יוצא דופן של יסודות.
מינרל כזה, שאינו קשור לקבוצות מינרלים ידועות – נדיר במיוחד.

תיאור

נמצאו גבישים זעירים ושקופים בוורוד כהה, בסגול ובירוק במבנה פסאודו קובייתי.
גודלם של הגבישים כחצי מילימטר.
קשיות בסולם מוס: 1.5 עד 2, כלומר: רך ופריך בדומה לגבס.
למינרל ברק זגוגי וצבע שרטוט ורוד.
עדיין לא ברור אם יכולים להיות לו שימושים מסחריים.

שם

המינרל החדש נקרא פוטניסיט (Putnisite), על שמם של אנדרו וכריסטין פוטניסמינרלוגים מקומיים המכהנים כמרצים למינרלוגיה בגרמניה. שם זה טרם אושר על ידי האגודה הבינלאומית למינרלוגיה.

להרחבה:

קישורים קבועים

עדכונים מקוונים

להלן אוסף אירועים היסטוריים הנוגעים לתהליכים גאולוגיים ולאנשים העוסקים בהם:

החודש בהיסטוריה
ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
לוחות טקטונים
לוחות טקטונים

הליתוספירה היא המעטה הסלעי הנוקשה של כדור הארץ, והיא מורכבת מחלקה העליון של המעטפת העליונה ומן הקרום. בין שני חלקיה עובר תחום אי הרציפות מוהו – המצביע על הבדלי הצפיפות ביניהם, המתבטאים בהבדלים במהירותם של גלים סייסמיים העוברים דרכם. בתחתית הליתוספירה נמצאת האסתנוספירה.

הליתוספירה מתחלקת לגושי מסלע הנקראים לוחות טקטוניים, המקיימים תנועה מתמשכת – זה לקראת זה או זה הרחק מזה – כתוצאה מזרמי הערבול. גושי מסלע אלה הם ליתוספירה אוקיינית – שחלקה העליון הוא קרום אוקייני, וליתוספירה יבשתית – שחלקה העליון הוא קרום יבשתי. הליתוספירה האוקיינית מגיעה לעובי של 100-50 ק"מ – וברכסים המרכז אוקיאניים עוביה כעובי הקרום, בעוד שעובי הליתוספירה היבשתית 40-200 ק"מ.

האמצעי העיקרי לחקירת הרכבה של הליתוספירה הוא קסנוליתים – שברי סלעים הנישאים מעומקה באמצעות מאגמה ונפלטים כלבה מהרי געש, או באמצעות מחדרים פלוטוניים – הנחשפים על פני השטח באמצעות בליה.

‏‏

תרשים של באר ארטזית, המפיקה מים ללא צורך בשאיבה מכנית

אדים עולים ממרחצאות חמת גדר
אדים עולים ממרחצאות חמת גדר

חמת גדרערבית: אל-חמה) היא אתר מרחצאות מרפא בעמק הירמוך, בדרום רמת הגולן. המים באתר נובעים מחמישה מעיינות: ארבעה מעיינות חמים עשירים במינרלים ומעיין מים מתוקים. נביעות אלה הן מעיינות העתק של הבקע הסורי-אפריקני. לדעת הגאולוג עמנואל מזור, המים הגיעו בחדירה קדומה מן הים התיכון לשולי בקעת הירדן ונספגו באקוויפרים.
למעיינות חמת גדר יוחסו סגולות של ריפוי מחלות עור. השימוש במרחצאות החל בתקופת המשנה, נמשך עד אמצע התקופה הערבית וחודש במאה העשרים. במקום נמצאו שרידים של מרחצאות מפוארים מהתקופה הרומית.

בדפוס

  • Encyclopedia of Geology, Elsevier Academic Press, First edition 2005, ISBN 0-12-636380-3 (set)

ברשת

מתוך אתר פא"ר של האוניברסיטה הפתוחה:

מבוא למדע כדור-הארץצפונות כדור-הארץנדבכים בגאולוגיה של ארץ-ישראלגאולוגיה של הכרמלאוקיינוגרפיהיישומי הגאולוגיה והוראתה בישראלמיקרוסקופיה של מינרלים וסלעיםמיקרוסקופיה של סלעים מותמריםנושאים נוספים במדעי הטבע והחיים

ספרים מקוונים:

סדרות טלוויזיה

הרצאות מקוונות

הרצאות וידאו שהועלו ל-YouTube מטעם האוניברסיטה העברית:

כיתוב תמונה
כיתוב תמונה
שמורת הטוף בהר הגעש הכבוי בכרם מהר"ל
שמורת הטוף בהר הגעש הכבוי בכרם מהר"ל

סיור גאולוגי בכרמל

ביום שישי, ה־5 בנובמבר 2010, נערך סיור גאולוגי בכרמל במסגרת מיזם אלף מילים.

הסיור התחיל בכרם מהר"ל. תחנות נוספות: הר הגעש של כרם מהר"ל, נחל מערות, צנירי נחל אורן, מחצבות קדומים ומחצבת נשר.


תצורת טורוויפדנשיה הסיניתקמר מונומנטברדרבונגהברומואבן חול קוקונינוחבורת ג'הולתצורת ג'יופוטאנגתצורת יישייןמונוקלינהקמר סן רפאלאבן גיר קאיבאבגרם המדרגות הגדולכיבוש נהרסאנגיאנג אפיסחיפה לאחורהתחתרות לעומקתצורת מואנקופיאובינסאגן ויטווטרסראנדקונגלומרט שינארמפפרט (גאולוגיה)תצורת צ'ינלהפיקו (הר געש)קלוד (הר געש)סן מיגל (הר געש)טרומאהויליאם ג'ייקוב הולנדקמפן (גיל גאולוגי)הים הפנימי המערביאבן חול נאוואחושולי יבשתטרוורה

הקניון הגדול של ילוסטון הוא הקניון של נהר ילוסטון הנמצא בפארק הלאומי ילוסטון בארצות הברית. (אין לבלבל את הקניון הזה עם הגרנד קניון הנמצא במדינת אריזונה.) המאפיינים הגאולוגיים של הקניון אינם ברורים לחלוטין, אך מוסכם כי הקניון הוא אתר בליה. הקניון שמתחת למפלי ילוסטון התחתונים היה בעבר האתר של אגן גייזר שנוצר מזרמי לבה ריוליטיים, העתקים נרחבים, והחום שהצטבר מתחת לפני הקרקע. הצבע של הקניון הוא תוצאה של שינוי הידרו-תרמי. הריוליט שבקניון מכיל מגוון תרכובות ברזל. כאשר אגן הגייזר היה פעיל, ה"בישול" של הסלע גרם לשינוי כימי בתרכובות הללו, כיוון שהחשיפה ליסודות הללו גרמה לשינוי צבע בסלעים שהתחמצנו. צבע הקניון מרמז על נוכחות או על מחסור במים בתרכובות הברזל הייחודיות. רוב האזורים הצהובים בקניון הם תוצאה של עירוב ברזל (ולא גופרית) בסלע, כך שהקניון בעצם מחליד.

אבן חולאגטאוליביןאופאלאזבסטאלבסטראקטינוליטבזלתבליהבנטוניטברילגאוכימיהגארנטגייזרגרניטגתיטדולומיטדיוריטהאדןהאירוע המסיניהכחדת קרטיקון-שלישוןהעתקהבקע הסורי-אפריקניוולאסטוניטזאוליטזמן גאולוגיחרסיתטוףטיטניטטנזניטטקטוניקת הלוחותיהלוםכלקדוןלוסיטמכתשים בנגבמערת נטיפיםנפטסיליקטסלע משקעסקפוליטסרפנטיןעין הנמרפרידוטצורקבוצת הכלוריטקוורץקרנליאןקרקערוטילרעידת אדמההעתק סן אנדראסתיארוך רדיומטריתימרת מעטפת

יהלום הוא מינרל, פולימורף של פחמן. גביש היהלום מופיע בטבע כתמניון או כקובייה. היהלום הוא הקשה והמבריק שבמינרלים ונחשב לראש וראשון בין אבני החן. יהלום נקי ומושלם הוא חסר צבע, אולם זיהומים שונים (בעיקר חנקן) ופגמים במבנה הגבישי עשויים להביא לצבעים שונים: חום, צהוב, אדום ועוד.
היהלום נוצר בעומק האדמה בעומק רב ובטמפרטורות גבוהות מאוד, תנאים השוררים במעטפת כדור הארץ מתחת ליבשות העתיקות ביותר. ככל הנראה נוצרים היהלומים ממאגמה עשירה בקרבונט. לאחר יצירתם הם מועלים אל פני השטח על ידי התפרצויות של קימברליט. עם התבלות הקימברליט נודדים היהלומים בנחלים ויוצרים לעיתים מרבצים משניים בתוך הסחף.

צ'ארלס רוברט דרווין
צ'ארלס רוברט דרווין

צ'ארלס רוברט דרווין (1809‏-1882) נולד בשרוסברי, באנגליה. בשנת 1825 החל ללמוד רפואה באדינבורו, אך סלד מהברוטליות של הכירורגיה באותה עת וכעבור שנתיים הפסיק את לימודיו שם ונרשם ללימודי כמורה באוניברסיטת קיימברידג'. דרווין למד שם את תולדות הטבע, ולאחר סיום לימודיו המשיך לשהות בקיימברידג' ולעסוק בגאולוגיה. התאוריה שלו על אבולוציה של מינים על ידי מנגנון הברירה הטבעית נמצאת ביסודו של סולם הזמן הגאולוגי.
פרסום ספרו "מוצא המינים" בשנת 1859 עורר סערה גדולה, וכל המהדורה הראשונה של הספר נמכרה ביום אחד.
סערה גדולה עוד יותר התחוללה לאחר פרסום ספרו השני, "מוצא האדם" (1871), בו טען דרווין שהאדם והקופים מוצאם מאב קדמון אחד, דמוי קוף. בשנת 1925 נערך במדינת טנסי בארצות הברית "משפט הקופים", בו הואשם המורה ג'ון סקופס בכך שלימד את תורת האבולוציה של דרווין.

עשה אותם כמוני, מעריצי המדע הטוב של שבירת סלעים.

אתה נותן הנחיות נסיעה דוגמת: פנה ימינה אחרי מחשוף הקירטון קריצה

גאולוגיה ימית חקר האוקיינוסים, תשתיתם, רכסיהם והמשקעים הנוצרים בהם
גאולוגיה מבנית יחסי המבנה של הסלעים בקרום כדור הארץ
גאוכימיה חקר הרכבו הכימי של כדור הארץ והתהליכים שיצרו בו חומרים שונים
גאומורפולוגיה תהליכי עיצוב הנוף
גאופיזיקה מבנה כדור הארץ ותכונותיו הפיזיקליות
סייסמולוגיה רעידות אדמה
וולקנולוגיה הרי געש
טקטוניקה תנועת הלוחות בקרום כדור הארץ
מינרלוגיה חקר מינרלים והגדרתם
סטרטיגרפיה תורת השכבות וסידורן
פדולוגיה חקר קרקעות
פטרולוגיה היווצרות וסיווג סלעים
פלאונטולוגיה תורת המאובנים

רוצים לעזור? הנה כמה דרכים בהן אתם יכולים לתרום:

מצאו ערכים לשיפור בנושא גאולוגיה: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)


פורטל מומלץ