משתמש:ליהליה/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חרמש
Scythe
מידע כללי
מאת ניל שוסטרמן
שפת המקור אנגלית
הוצאה בעברית
הוצאה ידיעות ספרים
תאריך מרץ 2020
מספר עמודים 422
סדרה
סדרת ספרים Arc of a Scythe- חרמש הזעם
מספר ספרים 3

חרמש (באנגלית- Scythe (אנ')) הוא רומן לנערים- מבוגרים שנכתב על ידי ניל שוסטרמן (אנ') והוא הספר הראשון בסדרה "להב החרמש", זוכת הפרס היוקרתי פרס מיכאל פרינס (אנ') למצוינות בספרי נוער.[1]

הסיפור מתרחש בעתיד הרחוק, שבו מוות, מחלות ואומללות חוסלו למעשה הודות להתקדמות הטכנולוגיה, ואינטליגנציה מלאכותית מיטיבה המכונה "ראש הרעם" שולטת בשלווה על כדור הארץ המאוחד.

הספר מדבר על החרמשים שהם קבוצת בני אדם שמטרתה היחידה היא לשכפל את המוות של תמותה כדי לעצור את גידול האוכלוסיה.

על הסופר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניל שוסטרמן (אנ') (נולד ב-12 בנובמבר 1962) הוא סופר אמריקאי לספרות לצעירים. הוא זכה בפרס הספר הלאומי לספרות צעירים לשנת 2015 על ספרו "Challenger Deep" והרומן שלו, Scythe, היה ספר כבוד של מייקל ל. פרינץ מ-2017. חרמש הוא הספר הראשון בסדרה "להב החרמש", זוכת הפרס היוקרתי " Michael L. Printz Award " למצוינות בספרי נוער. ספריו של שוסטרמן זוכים להצלחה גדולה ומככבים מיד עם צאתם לאור בטבלאות רבי־המכר ברחבי העולם.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתאר עולם מושלם, בלי רעב, בלי מחלות ובלי סבל. האנושות הצליחה להכניע גם את המוות. אבל לחיים בעולם מושלם כזה יש גם מחיר כבד — החרמשים. שני בני נוער, סִיטְרָה ורואן, נבחרים להיות שוליות של חרמש. זהו תפקיד שאיש מהם לא רוצה, ובדיוק בגלל זה הם נבחרו לו. בעולם ללא מוות, רק החרמשים יכולים לסיים חיים, והם חייבים לעשות זאת כדי למנוע פיצוץ אוכלוסין. זהו תפקיד מכובד ועתיר זכויות, אבל בכל מקום שאליו החרמשים מגיעים הם פוגשים רק פחד. סיטרה ורואן מתוודעים לעולמם של החרמשים ולומדים לשלוט ב"אמנות ההרג", אך שניהם יודעים היטב שכישלון עלול להוביל לסוף חייהם שלהם.[2]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • רוברט גודארד - חרמש מכובד פאראדיי מכשיר שני חניכים, סיטרה ורואן. הוא זוכה לכבוד רב על ידי המשמר הזקן והוא המאהב לשעבר של חרמש קירי.
  • סיטרה טרנובה - דמות ראשית; הוכשר על ידי חרמש פאראדיי ועל ידי חרמש גודארד כשוליה. הוא הופך לחרמש לוציפר.
  • רואן דאמיש - דמות ראשית; הוכשר על ידי חרמש פאראדיי וחרמש קירי כשוליה. היא הופכת לחרמש אנסטסיה, הנקראת על שם הנסיכה הרוסית אנסטסיה רומנוב. חרמש מארי קירי - הלא היא ה-Grande Dame of Death, אשר בוחנת את החניכים בקונקלאב הראשון שלהם ומאוחר יותר הופכת למנטור של סיטרה.
  • החרמש מייקל פארארדיי:  חרמש מכובד, ידוע באורח החיים המפואר שלו.[2]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביקורות של הסרט הן בעיקר טובות המחמיאות לעלילה. קהל היעד של הספר הוא בעיקר נוער והביקורות מראות שהוא היה מתאים לבני הנוער בכתיבה ובשפה שלו ובייחוד בעלילה. לסיכום, הביקורות על הספר טובות וממליצות עליו רבות.

ישנן כמה ביקורות הטוענות שהספר מעט תפל ולא מעניין אך הן לא רבות.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Scythe | Awards & Grants, www.ala.org
  2. ^ 1 2 Neal Shusterman, scythe, לונדון: Walker Books Ltd, 2018, עמ' 448