משתמש:רואי ללוש/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של רואי ללוש.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של רואי ללוש.

שמואל קריספין

=1 מקום ושנת לידתו =2 משפחתו, אביו, אחיו, וגיסו =3 ספרו משק ביתי ושאר חידושי תורתו =4 שנת פטירתו

=1 ר' שמואל קריספין נולד באמצע המאה 19 בדורו של ר' חיים פאלאג'י באיזמיר שהיתה באותם הימים עיר של חכמים וסופרים מלאה בכל פנינה יקריה שעליה כתב בכף החיים פאלאג'י [סי' כ' אות יג] ואין לך מבוי שלא ימצא בו ישיבה גדולה ושמה ישבו רבנן סבוראי בעומקה של הלכה.

=2 אביו ר' יהושע אברהם קריספין היה מחשובי הפוסקים והדיינים באיזמיר, חיבר ספרים, וגם ישב בבית דינו של ר' חיים פאלאג'י. נפטר בט"ז תמוז תרט"ו [1855]. =ג' אחים היה לו לרב שמואל קריספין, כולם ת"ח ומחברי ספרים, ר' אהרן, מחבר ספר 'בית אהרן', ר' יום טוב, מחבר ספר 'בגדי יום טוב', ור' יצחק, מחבר ספר 'שמו יצחק'. היה לו גם אחות אחת לאה שהיתה נשואה לרב חיים בנימין פונטרימולי, מחשובי רבני איזמיר, ומחבר ספר המפורסם 'פתח הדביר' על שו"ע או"ח.

=3 הרב שמואל קריספין, חיבר ספר 'משק ביתי' על סוגיות וכללי התלמוד בסדר א-ב. בסוף הספר חלק גדול עוסק בכללי הפוסקים, כללי השוע והבי, ועוד כללים. ספרו נדפס בשאלוניקי לאחר מותו, בשער הספר כתוב שהתחילו מלאכת ההדפסה בשנת תקצג. אחיו ר' אהרן כתב הגהות חשובות על ספרו שהוכנסו בספר משק ביתי. גם אחיו הרב יום טוב הגיה את ספרו. הרב שדי חמד הזכיר פעמים רבות בכללי הפוסקים את ספרו של ר' שמואל קריספין וההגהות, שזה מעיד על חישבותו הרבה של הספר. גם בפתח הדביר הביא מדברי תורתו. הספר מעוטר בהסכמה של הרב שלמה חכים מרא דאתרא דאיזמיר ושל אביו. דרושים נוספים שלו הודפסו בספר 'בית אהרן' לאחיו, בספר ב'דובר מישרים' ובספר 'פרי העץ'.

=4 הרב שמואל קריספין נפטר בסמוך לשנת תקצ"ג בחיים חיותו של אביו ושל אחיו הצעירים ממנו הרב אהרן, הרב יום טוב והרב יצחק.

מקורות =ראה פתח הדביר הנדפס מחדש ע"י הרב ישראל ביתן שלט"א, פרקי תולדות עמ' י"א- י"ג. =ארזי הלבנון. =הסכמות לספר משק ביתי.

קישורים = משק הביתי איברו בוקס = וקיפדיה רב חיים פאלאג'י = וקיפדיה איזמיר

כדי להעביר את הערך[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתמש:שי אבידן