משתמשת:Mertaro/חג'א עזיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חג'א עזיה היא המייסדת והעומדת בראש המכללה האקדמית אופק, המכשירה סטודנטיות וסטודנטים ערבים למקצועות חופשיים. נבחרה על ידי גלובס כאחת הנשים המשפיעות בעמדות מפתח לשנת 2019 ועל ידי מעריב כאחת הנשים המשפיעות לשנת 2021[1][2].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חג'א עזיה (נולדה בשנת 1958) ונישאה בגיל 16.5. אם לארבעה בנים, שניים מהם, השני והשלישי, עיוורים מלידה. בגיל 20 עם לידת בנה השני שנולד עיוור קבלה החלטה שתעשה כל שביכולתה כדי שישתלב, יתקדם, ילמד באוניברסיטה ויקבל את הזכויות המגיעות לו. עזיה סיימה 8 שנות לימוד ומשאביה הכלכליים היו דלים. כדי להשיג את מטרתה היה עליה להשיג תחילה עצמאות כלכלית. לשם כך למדה לתפור ובעזרת חקלאות זעירה הצליחה לחסוך סכום צנוע שאפשר לה לפתוח מתפרה ביתית. בגיל 21 פתחה עסק של תפירה שהצליח ושיגשג. לאחר מכן למדה במכללה ברמת אפעל קואוצ'ינג, דמיון מודרך וקורס מנהיגות. בסיוע עמותת יסמין ומנכ"ל העמותה כיראם בלעום עברה עזיה הכשרה ב-"ניהול עסק" ודרך עמותת יסמין ו"בזק" למדה על פרסום ושיווק עסקים [3]. עם השנים הגדילה את עסקיה, פעלה להעצמת נשים תוך דגש על מתן כלים וסיוע שיאפשרו להן ללמוד ולהתפתח. עזיה מהמקימות של מועדון לנשים הזקוקות לעזרה, דרכו למדו הנשים בן השאר קרוא וכתוב.

במרץ 2018 הקימה עזיה את "המכללה האקדמית אופק". מכללת אופק מתמקדת בפיתוח מקצועי לנשים. 80% מהלומדים בה הן סטודנטיות. המכללה מעניקה תעודות גמר באמצעות "הקריה האקדמית אונו". נלמדים בה קורסי תעודה למקצועות חופשיים בתחומים כמו אמנות, סייעות לרפואת שיניים, חינוך מיוחד והוראה ושני קורסי יזמות עסקית לעצמאים ולעצמאיות בתמיכת משרד הכלכלה[4].

שני בניה העיוורים הגשימו את חזונה הראשוני- בנה השני סיים תואר ראשון ושני במינהל ציבורי באוניברסיטה העברית, ומנהל מתנ"סים שונים מטעם עמותת ‘בזכות' לבעלי מוגבלויות. הבן השלישי סיים תואר שני בהצטיינות בערבית באוניברסיטת תל אביב ולומד לימודי דוקטורט.

  1. ^ ליידי גלובס מציג: 50 המשפיעות 2019 - חג’א עזיה, באתר גלובס
  2. ^ הזמרות, הספורטאיות, מגישות האקטואליה ונשות העסקים: מקומות 41-50, באתר www.maariv.co.il, ‏2021-03-05
  3. ^ חג'א עזיה | יסמין, באתר jasmine.org.il
  4. ^ צ'אושו, ציפי (2019-09-30). ""אני לא מאמינה במזל. מי שיודעת לתכנן את חייה, מצליחה"". Globes. נבדק ב-2024-03-17.