טיוטה:ינין שלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ינין שלה (יליד 1960) הוא אמן מושגי רב תחומי. מיוצג על ידי גלריה AMSTERDAM WHITNEY, רובע צ'לסי ניו-יורק.

שלה הוא דור שני לשואה היוצר ממקומות עמוקים של התודעה והזהות היהודית/קבלית לצד זהות עכשווית/חילונית. שלה מכיל בזהותו פסיפס זהויות מורכב ומלא במתחים וניגודים שמפעפע לתוך יצירותיו שמתאפיינות ברצף דימויים מורכבים השוכבים זה על זה ויוצרים עושר מדיומי וסימבולי רב ממדי.

בשנות התשעים יצר שלה בסטודיו שקבל כמענק מעיריית ירושלים, בו יצר ציורי שמן על בד גדולי מימדים , עבודות קולאז' ואסמבלאז'. בשנת 1994, מתוך צורך עולה להתמלא בגירויים מהעולם, עליות רוחניות ומה שיקרא כאן בשם הפרוזאי "ציור-יתר", שרף את כל הציורים - מדובר בעשרות קנבסים ורישומים ויצא למה שהפך בסופו של דבר לנדודים של חמש עשרה שנה בארץ ובאירופה, ללא רכוש, בלי כסף ובלי תעודות מזהות כשכל מה שלקח עימו זה שק שינה , כינור וספר תורה. המסע הזה היה ברובו בהתבודדות, רחוק מחברה אנושית. בתום אותם חמש עשרה שנה, בשנת 2010 שכר דירה בירושלים ושב לעסוק באמנות פלסטית.

"עם ניסיון חיים המבוסס על מסלול חיים מכונן, ארוך ומפותל, חיים החוצים תחנות חשובות בתרבות ובהיסטוריה הישראלית/יהודית של העת האחרונה. את המהירות שבה פרץ שלה אל מרכז העשייה האמנותית ואל אושיותיה, בחומר כברוח, יש להבין כסינתזה מקורית ואישית מן העושר של ניסיון חיים אלה הבאים לידי ביטוי בעושר סמנטי ווויזואלי של קומפוזיציות." "שלה יוצר באמצעות שימוש אינטראקטיבי במדיומים השונים של האמנות הפלסטית בכלל : בציור, רישום, צילום, סאונד, דרמטורגיה, בימוי, מיצג ופרפורמנס היוצרים רצף דימויים מורכבים השוכבים זה על זה ויוצרים עושר מדיומי וסימבולי רב ממדי." "יצירתו טעונה במרכיבים היוליים מקומיים, קדומים ועכשוויים ובחומרים תאולוגיים וגנאלוגיים העוסקים בשאלות של אדם-מקום-שפה בזמן הזה, חומרים הנתונים במתח רב מאוד בין הוליזם לדקונסטרוקציה."[1]

מבחר תערוכות מהשנים האחרונות: "שגרירות המים", סידני אוסטרליה 2015, המוזיאון לאמנות עכשווית קוריאה CICA 2016, תערוכת יחיד "כמיהה", מוזיאון מגדל דוד, החלל המרכזי של "הביאנלה של ירושלים", 2015. תערוכת יחיד "מימ", הגלריה החדשה של המכון לאמנות עכשווית בת-ים, 2014. זוכה פרס LORENZO IL MAGNIFICO. כתב וביים את המונודרמה "פסיכוזת אהבה". 2013-2014 נבחר על ידי המכון למחזאות על שם חנוך לוין, קרן רבינוביץ' ואיגוד המחזאים לפרויקט "חשיפה בינלאומית" ו"ישרא דרמה". היוזם, מנהל אמנותי ואוצר של פסטיבל AVI הפסטיבל הבינלאומי לאמנויות המסך.

חבר האיגוד המקצועי של האמנים הפלסטיים בישראל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מתוך מסה על האמן מאת הסופר אלברט סויסה.