ויקיפדיה:ביכורים/Gabihaviv

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שיחת ביכורים
עכשיו גם לאבא שלי יש ויקפדיה

מעולם לא חשבתי לכתוב לוויקיפדיה. מעולם לא חשבתי שכתיבה ועריכה כזאת יכולה באמת לסחוף אותי. אבל זה קרה. כשOfekalef פנה אליי עם ענין הביכורים, פשוט הרגשתי באמת חלק בלתי נפרד מהדבר הנפלא הזה והחלטתי לכתוב ולספר.

אני[עריכת קוד מקור]

כמו רוב התחביבים שלנו, גם אני הגעתי לכתיבה ועריכה בוויקיפדיה לגמרי במקרה. זה התחיל בשיחה חברית באיזה ערב רווי אלכוהול בו שאל אחד מחבריי את שאר אנשי השולחן: "אתם מכירים אישית מישהו שיש לו ערך בויקיפדיה?" השאלה הזאת העלתה אצלי את המחשבה שבעצם אני מכיר מישהו שצריך להיות לו ערך ומשום מה אין. חשבתי אז על שדרן הספורט מוטי חביב ואחרי כמה ימים והתייעצות עם Amire80 שסיפר לי שהיה פעם ערך אבל הוא היה מאוד קצר וחסר אינפורמציה, התחלתי לכתוב. הוספתי גם תמונה שצילמתי ואחרי שסיימתי, חייכתי חיוך גדול. זהו, גם לאבא שלי יש ויקפדיה ואני יכול לענות על השאלה שנשאלתי כמה ימים קודם לכן בפאב אפל ואפוף עשן בתל אביב. זה היה הערך הראשון שכתבתי.

תחום הכתיבה והעריכה אינו זר לי, מעולם לא היה. אבי העיתונאי הותיק התחיל את דרכו עוד לפני שהייתי בתוכניות שלו וידעתי שאני רוצה גם. לא יכולתי לחכות כבר בשביל לגדול ולהתחיל לעסוק בכתיבה, עריכה ושידור.

היום, כשאני משדר כדורגל בתוכנית שבת של כדורגל ברדיו תל אביב בכל שבת, ואף הפכתי להיות הראשון במדינה שהוא דור שני לשדרני ספורט, ואחרי כמה שנים טובות כעורך באתר ספורט גדול, ככתב ועורך לשעבר באחד מערוצי הטלוויזיה וברשת מקומונים גדולה, היה לי קל להשתלב. ויקפדיה נותן לי את החופש לכתוב על מה שאני אוהב וממלא את הזמן הפנוי שיש לי. ואני רוצה לומר לכם, שאני נהנה מכל רגע.

עבודה ובתכנון[עריכת קוד מקור]

בשלב הזה של תחילת דרכי כאן, החלטתי להביא את האהבה שלי לסרטים ולקולנוע, אולי בעצם אני רוצה בתת מודע שלי להודיע לעולם שיש לי עוד כמה דברים בראש חוץ מכדורגל. נכון, גדלתי לתוך בית שתחום תקשורת הספורט בו שלטה שליטה מוחלטת ולא ניסיתי בשום שלב לקבל זריקה עם נוגדן לחיידק שנקרא כדורגל. ובכל זאת, כן, אני גם יודע לכתוב על דברים אחרים...

אחרי קצת יותר מחודש כמשתמש רשום, כתבתי כבר על חמישה סרטים של טום הנקס (להתחיל מחדש, טרנר והוץ', ספלאש, טרמינל, האיש עם הנעל האדומה), כתבתי את הערך על הסרט ג'ומנג'י של רובין ויליאמס ועל הסרט האישה באדום של ג'ין ויילדר משנת 1984.

טום הנקס וג'וליה רוברטס הם שניים מהשחקנים המועדפים עליי ושמתי למטרה להשלים את כל החוסרים על הסרטים שלהם. הרשימה עוד די ארוכה והעבודה מרובה, אבל הכיף הגדול בכתיבה ובעריכה ממלאים אותי.

מצאתי גם המון סרטים ישנים שאני אוהב שאין להם ערכים, ואני לא מתכוון לקפח אף אחד. לאט לאט הכל יהיה בסדר כמו שאומרים אצלנו. כשארגיש מיצוי מעניין הקולנוע אני בטח אמצא לעצמי נישה אחרת ואטפל בה לעומק.

ויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

באופן טבעי אני לא שולט בכל עולם הויקפדיה ואני לומד מפעם לפעם דברים חדשים. וכאן אולי בעצם זה המקום להעיר ולהאיר על כמה דברים שלפעמים מקשים את העבודה.

הדבר הראשון הוא שתמיד יש מישהו שעובר אחריי על הערך ומסדר אותו. זה יופי אבל אם אני לא בודק אחריי, אני לא יודע אם נעשו שינויים, איזה שינויים ולמה. אולי כדאי שהעורך האחרון יעביר מידע על עבודתו. לא מדובר כמובן על שינויים מינוריים, אלא על דברים גדולים יותר. אם הייתי מקבל הודעה עם שינויים שנעשו בערך שלי והסברים מה הם נעשו, זה היה מקל עליי בעתיד. אני לא מדבר על בדיקה בשינוי הגירסאות, אלא ממש על הסבר מה לא היה טוב, ואיך אפשר לשפר בעתיד.

עוד דבר. קרה לי לא פעם שבמהלך העריכה נכנס עורך אחר רק כדי לסדר איזה ליפסוס קל (שהייתי עולה עליו בכל מקרה כי שלב העריכה עוד לא הסתיים) אבל בינתיים לא הצלחתי לשמור את השינויים הנוספים שעשיתי ונאלצתי לעשות הכל שוב. אולי איזה דרך לסמן לעורכים אחרים שיש ערך שנמצא בתהליך עבודה ולא להיכנס אליו עד שכותב הערך לא יודיע על סיומו?

החוויה[עריכת קוד מקור]

בסך הכל אני באמת נהנה לתת חלק במאמץ ואפשר לומר שנשאבתי לתוך הענין. מצאתי את עצמי בחודש האחרון מחפש איזה ערכים חסרים, איך אפשר לשפר ואני שמח לומר שיש לי תחביב חדש, מרתק ומאתגר.