טיוטה:מדבריום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פארק חיות מדבריום הוקם תודות לתרומתם של האחים ג'ק ג'וזף ומורטון מנדל, מפעל הפיס ועיריית באר שבע. על שטח של כ-120 דונם והינו פארק חיות אינטראקטיבי הראשון בעולם !

פארק החיות המדברי, נבנה בכניסה המערבית של העיר באר שבע. הפארק מותאם לסביבתו הטבעית ומחזיק בעלי חיים מדבריים ותת-מדבריים מקומיים ואפריקאים בלבד. הרעיון שעומד מאחורי הקמתו של מדבריום הוא להקים פארק חיות חדשני, שהביקור בו אקטיבי ומעודד את המבקרים לחוות את העולם מנקודת מבטם של בעלי החיים – במטרה שיבינו אותם יותר, יחברו אל בעלי החיים, יכירו בקשיים שלהם לשרוד ולהתקיים בטבע ויחוו ביקור משמעותי בגן החיות המעודד אותם לבצע שינוי בחיי היום יום שלהם לטובת חיות הבר והסביבה.

מדבריום הוא מקלט לחיות בר ועובד בשיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים. מרפאת פארק החיות מקבלת ומטפלת בחיות בר פצועות שנמצאו בשטח על ידי פקחי רשות הטבע והגנים ואזרחים טובים. בעלי חיים שהחלימו משוחררים חזרה לטבע ואלו שאינם מחלימים לחלוטין ובעלי סיכויים נמוכים לשרוד בטבע מקבלים בית חם במדבריום.

פארק החיות מדבריום חבר בארגון גני החיות האירופאי (EAZA) ובארגון גני החיות הישראלי ושם לעצמו למטרה לפעול להגנה על חיות הבר ולהוביל שינוי סביבתי.

הפארק מצטרף לתוכניות השימור המובלות על ידי ארגון גני החיות האירופאי, מתוך רצון לשמור על המגוון הביולוגי שמציע המדבר.

מדבריום מציג 4 סוגי מדבריות בנוסף לאזור "מפגש האדם עם המדבר".

  • מדבר צוקי – "הוואדי"
  • מדבר סלעי שטוח – "הערבה"
  • נווה מדבר
  • מדבריות עשב – "סוואנה אפריקאית"
  • מפגש האדם עם המדבר – "החאן"

בנוסף יוכלו המבקרים להגיע לאזור הטיפול ולצפות בעבודות הנעשות במטבח או בטיפולים המתקיימים במרפאה ובחדר ניתוח. בכל "בית גידול" יפגשו המבקרים בעלי חיים מכל הגדלים וממספר מחלקות המתקיימים בבית הגידול הספציפי. בפארק מתוכננים להיות כ-133 מינים של בעלי חיים הסיור במדבריום מורכב ממסלול מעגלי מרכזי ("הלופ המרכזי") ו-4 מסלולים היוצאים מהמסלול המרכזי וחוזרים אליו ("מיני לופ"). כל מסלול עובר בבית גידול אחר. הרעיון האדריכלי והעיצובי של הפארק הוא – סיור בטבע. המטרה היא לגרום למבקרים לאבד את הכיוון, לא להצליח לראות מה קיים מעבר לסיבוב. הפארק מתוכנן עם המון מסלולים ופניות המטרה לנצל היטב את השטח וכן לתת תחושה של "לא יודעים מה יש מעבר לפינה".

סביבות המחיה של בעלי החיים בפארק תוכננו מתוך התחשבות מקסימלית בצורכיהם ומתוך רצון לאפשר מקסימום קרבה בין המבקרים ובעלי החיים - תוך התייחסות למגבלות הבטיחות הנדרשות.

המבקרים בגן יחשפו לתכנים בכמה רבדים:1. מפגש ותצפית על בעלי החיים 2. שילוט מינימלי הכולל ברקודים ומוביל לעולם תוכן עשיר דיגיטלי 3.מתקנים אינטראקטיביים .4 רחבות משחק – "סודות המדבר" / hot spot . מסלולי טיול / סיור עם קונספט.