משתמש:Rotembu/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Rotembu.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Rotembu.

תלמי השישי - מבוא[עריכת קוד מקור | עריכה]

תלמי השישי פֿילוֹמֶטוֹר 186-145 לפנה"ס (פילומטור - אוהב אמו) (ביוונית: Πτολεμαῖος Φιλομήτωρ) מלך במצרים התלמיית והיה המלך השישי מבית תלמי. מלך (בהפסקות) בין השנים 180-145 לפנ'. היה בנם של תלמי החמישי וקליאופטרה הראשונה, ששלטה במקומו למשך חמש שנים. תלמי השישי נישא לאחותו קליאופטרה השנייה.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנם של תלמי החמישי וקלאופטרה הראשונה. עלה לשלטון בגיל 6 לאחר שאביו הורעל. בגלל גילו הצעיר אמו שימשה כעוצרת, היא נפטרה זמן לא רב לאחר מכן בשנת 176 כשבנה בן 15, לאחר מותה שלט בנה כששני יועצים (אלאוס ולנאוס) משמשים לו כעוצרים, יוליוס היה מחנכו של תלמי הצעיר. שני היועצים היו עבדים לשעבר ממוצא ברברי,יוליוס היה ממוצא קוזיחסטני ולנאוס ממוצא סורי. בשנת 170 הוא נישא לאחותו, קליאופטרה השנייה- זה היה מנהג שרווח אצל הפרעונים ואומץ על ידי המלכים התלמיים היוונים. היו להם ארבעה ילדים. בנוסף לזה הוא הכריז על עצמו כמבוגר בשנה זאת- ואי לכך אינו זקוק לעוצר.

המלחמה הסורית השישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיבות לפריצת המלחמה הסורית השישית היו רבות, אחד מהן היה שבשנת 170 הכריזו לנאוס ואלאוס, עוצרי המלך, מלחמה על השליט הסלואוקי, אנטיוכוס הרביעי.באותה שנה הוכרזו גם תלמי השביעי וקליאופטרה השנייה כשליטים של מצרים בנוסף לתלמי השישי, על מנת לחזק את אחדותה של מצרים. קרב פולסיום שהתקיים בשנת 169 הסתיים בתבוסה מוחצת לצבא המצרי, במצרים הבינו שהמלחמה הייתה צעד טיפשי, ולנאוס ואלאוס הוחלפו בשני עוצרים חדשים, קומנוס וסינאוס, ושליחים נשלחו לדון במשא ומתן עם אנטיוכוס. תלמי השישי הועלה על ספינה כדי לחמוק מהאויב הסלאוקי, על אף ניסיון הבריחה, הצי הסלואקי לכד את הספינה ותלמי השישי נפל בידי אנטיוכוס. אנטיוכוס לקח את תלמי לכאורה תחת כנפו, אך בפועל בלחץ מהצד הרומאי, הפך אותו לשליט בובה. אנשי אלכסנדריה התנגדו להחלטה ובעקבות כך צר אנטיוכוס על העיר, אך ללא הצלחה והיה חייב לסגת על מנת לטפל במרד המכבים שהתרחש ביהודה. בזמן היעדרותו תלמי השישי ואחיו השלימו ואנטיוכוס, שהבין שאיבד שליטה במלך הצעיר, פלש למצרים שוב. לאחר שהתלמיים פנו לסנאט הרומי בבקשת עזרה, הוצב לאנטיוכוס אולטימטום, היה עליו לעזוב את מצרים מיד. אנטיוכוס התחנן לעוד זמן, אבל לאחר שלא שוועו לבקשותיו, הוא עזב את מצרים.

תקופת שלטונו[עריכת קוד מקור | עריכה]

תלמי השישי מונה על דעת הרומאים לשליט במצרים וחלק את השלטון עם אחיו תלמי השמיני ואחותו קלאופטרה השנייה. בשנת 164 הדיח תלמי השמיני את אחיו מכיסאו, תלמי השישי ברח לרומא וביקש את עזרת הסנאט הרומי ובסיועה חזר בשנת 163 לפנה"ס למצרים כשליט יחיד. תלמי השישי הסכים לחלוקה של הממלכה, אך תלמי השמיני לא הסתפק בכך וניסה להשתלט על קפריסין, אך ללא הצלחה. תלמי השישי ניסה להתנקש באחיו תלמי השמיני, אך לא הצליח בכך. תלמי השמיני ניסה להשתלט על קפריסין בפעם השנייה ושוב לא הצליח בכך. בשנת 154 לפנה"ס הביס תלמי השישי את אחיו במלחמה. אחיו מונה לשליט קירנאיקה, אזור שהיה בשליטת מצרים והיה נתון באופן פורמלי לשליטתו של תלמי השמיני. בשנת 153 לפנה"ס החל להתערב במאבק השלטוני שהתקיים בממלכה הסלאוקית ותמך בתביעתו של אלכסנדר באלאס לשלטון על הממלכה. הוא השיא לו את בתו קלאופטרה תאה. לאחר שהסתכסכו ביניהם, העביר תלמי השישי את תמיכתו לדמטריוס השני השיא לו את בתו קלאופטרה לאישה, ופלש לסוריה עם צבא גדול. הקרב התקיים באנטיוכיה בשנת 145 לפנה"ס. בקרב ניצח הצבא המצרי, תלמי נפצע בקרב ולאחר מכן מת מפצעיו.

רשימה ביבילוגרפית[עריכת קוד מקור | עריכה]

גולן, דוד. העולם ההלניסטי. האוניברסיטה העברית, ירושלים:1987 עמודים: 710-712, 720-723, 748-759.

.141-142 ,2008 , Hubert Cancik and Helmuth Schneider."ptolemy VI", Brill's new paily:Encyclopedia of the ancient world. Boston: Leiden

Bevan, E.R. The House Of Ptolemy. Methuen Publishing, London. 1972


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

Touregypt, last modified 15/01/2013, http://www.touregypt.net/featurestories/ptolemy6.htm

Britannica, last modified 06\01\2013, http://www.britannica.com/EBchecked/topic/482179/Ptolemy-VI-Philometor