משתמש:אילןגד/ארגז חול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יאנג ג'יין ון גאודזו

יָאנְג גְ'ייֵן וֶן גָאודְזוּ (541-604) הקיסר הסיני מייסד שושלת סווי, שאיחד את סין לראשונה אחרי תקופת השושלות הדרומיות והצפוניות.

וֶן גָאודְזוּ ששלט בין השנים 581-604, זכור כקיסר טוב, מייסד השושלת, אגר מזון לשנים רבות, בזמנו שררה רווחה בקיסרות, ביטל את המדיניות נגד בני ההאן של שושלת זאוו, יצר מערכת יחסים טובה עם העמים הנוודים, דגל בבודהיזם.


קורות חיו עד לקיסרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאודזו נולד בשנת 541.בשנת 554 הוא החל לשרת כפקיד זוטר של ראש עיר הבירה.
בשנת 557 גאודזו נישא לאהובת ליבו, ויחד הולידו 5 בנים ו-3 בנות. באמצעות כישרונו, וקשרי נישואין של בתו, גאודזו צבר כח, ומעמד פוליטי, והגיע לתפקיד שר ההגנה, בשנת 580 הוא מונה לעוצר של הקיסר, והחל להרשים את חצר הקיסרות ביעילותו. לאחר חיסול מתנגדים לעליית כוחו, גאודזו אילץ את הקיסר להכריז עליו כנסיך של סווי, ואחר כך לוותר על הכס, גאודזו הכריז על הקמת שושלת קיסרות חדשה בשם שושלת סווי, באביב 581.

הישגים ופעולות כקיסר[עריכת קוד מקור | עריכה]

איחוד סין[עריכת קוד מקור | עריכה]

לראשונה משנת 306 מזמן מלחמת שמונה הנסיכים מאוחדת סין בשנים 581-589, על ידי השושלת.תהליך האיחוד ערך כ 8 שנים. זהו הישג אדיר בהתחשב, בכל מלחמות האזרחים העקובות מדם שהתחוללו, ובבני העמים השונים שפלשו מצפון.

חידוש ושיקום החומה הגדולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העבודה על החומה הגדולה חודשה, ורבים גויסו לעבודה המפרכת, רבים פצעו את עצמם בכוונה כדי לחמוק ממשימה המתסכלת.

בחינות לממשל הציבורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופת השושלת של סווי הוחל בתהליך בחינות למעומדים לממשל הציבורי, דבר חיובי זה הושרש בזמן שושלת טאנג שלאחריה.

יחסי פנים טובים עם העמים השונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בודהיזים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נפילת שושלת סווי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנו הקיסר יָאנְג גוָאנְג סְווֵידְזוּ מִין מִינְג, החל כקיסר מוצלח, אשר יזם את פרוייקט תעלת המים הסינית הגדולה, אחר מאוחר יותר נכנס להרפתקאות מלחמתיות בקוריאה שעלו לעם הסיני באבידות קשות, ותוך כדי כך איבד את אמון בני העם הנוודים שחיו בסין,ואת אמון כלל האוכלוסיה שסבלה קשות מהשאפתנות של הקיסר. בסופו של דבר הוא נרצח ע"י אנשי ממשלו. אחריו שרדו שני הקיסרים הבאים של סווי פחות משנתיים ימים עד קריסת השושלת והחלפתה ע"י שושלת טאנג.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]



ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.


קטגוריה:מדינאים ופוליטיקאים סינים קטגוריה:קיסרי סין