טיוטה:מיכאל (מיקי) ירושלמי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מיכאל (מיקי) ירושלמי, יקיר העיר תל אביב-יפו, נולד ב-1947 בתל אביב הקטנה, לאביו דוד-יקיר תל אביב, ולאימו אילנה, אח בכור לאחיו ירון ולאחותו הקטנה אורנה.

מיקי למד ביסודי בבית ספר הכרמל ואחר כך ב"תיכון חדש". לאחר שירותו הצבאי, הצטרף לעסק המשפחתי אותו הוא מנהל עד היום. למיקי שתי בנות: שרון ונטלי, ותשעה נכדים מקסימים, כולם גרים בסמוך, שבט גדול ומאושר.

אחיו של מיקי ירון ירושלמי ז"ל, לוחם בגדוד 890 בצנחנים, נפל במלחמת ההתשה בסיני בשנת 1969. משפחת ירושלמי החליטה להנציח את זכרו, אך לא באנדרטה דוממת, כי אם בפעילות קהילתית-חברתית-תרבותית.

מיקי הצטרף לשליחות הזו מאז ועד היום. בשנת 1980 הצטרף מיקי ירושלמי לקבוצת יוצרים, שחקנים ובמאים בראשותם של עודד קוטלר ונועה צ'לטון שהקימו את קבוצת התיאטרון נווה צדק. יעדה של הקבוצה היה להקים את ה"אוף ברודוויי" הראשון בישראל, תיאטרון השוליים- ה"פרינג'", ששם לעצמו למטרה להביא לקהלים הרבים והשונים את המושג החדש : תיאטרון חברתי.

על חורבות בית הספר הראשון לבנות בשכונת נווה צדק, בניין שניטש ונעזב בתחילת שנות החמישים של המאה הקודמת והיה מקום מושבם של נרקומנים וחסרי בית, הקימה ושיפצה משפחת ירושלמי בתחילת שנות התשעים אולם הצגות וחדרי חזרות במהלך זה נקרא הבניין על שם הצנחן ירון ירושלמי ז"ל.

במשך השנים, שיפצה משפחת ירושלמי את הבניין והאולם מספר פעמים. החל משנת 1993 ועד שנת 2016 שימשו האולם וחדרי החזרות את תיאטרון אורנה פורת לילדים בפעילותם השוטפת. תיאטרון אורנה פורת הוקם על ידי השחקנית אורנה פורת בשיתוף עם שר החינוך דאז יגאל אלון במטרה לקרב את הילדים והנוער לעולם התרבות והתיאטרון.

בראשית שנות ה-90 פשט התיאטרון את הרגל וסגר את שעריו. מיקי ירושלמי צורף להנהלה ציבורית חדשה אשר מטרתה הייתה לשקם ולהקים את התיאטרון. ב-1995 נבחר ירושלמי לכהן כיו"ר ההנהלה הציבורית, ומאז ועד היום, הוא מכהן כיו"ר מעורב. בתקופה זו עבר עולם התיאטרון לילדים מהפך.

תיאטרון אורנה פורת היה הראשון שהעביר את הצגות הילדים מאולמי התעמלות להיכלי תרבות עם תפאורה, תאורה ועולם תיאטרוני מלא.

בשנת 1970 זכה מיקי בפרס יקיר העיר תל אביב. התיאטרון גדל והלך במשך השנים ומקיים כבר שנים ארוכות סדנאות בכל רחבי הארץ, מפעל מנויים משגשג, משפחת ירושלמי תורמת מדי שנה לקיומם של שני פסטיבלים גדולים שהפכו למסורת בפורים ובסוכות, ע"ש הצנחן ירון ירושלמי, כמו כן תורמת משפחת ירושלמי מדי שנה מלגות לעידוד יוצרים צעירים.

התיאטרון מציג הצגות איכותיות ומעלה מדי שנה מדן ועד אילת כ-3000 הצגות בשנה, והשנה זכה ברוב הפרסים להצגות ילדים. במהלך השנים כיהן מיקי ירושלמי בתפקידים נוספים רבים : - מ"מ יו"ר קרן ת"א לפיתוח-ראש העיר רון חולדאי, עד היום - יו"ר הוועדה לאומנות אחרת במשכן לאמנויות הבמה, עד היום - כיהן כיו"ר "בית צבי" ברמת גן - יו"ר המועצה הציבורית בתיאטרון מחול ענבל - יו"ר ועדת הכספים סינמטק ת"א - יו"ר ועדת הכספים של המשכן לאומנויות הבמה. - יו"ר ועדת התרבות ב"שותפות תל אביב-לוס אנג'לס" - חבר המועצה הציבורית של להקת בת שבע.

בשנת 2022 הוכרז מיקי כזוכה בפרס מפעל חיים של אמ"י.