ויקיפדיה:הודעה לעיתונות/סקר TIM מטעה את הציבור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הודעה זו הופצה על ידי עמותת ויקימדיה ישראל ואין מדובר בהודעה רשמית של ויקיפדיה העברית.


18/2/2008


- הודעה לעיתונות -

ויקימדיה ישראל: "מדד האינטרנט" של סקר TIM אינו מייצג את החשיפה האמיתית לאתרי אינטרנט בישראל ומטעה את הציבור[עריכת קוד מקור]

העמותה פנתה בבקשה להציג את החשיפה של האנציקלופדיה ויקיפדיה, מאתרי האינטרנט הפופולאריים בעולם, ונענתה כי בסקר מוצגים אתרים מסחריים בלבד זאת בניגוד לדרך בה הוא מוצג - כדירוג החשיפה לאתרי האינטרנט בישראל

אחת ממשימותיה של העמותה, הייתה לברר מדוע בדירוג אותו מפרסמת חברת TNS טלסקר, מדי תקופה לא מדורג כלל פרויקט האנציקלופדיה החופשית "ויקיפדיה". מידת הפופולריות של ויקיפדיה בישראל אינה מוטלת בספק, והדבר בא לידי ביטוי ב-33 מיליון כניסות שנרשמו בשרתי ויקיפדיה העברית בחודש האחרון. כמו כן, בדירוג על פי אתר האינטרנט "אלקסה" מופיעה ויקיפדיה בעשירייה הראשונה במידת הפופולריות בעולם. על אף כל זאת, אין שום אזכור לוויקיפדיה בדירוג של חברת TNS המתפרסם מזה מספר שנים, וזאת בשעה שאתרים קטנים הרבה יותר דווקא זוכים לאזכור.

בשיחות שערכה העמותה עם אילן רם, מנהל חטיבת סקרי אינטרנט בחברה, לא מובהר לקוראי הסקר כי סקר TIM אינו בודק את הפופולאריות של אתרי האינטרנט, אלא את הפופולאריות של אתרי האינטרנט המסחריים בלבד.

במכתב רשמי למנכ"ל החברה הסבירה העמותה: "הסקר, אותו אתם מציגים כסקר המשקף את 'מדד הגלישה' של הגולש הישראלי, הוא הטעייה. לבטח כאשר מוצג הסקר כסקר המודד פופולאריות, ולא סקר המודד פופולאריות של 'אתרים מסחריים עם זיקה לפרסום'. לפי סקר TIM, יכול לחשוב אדם ממוצע שוויקיפדיה לא מגיעה בישראל אפילו לרשימת ה-20, בעוד אם הייתה נמדדת, לבטח הייתה תופסת מקום של כבוד בעשירייה הפותחת".

סקר TIM, שנערך על ידי חברת TNS ישראל, בודק את היקף החשיפה של אתרי אינטרנט בקרב אוכלוסיית הגולשים בישראל ומתבצע באמצעות שאלונים המופנים לנסקרים. העמותה ביקשה מספר פעמים מהחברה להוסיף שאלה העוסקת בחשיפה לאתר ויקיפדיה, אך החברה סירבה בתואנה שהיא אינה רוצה להעמיס על השאלון. עם זאת, הציעה החברה לעמותה להזמין את אותם דוחות חשיפה כדוגמת המוצגים בסקר, בתשלום.

העמותה הבהירה, שכארגון ללא מטרות רווח, אין בתקציבה לממן סקרים, וכי אין לוויקיפדיה צורך עסקי לעשות זאת, שכן היא אינה מוכרת שטחי פרסום ואינה מתחרה על חשיפה. עם זאת, אין להתעלם מההטעיה התדמיתית הנוצרת לוויקיפדיה עקב כך. לפיכך, כדי למנוע את המשך הטעיית הגולשים, ביקשה העמותה לכל הפחות בתוצאות הסקר המופצות לעיתונאים ולאתרי האינטרנט כי מדובר בסקר המודד אתרים בעלי זיקה מסחרית בלבד. לצערנו, למרות הסכמת החברה לכך הדבר לא מבוצע בפועל וההטעיה נמשכת.

מכיוון שהפצת תוצאות הסקר נעשית על ידיכם, כלי התקשורת, מבקשת העמותה להבהיר את העניין בעת פרסום הסקרים התקופתיים.

-************************

על עמותת ויקימדיה ישראל

עמותת ויקימדיה ישראל היא עמותה רשומה (ע.ר. 580476430) הפועלת בשיתוף פעולה עם קרן ויקימדיה הבינלאומית לקידום הידע וההשכלה בישראל באמצעות איסופם, יצירתם והפצתם של תכנים חופשיים. קרן ויקימדיה העולמית היא הגוף העומד ותומך במיזמי קוד פתוח רבים שהפופולארי שבהם היא האנציקלופדיה ויקיפדיה כאשר מטרתה העיקרית לאפשר לכל אדם בעולם גישה חופשית למקורות ידע ומידע.