לדלג לתוכן

טיוטה:צ'ק דיגיטלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

וי צ'ק V-CHECK - תשלומים בנייד, אמצעי תשלום חדש - צ'ק דיגיטלי

וי צ'ק (V-CHECK) היא חברת הזנק ישראלית אשר נוסדה בשנת 2015 על ידי קובי רם רחמים המשמש גם כמנכ"ל החברה. וי צ'ק פיתחה את הצ'ק הדיגיטלי הראשון מסוגו בארץ המשמש כאמצעי תשלום נוסף וחדשני המהווה תחליף לצ'ק הנייר המסורתי. בחודש דצמבר 2022 קיבלה וי צ'ק אישור מרשות שוק ההון לצ'ק הדיגיטלי שלה, ובכך הפך לצ'ק הדיגיטלי הראשון בישראל שמקבל אישור מרשות שוק ההון. אישור זה, ייצר למעשה אמצעי תשלום נוסף בשוק התשלומים בארץ שמסייע להגברת התחרות, לעידוד השימוש באמצעי תשלום דיגיטליים מתקדמים ולהפחתת השימוש במזומן. על פי צפי החברה הצ'קים הדיגיטליים יכנסו לשוק הצרכני וגם לשוק העסקיים העצמאיים.

צ'ק דיגיטלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצ'ק דיגיטלי, בדומה לצ'ק רגיל, יש יתרונות רבים כמו האפשרות לפרוס תשלומים, לשלוח תשלום דחוי, תשלום סחיר ועוד. בנוסף, התשלום בצ'ק אינו תופס את מסגרת האשראי ולכן הוא מהווה כלי משמעותי לעסקים המשמש, בין היתר, לצורך ניהול התזרים שלהם ופעילותם הכספית השוטפת. היתרון המרכזי של צ'ק דיגיטלי לעומת הצ'ק הרגיל הוא בכך שהצ'ק הדיגיטלי חוסך את כל העיסוק הנדרש בצ'ק מנייר (איסוף, משלוח, מפגש פיזי, אחסנה, הפקדה וכו'). כך למעשה, הצ'ק הדיגיטלי יודע לספק את כל היתרונות של צ'ק מנייר רק באופן דיגיטלי, הכולל שמירה מאובטחת של הצ'ק והפקדתו במועד הנדרש.

יחס בנק ישראל לצ'ק הדיגיטלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנק ישראל מעוניין לקדם את הצ'ק הדיגיטלי מסיבות רבות בניהן היכולת לפקח בצורה טובה יותר על העברות הכספים המבוצעות באמצעות צ'ק דיגיטלי, במובחן מצ'ק מנייר. בחודש מרץ 2022 פרסם בנק ישראל "קול קורא" לחברות פינטק בישראל במטרה לקדם את הצ'ק הדיגיטלי בישראל. ההליך של הבנק מול חברות פינטק עדין מתנהל.

ההבדל בין צ'ק דיגיטלי להעברה בנקאית או אפליקציית תשלומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההבדל העקרי בין צ'ק דיגיטלי לבין העברה בנקאית, הוא קיומו של "נכס פיננסי דיגיטלי" בעת יצירת הצ'ק הדיגיטלי. מקבל הצ'ק אוחז בנכס פיננסי איתו הוא יכול לפנות, במקרה הצורך, לרשויות החוק כדוגמת הוצאה לפועל. בנוסף, צ'ק דיגיטלי בדומה לצ'ק רגיל ניתן להעביר עם תאריך פירעון נדחה או בפריסה של מספר צ'קים קדימה, במובחן מאפליקציות תשלומים מידיים. בשונה מאפליקציות התשלומים השונות כדוגמת ביט או PAYBOX, המבוססות על כרטיס אשראי, צ'ק דיגיטלי אינו תופס את מסגרת האשראי של מעביר התשלום. סליקת התשלום מתבצעת ישירות מחשבון הבנק של הלקוח המשלם אל חשבון הבנק של הנמען (מפקיד הצ'ק הדיגיטלי).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

https://v-check.co.il/ https://www.boi.org.il/publications/1607/קול-קורא-להתייעצות-לגבי-אפיון-טכנולוגי-של-הוראת-חיוב-דיגיטלית-תחליף-דיגיטלי-לצק-מנייר/ https://www.themarker.com/markets/2022-12-25/ty-article/.premium/00000185-4946-d9c8-aff7-5b7f4d2b0000

https://bizzness.net/רשות-שוק-ההון-הכירה-בצק-הדיגיטלי-הראשו/

https://www.ice.co.il/digital-140/news/article/921402

https://www.ice.co.il/consumerism/news/article/923437

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]