משתמש:בן נחום/שיעורי בית (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה
עטיפת הספר שיעורי בית

שיעורי בית - הרב סולובייצ'יק על זוגיות, מיניות ומשפחה הוא ספר שכתב הרב נבון ויצא לאור בשנת 2016 בהוצאת ידיעות ספרים. במבוא לספר מסביר הרב נבון את המניע לכתיבת הספר: "קריסת מוסד המשפחה בתרבות המערבית".

בספר מנתח הרב נבון את משנתו של הרב יוסף דב הלוי סולובייצ'יק במגוון ערכי המשפחה המסורתיים, תוך הנמקה לתפיסות היהדות האורתודוקסית בנושאים אלו. לספר נוסף פרק העוסק בהרחבה במה שמחבר מגדיר "המאבק על המשפחה בימינו".

הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספרו שיעורי בית מנתח הרב נבון מזווית שמרנית את משבר המשפחה בעולם המערבי, המאיים לדבריו על עתידה של הציוויליזציה המערבית. הוא מציע כחלופה את הגישה היהודית לחיי המשפחה, מתוך הגותו של הרב סולובייצ'יק. בניגוד לדגש העכשווי על הרגש הרומנטי בקשר הזוגי, היהדות דורשת בנוסף אליו גם את הממד המוסדי שבנישואין; ובניגוד להתייחסות הרווחת לנישואין כחוזה, או אפילו כהסדר רופף, היהדות רואה בהם ברית.[1] בהשפעת הפילוסופיה השמרנית, מרבה נבון לכתוב גם על משמעותה של המסורת בחיים הדתיים - בניגוד למגמות ליברליות, אך גם בניגוד לריאקציה החרדית.[2]

דביר שוורץ כתב בביקורת על הספר:
”הספר ייחודי גם בשל העובדה שנבון לא חושש, ולעתים אף נהנה, לצאת נגד מוסכמות חברתיות בענייני מגדר ורומנטיקה – מוסכמות שבחלק מהן הוא מוצא את הסיבות להתערערות המשפחה בימינו... כדרכו במאמריו ובספריו הקודמים, גם ב'שיעורי בית' מצליח נבון לשלב בקיאות רחבה ויכולת ניתוח מעמיקה עם לשון קולחת, המסבירה בבהירות עניינים מורכבים ותחושות עדינות. אנקדוטות משעשעות, המשבצות פה ושם לאורך הספר, גם הן מוסיפות לחוויית הקריאה”.[3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סרטון קצר על משבר המשפחה במאה העשרים ואחת, בעקבות הספר "שיעורי בית"; 'נלחמים על הבית: המאבק על המשפחה בישראל', השילוח גיליון 3.
  2. ^ חיים נבון, 'לשוב אל האמון במסורת', מוסף "שבת", כ"ד אלול תשע"א; הנ"ל, [http://musaf- shabbat.com/2012/10/19/יצר-הרע-לא-יצא-לגמלאות-חיים-נבון/ 'יצר הרע לא יצא לגמלאות'], מוסף "שבת", ג' חשוון תשע"ג.(הקישור אינו פעיל, 25.11.2019)
  3. ^ דביר שוורץ, ‏"סקירת הספר", השילוח, 3, פברואר 2017