ז'וזה מנדש קבסאדש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ז'וזה מנדס סאבשאדס)
ז'וזה מנדש קבסאדש
José Mendes Cabeçadas
ז'וזה מנדש קבסאדש במדי הצי הפורטוגזי.
ז'וזה מנדש קבסאדש במדי הצי הפורטוגזי.
ז'וזה מנדש קבסאדש במדי הצי הפורטוגזי.
לידה 19 באוגוסט 1883
לולה, ממלכת פורטוגל ממלכת פורטוגלממלכת פורטוגל
פטירה 11 ביוני 1965 (בגיל 81)
ליסבון, המדינה החדשה פורטוגלפורטוגל
מקום קבורה ליסבון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה פורטוגל, ממלכת פורטוגל עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות הכוחות המזוינים של פורטוגל
הצי הפורטוגזי
דרגה תת-אדמירל
תפקידים בשירות
נשיא חונטת הגאולה הלאומית
31 במאי 192619 ביוני 1926
(20 ימים)
פעולות ומבצעים
עיטורים
  • Officer of the Military Order of the Tower and Sword (29 במאי 1926)
  • הצלב הגדול של האבנט של שלושת המסדרים
  • מפקד בהמסדר הצבאי של אביש עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקידים אזרחיים
נשיא פורטוגל
31 במאי 192619 ביוני 1926
(20 ימים)
ברנרדינו משאדו (נשיא אזרחי)

לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ז'וֹזֶה מֵנְדֵּשׁ קַבֵּסָאדַשׁ הבןפורטוגזית: José Mendes Cabeçadas Júnior;‏ 19 באוגוסט 188311 ביוני 1965) היה קצין ימי פורטוגזי, מהפכן וחבר הבונים החופשיים. קבסאדש היה מעורב בהוצאתה לפועל של מהפכת אוקטובר בפורטוגל ב-1910 שהפילה את ממלכת פורטוגל והביאה לשלטון את הרפובליקה הפורטוגזית הראשונה ובהמשך היה מעורב במהפכת ה-28 במאי בפורטוגל שהפילה את הרפובליקה הראשונה והעלתה לשלטון את הדיקטטורה הלאומית. קבסאדש כיהן לאחר מהפכת ה-28 במאי כנשיא פורטוגל באופן זמני כמו גם כנשיא החונטה הצבאית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבסאדש בהיותו נשיא פורטוגל.

ז'וזה מנדש קבסאדש נולד ב-1883 בלולה, אלגארבה, דרום ממלכת פורטוגל. קבסאדש החל בקריירה צבאית בצי הפורטוגזי והיה מעורב בקשרים רפובליקנים אשר הובילו למעורבותו בהנהגת מרד רפובליקני בשורות הצי הפורטוגזי במהלך מהפכת אוקטובר בפורטוגל. לאחר שהתאכזב ממשטר הרפובליקה הפורטוגזית הראשונה שתרם להקים, החל קבסאדש להתערב בקנוניה מהפכנית חדשה להפלת המשטר הרפובליקני האזרחי. נכון ל-28 במאי 1926 קבסאדש היה מקושר מזה כמה שנים לאופוזיציה כלפי המפלגות הדמוקרטיות האזרחיות, אשר אז הנהיגו את הממשלה. הוא עמד בראש הפיכה צבאית בליסבון. בסופה של מהפכת ה-28 במאי הנשיא האזרחי, ברנרדינו משאדו, העביר את סמכויות השלטון הרשמיות לידי החונטה הצבאית החדשה שקבסאדש עמד בראשה. ב-31 במאי הועברו הסמכויות הרשמיות וקבסאדש היה לנשיא פורטוגל הראשון של משטר הדיקטטורה הלאומית.

קבסאדש פעל להשתמש במשטר הבלתי-דמוקרטי בכדי להשתיק את האופוזיציה במהלך רפורמה נרחבת שתכנן להוציא לפועל שתסיים את המשבר הכלכלי והפוליטי הממושך של פורטוגל. על אף הרפורמות סירב קבסאדש להביא לשינוי בסדר החוקתי הקיים מאז המהפכה הרפובליקנית של 1910. חצי חודש לאחר מינויו לנשיא הוא הוחלף במנואל גומש דה קושטה. הדחתו של קבסאדש הוצאה לפועל בידי המעגל הפנימי של הדיקטטורה הצבאית. תחת משטרו הרודני-אזרחי של אנטוניו דה אוליביירה סלזאר שעלה ב-1932, קבסאדש עבר לשורות האופוזיציה: הוא היה מעורב בקונספירציות צבאיות ב-1946 ו-1947, ופעל לטפח את מפלגות אופוזיציה דמוקרטיות חדשות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ז'וזה מנדש קבסאדש בוויקישיתוף