טיוטה:Ear Tripping

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

Ear Tripping הינו מונח המתאר תופעה רווחת הקשורה לתחום [עיבוד המידע]. תופעה זו מערבת את תחום ה[שמיעה] בשילוב עם חושים נוספים.

כאשר אדם אינו שומע מילה כראוי, האינסטינקט הראשוני שלו הינו לבקש מבן שיחו לחזור על אותה מילה. במידה והקלט החושי וההקשר בו המילה נאמרה מאפשרים זאת, השומע ישלים את הפערים ו"ישמע" את המילה שנאמרה בעיכוב. עם זאת, התהליך הינו מהיר מספיק כך שהנמען "ישמע" את המילה החסרה עוד בטרם בן שיחו יחזור עליה.

לדוגמא:

"המנה הזו ממש ###צה"

במקרה זה המילה שאינה נשמעה כראוי עשויה להיות 'חמוצה' או 'פצצה'. האפשרות להשלים את הצלילים שלא נשמעו במקור, עשויה להתאפשר בזכות עיבוד הנתונים הנוספים:

חוש הראייה - על ידי [קריאת שפתיים] ניתן לזהות חלקים מהמילה וכן את מספר ההברות המרכיבות אותה.

חוש הטעם - במידה והנמען טעם גם הוא את המנה קודם לשמיעת המשפט, יכול היה להיווכח אם היא חמוצה או לחילופין ערבה לחיכו.

מקור המונח[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח Ear Tripping נטבע ע"י ד"ר הדס שלו, רופאה בהשכלתה. תופעה זו מייצגת מעין מסע של מילי שניות, בו חוש השמיעה מתגבר לכאורה על המכשלה הראשונית ולאדם נדמה כי המילה נשמעה כהלכתה. בפועל מדובר בהשלמת המידע החסר באמצעות החושים האחרים וההקשר בו נאמרה אותה מילה.

תופעה נוספות הקשורות בתהליך[עיבוד המידע] החושי[עריכת קוד מקור | עריכה]

[Déjà vu]: אחד ההסברים לתופעה זו מבוסס על התיאוריה של רוברט אפרון בשם Dual neurological processing. בדומה ל-Ear Tripping התופעה מוסברת על ידי שני סיגנלים (או יותר במקרה של Ear Tripping) המגיעים למוח. ב[Déjà vu] הסיגנלים אינם מסונכרנים בעוד שב-Ear Tripping ריבוי הסיגנלים הוא זה המאפשר את חווית "השמיעה" המאוחרת.